Gå til innhold

Liker ikke ambulansepersonell rusmisbrukere?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ung og har slitt en god del med rusavhengighet det siste året. De siste månedene har det eskalert seg, og jeg har måttet bli hentet av ambulanse to ganger og har hatt fire innleggelser på sykehus (to av gangene fikk jeg kommet meg på legevakt på egenhand). Første gangen jeg ble hentet av ambulanse var jeg ikke veldig tilstedet så jeg kan ikke si mye om den opplevelsen, men etter jeg ble hentet i helgen så må jeg ærlig innrømme at jeg ikke vet om jeg kommer til å ringe etter hjelp om det er nødvendig lenger... Jeg hadde fått i meg litt for mye opioider og slet med å holde meg tilstedet så venninnen min sjekket pustefrekvensen min og den lå på 8 ganger i minuttet. Hun har selv slitt med rus mye lenger enn meg og sa at det kunne være farlig, så hun ringte etter hjelp. Det første ambulansepersonellet sa når hun så meg var: "Javel ja... Ja du gjør jo dette mot deg selv" med en veldig ufin tone. Jeg var fortsatt veldig ustødig, slet med å puste og klarte såvidt å snakke, og jeg visste heller ikke hva jeg skulle si. Venninna mi svarte bare: "Jobben din er å hjelpe henne uansett". Da vi satt oss inn i ambulansen følte jeg utrolig mye mistenkeliggjøring, type "Holder du pusten din?" "Hvorfor klarer du ikke å snakke, du gjorde jo det tidligere?" (Hun trodde det var meg som hadde snakket med AMK) "Du er ung og dette er veien du har valgt?" Alt ble sagt med en ekstremt negativ og frekk tone. Jeg ble helt satt ut. Fikk kommet meg til legevakten og overnattet på akutten med hyppig tilsyn grunnet pustefrekvensen, og de var gode og snille der.

Men lurer litt på hvor vanlig dette er? Jeg kjenner at jeg kommer til å vegre meg for å ringe etter hjelp om det skjer igjen, og det kan jo i verste fall ha fatale konsekvenser.. Burde ikke helsepersonell klare å holde seg nøytrale, selv om de ikke liker rusavhengige? 

Anonymkode: 0dc06...803

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje det vr bra at de var litt "ufine" så du ikke får lyst til å oppleve det igjen? 

Anonymkode: 298fd...0dd

• Liker 43
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje det vr bra at de var litt "ufine" så du ikke får lyst til å oppleve det igjen? 

Du tror det er bra at jeg vegrer meg til å ringe etter hjelp om jeg skulle få i meg for mye..? Frekke ambulansearbeidere kommer ikke til å kurere rusavhengigheten min om det er det du tror... 

• Liker 39
Skrevet

Jeg jobber som ambulansepersonell og det kunne aldri falle meg inn å si noe sånt til en rusmisbruker. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke liker rusmisbrukere og jeg ser litt ned på dem, men jeg viser det ikke i jobben min. Der holder jeg meg profesjonell og behandler dem som alle andre.

Anonymkode: ceb57...d25

• Liker 34
Skrevet

Synes det er greit at rusmisbrukere får klar tale. Noen må jo si fra til dem og ikke stryke de med hårene hele tiden.

Anonymkode: 11ed6...c2a

• Liker 31
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du tror det er bra at jeg vegrer meg til å ringe etter hjelp om jeg skulle få i meg for mye..? Frekke ambulansearbeidere kommer ikke til å kurere rusavhengigheten min om det er det du tror... 

Kan du ikke heller bruke tiden din nå til å slutte med rusingen? At du fikk klar beskjed gir deg jo litt inspirasjon til å slutte.

• Liker 29
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes det er greit at rusmisbrukere får klar tale. Noen må jo si fra til dem og ikke stryke de med hårene hele tiden.

Problemet er at mange rusmisbrukere klarer ikke å få hjelp før de har nådd bunnen, og det kan være en lang vei dit. Jeg har en bror som er rusmisbruker, og han klarte ikke å søke hjelp før han bodde på gata, solgte kroppen sin og vi andre i familien kastet han ut og brøt all kontakt med han. Først da klarte han å innse at han måtte få hjelp.

• Liker 6
Skrevet

Ambulansepersonell er jo like forskjellige som alle andre mennesker.

Anonymkode: 0f99f...da4

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan du ikke heller bruke tiden din nå til å slutte med rusingen? At du fikk klar beskjed gir deg jo litt inspirasjon til å slutte.

Jeg har ventet på henvisning hele sommeren og hadde mitt første møte med et oppstartsteam forrige uke. Jeg skal i behandling, men det er tross alt en sykdom, ikke noe du bare bestemmer deg for over natten. Dessuten er det ikke inspirerende å bli behandlet som dritt når jeg trenger helsehjelp. Det er nedverdigende og ydmykende, og fikk meg i realiteten bare til å ville skade meg selv enda mer. 

