Miranda Bailey Skrevet 14. september 2021 #1 Skrevet 14. september 2021 Noen som har gjennomgått traumebehandling og vil dele erfaringer? Hvilken type behandling, hva det gikk ut på, varighet, hvordan det påvirket deg, om det fungerte bra etc.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #2 Skrevet 14. september 2021 5 1/2år har jeg gått i traumebehandling! (Var veldig traumatisert og hadde gått i alt for mange år uten noen som helst form for hjelp) Vi har pratet og hun har jo brukt forskjellige metoder, men hva de heter vet jeg derimot ikke🤣 Hun har lært meg mestringsmetoder både når det gjelder psykiske ting men også fysiske som følge av traumene samt smerter pga den fysiske diagnosen min, tankeøvelser, avspenning, yoga og garantert mye, mye mer som jeg ikke kommer på i farten! Det har fungert veldig, veldig bra! Grådig mye arbeid, tøft og vanskelig, men helt klart verdt det fordi jeg i dag står på egne bein og klarer meg godt! Anonymkode: e3e43...ac6 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #3 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): 5 1/2år har jeg gått i traumebehandling! (Var veldig traumatisert og hadde gått i alt for mange år uten noen som helst form for hjelp) Vi har pratet og hun har jo brukt forskjellige metoder, men hva de heter vet jeg derimot ikke🤣 Hun har lært meg mestringsmetoder både når det gjelder psykiske ting men også fysiske som følge av traumene samt smerter pga den fysiske diagnosen min, tankeøvelser, avspenning, yoga og garantert mye, mye mer som jeg ikke kommer på i farten! Det har fungert veldig, veldig bra! Grådig mye arbeid, tøft og vanskelig, men helt klart verdt det fordi jeg i dag står på egne bein og klarer meg godt! Anonymkode: e3e43...ac6 Jeg sliter med å finne et tilbud, kan jeg spørre om det er privat, privat med avtale eller DPS du har fått til? Anonymkode: 8aa44...d81
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #4 Skrevet 14. september 2021 Jeg har gått på dps og synes tilbudet er elendig. Jeg kommer inn, blir bedt om å snakke om hvordan jeg har det, etter 40 minutters grining går jeg hjem. Ingen systematikk, ingen tips eller råd, kun hente fram all dritten og kjenne på den og bære den med seg ut. Har blitt masse verre etter jeg begynte der. Anonymkode: 62cf7...9b3 5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #5 Skrevet 14. september 2021 Går på dps og de brukte emdr behandling på meg. Tok bort flashbacks og mareritt, men ble dårligere ellers. Mer og mer nedstemt. Så måtte avslutte. Anonymkode: 85f7f...50b 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #6 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg sliter med å finne et tilbud, kan jeg spørre om det er privat, privat med avtale eller DPS du har fått til? Anonymkode: 8aa44...d81 Det er privat med avtale😊 Anonymkode: e3e43...ac6 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #7 Skrevet 14. september 2021 Er under traumebehandling nå for PTSD pga en vond barndom. Det går i all hovedsak ut på å ta frem vonde minner og "sortere de til riktig hylle" i hjernen. Gjenkjenne triggere, og evaluere fortid vs. nåtid. Jeg merker en klar økning i angst etter timene, noe som ikke er uvanlig da man graver i ting. Har ikke kommet langt nok til å si at det virker, men teorien om å legge ting i riktig hjernehylle høres plausibel ut. Anonymkode: 20204...abb 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #8 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har gått på dps og synes tilbudet er elendig. Jeg kommer inn, blir bedt om å snakke om hvordan jeg har det, etter 40 minutters grining går jeg hjem. Ingen systematikk, ingen tips eller råd, kun hente fram all dritten og kjenne på den og bære den med seg ut. Har blitt masse verre etter jeg begynte der. Anonymkode: 62cf7...9b3 Jeg har samme erfaring, gikk sammenhengene 4 år, før jeg ble 100 % uføretrygdet. Målet mitt da jeg startet var å komme tilbake i fullt, så ble det 50% før jeg tilslutt mistet alt av fungering. Sluttet noen mnd etter jeg fikk uføretrygd, siden har jeg lett etter behandlingstilbud. Jeg er sikker på jeg kan greie å jobbe igjen om jeg får riktig behandling. Spyr av politikerne som vil ha ned uføre andelen uten å gjøre en dritt med helsevesenet. Anonymkode: 8aa44...d81 6
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #9 Skrevet 14. september 2021 Går i traumebehandling nå, DPS poliklinikk. Har 2 timer uken, ca 2 timer hver terapitime. Skal gå i gruppe 2 dager i uken fra Januar av. Er en gruppe for de med ptsd og panikkangst. Gruppedagene blir på toppen av de to andre dagene med individualterapi. Gruer meg, for jeg vet at det kommer til å bli slitsomt. Vet ikke helt hva jeg skal si om selve behandlingen, føler meg verre enn noen gang. Men det er vist en del av prosessen. Tøffeste jeg noen gang har gjort tror jeg. Følelsene og reaksjonene er mye sterkere nå, enn da traumene egentlig skjedde/ble skapt. Føles ut som at jeg retraumatiseres på en måte og blir sykere av det. Anonymkode: 1676b...57a
