Gå til innhold

Spam-mail har gått bananas

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt online-adressen min i mange, mange år, og har aldri hatt noen problemer med spam-mailer. Men nå de siste ukene har det gått fullstending bananas, og jeg får et titalls mailer hver dag om at antivirus-programmet er utgått, og jeg holder på å k.l.i.k.k.e.

Det som er litt pussig er at dette har eskalert etter at jeg begynte å rapportere mailer som spam-mail, kan dette ha noen sammenheng? (Jeg har aldri brydd meg om det tidligere, da har jeg bare slettet mailene, men tenkte jeg for en gang skyld at jeg skulle være flink og rapportere, da. )

Noen som vet hvordan man kan få dette til å slutte?

Anonymkode: 28581...22a

• Liker 1
Skrevet

Har fått mye slik jeg og den siste tida. Bare å overse og slett. Om de rapporteres hjelper det ikke stort, da avsenderadresse endres kontinuerlig.

Skrevet
3 minutter siden, tdm900 said:

Har fått mye slik jeg og den siste tida. Bare å overse og slett. Om de rapporteres hjelper det ikke stort, da avsenderadresse endres kontinuerlig.

Avsenderadresse er langt ifra det eneste som klassifiserer virus som spam eller ikke i et filter. Faktisk er det en av elementene som betyr minst. Uten å bli for teknisk, så vil mailens headere ha mye å si, og hva som står der. "Ryktet" til SMTP (serveren som sender mailen) spiller inn, hvor vi har store lister laget av mange aktører (se TALOS intellegence for eks, eller Trends email reputation). Innholdet i mailen har mye å si, hvor det kan brukes både NLP og nøkkelordsjekking, blant annet basert på brukeres innrapportering.

Så vær så snill, la være å oppfordre folk til å overse og slette, når det er langt, langt mer produktivt for oss alle om man rapporterer i stedet. Når det er sagt, Telenor (@online.no-mail) er nok ikke den aktøren som er råest på spamfilter der ute. 

Det at rapportering kan virke som har utløst endringen, skal man heller ikke se bort ifra. I et potensielt litt dårlig system kan det å rapportere spam endre filteret fra for eks. listebasert filtrering til egendefinert. Ikke at jeg vet om det er tilfellet for Telenor.

Anonymkode: 428cc...0a4

• Liker 5
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

klassifiserer virus som spam eller ikke i et filter.

epost*

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Avsenderadresse er langt ifra det eneste som klassifiserer virus som spam eller ikke i et filter. Faktisk er det en av elementene som betyr minst. Uten å bli for teknisk, så vil mailens headere ha mye å si, og hva som står der. "Ryktet" til SMTP (serveren som sender mailen) spiller inn, hvor vi har store lister laget av mange aktører (se TALOS intellegence for eks, eller Trends email reputation). Innholdet i mailen har mye å si, hvor det kan brukes både NLP og nøkkelordsjekking, blant annet basert på brukeres innrapportering.

Så vær så snill, la være å oppfordre folk til å overse og slette, når det er langt, langt mer produktivt for oss alle om man rapporterer i stedet. Når det er sagt, Telenor (@online.no-mail) er nok ikke den aktøren som er råest på spamfilter der ute. 

Det at rapportering kan virke som har utløst endringen, skal man heller ikke se bort ifra. I et potensielt litt dårlig system kan det å rapportere spam endre filteret fra for eks. listebasert filtrering til egendefinert. Ikke at jeg vet om det er tilfellet for Telenor.

Så man bør rapportere spam og svindelforsøk man mottar på epost? Jeg har online.no adresse, og får noe sånt (ikke overveldende mye dog). Hvor skal jeg rapportere ev svindelforsøk jeg mottar? Sende eposten til Telenor?

Skrevet
Million skrev (1 time siden):

Så man bør rapportere spam og svindelforsøk man mottar på epost? Jeg har online.no adresse, og får noe sånt (ikke overveldende mye dog). Hvor skal jeg rapportere ev svindelforsøk jeg mottar? Sende eposten til Telenor?

Du må logge deg inn på serverplassen din på online.no. Der huker du av på de epostene som er spam. Over de små rutene du huker av, er det tre små prikker, klikker du på de får opp noen alternativer som bl.a å rapportere at det er spam. Laster du eposten ned på datan din, må du huske på at den også blir borte fra serverplassen. Derfor lurt å ikke laste ned, men heller først inn på online sin server med din epostadresse og passord, og rapportere.

Selv rappoterte jeg spam nå son skulle se ut for å være fra Norton, og nå har det roet seg veldig. Det gikk på trusler om at data var ubeskyttet osv.

Skrevet
tdm900 skrev (5 minutter siden):

Du må logge deg inn på serverplassen din på online.no. Der huker du av på de epostene som er spam. Over de små rutene du huker av, er det tre små prikker, klikker du på de får opp noen alternativer som bl.a å rapportere at det er spam. Laster du eposten ned på datan din, må du huske på at den også blir borte fra serverplassen. Derfor lurt å ikke laste ned, men heller først inn på online sin server med din epostadresse og passord, og rapportere.

Selv rappoterte jeg spam nå son skulle se ut for å være fra Norton, og nå har det roet seg veldig. Det gikk på trusler om at data var ubeskyttet osv.

Aha, er det sånn man gjør! Tusen takk for info og svar :)

• Liker 1
Skrevet
tdm900 skrev (1 time siden):

Det er nettopp disse jeg har fått i det siste også. Jeg har prøvd å være tålmodig og rapportert alle, og de siste to dagene nå har det blitt bedre igjen. Tror faktisk ikke jeg fikk noen i går, og ingen hittil i dag. :) 

Anonymkode: 28581...22a

Skrevet

Jeg opplever det samme for tiden. Jeg har hotmail som e-post. Merker e-postene som uønsket, men får bare enda flere i innboksen. 

Anonymkode: 5fa33...40b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.9.2021 den 11.30):

bare å slette alle sammen, med en gang!

det sånne "spammere" er på jakt etter, er selvfølgelig aktive epost-adresser. Dersom mottaker av en sånn epost, svarer på eposten deres, så forstår jo spammerne selvfølgelig at denne e-posten fremdeles er aktiv og at det sitter en fysisk person bak denne epost-adressen. Dermed blir denne epost-adressen automatisk mye mer verdt, og de kan selge adressen videre til tonnevis med andre spammere..     

Anonymkode: 26441...433

Det er vel ingen her som har nevnt noe om at de er dumme nok til å SVARE på spam-eposter? :klo:

Skrevet

Det kan være tre/fire potensielle årsaker til at du får mer spammail. De tre er;

- Du har svart på en spammail ved en feil. Noe som betyr at eposten er aktiv og da blir du havnet på en liste over aktive mailer. Usikker på om dette bare er en myte eller eller om det faktisk stemmer. Men jeg tar det med i tilfelle, men jeg tror ikke heeelt på den, ikke når det kommer til mail, bare til telefonnummer, men jeg er ikke 100% sikker så nevner det bare. 

- Du har gitt noen eposten din som har "solgt" den videre og den blir nå misbrukt av de som lager disse spammailene.
Tenk nøye gjennom dette; Har du registrert mailen din på et nytt sted i det siste?
Jeg har hatt samme mail siden jeg lagde meg mail i 2005-isj. En dag så lagde jeg meg en bruker til aliexpress så ble jeg dagen etter bombardert med spam mail. Jeg slettet brukeren min hos aliexpress, jeg ba dem om å slette meg 100%, med grunnlag og etter de nye EU-reglene hvor du har rett til å bli heeeelt slettet og glemt.
Jeg rapporterte inn de som kom inn i mailen i tillegg, har aldri rapportert tidligere. Etter en to ukerstid så stoppet det og ble stille. Har ikke fått en eneste spammail på et halvt år nå *bank i bordet*. Jeg har fått en her og der i alle år, men ikke noe problem sånn sett da de havner i søppelkassen automatisk.
Det er tydelig at aliexpress var synderen, det er ikke mulig at det var tilfeldig. Med tanke på at jeg kun får 1-2 spam i halvåret i mange år, for så å få 5 om dagen, hver dag, fra den dagen jeg registrerte meg hos den nettsiden. Så tviler på at det var tilfeldig. Det var også nye typer spam mail, jeg husker ikke hva de var da jeg leser dem ikke nøye, men de var annerledes enn de jeg bruker å få.

- Et nettsted du har registrert deg på, har blitt hacket eller fått en lekkasje, hvor da din epost har havnet på disse spam-lisene. Sjekke epostadressen din hos haveibeenpwned.com, så får du opp om din epost er utsatt på grunn av en nettside du har registrert deg hos. 

- Det kan også være virus på mobil/pc, men da får du jo andre problemer i tillegg. Så kjører du virusprogram så finner du fort ut om det er problemet, men de fleste virus er knyttet til mobilen/pcen og ikke bare eposten. Det finnes mange varianter som angriper på hver sin måte, så det er mulig at det er virus men jeg tviler. Så gjør et søk, så finner du fort ut om det er det eller ei.

Anonymkode: cfe12...b4d

• Liker 1
Skrevet

Ble postet for tidlig.

+ spam og slikt foregår som oftest i bølger. Det gjelder de fleste type spam og svindel. Så det kan være en bølge med norton-spam på gang og da må du egentlig bare holde ut til de finner noe nytt. For det vil som oftest gå over. 
Spam og svindelbølger kan bestå av spesifikk metode og også type reklame/spam de bruker, akkurat nå er det norton og neste måned  så er det Nigeriansk Prins, så er det pradavesker. Det kan også være snakk om at ditt telefonnummer er med i den bølgen som er her og nå, men at de etter hvert vil gå videre til neste liste med nummer og da stopper det for deg.  
Så dersom ingen av de over stemmer, så er det nok bare en bølge av spam akkurat nå og du må bare holde ut. Ikke svar på dem, bare slett. Hotmail/google eller hvem som står bak din mail, vil lage filter som fjerner mailene automatisk innen kort tid. Så du har allerede rapportert de inn og de oppdager fort når det er en bølge og gjør det de kan for å stoppe det. Så slett mailene, velg at de skal filtreres som søppelpost så havner de dit av seg selv og vent, det vil gå over. 

Anonymkode: cfe12...b4d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...