Gå til innhold

Sensitiv puls

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en puls som svinger veldig, på natt kan den være nede i 46, mens den kommer raskt opp i 190( makspuls) når jeg trener. Pulsen stiger veldig raskt, men faller også veldig raskt og lavt om jeg f.eks stopper å jogge. 

Noen med liknende erfaringer eller som vet hva det skyldes?

🤔

Anonymkode: fa61e...b54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ganske normalt ut. Det er ikke uvanlig å ha lav hvilepuls, jeg har selv rundt 35/40 når jeg sover - flere i familien er likedan. De som er godt trent har gjerne lav hvilepuls også, man kan "trene" den ned. Makspulsen derimot er noe som går nedover med alderen. Den ligger på 220 minus alder, så er du rundt 30 år høres 190 i makspuls rimelig ut. 

Anonymkode: ca4ce...e1c

Skrevet

Vet ikke om jeg formulerte meg riktig, men mener at pulsen fyker opp og ned veldig raskt. Jeg kan gå på mølla og den stiger fra 70 til 150 på et minutt, hvis jeg stopper detter pulsen ned like fort. 

ts

Skrevet

Det at du har lav hvilepuls når du samtidig trener tyder på at du er i god form. At pulsen synker raskt betyr også at du er i god form: image.thumb.png.8ee0a9a5ab601a246583ee8054d46412.png

Husker fra studiene at dersom pulsen ikke øker raskt ved aktivitet kan være et tegn på at noe er galt med hjertet.

Så konklusjonen min er at du må varme godt opp før kondisjonstrening. Ikke gå fra inaktivitet til løping med en gang. Gå rolig i minst 10 minutter, så jogg helt rolig, så kan du begynne å løpe. 

Anonymkode: 1afe0...ab6

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det at du har lav hvilepuls når du samtidig trener tyder på at du er i god form. At pulsen synker raskt betyr også at du er i god form: image.thumb.png.8ee0a9a5ab601a246583ee8054d46412.png

Husker fra studiene at dersom pulsen ikke øker raskt ved aktivitet kan være et tegn på at noe er galt med hjertet.

Så konklusjonen min er at du må varme godt opp før kondisjonstrening. Ikke gå fra inaktivitet til løping med en gang. Gå rolig i minst 10 minutter, så jogg helt rolig, så kan du begynne å løpe. 

Anonymkode: 1afe0...ab6

På hvor lang tid skal jeg sjekke hvor mye pulsen faller? På 30 sek?

Ja, enig i at det tyder på god form, men føles ikke sånn da jeg synes jeg kommer opp i makspuls veldig raskt uten mye anstrengelse. 

Skrevet

Måler du med klokke eller belte? På min klokke hopper også pulsen min 

Anonymkode: f3dfd...017

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Måler du med klokke eller belte? På min klokke hopper også pulsen min 

Anonymkode: f3dfd...017

Klokke.. 

Merker det når jeg går opp en trapp også, pulsen går fra 70 til 100 på 18 trinn. 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...