Gå til innhold

Tips mot edderkopper mottas med stor takk!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så jeg har ikke sett en eneste edderkopp i den leiligheta jeg bor i nå på Vestlandet (bodd her siden desember 2019). Men nå!!! Har jeg sett 2 SVÆRE edderkopper. Og ikke nok med det så er jeg alene i 3 mnd’er siden ho jeg bor med har gjennomgått en større operasjon.

Jeg kommer fra lang inni landet med kaldt klima. De største edderkoppene er maks 1 cm, kanskje ikke det en gang. Men de to jeg har sett her er jo minimum 5 cm og helt forjævlige. Jeg hater edderkopper og bruker permetrin for å ta knekken på de, men det funker jo ikke når de er så svære og RASKE. HJELP!!! 
Jeg bor ikke i kjeller men høy første etasje i murblokk. De siste ukan har vært helt forferdelig varm og fuktige og jeg vil helst ha det kaldt på rommet mitt… Men nå tør jeg ikke ha vinduet åpent engang. Jeg sprayet masse permetrin rundt vinduet etter første idioten, men bare noen dager etterpå hadde en enda større idiot kravla seg inn. Jeg stivna av skrekk og måtte jo selvsagt ta den, om ikke fikk jeg jo ikke sove. Men jeg brukte LANG tid på å roe meg ned til å sove… Kroppen ville ikke roe seg ned. Jeg stivner bare av å skrive det her.

Er det noen som har tips om noe som faktisk kan funke? Jeg støvsuger og vasker minimum en gang i uka fordi jeg har støvallergi i tillegg, men de stygge jævlan kommer inn forde… Jeg vet ikke mine arme råd lenger. Vurderer myggnetting, men vet ikke om det vil funke det heller😩 Hjelp en søvnløs sjel vær så snill!!!

Anonymkode: b8ac9...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg vet ikke mine arme råd lenger.

Bare la de leve... De skader jo ingen! De er faktisk veldig allrighte samtalepartnere (iaf. gode lyttere) Min Petter-kopp døde dessvere en gang i løpet av cerveza-perioden, men han var en skikkelig allright kar, og lyttet alltid til mine problemer uten å dømme meg for hardt (tror jeg) :Nikke:

Måtte du hvile i fred, Pettern 🌹

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Spray alt som er av karmer/lister/ventiler osv.

Anonymkode: a11df...dee

Er det jeg har gjort hele tiden… Kanskje jeg må kjøpe en boks til med permetrin i morgen😩 

Anonymkode: b8ac9...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beeblebrox skrev (12 minutter siden):

Bare la de leve... De skader jo ingen! De er faktisk veldig allrighte samtalepartnere (iaf. gode lyttere) Min Petter-kopp døde dessvere en gang i løpet av cerveza-perioden, men han var en skikkelig allright kar, og lyttet alltid til mine problemer uten å dømme meg for hardt (tror jeg) :Nikke:

Måtte du hvile i fred, Pettern 🌹

Huff, bra vi er forskjellige. Jeg knuste min første pc for 10-15 år siden da jeg lå i senga og det kom en edderkopp kravlende på dyna mi. Den var ikke stor, men dyna, pc, ja alt ble kasta bort og jeg sov ikke i senga mi den natta for å si det sånn, for edderkoppen fant jeg ikke igjen. Har en god bamse som er min samtalepartner, og han liker heller ikke edderkopper🙈 

Anonymkode: b8ac9...7a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Huff, bra vi er forskjellige. Jeg knuste min første pc for 10-15 år siden da jeg lå i senga og det kom en edderkopp kravlende på dyna mi. Den var ikke stor, men dyna, pc, ja alt ble kasta bort og jeg sov ikke i senga mi den natta for å si det sånn, for edderkoppen fant jeg ikke igjen. Har en god bamse som er min samtalepartner, og han liker heller ikke edderkopper🙈 

Anonymkode: b8ac9...7a4

Jaja, snakker vi Edith-kopper, så er jo ikke de like gode leieboere, men da fanger du hun bare i hånden din ( evt. et glass og ett ark) og eskorterer hun ut :opplyser:   OM du ikke vil ha flere, så passer du på at det ikke er "lys-lekkasje" og åpent på "mØrtten" de stedene du ikke ønsker okkupanter - så bør det egentlig gå bra, tror jeg :Nikke:

edit - du burde overtale Bamse til å overtale deg om at ikke edderkokker er noe å bry seg stort med :fnise:

 

 

Endret av Beeblebrox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beeblebrox skrev (9 minutter siden):

men da fanger du hun bare i hånden din

Svært lite sannsynlig at noen med edderkoppskrekk tar den i hånden. Yikes! Forstår godt TSs frustrasjon. Bare det å komme såpass nærme at man får satt et glass over den kan være umulig. Jeg hadde ikke klart det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CorvusCorax skrev (7 minutter siden):

Svært lite sannsynlig at noen med edderkoppskrekk tar den i hånden. Yikes! Forstår godt TSs frustrasjon. Bare det å komme såpass nærme at man får satt et glass over den kan være umulig. Jeg hadde ikke klart det. 

Det er nok mulig, men om hun/han hadde prøvd, så hadde det nok ikke ført til noe annet enn mer "forståelse for hverandre" :fnise: Jeg ga jo også ett alternativ, som er veldig "sikkert", og diplomatisk også :Nikke: Norske edderkopper (går ut i fra at TS ikke bor på "vestlandet" i Australia, for det forandrer jo ting ganske mye) er IKKE noe å være redd for, og jo før man finner ut av det, destro bedre (selv om man har "skrekk") :opplyser: :Nikke:

Endret av Beeblebrox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beeblebrox skrev (2 minutter siden):

Det er nok mulig, men om hun/han hadde prøvd, så hadde det nok ikke ført til noe annet enn mer "forståelse for hverandre" :fnise: Jeg ga jo også ett alternativ, som er veldig "sikkert", og diplomatisk også :Nikke: Norske edderkopper (går ut i fra at TS ikke bor på "vestlandet" i Australia, for det forandrer jo ting ganske mye) er IKKE noe å være redd for, og jo før man finner ut av det, destro bedre (selv om man har "skrekk") :opplyser: :Nikke:

Jeg er redd de store. 😳 De kan bite. Selv om de ikke er giftig, så er det svært ubehagelig. Er så glad jeg ikke har sett en eneste en på i hvert fall fem år. Grøss og gru. 😖

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CorvusCorax skrev (Akkurat nå):

Jeg er redd de store. 😳 De kan bite. Selv om de ikke er giftig, så er det svært ubehagelig. Er så glad jeg ikke har sett en eneste en på i hvert fall fem år. Grøss og gru. 😖

:fnise:

JA, alle kan "bite", men det er ikke værre enn ett myggstikk. Er du heldig og har en Petterkopp som har slått seg ned i hjørnet på kontoret ditt, så kan du regne med att den iaf, redder deg fra 4/4 skitoz i året. Har dy noen gang blitt bitt av en edderkopp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beeblebrox skrev (1 minutt siden):

:fnise:

JA, alle kan "bite", men det er ikke værre enn ett myggstikk. Er du heldig og har en Petterkopp som har slått seg ned i hjørnet på kontoret ditt, så kan du regne med att den iaf, redder deg fra 4/4 skitoz i året. Har dy noen gang blitt bitt av en edderkopp?

Som barn ble jeg bitt av en korsedderkopp. Det er ikke det man drømmer om for å si det sånn. 😖 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CorvusCorax skrev (1 minutt siden):

Som barn ble jeg bitt av en korsedderkopp. Det er ikke det man drømmer om for å si det sånn. 😖 

Uff da 😅 Jeg har blitt bitt to ganger, tror jeg...  En gang uten å vite det - dvs en helt flat Edith-kopp i sengen og ett "myggstikk" som klødde på ryggen, og en gang når jeg fanget en stoooooooor en med hånden, men det var altså verken vondt eller farlig, men alle sine erfaringer er vel forskjellig. :Nikke: Prøver bare å si at edderkopper ikke er så farlige, jeg... Tror Petten levde på kontoret mitt i nesten 2 år, uten å drepe meg, jaffal 😄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes edderkoppene bare valser forbi permetrin, men bruker det til å drepe dem. Jeg har en ekstrem frykt for dem, så jeg har alltid en boks stående. Jeg har aldri vinduer åpne etter solnedgang, om det så er 30 grader inne. Jeg har vinduer åpen noen minutter her og der om dagen. Det finnes insektsfeller (limfeller) du kan feste innenfor vinduet om du absolutt må ha det åpent. Da må du se edderkoppen om det kommer noen, men du fanger dem i det minste. Er det enkelt å ta på insektsnett foran vinduer du åpner ville jeg gjort det. 

Anonymkode: 11ddd...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edderkopper er greit å ha , de spiser de små insekter inni kriker og hull du ikke ser. Edderkopper er som private gratis rensere. Alltid greit med et par stk i huset. De skader ikke å lever sitt eget lille liv uten å plage noen. 

Anonymkode: f03e3...1a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så jeg har ikke sett en eneste edderkopp i den leiligheta jeg bor i nå på Vestlandet (bodd her siden desember 2019). Men nå!!! Har jeg sett 2 SVÆRE edderkopper. Og ikke nok med det så er jeg alene i 3 mnd’er siden ho jeg bor med har gjennomgått en større operasjon.

Jeg kommer fra lang inni landet med kaldt klima. De største edderkoppene er maks 1 cm, kanskje ikke det en gang. Men de to jeg har sett her er jo minimum 5 cm og helt forjævlige. Jeg hater edderkopper og bruker permetrin for å ta knekken på de, men det funker jo ikke når de er så svære og RASKE. HJELP!!! 
Jeg bor ikke i kjeller men høy første etasje i murblokk. De siste ukan har vært helt forferdelig varm og fuktige og jeg vil helst ha det kaldt på rommet mitt… Men nå tør jeg ikke ha vinduet åpent engang. Jeg sprayet masse permetrin rundt vinduet etter første idioten, men bare noen dager etterpå hadde en enda større idiot kravla seg inn. Jeg stivna av skrekk og måtte jo selvsagt ta den, om ikke fikk jeg jo ikke sove. Men jeg brukte LANG tid på å roe meg ned til å sove… Kroppen ville ikke roe seg ned. Jeg stivner bare av å skrive det her.

Er det noen som har tips om noe som faktisk kan funke? Jeg støvsuger og vasker minimum en gang i uka fordi jeg har støvallergi i tillegg, men de stygge jævlan kommer inn forde… Jeg vet ikke mine arme råd lenger. Vurderer myggnetting, men vet ikke om det vil funke det heller😩 Hjelp en søvnløs sjel vær så snill!!!

Anonymkode: b8ac9...7a4

Kjøp en god avfukter, da forsvinner det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Edderkopper er greit å ha , de spiser de små insekter inni kriker og hull du ikke ser. Edderkopper er som private gratis rensere. Alltid greit med et par stk i huset. De skader ikke å lever sitt eget lille liv uten å plage noen. 

Anonymkode: f03e3...1a1

De av oss som har en enorm frykt mot edderkopper ønsker heller andre små insekter inni kroker og hull. Edderkopper har en tendens til å gå oppå meg om de først kommer inn, så så jo de plager noen. 

Anonymkode: 11ddd...4b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CorvusCorax skrev (3 timer siden):

Som barn ble jeg bitt av en korsedderkopp. Det er ikke det man drømmer om for å si det sånn. 😖 

Hvordan var det? har møtt på et parr korsedderkopper. Tatt i hånden og prøvd å få den til å bite. Begge gangene kravlet den bare videre. Er ikke så lett å få de krabatene til å bite for å si det sånn.

Anonymkode: c732c...a30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...