Gå til innhold

Bad - hva er deres beste råd?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, vi skal totalrenovere et bad på 8 kvm. Badet skal bestå av dusj, toalett og servant. 

Har funnet en veldig fin naturstenflis/ kalksten til gulv/ dusj, men har hørt at denne kan bli stygg om den utsettes for vaskemidler, urin el. Er det noen som har erfaring med kalksten på bad? 

+ vi vurderer å lage en dusjvegg istedetfor glassvegg. Altså at man går inn i et slags dusjrom. Flere fordeler med dette,- men ser at ulempen kan være at det ødelegger romfølelsen da veggen må settes opp. Ingen naturlig nisje. Noen som har erfaringer her? 

Tusen takk for aller råd, erfaringer og innspill :)

Anonymkode: 25bdc...d7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Fordel med flis: Ser fint ut. 

Ulemper: Dusjer man rett på så må man renovere badet på nytt innen en kort tid.  Kjedelig å vaske mellom flisene (fugen). 

Nylig pusset bad og angrer litt på at jeg ikke fikk noen profesjonelle til å gjøre alt arbeidet da man ser den minste feil. Skjer det noe så kan man reklamere. 

Tok glass fremfor vegg da rommet er litt liten og veggen hadde fått badet til å se enda mindre ut. 

Anbefaler å vær nøye med lysplassering sånn man ikke får skygger i ansiktet når du er inne på badet, spesielt foran speilet! 

Endret av Kenelz
  • Liker 1
Skrevet

Kenelz skrev (1 time siden):

Ulemper: Dusjer man rett på så må man renovere badet på nytt innen en kort tid.  Kjedelig å vaske mellom flisene (fugen). 

Nylig pusset bad og angrer litt på at jeg ikke fikk noen profesjonelle til å gjøre alt arbeidet da man ser den minste feil. Skjer det noe så kan man reklamere. 

Tok glass fremfor vegg da rommet er litt liten og veggen hadde fått badet til å se enda mindre ut. 

Anbefaler å vær nøye med lysplassering sånn man ikke får skygger i ansiktet når du er inne på badet, spesielt foran speilet! 

Man må da så aldeles ikke renovere badet på nytt innen kort tid om man velger flis 😂 om du ikke synes 20 år er "kort tid".............

Anonymkode: 1205f...19d

• Liker 9
Skrevet
Kenelz skrev (8 timer siden):

Gjorde du det selv uten å hyre inn fagfolk og få papirer på det? Da kan du takke deg selv. 

Anonymkode: d6f4b...080

• Liker 1
Skrevet

Man dusjer selvfølgelig ikke rett på flisene med mindre man vil ødelegge badet.

Anonymkode: 1d9b3...d41

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eller man kan bruke membran under som vanlige mennesker.

Anonymkode: 5db8e...6fe

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Tull 

Anonymkode: 7e71c...525

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Gjorde du det selv uten å hyre inn fagfolk og få papirer på det? Da kan du takke deg selv. 

Anonymkode: d6f4b...080

Trenger ikke fagfolk til å legge til fliser selv. Rør og det elektriske kom det fagfolk så har alt av papirer i orden. 

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Tull 

Anonymkode: 7e71c...525

Fliser er ikke vanntett og man må være sikker at membranen og alt det andre er  100% sikkert ellers kan det oppstå problemer. 

Skrevet
Kenelz skrev (9 timer siden):

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Bare tull, om jobben er profesjonelt gjort. 

Har dusjet på flis siden vi pusset opp vårt første bad (av totalt 5) for 20 år siden. Det har aldri vært problemer med fukt eller skader. 

Og renholdet er superenkelt med damvasker, da fliser tåler høye temperaturer. 

Anonymkode: 17a95...1a0

• Liker 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Bare tull, om jobben er profesjonelt gjort. 

Har dusjet på flis siden vi pusset opp vårt første bad (av totalt 5) for 20 år siden. Det har aldri vært problemer med fukt eller skader. 

Og renholdet er superenkelt med damvasker, da fliser tåler høye temperaturer. 

Anonymkode: 17a95...1a0

Takk for tips! Skal prøve med en dampvasker! 

Skrevet

Ingen som svarer på hva ts egentlig spør om, som er naturstein. Kalk er veldig porøst materiale og ikke noe jeg selv ville valgt i dusjsonen, selv om det er veldig fint. Jeg ville sett etter noen fliser med samme look. Veldig mange av de litt dyrere flisene lager nydelige steinimitasjoner. Fra på en flisebutikk med litt ordentlig utvalg som kan spesialbestille til deg. Vi spesialbestille gjennom flisekompaniet da vi pusset opp etter å ha funnet flisene hos en av deres leverandører på nett. 

Anonymkode: 6ff6a...bbf

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ingen som svarer på hva ts egentlig spør om, som er naturstein. Kalk er veldig porøst materiale og ikke noe jeg selv ville valgt i dusjsonen, selv om det er veldig fint. Jeg ville sett etter noen fliser med samme look. Veldig mange av de litt dyrere flisene lager nydelige steinimitasjoner. Fra på en flisebutikk med litt ordentlig utvalg som kan spesialbestille til deg. Vi spesialbestille gjennom flisekompaniet da vi pusset opp etter å ha funnet flisene hos en av deres leverandører på nett. 

Anonymkode: 6ff6a...bbf

Stiller meg bak dette!

Ville vært forsiktig med å velge for lyse fliser i dusjonen, da de med tiden kan få gul- eller rød-skjær. 

Ta ett skritt bak og se om du har tatt noen veldig trendy valg, som du vil bli lei innen kort tid. 

Anonymkode: c03dd...957

Skrevet

Vi ville ha badekar og dusjer oppi der og har dusjvegg. Synes det fungerer veldig fint! Renner noe vann nedenunder og bak badekaret da, men der har vi fått forsikringer om at ikke gjør noe (pluss det går an å legge opp noen lister mellom badekar og vegg).

Jeg kjøpte noe fine fliser som kanskje minner om kalkstein? Bera Beren. 

Det beste med dem er at flekker ikke vises. Vasker tisseflekker vekk med klor- det fungerer fint her (vann er ikke nok, da flisen er litt porøs).

Mitt beste tips er kanskje likevel å tenke behov. Jeg tenkte veldig nøye igjennom hva jeg hadde for behov for oppbevaring og knagger osv (vi har et bad på 4kvm og er fire personer- har heller ikke noe vaskerom eller "grovgang") og så langt er jeg veldig fornøyd! 

Anonymkode: be2b2...72f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...