Gå til innhold

legevakt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg må si jeg er sjokkert over legevakt nivået, jeg anbefaler ikke mennesker å ringe dit. Og jeg trodde legevakt var ett sted man ringte til når man ikke er i byen der man har sin fastlege. Det står så pent skrevet at det er sånn det fungerer, men i praksis så ringer du til en vegg med kvelende ord og spørsmål. 

Herved ringer jeg aldri legevakt mer. 

Anonymkode: 21782...b71

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legevakt er for akutte ting, ikke for oppgaver en fastlege kan ordne. 

Anonymkode: 8c3b1...2a7

• Liker 12
Skrevet

Skal du på legevakta må du i det minste ha god tid.......

Satt der med en eldre nabo i august. Først satt jeg og ventet sammen han på at ambulansen skulle komme. Var tydeligvis ikke satt opp at dette var akutt, så satt med henne i nærmere 3 timer før hun ble henta

Jeg fikk bli med henne, har veldig god kontakt, og hun har ikke familie. Hjemmesykepleien hadde visst ikke tid å være med.

På legevakta satt vi vel fra 12-tida, til nærmere 20 før hun var ferdig der. Da skulle hun sendes til sykhuset, bli innlagt. Og måtte vente på ambulanse eller rullestol-bil for å fraktes dit. Ny time å vente

Det ble mange timer for denne gamle fruen,  med brudd i ryggen. Stakkars, så vondt som hun hadde, og så lang tid å vente  
Tragisk

Anonymkode: b8601...366

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Legevakt er for akutte ting, ikke for oppgaver en fastlege kan ordne. 

Det står tydelig for dem som ikke er i byen der man bor skal ringe legevakt... og det er dagtid. Og det er akutt for å kunne snakke med lege!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg må si jeg er sjokkert over legevakt nivået, jeg anbefaler ikke mennesker å ringe dit. Og jeg trodde legevakt var ett sted man ringte til når man ikke er i byen der man har sin fastlege. Det står så pent skrevet at det er sånn det fungerer, men i praksis så ringer du til en vegg med kvelende ord og spørsmål. 

Herved ringer jeg aldri legevakt mer. 

Sekretærer er kunnskapsløse og ønsker kun å bli kvitt de som ringer. Desverre. 

Anonymkode: da57a...e8c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Skal du på legevakta må du i det minste ha god tid.......

Satt der med en eldre nabo i august. Først satt jeg og ventet sammen han på at ambulansen skulle komme. Var tydeligvis ikke satt opp at dette var akutt, så satt med henne i nærmere 3 timer før hun ble henta

Jeg fikk bli med henne, har veldig god kontakt, og hun har ikke familie. Hjemmesykepleien hadde visst ikke tid å være med.

På legevakta satt vi vel fra 12-tida, til nærmere 20 før hun var ferdig der. Da skulle hun sendes til sykhuset, bli innlagt. Og måtte vente på ambulanse eller rullestol-bil for å fraktes dit. Ny time å vente

Det ble mange timer for denne gamle fruen,  med brudd i ryggen. Stakkars, så vondt som hun hadde, og så lang tid å vente  
Tragisk

Det blir gjort prioriteringer over hele linja. Skal en eldre dame med brudd i ryggen bli prioritert over en med hjerteinfarkt, hodeskade eller alvorlig infeksjon? Brudd i ryggen er vondt, men det er mange andre ting som er vesentlig mer akutt. 

Anonymkode: d4853...d54

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Sekretærer er kunnskapsløse og ønsker kun å bli kvitt de som ringer. Desverre. 

Anonymkode: da57a...e8c

Sitter ikke sekretærer på legevakt. 

Anonymkode: cd988...e78

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det blir gjort prioriteringer over hele linja. Skal en eldre dame med brudd i ryggen bli prioritert over en med hjerteinfarkt, hodeskade eller alvorlig infeksjon? Brudd i ryggen er vondt, men det er mange andre ting som er vesentlig mer akutt. 

Anonymkode: d4853...d54

Absolutt

Men et overtråkk som det var MANGE av gikk foran - og hvor riktig er det

Og ja, vi satt så vi så det meste av hvem som kom inn, og det var gardiner som ble trukket for, så man hørte hva det ble snakket om i båsene. 

Og det var ingen med mistanke om hjerteinfarkt blant annet

Men ja, supert at en som hadde fått seg en skikkelig trøkk i trafikken kom foran. Absolutt. Det var det ingen som reagerte på. 

• Liker 1
Skrevet

Legevakten er ikke en fastlegevikar for alle dem som har fastlege ett annet sted. Legevakten er for akutt sykdom eller skade som ikke kan vente. 

Anonymkode: f7785...e72

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Legevakten er ikke en fastlegevikar for alle dem som har fastlege ett annet sted. Legevakten er for akutt sykdom eller skade som ikke kan vente. 

Jeg har akutt sykdom.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg har akutt sykdom.

Er du blitt avvist av legevakten da? Eller tåler du bare ikke at de stiller spørsmål? Undersøkelser viser at slett ikke alle pasienter som mener de er akutt syk og trenger legevakt faktisk har noe der å gjøre. Kan godt være du havner i den kategorien. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har akutt sykdom.

Hva feiler det deg? 

Skrevet (endret)

Legevakt skal vel ta det som er akutt når du ikke kan vente med å gå til fastlegen, men det er ikke alltid enkelt å komme til likevel. Har vært der når det har vært noe akutt som ikke kunne vente. Det er ikke rart det er kø på legevakt. Hver gang jeg har vært der så er det alltid unger der som er forkjøla eller noe sånt som alltid kommer til selv om de bare er litt snørrete, mens andre må ofte vente eller får ikke komme til for det er fullt. De gangene har jeg fått på følelsen at de bare gir seg tid til småsyke barn i barnehagealder men er bare sånn jeg føler det de gangene jeg ble frustrert over venting. Ikke babyer har jeg sett, men større barn. Jeg synes det som er akutt og alvorlig må komme først og håper det er det de gjør. Ikke en forkjølelse eller influensa med mindre det er alvorlig og ikke kan vente. 

Er ikke så glad i legevakt jeg heller og går bare når jeg må. Bare ikke gi deg. Er det akutt og ikke kan vente så ring og mas på de. De må gi seg tid til det som ikke kan vente. 

Endret av Warrior
Skrevet

Jeg har gode erfaringer med legevakten. Blir alltid godt ivaretatt og for gode råd av sykepleierne jeg snakker med i telefonen.

Skjønner likevel at det må være frustrerende når en ikke får komme til stiv om en selv mener en har behov for det. Men det må nødvendigvis være en screening. Det er utrolig mange som ringer legevakten.

• Liker 1
Skrevet

Har tidligere jobbet på legevakt. Det mange misforstår er at man spør ikke om alt man gjør for å prøve å avvise pasienten, man gjør det for å kartlegge hastegrad. Overraskende mange er dårlig på å beskrive egne eller andres symptomer, og under eller overvurderer situasjonen, da er jobben til legevaktsoperatøren å prøve finne ut hvor mye det haster utifra spørsmål og hjelpemidler, veldig mange får andre til å ringe for seg, noe som er vanskeligere mtp kartleggingen, det aller beste er å få prate direkte med pasienten selv, så langt det lar seg gjøre. Selvfølgelig kan vurderingene bli feil, men jo villigere folk er til å svare ordentlig på spørsmålene jo større sjans for riktig vurdering. Noen ganger ender det med akutt ambulansetur der man absolutt kunne ringt 113 direkte, andre ganger får man beskjed om å ringe fastlege da dette oppfattes som noe som kan vente til dagen etter.

Anonymkode: cd988...e78

• Liker 4
Skrevet

nordmenn er kverulanter. 

Skrevet

Du sitter jo her og skriver, så det gikk tydeligvis bra. 

Anonymkode: d8244...1e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...