AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #1 Skrevet 13. september 2021 Er det et veldig typisk Oslo-fenomen at barn er på sommerskole, feriekoloni, sommer-SFO, osv? Der jeg vokste opp var det vanlig at alle barna hadde fri fra slike organiserte opplegg i sommeren da de gikk på barneskolen. Noen få dro kanskje på fotballcup eller lignende, men det blir jo noe helt annet igjen. Jeg husker det var så godt med frie og lange dager jeg kunne bestemme selv hva jeg ville gjøre, og det var ofte at jeg dro på besøk til jevnaldrende og til folk i slekta, samt at jeg og foreldrene mine var på en ferietur i løpet av ferien. Var veldig lite organiserte aktiviteter og opplegg som fantes der når det var sommerferie. Sånn er det fortsatt den dag i dag. Hva tenker dere om barn som må være med på sommerskole og sommer-SFO? Jeg synes egentlig det virker veldig trist og stressende, samt at barna får lite frihet, selvstendighet og kreativitet. I tillegg blir det heller ikke særlig stort skille mellom ferie og skoletid. Skjønner godt at slike organiserte opplegg passer for familier med dårlig økonomi eller der begge foreldrene jobber mye, men det er likevel et merkelig fenomen. Det er nok ekstra sært å tenke på for min del, siden jeg vokste opp med helt andre forhold enn det folk i Oslo har gjort. Jeg spør bare av ren nysgjerrighet Anonymkode: 63019...ccf
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #2 Skrevet 13. september 2021 Jeg har bare 5 uker ferie i året. Samme med min mann. Barna har 13 uker. Så om jeg og mannen ikke hadde hatt ferie sammen i det hele tatt så hadde vi fortsatt manglet 3 uker for å dekke inn ferie. Så da blir alternativet sommer sfo og fotballskolen her hos oss. Barna syns heldigvis det er gøy da. Anonymkode: b4aec...b51 12
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #3 Skrevet 13. september 2021 Jeg ELSKET å være på Hudøy omtrent hver sommer når jeg gikk på barneskolen! Mamma hadde ikke noe ferie til å være hjemme med meg hele tiden go da var det bedre sånn. Nå bor jeg ikke i Oslo lenger, så Hudøy er ikke aktuelt for mine barn, men i år var de en uke hver på sommerskole i regi av kommunen - fantastisk opplegg og barna koste seg skikkelig👍🏻 Anonymkode: 4f455...97f 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #4 Skrevet 14. september 2021 Da jeg var ung, var jeg alltid på noe opplegg om sommeren. Husker jeg var på besøk på en gård hver dag en periode, et annet år var det vannski, turer og andre aktiviteter. Jeg kommer fra en av mjøsbyene. Var nok fordi mamma måtte jobbe og pappa jobbet på sjøen. (Han var borte i 4 uker, hjemme i 4 uker) Jeg var barn på 90-tallet. Jeg tenker jo at da har man en grunn. Anonymkode: 09d23...fec
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #5 Skrevet 14. september 2021 Hvorfor mener du fotballskole er noe helt annet? Det er jo akkurat det samme, bare for de som liker noe annet enn fotball. Jeg var så misunnelig på de som fikk gå på sommerskole, og det var absolutt ikke de med dårligst råd som sendte ungene sine avgårde. De var hjemme alene i ferien. Anonymkode: 36250...7f1 12
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #6 Skrevet 14. september 2021 Iår har kommunen her hatt sommerskole. Man kunne velge en aktivitet i en uke. Ungene storkoste seg! De traff nye venner og gamle. De fikk oppleve noe spennende. De holdt seg i aktivitet. Her er ungenw for store for sfo, og det blir lange kjedelige dager når både jeg og pappaen er på jobb. Vi må faktisk jobbe, og vi kan heller ikke ta ut 5uker ferie hver. Vi hadde 3 uker ferie hver, der vi hadde 2 alene med ungene og en sammen. Sommerskole er ett bra opplegg for barna. Her kunne de velge alt fra forskerskole til rideleir Anonymkode: 10541...cd5 4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #7 Skrevet 14. september 2021 Her var ungene en uke på sommercamp via kommunen. De drev med fisking, stisykling, rafting, buldring, bueskyting, turnhall og kanopadling. De var der fra 8.30 - 16.00. Tror ikke det var synd på de. Men foreldre har ofte mindre ferie enn barna. Og de hadde enda mange uker igjen med ferie.. Anonymkode: ad59b...4bd 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #8 Skrevet 14. september 2021 Jeg var på Hudøy hver sommer, og jeg elsket det. Hadde foreldre med dårlig råd, så alternativet var bare å gjøre ikke noe. I sommer var sønnen min på filmkurs en uke, med kjente film regissører, han drømmer om å bli regissør, så han elsket det. Anonymkode: 9b9a2...122
