Gå til innhold

Har en lege lov til dette?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Om en far ringer til sin sønns lege for bekymring for rus, har legen da lov til å ta rusprøve uten å snakke om dette med pasienten sin først? 
(Det skulle testes for noe annet på laboratorium, så var rustest oppført uten samtykke) 

Anonymkode: 3197b...2ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om en far ringer til sin sønns lege for bekymring for rus, har legen da lov til å ta rusprøve uten å snakke om dette med pasienten sin først? 
(Det skulle testes for noe annet på laboratorium, så var rustest oppført uten samtykke) 

Kun om han er under 16 år. Mulig også under 18

Anonymkode: 5c923...9d2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kun om han er under 16 år. Mulig også under 18

Anonymkode: 5c923...9d2

Han er 25 år gammel.. Legen tok rusprøve uten samtykke… jeg lurer på om han faktisk har brutt loven.. eller om det er en «gyldig» bekymring som legen kan ta videre beslutning på

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Han er 25 år gammel.. Legen tok rusprøve uten samtykke… jeg lurer på om han faktisk har brutt loven.. eller om det er en «gyldig» bekymring som legen kan ta videre beslutning på

Han har brutt loven, du skal opplyses om hvilke prøver som tas og dersom det tas prøve under tvang/mot din vilje skal du allikevel være orientert (med mindre du har verge?). Skriv klagen til Fylkesmannen. Kontakt advokat også. Ikke hvilken som helst, en som et tydelig innenfor rusdebatten.

Anonymkode: ced1e...ec2

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han har brutt loven, du skal opplyses om hvilke prøver som tas og dersom det tas prøve under tvang/mot din vilje skal du allikevel være orientert (med mindre du har verge?). Skriv klagen til Fylkesmannen. Kontakt advokat også. Ikke hvilken som helst, en som et tydelig innenfor rusdebatten.

Anonymkode: ced1e...ec2

Jeg leser om regler nå.. pasienten skal samtykke alt som skjer med ham og rett til medvirkning ved gjennnomføring av helsehjelpen..ham skal få nok informasjon for å få innsikt i sin helsetilstand, risiko og bivirkninger.

Dette høres merkelig ut.. for da kan vel hvem som helst fiende ringe å «sladre» om bruk av rus.. men legene må vel likevel ta det seriøst om det er en alvorlig bekymring som kan påvirke andre sterkt, f.eks om det er barn inn i bildet, faste sterke medisiner, jobbsituasjon osv!

Hvordan går man da frem? Se pasientjournalen? 

Skrevet

Dette ble veldig rotete.. Det høres merkelig ut at legen kan gå videre med å ta blodprøve etter en tlf samtale- uten noen beviser…

ville du bedt om å se journalen? For å se om det var skrevet at pasienten samtykker.. veldig nysgjerrig på hva som er skrevet og om det er skrevet noe. Vi har uansett rett til å se den når som helst.

Skrevet

Dumt å miste tilliten, men det skjedde av en grunn. Er du en rusmisbruker så er det ikke riktige å «hevne» seg, men først overkomme rusen. 

Hva du gjør i senere tid får du selv bestemme. 

Anonymkode: ed787...5a0

• Liker 4
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Dumt å miste tilliten, men det skjedde av en grunn. Er du en rusmisbruker så er det ikke riktige å «hevne» seg, men først overkomme rusen. 

Hvis man skal få hjelp fra helsevesenet og/eller pårørende til å jobbe med rusproblemer, MÅ man ha tillit, og den må gå begge veier. Da jeg balte med rus for mange år siden holdt jeg det for meg selv, nettopp fordi jeg ikke kunne stole på hverken pårørende eller legen, som kunne gjøre livssituasjonen min enda tyngre ved å gå bak ryggen min, varsle politiet osv.

Anonymkode: 19794...4bf

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva er poenget med lege om man ikke kan stole på ham…

Grunnen var dette familiemedlemmet som ringte inn, ellers hadde det ikke blitt tatt test. 

• Liker 3
Skrevet

Er planen at lege skal kontakte far etter prøven for å gi resultatene? 
men voksen mann på 25 år er testet for rus og far har fått opplysninger? 

hvorfor dro sønnen til lege i utg punktet? Hvorfor ville ha ta blodprøve? Vet du om legen har snakket med sønnen om testen? Vet du om sønnen har snakket fortrolig med legen sin om rus? 
regner med det du skriver ikke stemmer med virkeligheten. 

Skrevet
Sunnys skrev (5 timer siden):

Er planen at lege skal kontakte far etter prøven for å gi resultatene? 
men voksen mann på 25 år er testet for rus og far har fått opplysninger? 

hvorfor dro sønnen til lege i utg punktet? Hvorfor ville ha ta blodprøve? Vet du om legen har snakket med sønnen om testen? Vet du om sønnen har snakket fortrolig med legen sin om rus? 
regner med det du skriver ikke stemmer med virkeligheten. 

Hvis du regner med det jeg skriver ikke stemmer, så forstår jeg ikke helt hvorfor jeg skal svare deg.. 🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

For det første så handler det ikke nødvendigvis om å hevne seg, men om å beskytte sine rettigheter som pasient. Å bli rusfri kan ta åresvis og om man skal klage om feilbehandling i helsevesenet så er det lurt å gjøre det så fort som mulig. 

Tillit er også utrolig viktig når man skal bli rusfri. Man må kunne stole på at pårørende og helsevesenet ikke går bak din rygg. En er fortsatt et menneske med visse rettigheter selv om en sliter med rus. Jeg er selv i rusbehandling akkurat nå, og hadde aldri tillat min mor å være pårørende/involvert i behandlingen min om hun hadde gjort noe slikt mot meg. Jeg hadde heller aldri ville hatt en lege som tok prøver uten min tillatelse og kommuniserte med familiemedlemmer om min tilstand bak min rygg. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.9.2021 den 8.46):

Spiller ingen rolle, det er ikke lov.

Anonymkode: b0d3b...404

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...