Gå til innhold

Ny jeans som lukter vondt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet den perfekte jeansen. Problemet er bare at den stinker! Den lukter kjemikalier eller noe slikt, en stram, ubehagelig lukt. Jeg har opplevd dette en gang før, og den buksa ble nesten aldri brukt. Det er ikke et alternativ denne gangen. Jeansen var dyr og sitter som et skudd. Det er så typisk!

Er det noen som har erfaringer med dette? Hvordan kan jeg få bort lukta? Jeg har vasket buksa flere ganger, den ene gangen med litt eddik sammen med vaskemiddel. Jeg har også luftet den. Det hjalp litt, men utover dagen kommer lukten tilbake 😠

Anonymkode: c952f...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har gitt opp å få ut lukt av jeans. Min erfaring er at lukter de så lukter de uansett. Da bytter jeg til et annet par for å dobbeltsjekke. Og så returnerer jeg om den og lukter. Gidder ikke å gå rund og lukte klesfarge.

Anonymkode: 3dead...57f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har gitt opp å få ut lukt av jeans. Min erfaring er at lukter de så lukter de uansett. Da bytter jeg til et annet par for å dobbeltsjekke. Og så returnerer jeg om den og lukter. Gidder ikke å gå rund og lukte klesfarge.

Anonymkode: 3dead...57f

Hm, det var det jeg fryktet. Så kjedelig! Jeg kan ikke levere den tilbake nå, siden den er vasket og brukt flere ganger. Men skal definitivt gjøre det om jeg opplever det igjen. 

Anonymkode: c952f...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask dem med eddik istedenfor såpe for det fjerner lukt, det skal være bra for å holde på fargen åså :)  Eddik lukta forsvinner altså!

Anonymkode: 20d27...658

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hm, det var det jeg fryktet. Så kjedelig! Jeg kan ikke levere den tilbake nå, siden den er vasket og brukt flere ganger. Men skal definitivt gjøre det om jeg opplever det igjen. 

Anonymkode: c952f...bd8

Gå tilbake der du kjøpte den og hør med dem. Det kan jo være noe du kan reklamere på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vask dem med eddik istedenfor såpe for det fjerner lukt, det skal være bra for å holde på fargen åså :)  Eddik lukta forsvinner altså!

Anonymkode: 20d27...658

Da jeg vasket buksa for andre gang, blandet jeg litt eddik i vaskemiddelet. Tok bare litt, for jeg var redd for at det kunne gjøre vondt verre. Men jeg skal forsøke igjen med større mengde.

Tusen takk for tips 😀

Anonymkode: c952f...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Violetta skrev (1 minutt siden):

Gå tilbake der du kjøpte den og hør med dem. Det kan jo være noe du kan reklamere på?

Ja, det er kanskje verdt et forsøk! 

Anonymkode: c952f...bd8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Føsleguri

Jeg har gitt opp å få ut kjemikalielukt av bukser.

Jeg kjøpte en bukse en gang som jeg kjente stinket når jeg kom hjem. Vasket den mange ganger, la den i bløt i eddikvannet, hang den ut til lufting i mange dager. Det hjalp ikke - buksa stinket fortsatt. Kastet den til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem for litt siden (ikke dyr bukse da men likevel) Og det var helt umulig. Vasket den 6-7 ganger med eddik, høy temp og middels temp etc. Ingenting hjalp, og det smittet over på polyesterklær. Jeg ga bare opp og kasta dritten.

Ville klagd på buksa om den var dyr!

Helt sikkert samme lukt du opplever.

Som surt kjemisk? Surt men ikke av "biologisk" på en måte. Formaldehyd ellernoe, jeg aner ikke. Men kjemisk surlukt.

Anonymkode: 734f8...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Hm, dette høres ikke lovende ut. Jeg vet ikke om jeansen lukter surt akkurat, men det er en veldig syntetisk, kjemisk lukt. Sikkert samme. 

Jeg kom over et tips om å legge plagget i fryseren, men tviler på at det hjelper. Jeg skal først ta en tur til butikken jeg kjøpte den i. 

Tusen takk for svar, alle sammen :) 

Anonymkode: c952f...bd8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her.

Hm, dette høres ikke lovende ut. Jeg vet ikke om jeansen lukter surt akkurat, men det er en veldig syntetisk, kjemisk lukt. Sikkert samme. 

Jeg kom over et tips om å legge plagget i fryseren, men tviler på at det hjelper. Jeg skal først ta en tur til butikken jeg kjøpte den i. 