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #9 Skrevet 14. september 2021 Jeg er 43 år og vokste opp 25 fra Bergen sentrum. Jeg var alltid på en sommerleir uken etter skoleslutt (men kun dagtid). Så det er iallefall ikke noe nytt, og heller ikke nødvendigvis noe Oslofenomen. Barna mine har også vært på dette (bor fremdeles i Bergen kommune)- og tilbudet er selvsagt langt større nå enn før. De går typisk på det første uken etter feriestart. Det er likevel nok av tid til å bare slenge rundt, og en 7-åring er litt for liten til å klare seg selv i 8 timer hver dag. Det er jo også et barneskolefenomen, de gjør ikke det på ungdomsskolen. Anonymkode: c5f8c...be2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #10 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor mener du fotballskole er noe helt annet? Det er jo akkurat det samme, bare for de som liker noe annet enn fotball. Jeg var så misunnelig på de som fikk gå på sommerskole, og det var absolutt ikke de med dårligst råd som sendte ungene sine avgårde. De var hjemme alene i ferien. Anonymkode: 36250...7f1 Ts skriver ikke fotballskole, hun skriver fotballcup (altså typ Danacup eller Norwaycup) Anonymkode: c5f8c...be2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #11 Skrevet 14. september 2021 Jeg er 42, oppvokst i nord og pleide å være på sommerskole. Kjempegøy. Bare gode minner. Pleide også å være med på håndballskole. Mine barn er alle med på fotballskole på sommeren pluss de har sommerskole 1 uke hvert år hvor de lærer å ro, kanopadling, lage bål, krabbeteiner og bader. Kun positive opplevelser ! Anonymkode: d592a...8ec
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #12 Skrevet 14. september 2021 Mine barn var på ulike sommerskoler i år. Er 100% alene og siden jeg er student må jeg jobbe stort sett hele sommeren. Tok meg tre uker fri til sammen (ikke sammenhengende) fra skoleslutt til skolestart der vi reiste rundt i Norge. Ungene fisket, padlet i kano, svømte, dro på fjelltur, var med på orientering, rebus, lage mat ute etc. De hadde det så kjekt at de håper at det er samme opplegg i høstferien også. Anonymkode: a4acc...a4f 3
Mt3 Skrevet 14. september 2021 #13 Skrevet 14. september 2021 Sommerskole er jo veldig greit når barn har 13 uker fri, og foreldre 3-5 uker fri. Å la barn være hjemme alene hele dagen i ferier ville jeg syntes var værre om vi bodde i storby enn nå som vi bor på landet, samtidig som det ville vært større utvalg av spesifikke sommerskoleopplegg om vi bodde i storbyen. Barna vil jo også mye heller velge å delta på sommerskole om det finnes en der de får dyrke sine interesser i stedet for å kun være hjemme alene eller på ordinær SFO.
Arkana Skrevet 14. september 2021 #14 Skrevet 14. september 2021 Barn har hele åtte uker sommerferie så om én av disse blir tilbrakt på sommerskole er det ikke akkurat mangel på uorganisert ferie. Dessuten kan du ikke sammenligne sommerskole med vanlig skole. Sommerskole er gøy og barna får drive på med et tema de synes er moro, som teater, fotball, Lego programmering osv. Sommer-SFO er for de yngste barna (opp til 4. klasse) og det er jo av nødvendighet, fordi foreldre ikke har så lang sommerferie som barn har. Sommer-SFO er stengt hele juli, så det er igjen ikke snakk om barn som ikke har sommerferie i det hele tatt. Jeg synes det hadde vært mye verre med en 2.-klassing som var hjemme alene 8-9 timer hver dag halve sommerferien. I en ideell verden hadde selvfølgelig alle foreldre hatt 8 uker sommerferie som de kunne tilbrakt med barna sine, men realiteten er jo ikke slik og da er det veldig spesielt å mene at det er negativt at det finnes tilbud som gjør at barn kan ha det gøy framfor å sose hjemme alene. 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #15 Skrevet 14. september 2021 De fleste foreldre har jo ikke så mye ferie at de kan være sammen med barna hele tiden. Her har jeg nok ferie, men barnet liker veldig godt å gå på SFO, og vi ser han har godt av rutinene det gir. Han får heller litt kortere dager med en rolig morgen og tidlig henting. Han går også på fotballskole fordi han har lyst til det. Vi nyter tiden sammen når alle har fri, men 7 uker er jo mye for bare å være hjemme. Anonymkode: bacde...5b6
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #16 Skrevet 14. september 2021 Bor i Trondheim, her er det ikke noe tradisjon for sommerskoler og slikt, i allefall har ikke jeg fått med meg det fra egen oppvekst. Men i fjor hadde kommunen laget en haug aktiviteter for barn i sommerferien. Og det var kjempebra! Jeg har bare tre uker jeg kan ta fri hele sommeren, og barna har laaaang ferie uten noe å gjøre. Det har hjulpet meg mye i sommer at de hadde noen aktiviteter på dagtid en ukes tid, men det var fra ca. kl ni til to-tre hver dag i en uke, så kom de hjem og spilte dataspill til jeg kom hjem fra jobb.... Høres fantastisk ut å kunne la barna dra på leir eller noe, med sovepose og mange andre barn, som jeg har inntrykk at er ganske vanlig i Oslo-området, og de kan være borte og gjøre noe gøy i en hel uke. Både bra for dem og for foreldre som må jobbe mye om sommeren... Anonymkode: 55aac...f28
