Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvordan det er nå med utregningen av ansennitet? Jeg har jobbet i 11 år innenfor ulike yrker, og har som "ufaglært" opparbeidet med full ansennitet(10 år).

Nå har jeg begynt på en treårig høskoleutdanning, og lurer derfor på om jeg vil beholde denne ansenniteten når jeg er feridig utdannet, eller om det er kun relevant arbeidserfaring som gjelder da? Noen har sagt til meg at jeg vil fremdeles ha full ansennitet etter endt utdanning, og derfor får maks lønn innenfor mitt felt, men jeg er veldig usikker på dette! :forvirret:

Håper virkelig jeg slipper å begynne på startlønn....... :sjenert:

Til informasjon tar jeg en treårig helse og sosialfaglig utdanning, så det er nok mest nærliggende at jeg vil jobbe i stat eller kommune.

Håper noen kan hjelpe meg med dette! ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1 ( trådstarter)
Skrevet

Jada, det heter ansiennitet....så jeg hadde en del skriveleifer i innlegget...Bær over med meg! :sjenert:

Skrevet

I fylkeskommunen der jeg jobber regnet de faktisk med alt som var over 15/t pr uke som jeg hadde hatt også før jeg var ferdig med utdannelse. Så jeg fikk masse uttelling for sommerjobber og deltidsjobber jeg har hatt mens jeg studerte :)

Skrevet

Høres jo lovende ut.... :sjarmor:

Tok de også med det du evt. hadde FØR du satte deg på skolebenken?

Andre med erfaringer?

Takk for svar, "Grooo"!

Skrevet

Ser at du har helse og sosialfag. Hos oss (kommunalt) telles alt fra offentlig (over 15 t/uke) og relevant privat praksis. Sannsynligvis vil du beholde ansienniteten etterpå. Som regel er det profesjonsyrker (jurist, psykolog, lege etc) så vil relevant erfaring være fra yrket.

Skrevet

Selvfølgelig spiller det ingen rolle når du har jobbet. Ansienniteten forsvinner ikke bare fordi du tilfeldigvis bestemmmer deg for mer utdanning.

Gjest gjest1 - trådstarter
Skrevet

Takk for svar!

Saken er at jeg ikke nødvendigvis bare har relevant arbeidserfaring. Jeg har som sagt jobbet innen mange bransjer, men håpet allikevel dette ville telle med, også etter endt utdanning! Som ufaglært i helsevesenet (stat), fikk jeg full ansiennitet for alt jeg hadde gjort tidligere, også det som ikke var relevant for den jobben jeg hadde da... :sjenert:

Håper virkelig dette blir tilfelle etter studier også....Ikke det at lønn alene er av det mest betydningsfulle ved at jeg tar utdanning,men med mye studielån+++annet lån, hadde det vært suuuupert om jeg startet med "topplønn" innen mitt yrket....

Hører gjerne fra flere! ;)

Skrevet

For noen stillinger er det faktisk bare relevant erfaring _etter_ endt utdanning som teller med når ansienniteten skal beregnes. Du bør undersøke hvilke regler som gjelder for den type stilling du er ute etter. Det blir vanskelig å legge ut om alle regler og unntak som finnes på dette omrdået.

Skrevet

Dersom man skal jobbe i kommune/stat tror jeg nok de regner ansiennitet til å være kun den ansiennitet som er "relevant for den jobben man skal jobbe i".

Det betyr at annen erfaring som faller utenom det området ikke blir regnet med som ansiennitetsgrunnlag.

F.eks. skal man jobbe som vaskehjelp spiller det ingen rolle at en har jobbet i 10 år ingeniør. Ingeniørerfaringer er ikke relevant for vaskehjelpjobben, derfor blir det ikke medregnet.

Gjest gjest1-trådstarter
Skrevet

Ok. Ser at det er ulike svar her. Men jeg stiller et spørsmål til... ;)

Vil de tre årene jeg skal gå på skole nå telle med i ansiennitetutregningen?

Skrevet
Selvfølgelig spiller det ingen rolle når du har jobbet. Ansienniteten forsvinner ikke bare fordi du tilfeldigvis bestemmmer deg for mer utdanning.

Det skjedde faktisk med meg. Var borte 3 år før jeg kom tilbake i samme jobb. BANG: ned på laveste ansennitet.

Skrevet

Mannen min jobber i kommunen. Han har fått med ansennitet fra alt han har jobbet - relevant eller ikke - pluss førstegangstjenesten.

Jeg jobber i det private - der får vi ikke ansennitet medregna i det hele tatt. Fikk en ny medarbeider som har jobba 30 år i full jobb et annet sted. Hun begynte på 0 ansennitet.

Skrevet

Hei, kanskje ett dumy spm men hvor hendvender jeg meg for spm ang ansinnitet?

Er det på arbeidsplassen?

Har nemlig jobbet 4 somre på sykehjem med 100% stilling som assistent/sykepleier stud, I tilleg til 3 hver helg i 1 år...

Hvordan går jeg frem med dette? *grønn*

Skrevet
Ok. Ser at det er ulike svar her. Men jeg stiller et spørsmål til... ;)

Vil de tre årene jeg skal gå på skole nå telle med i ansiennitetutregningen?

Utdanningen regnes ikke med. Men pga at du har utdanning vil du jo sansynligvis få et lite lønnshopp da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...