Tusen takk for svar, alle sammen :) 

Anonymkode: c952f...bd8

Si i fra hvordan det gikk da?

Anonymkode: 683a5...1c3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det et par ganger og alltid endt opp med å måtte kaste de. Tåler bare ikke den lukta når den blir kroppsvarm. Jeg har begynt å lukte på alle jeans før jeg kjøper de og lukter jeg noe som helst lignende blir de ikke kjøpt.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ts her.

Hm, dette høres ikke lovende ut. Jeg vet ikke om jeansen lukter surt akkurat, men det er en veldig syntetisk, kjemisk lukt. Sikkert samme. 

Jeg kom over et tips om å legge plagget i fryseren, men tviler på at det hjelper. Jeg skal først ta en tur til butikken jeg kjøpte den i. 

Tusen takk for svar, alle sammen :) 

Anonymkode: c952f...bd8

Det hjelper bare når det er svette og bakterier som forårsaker lukten - som f.eks. brukt treningstøy som blir liggende en dag eller flere før de vaskes etter bruk. Da gjør bakterier i svetten at det lukter, og denne går ofte ikke bort i vask, særlig ikke i syntetiske materialer.

Det hjelper altså ikke å fryse den om buksen er ny og det ikke er bakterier som er luktens årsak. Det er jo kjemikalier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (20 timer siden):

Det hjelper bare når det er svette og bakterier som forårsaker lukten - som f.eks. brukt treningstøy som blir liggende en dag eller flere før de vaskes etter bruk. Da gjør bakterier i svetten at det lukter, og denne går ofte ikke bort i vask, særlig ikke i syntetiske materialer.

Det hjelper altså ikke å fryse den om buksen er ny og det ikke er bakterier som er luktens årsak. Det er jo kjemikalier.

ja, det høres logisk ut. Jeg kommer til å snuse på alle bukser jeg vurderer å kjøpe fra nå av. 

Takk :) 

Anonymkode: c952f...bd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem med en nykjøpt Levis-bukse i fargen mørkeblå. Lukten ble verre etter vask, og det stinker der den henger til tørk…  håper den lukten forsvinner, ellers havner den buksa på Fretex.

Anonymkode: 5ff57...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da jeg var yngre kjøpte jeg rimelige jeans på VeroModa og de luktet helt forferdelig, sluttet å kjøpe jeansene mine der. Nå bruker jeg for det meste levis-jeans og opplever aldri at de lukter. Har også kjøpt et par jeans på HM og har ikke opplevd at de lukter. 

Anonymkode: 8e614...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føsleguri skrev (På 13.9.2021 den 18.18):

Jeg har gitt opp å få ut kjemikalielukt av bukser.

Jeg kjøpte en bukse en gang som jeg kjente stinket når jeg kom hjem. Vasket den mange ganger, la den i bløt i eddikvannet, hang den ut til lufting i mange dager. Det hjalp ikke - buksa stinket fortsatt. Kastet den til slutt.

Gjorde jeg også. Jeans fra Vero Moda, vasket de to-tre ganger og lukta forsvant ikke, da havnet de i søpla. Taklet ikke lukten. 

Anonymkode: 8e614...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da jeg var yngre kjøpte jeg rimelige jeans på VeroModa og de luktet helt forferdelig, sluttet å kjøpe jeansene mine der. Nå bruker jeg for det meste levis-jeans og opplever aldri at de lukter. Har også kjøpt et par jeans på HM og har ikke opplevd at de lukter. 

Anonymkode: 8e614...53d

Greit å vite, skal holde meg unna VeroModa! Man skulle tro det hadde noe med kvalitet å gjøre, men min stinkebukse er en Lois. Ikke i øvre prisklasse, men vil heller ikke kalle det et billig merke (den kostet 1600,-). Har hatt jeans fra samme merke før, de har ikke luktet. Har heller aldri hatt problemer med Levis, som noen over her. Noen nevnte at det er fargestoffet som lukter, og det gir mening! Min bukse er blå, i en ikke helt klassisk vask. 

Jeg har ikke vært i butikken ennå. Er så glad i buksa at jeg vil prøve å vaske den én gang til først, i eddik. 

Ts

Anonymkode: c952f...bd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Buksene lukter slik alt i butikken og enda mer når man har de på fordi de blir varme. Sur lukt. Vask med eddik og igjen på 90 grader med sterke vaskemidler hjalp ikke. Måtte kaste den. Obs! Lukten smitter også til andre klær i maskinen. Lukter alltid på buksa i butikken nå. Før var det ofte de svarte olabuksene men stadig flere blå lukter også sånn nå. Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...