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #17 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er det et veldig typisk Oslo-fenomen at barn er på sommerskole, feriekoloni, sommer-SFO, osv? Der jeg vokste opp var det vanlig at alle barna hadde fri fra slike organiserte opplegg i sommeren da de gikk på barneskolen. Noen få dro kanskje på fotballcup eller lignende, men det blir jo noe helt annet igjen. Jeg husker det var så godt med frie og lange dager jeg kunne bestemme selv hva jeg ville gjøre, og det var ofte at jeg dro på besøk til jevnaldrende og til folk i slekta, samt at jeg og foreldrene mine var på en ferietur i løpet av ferien. Var veldig lite organiserte aktiviteter og opplegg som fantes der når det var sommerferie. Sånn er det fortsatt den dag i dag. Hva tenker dere om barn som må være med på sommerskole og sommer-SFO? Jeg synes egentlig det virker veldig trist og stressende, samt at barna får lite frihet, selvstendighet og kreativitet. I tillegg blir det heller ikke særlig stort skille mellom ferie og skoletid. Skjønner godt at slike organiserte opplegg passer for familier med dårlig økonomi eller der begge foreldrene jobber mye, men det er likevel et merkelig fenomen. Det er nok ekstra sært å tenke på for min del, siden jeg vokste opp med helt andre forhold enn det folk i Oslo har gjort. Jeg spør bare av ren nysgjerrighet Anonymkode: 63019...ccf I så fall vokste jeg opp i Oslo. Omtrent 50% av barn var på leirskole. Litt færre deltok på sommerferien til sine venners familie (var emd til syden, til bestemor, på hytta til bestekompisen ei uke etc). Nesten alle som ikke hadde hjemmeværende mødre (det var et par særinger som hadde det) var på sfo til de ble gamle nok til å gå hjemme i 8 timer per dag. De som ikke var på sfo og ikke hadde mødre som gikk hjemme og drev hadde alle eldre søsken (som nok ønsket at lillebror var på sfo) Landet utenfor oslo er ikke "landlig idyll der slekt er i gangavstand". Selv der det ER "landlig idyll" er det gjerne 30 minutter med bil til bestemor (og 20 minutter til fots til nærmeste kompis). Og bestemor er jo uansett i full jobb, så det hjelper ikke å møte opp der. Det vi ikke gjorde, som barn tydeligvis gjør nå, er å tilbringe mye tid med foreldrene og slektningene våre. De var jo på jobb (og uansett kjedelige gamle folk) Anonymkode: 8fc81...7fe
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #18 Skrevet 14. september 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Bor i Trondheim, her er det ikke noe tradisjon for sommerskoler og slikt, i allefall har ikke jeg fått med meg det fra egen oppvekst. Men i fjor hadde kommunen laget en haug aktiviteter for barn i sommerferien. Og det var kjempebra! Jeg har bare tre uker jeg kan ta fri hele sommeren, og barna har laaaang ferie uten noe å gjøre. Det har hjulpet meg mye i sommer at de hadde noen aktiviteter på dagtid en ukes tid, men det var fra ca. kl ni til to-tre hver dag i en uke, så kom de hjem og spilte dataspill til jeg kom hjem fra jobb.... Høres fantastisk ut å kunne la barna dra på leir eller noe, med sovepose og mange andre barn, som jeg har inntrykk at er ganske vanlig i Oslo-området, og de kan være borte og gjøre noe gøy i en hel uke. Både bra for dem og for foreldre som må jobbe mye om sommeren... Anonymkode: 55aac...f28 Den kommunen jeg vokste opp i ligger i nærheten av Trondheim, så da var det nok sånn i flere kommuner i Trøndelag. Og muligens fortsatt på denne måten. Anonymkode: 63019...ccf
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #19 Skrevet 14. september 2021 Det er ikke for de med dårlig råd, ikke rundt her i alle fall; snarere tvert i mot! 😅 Min 7-åring er for liten til å være alene hele sommeren bortsett fra de tre ukene vi voksne har ferie. Derfor er han på SFO hele sommeren. Er han på SFO de ukene skolen her er slått sammen med nabokommunen må vi betale 200,- ekstra pr uke. Fotballskole koster nesten 1.000,- Det som er gjennom kommunen koster også gjerne en god del. Akkurat i år fikk ungene tilbud om én gratis aktivitet gjennom kommunen, men det var jo kun i år. Andre treningsleire som ungene er med på koster ganske mye. Eksempelvis betale vi 4.500,- for 5 dager på treningsleir for det ene barnet. Så for de med dårlig råd? Absolutt ikke 😉 Anonymkode: 6e3b0...e89
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #20 Skrevet 14. september 2021 Jeg elsket sommerskole og feriekoloni. Og det samme gjorde mitt barn. Ser ikke hvordan det har noe stressende og trist. Hemmer da ikke friheten, kreativiteten eller selvstendigheten for de aller fleste. Tvert imot. Anonymkode: b6b88...84b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå