AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #1 Skrevet 14. september 2021 Dere som har valgt å leve et rat race, hvor du jobber 100% (og eventuell partner gjør det samme), bare noen uker ferie i året, pensjon ikke i horisonten: hvorfor gjør dere det? Jeg tenker noen grunner er jo at man virkelig elsker jobben sin, en annen er vel at man elsker skikkelig dyre ting. Men gjelder dette dere alle? Anonymkode: 54a0f...330
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #2 Skrevet 14. september 2021 Økonomisk frihet og trygghet. Jeg ønsker å hjelpe begge mine barn i framtiden med boligkjøp feks. Anonymkode: 25dbf...040 4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #3 Skrevet 14. september 2021 Føler ikke jeg har så mange alternativer, egentlig. Jeg er også en person som setter pris på trygghet og stabilitet, og er nok ikke særlig eventyrlysten. For å bryte ut av det livet vi har nå tenker jeg at det kreves en del, men jeg beundrer absolutt de som velger å leve livene sine helt annerledes og noen ganger skulle jeg ønske jeg hadde guts nok til å for eksempel bare si opp jobben, eller flytte til et nytt sted, eller bare gjøre noe helt annet! Anonymkode: 7da73...3b5 4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #4 Skrevet 14. september 2021 23 minutter siden, AnonymBruker said: Økonomisk frihet og trygghet. Jeg ønsker å hjelpe begge mine barn i framtiden med boligkjøp feks. Anonymkode: 25dbf...040 Denne forstår jeg godt. Da er det vel ikke et forbrukshjul heller. Du har planer om hvor pengene går og mulighet til å kutte ned jobb eller slutte helt. 7 minutter siden, AnonymBruker said: Føler ikke jeg har så mange alternativer, egentlig. Jeg er også en person som setter pris på trygghet og stabilitet, og er nok ikke særlig eventyrlysten. For å bryte ut av det livet vi har nå tenker jeg at det kreves en del, men jeg beundrer absolutt de som velger å leve livene sine helt annerledes og noen ganger skulle jeg ønske jeg hadde guts nok til å for eksempel bare si opp jobben, eller flytte til et nytt sted, eller bare gjøre noe helt annet! Anonymkode: 7da73...3b5 Dette forstår jeg dårligere. Hvorfor mener du det kreves en del å ikke jobbe 100%? Det finnes mange mellomting mellom det og å gjøre noe helt annet resten av livet. Hvorfor tar du ikke ett år fri for eksempel? Eller jobber 60%? Dette er ikke for å være frekk, jeg bare forstår ikke helt tankegangen. Anonymkode: 54a0f...330 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #5 Skrevet 14. september 2021 Og dere som jobber 100%, hvordan har dere tid til lange kjærestekvelder, fest, venner, lære nye ting og hobbier? Blir det til at det blir i helgene? Anonymkode: 54a0f...330
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #6 Skrevet 14. september 2021 Liker jobben min veldig godt. Den er utfordrende, og givende. Har økonomisk frihet til å jobbe mindre, men ønsker det ikke. Samtidig har vi mye frihet. Det er ikke noe problem å ta med PC og telefon og ta en uke på hytta eller i utlandet såfremt vi tar unna litt her og der. Synes jeg har rikelig med tid. Både til trening, venner, egenpleie, og mannen. Selv om jeg jobber 12 timer en dag har jeg jo hele 6 timer til trening, tid med mannen, husarbeid, en kaffe med en venninne.. Det er mer enn nok. Anonymkode: 93d29...19d 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #7 Skrevet 14. september 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Liker jobben min veldig godt. Den er utfordrende, og givende. Har økonomisk frihet til å jobbe mindre, men ønsker det ikke. Samtidig har vi mye frihet. Det er ikke noe problem å ta med PC og telefon og ta en uke på hytta eller i utlandet såfremt vi tar unna litt her og der. Synes jeg har rikelig med tid. Både til trening, venner, egenpleie, og mannen. Selv om jeg jobber 12 timer en dag har jeg jo hele 6 timer til trening, tid med mannen, husarbeid, en kaffe med en venninne.. Det er mer enn nok. Anonymkode: 93d29...19d Du bruker kun 6 timer på søvn og dusj/stell? Da er nok vi litt forskjellige. 😅 Høres fint ut med så mye overskudd! Anonymkode: 54a0f...330 6
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #8 Skrevet 14. september 2021 Da jeg var yngre levde jeg på lite penger, jobbet her og der, flyttet i ulike land, reiste rundt og begynte etterhvert å sette pris på et stabilt liv. Har uansett hjemmekontor og fleksitid og synes jeg har mye tid til hobbier og reising. Bor ikke i Norge da, så mer ferie og mer tilgjengelig reising (drar gjerne en helg til Italia eller alpene feks). Vi driver begge med hobbier på ukedagene etter jobb, er jo fortsatt mange timer igjen av dagen. Anonymkode: 15543...a89
Honey Dew Skrevet 14. september 2021 #9 Skrevet 14. september 2021 Fordi vi elsker jobbene og livene våre. Vi har råd til å leve akkurat slik vi ønsker. 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #10 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Og dere som jobber 100%, hvordan har dere tid til lange kjærestekvelder, fest, venner, lære nye ting og hobbier? Blir det til at det blir i helgene? Anonymkode: 54a0f...330 Jeg er hjemme fra jobb kl. 16 og har masse tid til venner, fest, hobbier, trening, fjellturer osv. Anonymkode: 4742a...b83 4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #11 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg er hjemme fra jobb kl. 16 og har masse tid til venner, fest, hobbier, trening, fjellturer osv. Anonymkode: 4742a...b83 Samme her, skjønner ikke helt at det ene utelukker det andre. Anonymkode: 1a215...59d 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #12 Skrevet 14. september 2021 Takk for så mange svar! Som jeg forstår på mange av dere, så virker dere som dere velger et høyt forbruk og høy arbeidsmengde ikke nødvendigvis fordi dere elsker jobben eller forbruket, men fordi dere ikke trenger mer tid til andre ting? Er det sånn at dere ikke ville visst hva dere skulle gjort med den ekstra tiden om dere fikk den i fanget? Anonymkode: 54a0f...330 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #13 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for så mange svar! Som jeg forstår på mange av dere, så virker dere som dere velger et høyt forbruk og høy arbeidsmengde ikke nødvendigvis fordi dere elsker jobben eller forbruket, men fordi dere ikke trenger mer tid til andre ting? Er det sånn at dere ikke ville visst hva dere skulle gjort med den ekstra tiden om dere fikk den i fanget? Anonymkode: 54a0f...330 Ikke for min del, men jeg vil også ha økonomisk trygghet, pensjon osv. Hadde jeg vunnet en hel haug med penger hadde jeg sagt opp jobben. Men har lite ønske om å jobbe redusert og ha lite penger, mindre pensjon osv. Hadde arb.giver doblet lønnen min hadde jeg nok bedt om mer fri. Men så er det også slik at jeg ikke føler jeg lider under en fulltidsjobb heller. Anonymkode: 15543...a89
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #14 Skrevet 14. september 2021 Er ute av forbrukshjulet. Har nå fritid og frihet til absolutt alt jeg ønsker. Har aldri angret et sekund. Anonymkode: 8f03a...77f 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #15 Skrevet 14. september 2021 16 minutter siden, AnonymBruker said: Samme her, skjønner ikke helt at det ene utelukker det andre. Anonymkode: 1a215...59d Jeg gjør jo ikke det. Men om man jobber 50% så har man jo mye, mye mer tid til disse tingene. Å lære et språk, bli skikkelig god til å male, spille et nytt instrument, reise jorda rundt, jobbe frivillig med dyrevern eller en annen sak kan jo ta mye tid. Jeg skulle veldig gjerne hatt mer tid. Jeg føler livet er ganske kort. Vi har jo bare en bestemt mengde tid å leve, og jeg greier ikke helt forstå at noen bare velger den bort uten noen god grunn. Å vill forsørge barn og trygghet, det forstår jeg. Eller at man elsker jobben. Men at man ikke bryr seg om ekstra tid, er man da deprimert? Eller litt likgyldig? Anonymkode: 54a0f...330 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #16 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Takk for så mange svar! Som jeg forstår på mange av dere, så virker dere som dere velger et høyt forbruk og høy arbeidsmengde ikke nødvendigvis fordi dere elsker jobben eller forbruket, men fordi dere ikke trenger mer tid til andre ting? Er det sånn at dere ikke ville visst hva dere skulle gjort med den ekstra tiden om dere fikk den i fanget? Anonymkode: 54a0f...330 Hvordan vet du at mange av de som har svart har høyt forbruk og høy arbeidsmengde? Det er ingen som sier noe om det. Anonymkode: 4742a...b83 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #17 Skrevet 14. september 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan vet du at mange av de som har svart har høyt forbruk og høy arbeidsmengde? Det er ingen som sier noe om det. Anonymkode: 4742a...b83 Jeg gjetta bare på dette siden det var de menneskene jeg spurte, de som jobba 100%. Kan godt hende noen er arbeidsledige eller bor på gata, men det må være deres ansvar å da ha svart på noe de ikke ble spurt om. Anonymkode: 54a0f...330 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #18 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Takk for så mange svar! Som jeg forstår på mange av dere, så virker dere som dere velger et høyt forbruk og høy arbeidsmengde ikke nødvendigvis fordi dere elsker jobben eller forbruket, men fordi dere ikke trenger mer tid til andre ting? Er det sånn at dere ikke ville visst hva dere skulle gjort med den ekstra tiden om dere fikk den i fanget? Anonymkode: 54a0f...330 Har mange ting å bruke tiden min på. Men jobben er "der oppe" blant ting jeg liker å prioritere. Er blant annet virkelig ikke glad i å passivt se på en skjerm (TV/serier/film). Er jo begrenset hvor mye tid jeg trenger til å kose med mannen, til fysisk aktivitet, til å lage mat, til å være med venninner? Jeg har jo rukket å sitte på KG i 3-4 runder i dag, det er min definisjon på å ha mer enn nok tid å "kaste bort"... 🤣 Har forresten lavt forbruk, om det er ting du tenker på, er veldig bevisst å ikke bidra til bruk-og-kast. Men bruker gjerne ekstra på opplevelser og tjenester. Anonymkode: 93d29...19d
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #19 Skrevet 14. september 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Har mange ting å bruke tiden min på. Men jobben er "der oppe" blant ting jeg liker å prioritere. Er blant annet virkelig ikke glad i å passivt se på en skjerm (TV/serier/film). Er jo begrenset hvor mye tid jeg trenger til å kose med mannen, til fysisk aktivitet, til å lage mat, til å være med venninner? Jeg har jo rukket å sitte på KG i 3-4 runder i dag, det er min definisjon på å ha mer enn nok tid å "kaste bort"... 🤣 Har forresten lavt forbruk, om det er ting du tenker på, er veldig bevisst å ikke bidra til bruk-og-kast. Men bruker gjerne ekstra på opplevelser og tjenester. Anonymkode: 93d29...19d Jeg tror jeg forstår deg. At jobb er en slags hvile? Om du bare er interessert i å være sosial og trene, kan jeg forstå det, men har du ingen interesser utenfor hverdagen? Kultur? Lære ting? Utforske? Anonymkode: 54a0f...330 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #20 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg gjetta bare på dette siden det var de menneskene jeg spurte, de som jobba 100%. Kan godt hende noen er arbeidsledige eller bor på gata, men det må være deres ansvar å da ha svart på noe de ikke ble spurt om. Anonymkode: 54a0f...330 Jeg jobber 100 %, men jeg har ikke høy arbeidsmengde. Jeg har ikke høyt forbruk. Som flere har svart - jeg ønsker økonomisk sikkerhet. Jeg har masse fri når jeg er hjemme fra jobb senest kl. 16. Jeg har fleksitid og kan jobbe inn fridager. Jeg reiser endel i jobben og får tilfredsstilt endel av reiselysten der. Hvis jeg hadde jobbet 50 % hadde jeg kanskje strikket 40 gensere i stedet for 20 gensere i året. Er begrenset hvor mye strikkegensere jeg kan bruke. Jeg har mer enn nok tid til å henge på KG. Det hadde vært bedre å kutte ut det i stedet for å redusere stilling og lønn. Anonymkode: 4742a...b83 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå