Gå til innhold

Snatch grip deadlift; overlegent bedre enn vanlig markløft?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ifølge artikler jeg har lest om markløft med rykkgrep:

• Øker involvering av quads, hams og glutes = altså en bedre øvelse for underkroppen.
  • Øker involvering av øvre rygg
  • Legger mindre stress på korsryggen
  • Vil øke hoftemobilitet, i forhold til vanlig markløft
  • Vil øke grepstyrke, i forhold til vanlig markløft
  • Vil ha overføringsstyrke til vanlig markløft, men ikke motsatt
  • Økt ROM, så man får samme resultat av mindre vekt, og kan dermed øke volum/frekvens, og man restitueres fortere

Så det ser ut som Snatch grip deadlift er en overlegent bedre øvelse enn vanlig markløft. Eneste ulempen er hvis man konkurrerer i styrkeløft. Men for vanlige treningsentusiaster ser det ikke ut som det er noen ulemper.

Hva tenker dere?

Anonymkode: ffc51...ef6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig, jeg tror mange absolutt kan ha bedre nytte av dette grepet sammenlignet med  vanlig grep. Det kommer an på formålet med treningen, men for de fleste «mosjonister», hvor målet er å få mest mulig utbytte ut av minst mulig trening, vil jeg definitivt påstå det ja.

Jeg kjører mest vanlig markløft eller sumo, men legger inn noen økter med strakmark fra deficit eller med snatch grip innimellom. Sistnevnte får meg alltid litt støl i lats, noe jeg nesten aldri ellers blir.

Anonymkode: bfa5d...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om. Kan man bare kjøre løftet som vanlig, men med bredere grep, eller må man tenke på andre detaljer? 

Jeg sliter med grepet i vanlig markløft, så prøver gjerne noe nytt. Hendene mine er svake og etter 3-4 reps glir stanga ut av grepet. 

Endret av Albbas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (4 timer siden):

Aldri hørt om. Kan man bare kjøre løftet som vanlig, men med bredere grep, eller må man tenke på andre detaljer? 

Jeg sliter med grepet i vanlig markløft, så prøver gjerne noe nytt. Hendene mine er svake og etter 3-4 reps glir stanga ut av grepet. 

Bredere grep. Jo bredere, jo lengre løftebane. Du går også dypere i utgangsposisjon i tillegg til at løftet avsluttes med stangen høyere. 
viktig å «vri» albuen inn for å aktivere lats skikkelig. 

Som tips til grepsstyrke. Kjør hyppig farmerwalks 👍🏻. Gjerne alterner mellom feks kettlebell og vektplater. Med plater får du et «åpnere» grep. Blir nesten som å løfte fatbar. Om du har fatbar tilgjengelig, så er det også glimrende for å styrke grepet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...