Gå til innhold

Øvelseskjører men sliter med å se selv hvor jeg ligger i feltet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nettopp begynt å øvelseskjøre. Har hatt skikkelig angst for å kjøre i mange år, men nå er jeg i hvert fall litt i gang. Kjører bare sent på kvelden når det lite trafikk. Men hver gang det kommer en bil mot meg svinger jeg alt for mye til høyre og havner nesten i grøfta selv. Jeg spør hele tiden om jeg ligger ok i feltet, jeg klarer liksom ikke å se det selv? Jeg ser i speilene at jeg ligger greit, men når biler kommer mot meg føles det som om de er alt for nærme. Noen tips??

Anonymkode: 8eb85...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke se på bilen som kommer imot. Hold fokus på veien, spesielt høyre veilinjen. Et godt tips for å holde bilen tett inntil høyre veiskulder, men ikke kjøre i grøften er å finne et punkt på vindusviskeren som skal ligge i linje med høyre veikant. Test dette ut i lav fart på rett vei med lite trafikk, kontrollsjekk med speil for å sjekke at du posisjonerer deg riktig. Dette trikset forutsetter at du sitter i samme bil, på samme måte med samme seteinnstilling og at det er bein vei uten svinger. Ellers er det en treningssak som du vil bli bedre på etterhvert. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøydokka skrev (10 timer siden):

Ikke se på bilen som kommer imot. Hold fokus på veien, spesielt høyre veilinjen. Et godt tips for å holde bilen tett inntil høyre veiskulder, men ikke kjøre i grøften er å finne et punkt på vindusviskeren som skal ligge i linje med høyre veikant. Test dette ut i lav fart på rett vei med lite trafikk, kontrollsjekk med speil for å sjekke at du posisjonerer deg riktig. Dette trikset forutsetter at du sitter i samme bil, på samme måte med samme seteinnstilling og at det er bein vei uten svinger. Ellers er det en treningssak som du vil bli bedre på etterhvert. 

Takk for tips! Er det normalt altså, noe man venner seg til og blir bedre på etterhvert? 😩 Det er så frustrerende, for jeg skjønner ikke selv hvordan jeg ikke klarer å se at jeg holder på å kantkjøre eller kjøre ut i grøfta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt å føle det slik i starten! det går seg til jo mer du kjører. Tøydokka kommer med et godt tips! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for tips! Er det normalt altså, noe man venner seg til og blir bedre på etterhvert? 😩 Det er så frustrerende, for jeg skjønner ikke selv hvordan jeg ikke klarer å se at jeg holder på å kantkjøre eller kjøre ut i grøfta. 

Nei, dette er noe alle sliter med. hele. tiden

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det er helt normalt. En av de tingene du lærer etter hvert, du finner liksom din egen metode. Selv føler jeg liksom at hvis venstrefoten min hviler i hjulsporet, så ligger jeg riktig. Og så sjekker jeg speilene på hver side når jeg er usikker. Ja, og så må du bare konsentrere deg om å ikke svinge når du møter biler. 

Anonymkode: 6a983...18f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle nybegynnere kjenner på dette. Det går seg til med erfaring. Det er bare bra at du er kritisk til egne kjøreferdigheter, det gjør deg til en bedre sjåfør. 👍

Anonymkode: 3393e...9ce

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (3 minutter siden):

Tja.

Dette er jo noe som blir "muscle memory" etter hvert. Jeg tenker aldri over hvor i veien jeg ligger eller tenker at biler i motgående kjørefelt kan være for nære.

Samme når jeg rygger. Ser ikke så nøye på hvor nærme jeg faktisk er eventuelle andre biler eller vegger - det går på følelsen. Jeg vet hvor lang og bred bilen er, liksom..

Anonymkode: 73158...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer seg! Tren på å se langt frem, ikke rett fremfor bilen. Da er det fort å føle at man ligger for nært motgående trafikk. 

Også tipset om å se på høyre veilinje. Du vil etterhvert føle på bedre kontroll. Slet litt med det samme i starten, men med mengdetrening kom det seg fort. Lykke til med kjøringen! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig i starten :) Det beste tipset er å se langt frem og ikke se på bilene i mot. Spesielt om kvelden er det lurt å ha blikket på den hvite linjen til høyre for deg for å unngå å se inn i lysene til bilene som kommer i mot. Er det en bil et stykke foran deg kan du feste blikket på den. Dette blir bedre med øvelse altså, og man blir etterhvert vant til bilen og kan liksom kjenne hvor hjørnene på den er. Om du øvelseskjører har du jo med en ledsager, si til denne at du sliter med feltplassering og be personen si ifra om du ligger feil. Da kan du konse på kjøringen og så få beskjed om du må korrigere uten å selv måtte tenke på det hele tiden. 

Anonymkode: ccf4a...29d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en gang en kjørelærer som anbefalte meg å "sitte" på den mørke stripen som ofte vi ser godt midt i kjørefelt grunnet slitasje på veien.  Da kan du under kjøring fokusere på å se langt frem i stedet for å hele tiden ta fokus bort fra kjørebane ved å sjekke speil. 

Anonymkode: 3b01d...1c7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du blir vant til det. De eneste gangene jeg føler på det igjen er hvis jeg låner en bil som er en del større enn min. Da føles alt rart. Men så går det seg til på nytt. Så det skal du ikke gå og være bekymret for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei! Jeg har nettopp begynt å øvelseskjøre. Har hatt skikkelig angst for å kjøre i mange år, men nå er jeg i hvert fall litt i gang. Kjører bare sent på kvelden når det lite trafikk. Men hver gang det kommer en bil mot meg svinger jeg alt for mye til høyre og havner nesten i grøfta selv. Jeg spør hele tiden om jeg ligger ok i feltet, jeg klarer liksom ikke å se det selv? Jeg ser i speilene at jeg ligger greit, men når biler kommer mot meg føles det som om de er alt for nærme. Noen tips??

Jeg syns også det var skikkelig vanskelig i begynnelsen, men det gikk seg til etterhvert som jeg ble mer vant til å kjøre bil. Eneste tipset jeg har er å bare fortsette å øvelseskjøre. Etterhvert vil du se selv om du ligger ok i feltet! Det kommer til å gå helt fint. Lykke til med øvelseskjøring og lappen! 

Anonymkode: 318b1...f57

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjørelærer sa en gang at du bør ha den svarte stripa i asfalten (altså der hjulspora ikke har laga spor) «mellom beina». Så når du kjører og føler den stripa er mellom beina ligger man ganske greit i veibanen. Men ja, dette er øvelse. Jeg var en veldig usikker sjåfør før jeg fikk lappen, mye løsna med trening på egenhånd og litt selvtillit 

Anonymkode: 454ce...3e3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et tips er hvis du later som at du surfer/kjører på den mørke stripa i midten av din side. Det funka ihvertfall for meg. 

Anonymkode: 0d020...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (19 timer siden):

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Tja.

Dette er jo noe som blir "muscle memory" etter hvert. Jeg tenker aldri over hvor i veien jeg ligger eller tenker at biler i motgående kjørefelt kan være for nære.

Samme når jeg rygger. Ser ikke så nøye på hvor nærme jeg faktisk er eventuelle andre biler eller vegger - det går på følelsen. Jeg vet hvor lang og bred bilen er, liksom..

Anonymkode: 73158...b2c

Noen sliter med dette etter 20 år med lappen. Helt utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, husker jeg slet skikkelig med dette de første par gangene jeg kjørte. "Følg den hvite stripa ved kanten" fikk jeg beskjed om. Jeg gjorde det, og slavisk også. Jeg kjørte med andre ord inn på bussholdefelt, ut av bussholdefeltet igjen, og ja, det var da ikke måte på alle svinger og ujevnheter på den hvite stripa jeg slavefulgte. Det må jeg bare le godt av nå... Jeg ble ledd godt av den ganga. 

Cluet er å se langt fram hele tida, gjerne så langt det går. Det holdt meg rett på veien, i mitt felt. Noen ganger nærmere stripa enn andre, men innenfor. 
En annen måte er å "sitte" på hjulsporet i veien på venstre side. Da vil du hele tida følge kjøremønsteret som er laget av tusenvis av andre bilister som holdt seg godt i feltet.

For meg hjalp det aller mest å lære meg hvor stor bilen var. Det gjorde jeg ved å parkere. Parkere masse, både rygge inn og kjøre inn. Jeg er dritdårlig på å parkere, står alltid skjevt og sånt, men jeg vet hvor stor bilen er og holder meg alltid innforbi stripene 🙂

Jeg tror det er mye vanskeligere å kjøre i mørket enn tidligere på kvelden/dagtid, uansett hvor mye trafikk det er. Med mindre det er i byområde, selvfølgelig, og rushtrafikk får du ikke noe utbytte av.

Anonymkode: 64975...6a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode tips om hvordan kontrollere selv. jeg pleide også å tenke at hvis den jeg øvelseskjørte med ikke reagerte, og bilen imot verken senket farten eller gjorde noen form for unnamanøver, lå jeg sikkert greit nok i veibanen. Sjåføren i den andre bilen vil jo heller ikke kræsje, og som uerfaren sjåfør hjalp den tanken meg til å holde kursen selv om det føltes farlig trangt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...