Gå til innhold

Hva er det som kan feile meg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hadde kikkhullsundersøkelse/lapraskopi for en stund siden grunnet mistanke om det var endometriose. Det var det ikke, men jeg fikk beskjed av den ene legen når jeg våknet fra narkosen at litt av tarmen min og framme i buken så hadde jeg noe som kalles adheranser, alså små sammenvoksninger på tarmen. Har også tidligere tatt endoskopi og koloskopi, de fant ingenting.

Jeg har mye problemer med magen generelt.

Følelse av å nesten aldri få tømt meg, går på do alt i fra 4-6 ganger daglig. Må ta imodium når jeg skal noe i tilfelle "uhellet skulle skjedd". Myyye luft I magen. Oppblåst og magesmerter. Vekslende avføring. Om morgenen pleier det som regel være en blanding av diaré og vanlig avføring, og lukter helt jævlig. Må som regel alltid på do etter måltid uansett hva jeg spiser, spesielt verst er det om morgenen etter frokost. Av og til kan jeg ha slim på papiret og litt friskt blod. 

Ofte vært hjemme fra både jobb og skole pga alt dette. 

Har spurt fastlegen hva de sammenvoksningene kan komme av, da sa han at jeg mest sannsynlig har hatt en infeksjon i magen en gang så har kroppen "ordnet opp selv." Men hvorfor får jeg ikke noe mer svar en det, og hvorfor kan ikke legen undersøke meg nærmere? Har tatt flere avføringsprøver uten at de fant noe. 

Jeg går også ned i vekt selv om jeg spiser mye. Har enorm matlyst til tross for vektnedgang. Tidligere gikk jeg ned 15 kilo, så gikk jeg opp igjen nesten 10 kilo, og nå har jeg mistet 6-7 kilo igjen. 

Jeg har også hatt en del blødninger fra endetarmen når jeg har hatt mensen. Forstår ikke hva dette kan være. Er redd det kan være noe mer alvorlig enn irritabel tarm som legen tidligere har nevnt.

Anonymkode: 8a6c3...804

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke noe om blødninger, men har du sjekket IBS? Eller cøliaki, sånn ift vektnedgang?

Anonymkode: 24e36...62f

Skrevet

Har du fortalt fastlegen om alt dette? Hvis du synes at du har fått forklart symtomene dine godt til legen så ville jeg vurdert å slå meg til ro med at det er IBS. Det høres jo ut som det.

Hvis symptomene blir sterkere eller endrer seg ville jeg gått tilbake til fastlegen.

Hvilke undersøkelser er det du tenker at burde vært utført som ikke er utført? Det kan hende at totalbildet gjør at fastlegen ikke bestiller flere undersøkelser pga. risiko for å påføre skade ved undersøkelsene og risiko for overdiagnostisering.

Et alternativ kan være å oppsøke en annen lege og få en ny vurdering. Det er innafor å gjøre det!

Anonymkode: fbba5...877

Skrevet

Dette kan være alt fra ulcerøs kolitt til cøliaki. Jeg opplevde mye av det samme som deg, og fikk påvist cøliaki. Jeg hadde riktignok ikke blod i avføring. Blod i avføring er ofte et tegn på noe annet enn IBS. 

Du er nødt til å ta avføringsprøver om dette ikke er gjort. 

Anonymkode: 3a374...d47

Skrevet

Og: Cøliaki kan avdekkes med en blodprøve! Er denne positiv vil du bli henvist til gastroskopi. 

Skrevet

Det er det bare leger som kan fortelle deg. Om du ikke er fornøyd med fastlegen, så kan du bytte. 

Skrevet

Har du hatt det slik bestandig, eller er dette noe som har kommet på et eller annet tidspunkt i livet? Hvis sistnevnte, kom det brått eller sakte og tid? 
Har det vært like ille hele tiden, går det i bølger, eller er det jevnlig forverring?

Vet du om noe som kan forverre/trigge plagene dine? 
Vet du om noe som kan lindre plagene? 
Har du forsøkt noen kostholdsrestriksjoner eller dietter? 

Du beskriver plager fra mage- tarm, samt menstruasjonssmerter. Har du også plager fra blæren? Smerter, hyppig vannlating, følelse av ikke å få tømt deg e.l.? 
Har du halsbrann, sure oppstøt eller kvalme? 

Anonymkode: 91c28...299

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke noe om blødninger, men har du sjekket IBS? Eller cøliaki, sånn ift vektnedgang?

Anonymkode: 24e36...62f

Har tatt tester, det var ikke laktoseintoleranse ihvertfall. Har tatt så mange tester i forhold til magen at jeg husker ikke hva de har sjekket. Vet de har tatt mange blodprøver og flere avføringsprøver, men hvis jeg husker rett jeg har jeg testet meg for cøliaki også så tviler på at det er det.

Ts

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dette kan være alt fra ulcerøs kolitt til cøliaki. Jeg opplevde mye av det samme som deg, og fikk påvist cøliaki. Jeg hadde riktignok ikke blod i avføring. Blod i avføring er ofte et tegn på noe annet enn IBS. 

Du er nødt til å ta avføringsprøver om dette ikke er gjort. 

Har tatt avføringsprøver flere ganger og de har vært normale hver gang. 

Ts

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Har du hatt det slik bestandig, eller er dette noe som har kommet på et eller annet tidspunkt i livet? Hvis sistnevnte, kom det brått eller sakte og tid? 
Har det vært like ille hele tiden, går det i bølger, eller er det jevnlig forverring?

Vet du om noe som kan forverre/trigge plagene dine? 
Vet du om noe som kan lindre plagene? 
Har du forsøkt noen kostholdsrestriksjoner eller dietter? 

Du beskriver plager fra mage- tarm, samt menstruasjonssmerter. Har du også plager fra blæren? Smerter, hyppig vannlating, følelse av ikke å få tømt deg e.l.? 
Har du halsbrann, sure oppstøt eller kvalme? 

Anonymkode: 91c28...299

Det kom brått hvis jeg husker rett for flere år siden. Husker ikke hva det kom av. Jeg har slitt med luft I magen nesten hele livet, men for eksempel den følelsen av å aldri få tømt meg skikkelig begynte for rundt 7 år siden.

Det går i bølger, noen dager er værre enn andre og noen dager er det bedre, men det er flest av de dårlige dagene. Føler jeg reagerer på nesten all type mat. Har prøvd lav food map dietten før men den hjalp ikke. 

Har en del hyppig vannlating, og ja har halsbrann og er kvalm av og til.

Ts

Skrevet

Søk opp Anthony William medical medium på nettet. Han har mye kunnskap og informasjon om dette problemet bl.a. 

Anonymkode: 3f262...f0a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kom brått hvis jeg husker rett for flere år siden. Husker ikke hva det kom av. Jeg har slitt med luft I magen nesten hele livet, men for eksempel den følelsen av å aldri få tømt meg skikkelig begynte for rundt 7 år siden.

Det går i bølger, noen dager er værre enn andre og noen dager er det bedre, men det er flest av de dårlige dagene. Føler jeg reagerer på nesten all type mat. Har prøvd lav food map dietten før men den hjalp ikke. 

Har en del hyppig vannlating, og ja har halsbrann og er kvalm av og til.

Ts

Meld deg inni studiegruppe for Anthony William på Facebook. Der er det mye hjelp å få. Gratis. 

Anonymkode: 3f262...f0a

Skrevet

Du må jo snakke med legen din og ikke oss her inne. Vi skal ikke stille diagnoser.

Anonymkode: 49c2d...e72

Skrevet

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets regelverk:

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

_popcorn_, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...