Gå til innhold

Hvilken utdanning ville du valgt av disse fire, og hvorfor?


Mariell1995

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mariell1995 skrev (15 timer siden):

Hvilken utdanning ville du valgt av disse fire, og hvorfor? Både med tanke på arbeidstider og generelle, sikre jobbmuligheter (mtp. kombinasjon med familieliv). Fordeler og ulemper:

 

- Barnehagelærer

- Barnevernspedagog

- Sosionom

- Vernepleier

Dette innebærer jo kontakt med veldig ulike grupper.

Hvilken type gruppe passer du best/dårligst med?

Jeg funker nok personlig best i barnevern.

Så sosionom, mens vernepleier og bhglærer for meg er helt uaktuelt pga gruppen man jobber med. (Jeg digger unger, men det hadde slitt meg langt mer ut enn BV faktisk). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-9-12 den 21.28):

Jeg er vernepleier, jobber i en typisk sosionomjobb. 

Skulle ønske at jeg hadde valgt sykepleien, de har så mye spennende videreutdanninger (psyk.spl, palliativ pleie, helsesykepleie, jordmor) + alle vet hva en sykepleier er så det er enklere å få jobb, både som spl og andre jobber som krever bachelor (feks i nav)

Anonymkode: 54c5e...42f

Har du en typisk sosionomjobb selv om du er vernepleier? Hvilken jobb er det? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør forresten ikke for meg selv, men for en venninne av meg som ikke vil jobbe turnus mer. Jeg selv er veldig fornøyd med studiet jeg går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariell1995 skrev (6 timer siden):

Har du en typisk sosionomjobb selv om du er vernepleier? Hvilken jobb er det? :) 

Fagkonsulent/saksbehandler kommunen. Kjenner også vernepleiere som jobber i nav 

Anonymkode: 54c5e...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mariell1995 skrev (6 timer siden):

Jeg spør forresten ikke for meg selv, men for en venninne av meg som ikke vil jobbe turnus mer. Jeg selv er veldig fornøyd med studiet jeg går :)

Mange Vernepleiere jobber turnus.

Anonymkode: 54c5e...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fagkonsulent/saksbehandler kommunen. Kjenner også vernepleiere som jobber i nav 

Anonymkode: 54c5e...42f

Saksbehandler i barnevernet? Det du mener når du skriver "kommunen"? Kjenner en barnevernspedagog som gjør det, og synes det høres så spennende ut 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariell1995 skrev (På 12.9.2021 den 18.43):

Hvilken utdanning ville du valgt av disse fire, og hvorfor? Både med tanke på arbeidstider og generelle, sikre jobbmuligheter (mtp. kombinasjon med familieliv). Fordeler og ulemper:

 

- Barnehagelærer

- Barnevernspedagog

- Sosionom

- Vernepleier

Fire veier til dårlig betalt.

Anonymkode: e0d47...90a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariell1995 skrev (22 minutter siden):

Saksbehandler i barnevernet? Det du mener når du skriver "kommunen"? Kjenner en barnevernspedagog som gjør det, og synes det høres så spennende ut 😄 

Nei, helse og velferd. Tildeler mennesker tjenester, koordinerer tjenester som hjemmespl, miljltjeneste mm.

Anonymkode: 54c5e...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, helse og velferd. Tildeler mennesker tjenester, koordinerer tjenester som hjemmespl, miljltjeneste mm.

Anonymkode: 54c5e...42f

Spennende! :) Dagjobb mandag-fredag? Hun venninna mi, som spørsmålet gjelder, hun ville jo egentlig bli sykepleier, men siden det er mye turnus, så nevnte jeg at vernepleier kanskje kunne vært noe, mtp. at det også er relativt gode muligheter for å ikke jobbe turnus også (vet det er mye turnus også, men likevel)?

Jeg blir utdannet sosionom til sommeren neste år, hvis alt går etter planen, så tenker jo litt på hva jeg selv kan tenke meg å jobbe med. Vil jo helst prøve å få en dagjobb mandag-fredag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariell1995 skrev (På 18.9.2021 den 14.31):

Spennende! :) Dagjobb mandag-fredag? Hun venninna mi, som spørsmålet gjelder, hun ville jo egentlig bli sykepleier, men siden det er mye turnus, så nevnte jeg at vernepleier kanskje kunne vært noe, mtp. at det også er relativt gode muligheter for å ikke jobbe turnus også (vet det er mye turnus også, men likevel)?

Jeg blir utdannet sosionom til sommeren neste år, hvis alt går etter planen, så tenker jo litt på hva jeg selv kan tenke meg å jobbe med. Vil jo helst prøve å få en dagjobb mandag-fredag :) 

Ikke meg du siterer, men jeg lurer på hvorfor du valgte å studere sosialt arbeid og ikke en annen helse- og sosialfaglig utdanning, dersom du vurderte noe annet da? Hvordan er studiet? Synes det virker som en spennende utdanning 🙂

Anonymkode: 93162...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.9.2021 den 19.37):

Ingen av de. Skulle jeg tatt noe helsefaglig, ville jeg tatt psykologi.

Anonymkode: 62f75...58b

Det er vel helt andre inntakskrav og forutsetninger? Samt at vi prater om en 6 årig utdannelse opp mot disse 3 årige som TS lister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sosionom. Kan jobbe innen helse, kriminalomsorgen, barnevern, saksbehandler osv. Føler det er flere muligheter der. 

Anonymkode: 87cc6...41d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.9.2021 den 7.24):

Mange Vernepleiere jobber turnus.

Anonymkode: 54c5e...42f

Men det finnes forskjellige turnuser! Elsker min, ønsketurnus og langvakter 😊

Anonymkode: 9de40...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sosionom. Kan jobbe innen helse, kriminalomsorgen, barnevern, saksbehandler osv. Føler det er flere muligheter der. 

Anonymkode: 87cc6...41d

Dette kan en som vernepleier også. 

Anonymkode: 9de40...5cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Det er svært ønskelig å få flere sosionomer inn i NAV. Jeg vet ikke hva NAV mener, men mange andre gjør. 
kom over denne artikkelen i dag.  Tror det er behov for mange sosionomer, både i sykehus, institusjoner og ellers generelt.

https://frifagbevegelse.no/nyheter/kaisa-har-vart-fattig-i-verdens-rikeste-land--det-er-stigmatiserende-a-sta-fram-som-fattig-i-norge-6.158.816341.cc7bbd1d1f?fbclid=IwAR2YaPsH1YfTsyFFHctlFNF45exqGQ4Wpl9vNNBSXWbCNfSr5tLqk7i8k18

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de er noe for meg, men du m selvsagt velge det du tror du vil trives med. Alle utdanningene trengs jo :)

Anonymkode: c09a1...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville hellere blitt lærer om du vil ha noe som passer ift familie. De har jo tre måneder+ i året.

Men alt dette er jo lavtlønnet sammenlignet med mye annet, kanskje ikke i starten men på lang sikt. Lærer er litt bedre, men det er lite muligheter til å tjener noe særlig mer senere i karrieren. 

Penger er ikke alt. Men må si at flekstid, mulighet til hjemmekontor og et fint beløp på konto hver måned ikke er så allerverst for familielivet heller! 

Anonymkode: 8b347...79b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...