Mariell1995 Skrevet 12. september 2021 #1 Skrevet 12. september 2021 Hvilken utdanning ville du valgt av disse fire, og hvorfor? Både med tanke på arbeidstider og generelle, sikre jobbmuligheter (mtp. kombinasjon med familieliv). Fordeler og ulemper: - Barnehagelærer - Barnevernspedagog - Sosionom - Vernepleier
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #2 Skrevet 12. september 2021 Ingen av de, til nød sosionom siden det muligens er litt mer allsidig enn de andre. Anonymkode: cd397...149 8
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #3 Skrevet 12. september 2021 Vernepleier. Flere valgmuligheter når det kommer til jobb. Anonymkode: 13845...a3a 8
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #4 Skrevet 12. september 2021 Sosionom eller vernepleier. Blir mer låst til en type jobb med de andre. Pluss at man kan jobbe med ulike aldersgrupper. Anonymkode: f5c85...2d0 10
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #5 Skrevet 12. september 2021 Mariell1995 skrev (4 minutter siden): Hvilken utdanning ville du valgt av disse fire, og hvorfor? Både med tanke på arbeidstider og generelle, sikre jobbmuligheter (mtp. kombinasjon med familieliv). Fordeler og ulemper: - Barnehagelærer - Barnevernspedagog - Sosionom - Vernepleier Du må gå etter noe du virkelig vil jobbe med resten av livet. Anonymkode: 482ae...7d3 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #6 Skrevet 12. september 2021 Vernepleier. Men jeg ville aldri valgt en jobb i helsevesenet. Er for dårlige forhold der nå. Anonymkode: b3e14...c29 9
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #7 Skrevet 12. september 2021 Jeg er vernepleier og hadde virkelig holdt meg langt unna alle fire. Jobber som noe annet nå, ikke med drømmejobben men slipper hvert fall det som hører med som vpl. Anonymkode: ab430...948 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #8 Skrevet 12. september 2021 Barnehagelærer. Jeg valgte det i 2005, aldri angret. Jobben min er viktig og variert, jeg stortrives 😁 Anonymkode: a819d...954 5
Realverdien Skrevet 12. september 2021 #9 Skrevet 12. september 2021 Barnevernspedagog er en utakknemlig jobb. Burde egentlig vært slik at man headhuntet godt voksne folk med pondus fra skolevesenet til slike stillinger. Sosionom vet jeg knapt nok hva driver med. Vernepleier er jo å frivillig bli lavest på totempålen i helsevesenet. Frarådes. Barnehagelærer gjør at du i det minste blir avdelingsleder i en eller annen barnehave. Kanskje bestyrer etterhvert. Det er da noe å være litt oppi høyden i din egen lille del av dammen. Anbefaler dette. Er også mindre pes enn å være BV pedder eller vernepleier. Tror man kan overleve lenger i barnehave som yrke. 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #10 Skrevet 12. september 2021 Mariell1995 skrev (49 minutter siden): Hvilken utdanning ville du valgt av disse fire, og hvorfor? Både med tanke på arbeidstider og generelle, sikre jobbmuligheter (mtp. kombinasjon med familieliv). Fordeler og ulemper: - Barnehagelærer - Barnevernspedagog - Sosionom - Vernepleier Ingen av de for har ikke egenskapene, men om det var de eneste i verden så ville det blitt sosionom. Anonymkode: f840f...a08
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #11 Skrevet 12. september 2021 Sosionom. De kan f.eks. jobbe i NAV, barneverntjenesten (i hvert fall hvis de har master i sosialt arbeid) osv. og synes det virker mer spennende å studere rett og slett. Ikke lyst å jobbe i helsevesenet. Anonymkode: 9cc7b...c57 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #12 Skrevet 12. september 2021 Ingen av de. Skulle jeg tatt noe helsefaglig, ville jeg tatt psykologi. Anonymkode: 62f75...58b 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #13 Skrevet 12. september 2021 Sosionom, som jeg også ble. Større valgt i ulike arbeidsplasser og -givere. Er også fornøyd med lønna, tjener 600.000 i mitt 11. år. Anonymkode: 40229...e50
Gjest TheCatLady Skrevet 12. september 2021 #14 Skrevet 12. september 2021 Ingen av dem. Jeg er ingen omsorgsyrke- eller jobbe med barn person. Det måtte blitt sosionom hvis jeg absolutt måtte velge noen av dem. Det virker litt interessant i hvert fall.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #15 Skrevet 12. september 2021 Jeg ville ikke valgt et omsorgsyrke. Men i så fall ville jeg valgt noe som hadde gitt meg en kontorjobb og sosiom er vel det nærmeste. Anonymkode: 3716e...49b 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #16 Skrevet 12. september 2021 Jeg er både barne- og ungdomsarbeider og barnevernpedagog med diverse videreutdanninger. Var jeg interessert i å ha et videre felt enn det barnevernfaglige, ville jeg jeg nok valgt sosionom. Da kan du jobbe innen rus, på NAV, I barnevernet (stiller stort sett likt som bvped I søknader) og så videre. Og hvis du finner ut at det er rus eller annet du interesserer deg mest for så spesialiserer du deg innen det. Anonymkode: e7538...377
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #17 Skrevet 12. september 2021 Det viktigste er dine interesser, og hva som høres mest fristende ut. Jeg er sosionom. Og jobber i barnehage. Det handler om hva jeg trives med selv, og jeg kommer nok til å omskolere meg til barnehagelærer på sikt. Jeg har hatt noen fine år i arbeidslivet som sosionom også, det er ganske mange muligheter. Det har vært enkelte jobber jeg kunne tenkt meg å søke på innen psykisk helsevern hvor de prioriterte vernepleiere. Så i dag hadde nok min prioriteringsliste over de yrkene du nevner vært 1. barnehagelærer, 2. vernepleier, 3. sosionom. 4. barnevernspedagog. Men det handler mer om personlige preferanser, hva jeg trives med og er god på enn yrkene i seg selv. Anonymkode: 3b1a3...d7f 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #18 Skrevet 12. september 2021 Jeg er vernepleier, jobber i en typisk sosionomjobb. Skulle ønske at jeg hadde valgt sykepleien, de har så mye spennende videreutdanninger (psyk.spl, palliativ pleie, helsesykepleie, jordmor) + alle vet hva en sykepleier er så det er enklere å få jobb, både som spl og andre jobber som krever bachelor (feks i nav) Anonymkode: 54c5e...42f
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #19 Skrevet 13. september 2021 Sosionom eller barnehagelærer. Da er det lettere å få dagjobb, evt kontorjobb, fri hver helg, og du slipper å jobbe i pleien. Jeg tror at etter man har jobbet flere år turnus i pleien så blir man takknemlig for sånt. Anonymkode: 72b1c...2b2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #20 Skrevet 13. september 2021 Problemet med barnehagelærerutdanningen er at du ikke kan bli noe annet enn barnehagelærere. De færreste holder ut me barnehagejobbing resten av livet. Hvis jeg ville jobbet i barnehage, hadde jeg kanskje tatt utdanning som lærer istedenfor. Bare for å åpne litt dører. Halvparten av barnehagelærere vil ifølge en undersøkelse (Google det om du vil vite mer) jobbe i skolen. Kjenner en vernepleier, og selv om lønna og fleksibiliteten er OK (500k og dagvakter), så er det ensidig og tungt arbeid. Der er det imidlertid videreutdanningsmuligheter dersom det avsluttes med en god karakter. Sosionom vet jeg ingenting om, men jeg antar at det fører til en kontorjobb. Jeg er jurist nå og kunne ikke tenkt meg noe annet enn kontor, så jeg ville nok valgt sosionom av den grunn. Jeg har helt sikkert et romantisert bilde av det å være barnevernspedagog, og derfor ville jeg nok ikke valgt det. For meg så virker det som ekstremt givende arbeid å hjelpe barn og familier, og hadde jeg ikke vært så innmari følsom kunne kanskje det vært aktuelt. Har faktisk sett etter juriststillinger i barnevernet, men det har vært lite av dem. Nå virker det imidlertid som de skal øke den juridiske kompetansen i barnevernet, så kanskje jeg har en sjanse likevel. Anonymkode: 4257c...bcc 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå