Gjest schæfer Skrevet 27. september 2005 #1 Skrevet 27. september 2005 Hei! Jeg har en nyanskaffet schæfer på 16 mnd som er en omplasseringshund. Han har i det siste begynt å gnage på alt mulig rart av tingene mine når jeg er borte fra han. Derfor tenkte jeg at jeg kunne ta han med i bilen, han liker det og får luftet seg i løpet av dagen da. Problemet er at han spiser på ting i bilen også. Jeg gikk derfor til anskaffelse av bur som han kan ligge i i bilen, men han vil ikke gå inn i buret. Er munnkurv et alternativ å vurdere slik at han kan bli med i bilen? Eller bør jeg gjøre som i dag, ha han hjemme alene i et rom strippet for ting han kan spise på? Hunden liker seg egentlig i bil og løper alltid bort til bakluka når vi går ut. Andre forslag?
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2005 #2 Skrevet 27. september 2005 gnager de ikke når de kjeder seg da?beg.m.psykiske oppgaver til ham når du er hjemme,søk godbiter o.l. Da blir han mer stimulert i sitt hue har jeg hørt da
Gjest Pecado Skrevet 27. september 2005 #3 Skrevet 27. september 2005 Du kan lære han å bruke buret. sett det på stuen og la døren stå oppe. Sett noe fristende inn i buret og la han sakte venne seg til det. Når han har vent seg til det kan du gradvis la han være inne i buret lengre og lengre av gangen.
Gjest Splitter Pine Skrevet 27. september 2005 #4 Skrevet 27. september 2005 Vi fikk oss en valp som heller ikke var vant med bur. Vi testet å putte han i buret en natt men han bare hylte så mye at det ikke gikk ant å sove. Da bestemte vi oss for å sette buret på stua, puttet valpen inn i buret, og satte oss på utsiden. Etter en stund sovnet han og vi gikk og satte os i sofaen som er ca 6 meter unna. Gikk egentlig ganske greit det. Han hadde i alle fall ingen problemer med å være i buret så lenge vi var rett utenfor. Etterhvert kunne han være i buret i lengre tid uten problemer. Er bare en vanesak. Og tror ikke hunden din er for gammel til å venne seg til et bur. Du må bare huske å være konsekvent. Og hvis han tygger på mye, skaff flere tyggeben og leker som hunder kan tygge på. Vær konsekvent med å si nei når du ser at han tygger på noe som ikke er lov.
Gjest Milah Skrevet 27. september 2005 #5 Skrevet 27. september 2005 Jeg ville definetivt heller valgt bur, eller evt et rom strippet for ting han kan tygge på, fremfor munnkurv..
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2005 #6 Skrevet 27. september 2005 Ikke sett munkurv på den.. Ville du likt å gått rundt med munnkurv?? Det finnes alltd muligheter for hjelp... Vil anbefale at du tar en telefon til omplassering Vest.. De har MYE kunnskap, eller t du snakker med de du fikk hunden av....
Gjest schæfer Skrevet 28. september 2005 #7 Skrevet 28. september 2005 Hunden er nå alene hjemme i et eget rom uten annet enn lekene sine å tygge på. Det går bra foreløpig. Han vil ikke inn i buret, derfor må han heller være hjemme. Hunden har visstnok aldri tygd i stykker ting tidligere, men jeg vet heller ikke om han er vant til å være alene hjemme. Det hjelper ikke å ta hunden for det, for det skjer aldri når jeg er til stede, kun når jeg er borte fra hunden. Til deg som lurte på om jeg ville gått med munnkurv, nei sannsynligvis ikke, men jeg vil heller ikke være innesperret i et bur uten muligheter til å bevege meg. Skal ta buret inn så han kan venne seg til det, vi får se hvordan det går, vil helst ha hunden med meg på jobb.
Gjest Lilleulv Skrevet 28. september 2005 #8 Skrevet 28. september 2005 Min hund begynte sånn. Hun var alene hjemme på dagen i noen mnd og det gikk knallbra! helt til hun ble sånn 5-6 mnd, da begynte hun å gnage. en dag da vi kom hjem hadde hun gnagd i stykker overmadrassen på senga, en søppelbøtte og rivd ting ned fra veggen som hun hadde tygd opp. siden har hun vært i bur når jeg er på jobb(vi vente henne til buret fra begynnelsen av). jeg planlegger å prøve igjen om en stund, etter at hun har blitt ordentlig voksen, men jeg ser jo tendenser til at hun blir destruktiv når hun kjeder seg. hun gnagde i filler persiennene i stua en natt hun ikke fikk sove. jeg tar henne om jeg klarer å ferske henne, men jeg kan absolutt ikke stole på henne. glad hun er vant med bur
Hu i Svingen Skrevet 28. september 2005 #9 Skrevet 28. september 2005 Schæfer: Det er trygt for hunden å være i bur når den har blitt vant til det. De fleste hunder som har bur foretrekker faktisk å være i buret når de hviler fremfor utenfor. Det blir deres trygge havn Munnkurv skal du IKKE bruke til dette formålet.
Gjest Bhsiltsk Skrevet 28. september 2005 #10 Skrevet 28. september 2005 Når den er i bil, BØR hunden være i bur uansett. Derfor må du venne den til bur med en gang. Lurt av deg å ta det inn og la hunden gradvis oppdage at bur er trygt. Det at den gnager på ting når du er borte, er fordi den kjeder seg. Her i heimen må jeg slå av lyset på hunderommet, ellers står han og uler. Det er fullt av ting der inne, og han har aldri rørt noe av det. Muligens fordi det er mørkt der. Nå holder vi på å venne valpen (9 uker i dag) til å være alene i noen øyeblikk i bur, og om natten sammen med gamlefar inne på hunderommet. Det er helt klart lettere med bittesmå valper, men med tålmodighet og atter tålmodighet går det meste. :-) Lykke til!
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 28. september 2005 #11 Skrevet 28. september 2005 så går det jo ann å lære en hund å være i buret sitt,mange hunder vil ikke gå i buret i begynnelsen... legg inn godbiter der,og gjerne gi hunden maten sin der inne,ikke lukk igjen for lenge av gangen(dettte venter du med til hunden er trygg på å gå inn i buret) og øk lengden gradvis:)
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2005 #12 Skrevet 28. september 2005 Hunden trenger stimulasjon og mye fysisk aktivitet. Hunden kjeder seg virker det som, og da vil den jo selvfølgelig begynne å gnage på ting. Synes ikke du skal straffe hunden for noe DU kan gjøre noe med.
Gjest schæfer Skrevet 28. september 2005 #13 Skrevet 28. september 2005 Hvor har du fått det fra at jeg straffer hunden da? Hadde du noen konkrete forslag? Konstaterer du bare utifra det jeg skriver at hunden får for lite aktivitet og stimuli?
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2005 #14 Skrevet 28. september 2005 Hunder er som barn. Tenk deg selv som barn, og du ikke fikk bevege deg noe særlig, og ikke fikk stimulert hjernen din godt nok. Hva ville du gjort da?
Gjest schæfer Skrevet 29. september 2005 #15 Skrevet 29. september 2005 Jobber du kanskje med barn du da? Hvis jeg manglet de tingene som barn ville jeg i alle fall ikke gått rundt og bitt på ting. Og ja hunden får mosjon og jeg leker med den og koser med den osv. Og jeg tror faktisk at han gnager på ting fordi han ikke ønsker å være alene, kanskje er han litt redd og ensom, men jeg kan altså ikke ha han med meg overalt hvor jeg går. Hunder vil være en del av flokken så jeg skjønner godt at han ikke vil være alene, muligens er han ikke vant til det heller fra sitt tidligere hjem.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2005 #16 Skrevet 29. september 2005 Uansett hva grunnen er ville jeg nok ikke valgt å ty til en så "lettvint" løsning som munnkurv. Ser ikke ut som hundeeier her er spesielt villig til å ta til seg rådene hun får? Nei, hunder er ikke som barn, men man ser visse likhetstrekk. Både hunder og barn blir ulykkelige, forvirrede, rastløse osv når de kjeder seg og/eller er ensome. Jeg hadde anskaffet et bur som jeg brukte når hunden var hjemme alene. Og jeg hadde sett an hvor mye arbeid hunden fikk vanligvis, og evt justert dette (opp)...
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2005 #17 Skrevet 29. september 2005 Jobber du kanskje med barn du da? Hvis jeg manglet de tingene som barn ville jeg i alle fall ikke gått rundt og bitt på ting. Og ja hunden får mosjon og jeg leker med den og koser med den osv. Og jeg tror faktisk at han gnager på ting fordi han ikke ønsker å være alene, kanskje er han litt redd og ensom, men jeg kan altså ikke ha han med meg overalt hvor jeg går. Hunder vil være en del av flokken så jeg skjønner godt at han ikke vil være alene, muligens er han ikke vant til det heller fra sitt tidligere hjem. ← Herlighet da. Som sagt av gjesten over, du ser ikke ut til å gidde å ta i mot rådene eller noe du får her, så det er vel nesten ingen vits i å fortsette heller.
Gjest schæfer Skrevet 29. september 2005 #18 Skrevet 29. september 2005 Jeg har stort sett fått et råd her og det er å venne hunden til buret, noen jeg har skrevet at jeg skal gjøre. Det skjer ikke over natta, derfor er hunden foreløpig hjemme på dagen. Men jeg synes det er utrolig dumt å skrive at hunden min trenger mer stimuli og mosjon når en ikke vet noe om hvor mye mosjon den får eller hva vi ellers gjør. Hunden syntes å være stort sett uvant til å mosjonere og leke da jeg fikk den, den kunne faktisk ikke leke. Jeg har liten tro på at den da får for lite mosjon å lek nå i forhold til tidligere når den visstnok var snill og aldri gnagde i stykker ting. Det er en grunn til at jeg tror at den er usikker og alene, og det er at det har vært mye fram og tilbake for den etter omplasseringen og at den derfor trenger å bli vant til at jeg er eieren og ikke kommer til å forlate den slik mange andre har gjort. Jeg har heller aldri sagt jeg kommer til å bruke munnkurv og gjør heller ikke det, jeg spurte bare om det kunne være en løsning...
Hu i Svingen Skrevet 30. september 2005 #19 Skrevet 30. september 2005 Jeg måtte også lære min hund å leke da jeg fikk henne som ettåring. Før hadde hun bare lekt med hunder og ikke mennesker, og syntes vi var både skumle og rare når vi ville leke med henne Fortsett med burtilvenning du, og ha ham på rommet mens du er ute av huset. Men: Gi ham et tyggebein og en tennisball som han kan tygge på og leke med mens du er borte, de trenger jo noe å gjøre når de ikke sover... Regner med at han har sengen sin på dette rommet.
Gjest GreenSky Skrevet 30. september 2005 #20 Skrevet 30. september 2005 Jeg har lest at hunder tygger på ting når de er alene bl.a fordi de savner eieren. Dingser med mye eierlukt på blir som regel tygd på først. Ikke noe råd å komme med, men det kan jo være greit for deg og vite litt om bakgrunnen til tyggingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå