Gå til innhold

Skummet kulturmelk


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg lagde brød i går og har en halv liter skummet kulturmelk til overs. Hva kan jeg bruke denne til? Jeg liker ikke lukt/smak av melken alene, så det må brukes i noe. Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meg som var trådstarter, men glemt å logge meg inn:

Noen som har oppskrift på sunne varianter av vafler med skummet kulturmelk...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke oppskriften dessverre.. Tror ikke mormor har den heller, hun bare blander sammen "standard ingredienser" til hun har en passe tykk røre. Vil du ha en litt sunnere røre, kan du kutte litt på sukkeret og smørret.

Det går vel an å ta utgangspunkt i en vanlig røre og erstatte mesteparten av melken(alt?) med kulturmelken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også lage lapper, der skal man bare bruke kulturmelk og natron, ikke søt melk.

Men så særlig sunne blir vel neppe vaflene eller lappene uansett hvordan man snur og vender på det - for skal de bli gode, så må det være en del sukker i, særlig når man bruker syrnet melk i dem. Og vafler eller lapper som ikke er gode er det jo ikke noen vits i. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kulturkake

8 dl kulturmelk

150 g smør

4 dl sukker

1 ts malt nellik

1 ss natron

1 ts kardemomme

evnt. kanel

9 dl hvetemel

Langpanne 30x40 cm.

Smelt smøret og bland inn melk. Rør i resten av ingrediensene. Fordel røren i smurt langpanne og stek kaken ved 200 grader i 25-30 min. La den avkjøles i pannen.

Tips: tilsett bær som blåbær, bringebær el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanske pannekaker

300 g hvetemel

4 ss sukker

1 ss melis

4 ts bakepulver

1 ts salt

1 ss sitronskall (revet)

7 ss matolje

2,5 dl skummet kulturmelk

2 dl melk

2 egg

Bruk en svært liten panne. Har du bare en stor panne, tar du enten et lite dl mål eller en stor øse, slik at du kan lage små klatter i pannen. Husk at amerikanske pannekaker er tykke! Spises med masse sirup og evt en klatt smør.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...