Miranda Bailey Skrevet 14. september 2021 Forfatter #10 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): 5 1/2år har jeg gått i traumebehandling! (Var veldig traumatisert og hadde gått i alt for mange år uten noen som helst form for hjelp) Vi har pratet og hun har jo brukt forskjellige metoder, men hva de heter vet jeg derimot ikke🤣 Hun har lært meg mestringsmetoder både når det gjelder psykiske ting men også fysiske som følge av traumene samt smerter pga den fysiske diagnosen min, tankeøvelser, avspenning, yoga og garantert mye, mye mer som jeg ikke kommer på i farten! Det har fungert veldig, veldig bra! Grådig mye arbeid, tøft og vanskelig, men helt klart verdt det fordi jeg i dag står på egne bein og klarer meg godt! Anonymkode: e3e43...ac6 Det var lenge! 😳 Veldig fint å høre at det hadde god effekt. Jeg har gått til DPS i flere år, men til flere ulike behandlere. Hadde et opphold på ca ett år etter traumet mitt, og etter jeg begynte igjen klarte jeg rett og slett ikke å åpne meg om det. Ble ikke presset nok heller, så endte opp med at det bare ble feiet under teppet, samtidig som at symptomene forverret seg. Nå skal jeg flyttes over til en annen poliklinikk innenfor Spesialhelsetjenesten og vil dermed få en ny behandler, og tenker jeg skal utnytte denne sjansen til å bare være brutalt ærlig fra første time. Ting blir bare vanskeligere å ta opp desto lengre jeg venter, har jeg merket.
Miranda Bailey Skrevet 14. september 2021 Forfatter #11 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har gått på dps og synes tilbudet er elendig. Jeg kommer inn, blir bedt om å snakke om hvordan jeg har det, etter 40 minutters grining går jeg hjem. Ingen systematikk, ingen tips eller råd, kun hente fram all dritten og kjenne på den og bære den med seg ut. Har blitt masse verre etter jeg begynte der. Anonymkode: 62cf7...9b3 Er slik jeg har erfart DPS også. Har aldri fått en målrettet behandlingsplan der. Psykologene mine på DPS har vel heller fungert som samtalepartnere, og etter 7 år uten bedring kjenner jeg meg lei. 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #12 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har gått på dps og synes tilbudet er elendig. Jeg kommer inn, blir bedt om å snakke om hvordan jeg har det, etter 40 minutters grining går jeg hjem. Ingen systematikk, ingen tips eller råd, kun hente fram all dritten og kjenne på den og bære den med seg ut. Har blitt masse verre etter jeg begynte der. Anonymkode: 62cf7...9b3 Jeg håper du klarer å si i fra om det til behandler! Man blir som oftest dårligere når man begynner traumebehandling, fordi alt må ut i lyset igjen. Og så er jo målet at man sakte men sikkert skal bli bedre. Jeg ville etterspurt en plan på dette, om du ikke alt har fått en. Anonymkode: e3aa9...8f9
Miranda Bailey Skrevet 14. september 2021 Forfatter #13 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Går på dps og de brukte emdr behandling på meg. Tok bort flashbacks og mareritt, men ble dårligere ellers. Mer og mer nedstemt. Så måtte avslutte. Anonymkode: 85f7f...50b Trist å høre.. Sliter voldsomt med flashbacks og angst i hverdagen, men det er nok marerittene som påvirker meg mest. Å gå med dårlig søvnkvalitet over lengre tid har vært brutalt for den psykiske helsen min ellers. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er under traumebehandling nå for PTSD pga en vond barndom. Det går i all hovedsak ut på å ta frem vonde minner og "sortere de til riktig hylle" i hjernen. Gjenkjenne triggere, og evaluere fortid vs. nåtid. Jeg merker en klar økning i angst etter timene, noe som ikke er uvanlig da man graver i ting. Har ikke kommet langt nok til å si at det virker, men teorien om å legge ting i riktig hjernehylle høres plausibel ut. Anonymkode: 20204...abb Det høres ut som en grei behandling. Jeg sliter som sagt mye med flashbacks, men er usikker på hva som trigger det. For min del føles det som om at det kommer som lyn fra klar himmel, men det er vel mer sannsynlig at det er noe som bringer det frem uten at jeg er helt klar over det. Håper behandlingen gir deg god effekt. Har du holdt på lenge? AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Går i traumebehandling nå, DPS poliklinikk. Har 2 timer uken, ca 2 timer hver terapitime. Skal gå i gruppe 2 dager i uken fra Januar av. Er en gruppe for de med ptsd og panikkangst. Gruppedagene blir på toppen av de to andre dagene med individualterapi. Gruer meg, for jeg vet at det kommer til å bli slitsomt. Vet ikke helt hva jeg skal si om selve behandlingen, føler meg verre enn noen gang. Men det er vist en del av prosessen. Tøffeste jeg noen gang har gjort tror jeg. Følelsene og reaksjonene er mye sterkere nå, enn da traumene egentlig skjedde/ble skapt. Føles ut som at jeg retraumatiseres på en måte og blir sykere av det. Anonymkode: 1676b...57a Oi, det var mye. Selv i mine verste perioder hadde jeg kun to dager og to timer i uka. Har lest litt om det og virker som om at det er veldig vanlig å bli verre før man blir bedre. Kjenner jeg vegrer meg litt når jeg tenker på det.. Er du (eller noen av dere andre som leser) i arbeid eller hvordan er det å fungere ellers i livet?
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #14 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg håper du klarer å si i fra om det til behandler! Man blir som oftest dårligere når man begynner traumebehandling, fordi alt må ut i lyset igjen. Og så er jo målet at man sakte men sikkert skal bli bedre. Jeg ville etterspurt en plan på dette, om du ikke alt har fått en. Anonymkode: e3aa9...8f9 Altså - vi snakker aldri om traumene mine. Ikke en gang har hun spurt. Men jeg har det dritt nå, angst for alt mulig og deprimert fordi jeg ikke mestrer livet mitt, og det er DET jeg snakker om. Alt det gamle ligger bare og gnager i bakhodet. Ja jeg har sagt i fra. Hun ble fornærmet (?) eller såret (?) og avsluttet timen tidlig og ville vente lenge med neste time for det «passet ikke». Anonymkode: 62cf7...9b3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #15 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Altså - vi snakker aldri om traumene mine. Ikke en gang har hun spurt. Men jeg har det dritt nå, angst for alt mulig og deprimert fordi jeg ikke mestrer livet mitt, og det er DET jeg snakker om. Alt det gamle ligger bare og gnager i bakhodet. Ja jeg har sagt i fra. Hun ble fornærmet (?) eller såret (?) og avsluttet timen tidlig og ville vente lenge med neste time for det «passet ikke». Anonymkode: 62cf7...9b3 Høres ut som hun burde se seg om etter en annen jobb. Jeg blir irritert på dine vegne. Anonymkode: 81e72...870
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #16 Skrevet 14. september 2021 Miranda Bailey skrev (1 minutt siden): Trist å høre.. Sliter voldsomt med flashbacks og angst i hverdagen, men det er nok marerittene som påvirker meg mest. Å gå med dårlig søvnkvalitet over lengre tid har vært brutalt for den psykiske helsen min ellers. Det høres ut som en grei behandling. Jeg sliter som sagt mye med flashbacks, men er usikker på hva som trigger det. For min del føles det som om at det kommer som lyn fra klar himmel, men det er vel mer sannsynlig at det er noe som bringer det frem uten at jeg er helt klar over det. Håper behandlingen gir deg god effekt. Har du holdt på lenge? Oi, det var mye. Selv i mine verste perioder hadde jeg kun to dager og to timer i uka. Har lest litt om det og virker som om at det er veldig vanlig å bli verre før man blir bedre. Kjenner jeg vegrer meg litt når jeg tenker på det.. Er du (eller noen av dere andre som leser) i arbeid eller hvordan er det å fungere ellers i livet? Jeg er ufør. Jeg har nå 2 individualterapitimer fordi jeg sliter veldig psykisk og er i en vanskelig periode. Normalt har jeg en dag i uken. Men så har jeg også gått i 4 grupper tidligere, som blir på siden av individualterapi. Den gruppen jeg skal starte opp i Januar er langtidsbehandling på 2 år. Så jeg er sikret plass på DPS i minst 2 år. Får da individualterapien på siden også, da det er min hovedbehandling. Anonymkode: 1676b...57a
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #17 Skrevet 14. september 2021 Miranda Bailey skrev (22 minutter siden): Det var lenge! 😳 Veldig fint å høre at det hadde god effekt. Jeg har gått til DPS i flere år, men til flere ulike behandlere. Hadde et opphold på ca ett år etter traumet mitt, og etter jeg begynte igjen klarte jeg rett og slett ikke å åpne meg om det. Ble ikke presset nok heller, så endte opp med at det bare ble feiet under teppet, samtidig som at symptomene forverret seg. Nå skal jeg flyttes over til en annen poliklinikk innenfor Spesialhelsetjenesten og vil dermed få en ny behandler, og tenker jeg skal utnytte denne sjansen til å bare være brutalt ærlig fra første time. Ting blir bare vanskeligere å ta opp desto lengre jeg venter, har jeg merket. Ja, det er lenge, men jeg fikk først hjelp rett før jeg fylte 29år og før jeg i det hele tatt kunne touche traumene måtte jeg stabiliseres! Og ikke minst måtte psykologen og jeg bli litt mer kjent med hverandre slik at jeg turte å åpne meg for henne. Når det var gjort kunne vi åpne bagasjen min som bestod av en hel barndom med traumer pga psykisk og fysisk mobbing, neglisjering, omsorgssvikt ++ og deretter ti år med innstillingen «det er helt sikkert normalt å grine i timevis når man kommer hjem fra studier/etterhvert fra jobb!»🙈 Jeg håper du får den hjelpen du trenger med ny behandler!❤️ Anonymkode: e3e43...ac6 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #18 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, det er lenge, men jeg fikk først hjelp rett før jeg fylte 29år og før jeg i det hele tatt kunne touche traumene måtte jeg stabiliseres! Og ikke minst måtte psykologen og jeg bli litt mer kjent med hverandre slik at jeg turte å åpne meg for henne. Når det var gjort kunne vi åpne bagasjen min som bestod av en hel barndom med traumer pga psykisk og fysisk mobbing, neglisjering, omsorgssvikt ++ og deretter ti år med innstillingen «det er helt sikkert normalt å grine i timevis når man kommer hjem fra studier/etterhvert fra jobb!»🙈 Jeg håper du får den hjelpen du trenger med ny behandler!❤️ Anonymkode: e3e43...ac6 Som å lese om meg.. 😄 Var godt voksen da jeg skjønte at jeg bagatelliserte alt som hadde skjedd meg. Da jeg først så det, ble det en bootcamp uten like - noe det fortsatt er. Har veldig dårlig erfaring med dps. Tidligere behandlere har kun styrket «flink pike» innstillingen min. Hun som utredet meg og omsider så toppen av isfjellet av traumer, gikk rett etter utredning i permisjon og jeg får tilbud om sosionom en til annenhver uke. Ingen systematisk behandling og ingen oppfølging når hen skal på kurs. Det i en periode der alt i livet mitt raket, på toppen av det hele.. Og hen sitter der og forteller om både andre pasienter og ting hen har sett på tv som minner om mitt liv. Har jobbet mye med stabilisering selv, lest meg opp og søkt meg inn på Modum på eget initiativ. Nå går jeg kun til dps i påvente av det for å ha noe fast å gå til i forhold til nav og henvisning. Det er skummelt lite kunnskap om traumer der ute og behandles man på feil måte kan det forverre alt til de grader. Anonymkode: 58d97...39d 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #19 Skrevet 14. september 2021 Kom inn og tok en på fersken i å misbruke barnet mitt. Hadde 10 timer med edmr. Null effekt. Satt bare der og tenkte på hva som var lurt å si. Ga opp hele greia. Vet om flere som har hatt veldig god effekt. Anonymkode: c54c0...e3e
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #20 Skrevet 15. september 2021 Jeg har postet dette innlegget på forumet men stiller det her også, da jeg ser at flere har erfaring fra traumebehandling hos DPS her. Håper det er i orden, og håper på svar! Jeg er til utredning for traumebehandling hos DPS. Synes utreder har mye fokus på spørsmål om hvorvidt jeg har en depresjon. Jeg opplever snarere å være i sorg etter å ha "åpnet" mer opp for følelser i senere tid, og for tidligere hendelser. Frykter nå at utreder skal kreve/forvente at jeg skal starte på antidepressiva. Mitt instinkt er imidlertid at dette er en "lettvint" løsning og vil være svært negativt i det at det vil kunne hindre en "naturlig" prosessering av sorg og andre traumatiske opplevelser. Skjønner samtidig at DPS er svært presset og at de prøver å finne "kjappe" løsninger for folk (om enn kanskje ikke så grundige). Noen som har erfaringer med dette? Reduserer man muligheten for å bli tilbudt behandling dersom man gir uttrykk for at man stiller seg negativ til slik medisinering? Ett av kriteriene DPS bruker for prioritering for behandling er at pasienten er "mottakelig for behandling". På forhånd takk for svar. Ps. Utreder har flere ganger avlyst timer på grunn av tidspress, slik at utredningsperioden snart er over uten at jeg opplever å ha fått lagt frem ting ordentlig. Dette bidrar til min skepsis. Anonymkode: cb37e...ae1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå