Gå til innhold

Spore gjennom mail adr og IP adresse?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som kan å spore opp hvem som står bak en mail adresse gjennom IP og mail adressen? Har fått en mail fra noen som utgir seg for å være en annen og det er opprettet ny mail med hans navn. Vil GJERNE vite hvem dette er...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Culdesac88 skrev (1 minutt siden):

Er det noen som kan å spore opp hvem som står bak en mail adresse gjennom IP og mail adressen? Har fått en mail fra noen som utgir seg for å være en annen og det er opprettet ny mail med hans navn. Vil GJERNE vite hvem dette er...

søk på header e-mail

relativt enkelt

Skrevet

Ja? Jeg får det i allefall ikke til..

Skrevet
Djengiskhan skrev (14 minutter siden):

søk på header e-mail

relativt enkelt

Vil du dele?

Skrevet
Culdesac88 skrev (1 minutt siden):

Vil du dele?

gå inn på e-posten trykk på CTRL + U, deretter trykker du CTRL + F og søker header

Skrevet
Djengiskhan skrev (9 minutter siden):

gå inn på e-posten trykk på CTRL + U, deretter trykker du CTRL + F og søker header

Ok.... jeg er sikkert treig men skjønner fortsatt ikke hvordan jeg finner ut hvem som står bak mailen😅

Skrevet

Du kan ikke finne ut hvem som står bak en e-post basert på adressen og IP, det er kun internettleverandøren som vet hvem som har den aktuelle IP adressen. Mange har også dynamisk IP adresse, det betyr at man får ny IP hver 24 time.  

Anonymkode: 2f6e5...f64

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Du kan ikke finne ut hvem som står bak en e-post basert på adressen og IP, det er kun internettleverandøren som vet hvem som har den aktuelle IP adressen. Mange har også dynamisk IP adresse, det betyr at man får ny IP hver 24 time.  

Ok, hvordan kan jeg finne ut av det? Må jo være en måte?

Skrevet
Culdesac88 skrev (Akkurat nå):

Det må jo være noen som kan finne ut av det.. at man i allefall kan finne ut hvor den ble sendt fra, med ganske stor nøyaktighet.

Skrevet
Culdesac88 skrev (2 minutter siden):

Les igjen, du kan ikke finne ut av det.

Selv politiet må ha en rettslig kjennelse for å få informasjon fra nettleverandørene om hvem som brukte den aktuelle IP-adressen på det aktuelle tidspunktet.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Culdesac88 said:

Det må jo være noen som kan finne ut av det.. at man i allefall kan finne ut hvor den ble sendt fra, med ganske stor nøyaktighet.

Umulig å se hvor e-posten er sendt fra; gateadressen man får når man søker på IP-adressen, er ISP-ens adresse, og sier ingen verdens ting om den som bruker den.

Hvis man ønsker å finne ut hvem som står bak en bestemt IP-adresse og mistenker en bestemt person, kan man opprette en lite besøkt side på egen server som man har loggen til, og skrive noe som vedkommende 100% sikkert vil lese. Deretter siler man ut de andre IP-adressene (som regel utenlandske adresser - spam) som har sett på siden, slik at man sitter igjen med 2-3 norske, og hvis en av dem er samme IP-adresse i e-posten, kan man være rimelig trygg på at dette er vedkommende.

Dynamisk IP-adresse blir fornyet oftere, men man kan ha samme adresse en god stund før den blir endret, så oppretter man en slik side kort etter at e-posten ble sendt, er sjansen relativt stor for at personen fortsatt har samme IP-adresse.

Anonymkode: c2688...574

Skrevet

Finnes folk som kan å spore opp IP-adr., men de gjør det ikke gratis

Skrevet

Hvor mye er du villig til å betale for å kanskje få vite byen vedkommende bor i, eller ikke?

Dette er ikke et tilbud altså.

Men det eneste du får opp ved å vite IP adressen er stedsinformasjonen som den som leier/eier IP adressen har lagt inn. Og dette kan være svært vilkårlig. Noen legger kanskje inn nærmeste sentral som poststed, mens andre bruker ei kontoradresse til IT avdelingen eller hovedkontoret. Og du vet ikke hva som er rett. Så du kan sitte med ei IP adresse, og ei adresse, uten å vite hvor nøyaktig den er.

Internettleverandøren kan via logger finne ut hvilken kunde som bruke IP adressen på et gitt tidspunkt, men dette må da via en anmeldelse til politiet. Og skal politiet prioritere det må det være veldig alvorlig.

Og selv da vet de kun hvem kunden er, ikke hvem som faktisk sendte e-posten. For det kan ha vært noen som tilfeldigvis klarte å gjette koden til det trådløse nettet og sendte e-posten fra bilen utenfor.

Og alt dette må via politiet. Som jeg tipper ikke er et alternativ siden du spør her.

Alternativet da er å leie inn teknisk kyndige personer som forsøker å lure ut info fra vedkommende aktivt eller passivt. Men her kan du ende opp med å måtte betale ganske mye for ganske lite. Eller ingenting. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Umulig å se hvor e-posten er sendt fra; gateadressen man får når man søker på IP-adressen, er ISP-ens adresse, og sier ingen verdens ting om den som bruker den.

Hvis man ønsker å finne ut hvem som står bak en bestemt IP-adresse og mistenker en bestemt person, kan man opprette en lite besøkt side på egen server som man har loggen til, og skrive noe som vedkommende 100% sikkert vil lese. Deretter siler man ut de andre IP-adressene (som regel utenlandske adresser - spam) som har sett på siden, slik at man sitter igjen med 2-3 norske, og hvis en av dem er samme IP-adresse i e-posten, kan man være rimelig trygg på at dette er vedkommende.

Dynamisk IP-adresse blir fornyet oftere, men man kan ha samme adresse en god stund før den blir endret, så oppretter man en slik side kort etter at e-posten ble sendt, er sjansen relativt stor for at personen fortsatt har samme IP-adresse.

Anonymkode: c2688...574

Ok, det er såpass ja.. Tusen takk for svar i allefall :)

Skrevet
nomore82 skrev (1 time siden):

Hvor mye er du villig til å betale for å kanskje få vite byen vedkommende bor i, eller ikke?

Dette er ikke et tilbud altså.

Men det eneste du får opp ved å vite IP adressen er stedsinformasjonen som den som leier/eier IP adressen har lagt inn. Og dette kan være svært vilkårlig. Noen legger kanskje inn nærmeste sentral som poststed, mens andre bruker ei kontoradresse til IT avdelingen eller hovedkontoret. Og du vet ikke hva som er rett. Så du kan sitte med ei IP adresse, og ei adresse, uten å vite hvor nøyaktig den er.

Internettleverandøren kan via logger finne ut hvilken kunde som bruke IP adressen på et gitt tidspunkt, men dette må da via en anmeldelse til politiet. Og skal politiet prioritere det må det være veldig alvorlig.

Og selv da vet de kun hvem kunden er, ikke hvem som faktisk sendte e-posten. For det kan ha vært noen som tilfeldigvis klarte å gjette koden til det trådløse nettet og sendte e-posten fra bilen utenfor.

Og alt dette må via politiet. Som jeg tipper ikke er et alternativ siden du spør her.

Alternativet da er å leie inn teknisk kyndige personer som forsøker å lure ut info fra vedkommende aktivt eller passivt. Men her kan du ende opp med å måtte betale ganske mye for ganske lite. Eller ingenting. 

Nei, det er ikke en politisak. Men likevel viktig for meg å vite noe om hvem det er da de tydeligvis vet mye om meg. Men da er det altså mulig å finne ut om disse mailene ble sendt fra jobben min f.eks.  jeg har ikke en bestemt mistenkt heller...😏

Skrevet

Jeg regner med den eller de bor i samme by som meg så det vil ikke gi meg noe.. leste et sted at outlook var lettere å finne enn f.eks gmail, stemmer det? 

Culdesac88 skrev (2 timer siden):

Culdesac88 skrev (37 minutter siden):

Nei, det er ikke en politisak. Men likevel viktig for meg å vite noe om hvem det er da de tydeligvis vet mye om meg. Men da er det altså mulig å finne ut om disse mailene ble sendt fra jobben min f.eks.  jeg har ikke en bestemt mistenkt heller...😏

Om du får sammenligne header på mail sendt fra en kollega på jobb og denne fake mailen, kunne du da sagt om de er sendt fra samme plass f.eks.?

Alt som står der er jo likt.. men det er det kanskje uansett🙄

Skrevet (endret)

Okey... nei.. Bare nei.

Spoofing av avsender er ekstremt lett. Og det er masse tekniske detaljer her du på ingen måte ser ut til å forstå eller ha kunnskaper om som flyr deg langt over hodet.

Email header forteller deg hvor eposten har kommet fra. Som i, hvilken epostserver. Det hjelper deg på ingen måte.
Ip adresser kan ikke spores til personer, kun brede lokasjoner og sentraler. Selv om politiet skulle være involvert, og de skulle _muligens_ få rettsordren til å få denne informasjonen utlevert fra internettleverandøren, så betyr det ikke at det identifiserer en spesifikk person. Det er godt mulig det bare er et tilfeldig gratis wifi man har benyttet seg av et eller annet sted.

Men la meg fortelle deg hvordan en avsender-scam gjøres.

Du vil scamme folk til å enten betale for noe som ikke er reelt eller bestille masse ting uten å betale for det.
Da finner du et firma i Brønnøysundregisteret som ser ut til å ha god kreditt og et enkelt domenenavn.

For moro skyld, la oss late som at du skal utgi deg for å være firmaet Arne Olav Lund AS. De er egentlig entreprenører, men de har det fantastiske domenenavnet AOL.NO

Da finner du en tilfeldig domeneregistrant, bestiller domenet A0L.NO eller AO1.no , for alle domenenavn er lowercase, så det kan fort se ut som noe annet (a0l.no / ao1.no) . Du bestiller det i firmaets navn, selvsagt, finner fram til navnet til en ansatt og setter det. Adresse stemmer og alt det der, det eneste du trenger er å sette en epostadresse som går til f. eks. gmail, hotmail, outlook osv.

Dette betaler du med ved å bruke et kredittkort som du har tilegnet deg ved hjelp av f. eks. identitetstyveri. En tilfeldig fyr, et eller annet sted der ute som ikke aner hvorfor kreditten hans er så dårlig.

Du sitter i lobbyen til et norsk hotell i samme by som hovedkontoret til firmaet du utgir deg for, for det er mange av disse hotellene som har gratis wifi. Bestillingen på domenet går dermed igjennom ettersom den ser ut til å være bestilt med korrekt info, norskt kredittkort og norsk ip adresse.

Når domenet er opprettet står du fritt til å opprette forskjellige epostadresser som ser ut som om de kommer fra ansatte hos Arne Olav Lund AS. Og da står du fritt til å sende ut falske fakturaer eller legge inn bestillinger på varer til flere tusenvis av kroner og få det levert til et tilfeldig sted. Vanligvis gjøres det en kredittsjekk av _bedriften_, ikke den enkelte ansatte som bestiller. Og den går selvsagt gjennom ettersom firmaet er reelt, men kanalen kommunikasjonen har oppstått er ikke. 

Du, som scammer, er ikke sporbar på noen som helst måte.

Og ved det tidspunktet firmaet legger merke til klagene om merkelige fakturaer eller resultat av kredittsjekker som kommer inn har du tilegnet deg enten flerfoldige tusenvis av kroner, eller varer for samme verdi.

Så himla enkelt er det.

Det er _ingen_  sikkerhetsrutiner satt på plass for at Norge AS sin informasjon der ute ikke blir misbrukt.

Endret av Emmelise
  • Liker 1
Skrevet

Dette er over både mitt og ts' kompetansenivå, men kan man ikke i prinsippet bruke pixel tracking i et sånt tilfelle?

www.theverge.com/platform/amp/2019/7/3/20681508/tracking-pixel-email-spying-superhuman-web-beacon-open-tracking-read-receipts-location

Anonymkode: ac4bd...bcb

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Dette er over både mitt og ts' kompetansenivå, men kan man ikke i prinsippet bruke pixel tracking i et sånt tilfelle?

www.theverge.com/platform/amp/2019/7/3/20681508/tracking-pixel-email-spying-superhuman-web-beacon-open-tracking-read-receipts-location

Nei.

Skrevet
3 hours ago, Emmelise said:

Nei.

Hvorfor ikke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...