Gå til innhold

Interiør-stil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi flytter til nytt (nybygd) hus om et par måneder, og jeg sitter og fabulerer litt rundt innredning og stil. I vår nåværende bolig har vi en stil med blanding av hvite og trefargede (stort sett eik) møbler, mørkegrå sofa, og stilen er vel kanskje en blanding av skandinavisk og litt mer tradisjonell. Vi har ca halvt om halvt ikea-møbler og skikkelig gamle møbler og lamper (kjøpt på loppemarkeder, Finn osv). Vår nåværende bolig er bygget på 50-tallet, og da synes jeg det passer fint med litt gamle og sjarmerende elementer i møbleringen.

Men nå flytter vi til helt nytt hus, med moderne og «stramme» linjer, og jeg synes ikke alle de gamle møblene båre nødvendigvis passer så godt inn der. Vi får en mindre stue i det nye huset, og trenger virkelig en ny sofa, så noen endringer må vi uansett gjøre. Men jeg synes det er SÅ vanskelig å vite hva slags stil vi skal gå for…

Da vi innredet vår nåværende bolig likte jeg godt den «stilen» vi gikk for, men nå synes jeg det ser utdatert, kjedelig og kanskje litt gammeldags ut.. Vi har f.eks dette vitrineskapet, https://www.ikea.com/no/no/p/liatorp-vitrineskap-hvit-30439725/

som jeg syntes var SÅ fint da vi kjøpte det for 8 år siden, men som jeg nå synes skriker «middelaldrende familie» (som vi ikke er 😜). Alle de nyere møblene våre (altså de som ikke er fra loppemarked) er i samme stil.

Men når jeg ser på inspirasjon til litt mer moderne stil, så ser jeg bare ting jeg virkelig ikke vil ha- og som jeg føler ALLE andre har. Eksempler her, er hyller og bord i svart metall, sånn som dette https://www.homeroom.no/nordform/sofabord-milwaukee-l90xb60xh45/1601642-01-0?extcmp=01_NO_SEM_G4&gclid=Cj0KCQjws4aKBhDPARIsAIWH0JU-0hfoxkshboSZYQsm8eChGmjq1h__rhX1Lthvfo50W4bPfr9IUgEaAsiaEALw_wcB og dette https://www.bohus.no/stue/oppbevaring/reoler-og-hyller/seaford-skrivebord-1?gclid=Cj0KCQjw1ouKBhC5ARIsAHXNMI8xkpDgWeCd8Ta7PqY9p7zS8SzbefW2fj6mih-n85u-87pMJX3_PNMaAoR8EALw_wcB og mye sånt dill og nips, med stilisert tre-hånd, generiske plakater osv.

Alle jeg kjenner som har pusset opp/flyttet de siste 5 årene har den stilen (og i tillegg har de omtrent alle sammen de samme fargene på vegg, mye lysegrønt og korall, og sennepsgult og petrol går også mye igjen (men selvsagt ikke alle de fargene blandet på én gang, altså 😅). Orker ikke en stue som ser ut som den kunne vært hvem som helst andre sin stue- men jeg orker heller ikke den utdaterte stilen vi har nå, i det nye huset vårt.

Noen som har noen forslag til en fin stil som føles litt moderne og «aktuell»- men som ikke er den der standard-stilen som ALLE har nå?

Anonymkode: 1993c...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trenger det å være en distinkt "stil" med et navn da? Høres ut som en slags moderne skandinavisk industriell stil er moderne i ditt miljø?

Vi har feks en litt maksimalistisk fargeglad skandinavisk stil (tenk kontrastvegger i klare, litt sterke farger), bokhyllevegger med en blanding av bøker, småting og planter, ikeamøbler (typisk billy), kunst og interiørnips jeg har valgt fordi jeg synes det er fint, ikke nødvendigvis fordi det passer stilen. Vanskelig å finne et dekkende navn, men den passer til huset og den passer til oss. 

Hvilke farger er det på tak og vegger da? 

Ville ha bodd meg litt inn først, så kan dere heller bytte ut møbler og interiør etter at dere ser hva som passer/ikke passer i huset, "stilen" og bruken!

Du har sikkert sett på pinterest? Et godt startpunkt et feks å søke på scandinavian interior, eller bare interior :)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...