• Liker 19
Skrevet

Jeg har ventet på henvisning hele sommeren og hadde mitt første møte med et oppstartsteam forrige uke. Jeg skal i behandling, men det er tross alt en sykdom, ikke noe du bare bestemmer deg for over natten. Dessuten er det ikke inspirerende å bli behandlet som dritt når jeg trenger helsehjelp. Det er nedverdigende og ydmykende, og fikk meg i realiteten bare til å ville skade meg selv enda mer. 

Veldig bra at du har søkt hjelp. Jeg håper at du klarer å komme deg ut av misbruket.

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Si ifra om hva? Avhengighet er en sykdom, ikke noe rabalder man finner på bare fordi man kjeder seg. 

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tror du virkelig at det er veien å gå for å hjelpe noen med rusavhengighet?? Hadde det vært så enkelt så hadde det vel ikke vært noe stort problem med rusavhengighet. 

Helsepersonell skal være profesjonelle, behandle alle med respekt og ikke være nedlatende. Så enkelt, men så utrolig vanskelig for noen. Har de sånne holdninger, bør de bytte jobb. De skremmer jo folk fra å oppsøke hjelp, det vil jo få fatale resultater!

Anonymkode: d00c2...08e

• Liker 24
Skrevet

Veldig bra at du har søkt hjelp. Jeg håper at du klarer å komme deg ut av misbruket.

Tusen takk. Har vært vanskelig å ta imot hjelp, spesielt siden avhengigheten min er knyttet til et traume, og for å bli frisk fra avhengigheten så må jeg også gjennomgå traumebehandling. Håper bare jeg ikke ender opp med intox før jeg får kommet meg i behandling, fordi jeg tviler sterkt på at jeg kommer til å tørre å ringe etter hjelp igjen når jeg er i en såpass sårbar tilstand. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det en jobb for ambulansepersonell, mener du?

Anonymkode: d00c2...08e

• Liker 14
Skrevet

Tusen takk. Har vært vanskelig å ta imot hjelp, spesielt siden avhengigheten min er knyttet til et traume, og for å bli frisk fra avhengigheten så må jeg også gjennomgå traumebehandling. Håper bare jeg ikke ender opp med intox før jeg får kommet meg i behandling, fordi jeg tviler sterkt på at jeg kommer til å tørre å ringe etter hjelp igjen når jeg er i en såpass sårbar tilstand. 

Håper du klarer å overvinne frykten og ta imot den hjelpen som blir tilbudt. 

Og du har all rett i å ringe. Jeg skjønner at det er ubehagelig, men slik som den ambulansesjåføren oppførte seg er ikke normen for oss ambulansesjåfører. 

• Liker 9
Skrevet

Jobbet i helsevesenet i mange år. Og må bare si at det er flere som aldri skulle vært i yrket. En ambulansearbeider skal være profesjonell som andre i helsevesenet, og ikke utrykke personlige meninger.

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du opplever det som kritikk for de dette faktisk treffer dine følelser. De var vel litt harde i tonene, men dette er selv råd  og ord jeg har sakt til min kamerat som drev med rus.

At du støtter og stadig tar for mye betyr at du driver med risikosport med rus.

Du burde heller fokusere på å ruse deg på en trygg måte så du ikke havner I sånne situasjoner.

Anonymkode: 268c8...c29

• Liker 12
Skrevet

Håper du klarer å overvinne frykten og ta imot den hjelpen som blir tilbudt. 

Og du har all rett i å ringe. Jeg skjønner at det er ubehagelig, men slik som den ambulansesjåføren oppførte seg er ikke normen for oss ambulansesjåfører. 

Tusen takk. Jeg har kun positiv erfaring etter innleggelsene jeg hadde etter overdosene mine tidligere i sommer så jeg håper det bare var et spesielt tilfelle. Det var de omsorgsfulle ansatte jeg møtte på sykehuset som hjalp meg til å sende henvisning til rusbehandling. Å bli behandlet som et menneske og ikke et problem, det betyr mye. 

• Liker 4
Skrevet

Tror det er mye stygge holdninger ute å går men ambulansepersonell skal forholde seg profesjonell og vise omsorg til alle pasienter. Tror faktisk jeg ville meldt fra til Helsetilsynet om dette så de forhåpentligvis får en advarsel.

Jeg hadde så store ryggsmerter en dag at jeg måtte ha noe sterkere enn paracet/naproxen. Ringte legevakta og hun i telefonen fikk meg til å høres ut som en misbruker. Jeg har aldri tatt noe sterkere smertestillende enn paracet og naproxen i hele mitt liv.

Dette vet heldigvis legen min som trodde på meg🙄

Anonymkode: 47748...428

• Liker 10
Skrevet

Tusen takk. Jeg har kun positiv erfaring etter innleggelsene jeg hadde etter overdosene mine tidligere i sommer så jeg håper det bare var et spesielt tilfelle. Det var de omsorgsfulle ansatte jeg møtte på sykehuset som hjalp meg til å sende henvisning til rusbehandling. Å bli behandlet som et menneske og ikke et problem, det betyr mye. 

Ta å tenk på de som behandlet deg bra fremfor de som behandler deg dårlig. :) Livet ut av rus kan være ufattelig tungt, det ser jeg på broren min.

• Liker 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...