Anonym-bruker Skrevet 12. september 2021 #1 Skrevet 12. september 2021 Har et familiemedlem som er under utredning for demens/ alzheimer. Vedkommende har vært på hukommelsesklinikk, og tatt mr og pet- scan. Noen her inne som har vært/ er pårørende og vil si noe om når dere fikk diagnosen? Var det når svaret på mr kom? Eller tok det lenger tid?
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #2 Skrevet 12. september 2021 Vet ikke noe særlig om dette desverre, men sjekk gjerne ut stoffskiftet også. Mange med lavt stoffskifte tror de har blitt demente. Men kanskje dette er sjekket ut av sannsynlighets lista? Anonymkode: 83bc9...ea4
Muskath Skrevet 12. september 2021 #3 Skrevet 12. september 2021 1 hour ago, Anonym-bruker said: Har et familiemedlem som er under utredning for demens/ alzheimer. Vedkommende har vært på hukommelsesklinikk, og tatt mr og pet- scan. Noen her inne som har vært/ er pårørende og vil si noe om når dere fikk diagnosen? Var det når svaret på mr kom? Eller tok det lenger tid? Den personen jeg kjenner fikk diagnosen etter hukommelsestesten. Da var CT tatt, h*n tok ikke mr.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #4 Skrevet 12. september 2021 Vår eldre fikk demensdiagnosen (uspesifisert demens) før mr/pet-scan, men da fikk hun vite hvilken type demens hun hadde. Svaret fikk vi ca to uker etter siste billedundersøkelse. Anonymkode: 8c772...9cb
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #5 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vår eldre fikk demensdiagnosen (uspesifisert demens) før mr/pet-scan, men da fikk hun vite hvilken type demens hun hadde. Svaret fikk vi ca to uker etter siste billedundersøkelse. Anonymkode: 8c772...9cb Jeg må legge til: Det var først da hun fikk spesifisert diagnose at behandling med bremsende medisiner ble vurdert. Anonymkode: 8c772...9cb
Anonym-bruker Skrevet 12. september 2021 Forfatter #6 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg må legge til: Det var først da hun fikk spesifisert diagnose at behandling med bremsende medisiner ble vurdert. Anonymkode: 8c772...9cb Kan jeg spørre hvor langt hun var kommet i sykdomsforløpet da hun fikk diagnosen? Hjalp medisiner? Satt de diagnosen basert på testene hun tok? Vi var på hukommelsesklinikk i slutten av august, men har ikke fått noen tilbakemelding enda.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #7 Skrevet 12. september 2021 Anonym-bruker skrev (2 minutter siden): Kan jeg spørre hvor langt hun var kommet i sykdomsforløpet da hun fikk diagnosen? Hjalp medisiner? Satt de diagnosen basert på testene hun tok? Vi var på hukommelsesklinikk i slutten av august, men har ikke fått noen tilbakemelding enda. Den uspesifiserte diagnosen ble satt på bakgrunn av testene hos henne men legen sa at det var uvanlig å sette diagnose så raskt. (Hun ble diagnostisert med uspesifisert demens av moderat grad ved første undersøkelse på geriatrisk avdeling) Det tok ca 6 mnd fra hun var på geriatrisk avdeling til hun ble kalt inn til billedundersøkelsene, og fikk spesifisert diagnosen to uker etter dette. Hun kunne beklageligvis ikke begynne på de bremsende medisinene på grunn av interaksjon med noen andre (nødvendige) medisiner hun gikk på. Anonymkode: 8c772...9cb
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #8 Skrevet 12. september 2021 Man kan se det på MR. Man får svar innen tre uker. Anonymkode: 00bcc...b90
Anonym-bruker Skrevet 12. september 2021 Forfatter #9 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Man kan se det på MR. Man får svar innen tre uker. Anonymkode: 00bcc...b90 Men settes diagnosen bare på bakgrunn av mr resultat? Man ser vel på test resultat også.?
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #10 Skrevet 12. september 2021 Anonym-bruker skrev (Akkurat nå): Men settes diagnosen bare på bakgrunn av mr resultat? Man ser vel på test resultat også.? Ja men man ser det godt på MR. Min mor har alzheimer. Hun fikk diagnosen etter utredning på sykehus med MR, samtale og tester. En av de verste diagnosene man kan få. Jeg har mistet mamma men hun er her jo ennå😢 Anonymkode: 00bcc...b90
Anonym-bruker Skrevet 12. september 2021 Forfatter #11 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja men man ser det godt på MR. Min mor har alzheimer. Hun fikk diagnosen etter utredning på sykehus med MR, samtale og tester. En av de verste diagnosene man kan få. Jeg har mistet mamma men hun er her jo ennå😢 Anonymkode: 00bcc...b90 Skjønner. Huff ja, frykter veldig resultatet. Om du syns det er greit å skrive, hvordan symptomer hadde hun da hun gikk til legen? Var det fler tester etter mr, eller fikkhun diagnosen samtidig med svar på mr?
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #12 Skrevet 12. september 2021 Anonym-bruker skrev (9 minutter siden): Skjønner. Huff ja, frykter veldig resultatet. Om du syns det er greit å skrive, hvordan symptomer hadde hun da hun gikk til legen? Var det fler tester etter mr, eller fikkhun diagnosen samtidig med svar på mr? Det begynte mange år i forveien. Hun glemte jo ting og hadde på en måte feil oppfatning av tid. Hvis jeg kom på besøk og hadde vært der noen uker før så husket ikke hun det.( jeg bodde et annet sted i landet) Da hadde ikke jeg i følge henne selv ikke vært der på flere måneder. Hun husket på en måte ikke siste besøk. Og så gjentok hun ting hele tiden og fikk problem med å handle. Av og husket hun ikke veien hjem og gikk omveier. Alt dette skjedde jo gradvis over tid. At hun var dement visste vi (familie og lege) jo før hun fikk Alzheimer-diagnosen. Den fikk hun ved utredning og av MR. Men det er jo selvsagt andre tester også. Blodprøver, kognitive tester intervju osv. Man trenger ikke ha Alzheimer selv om man er dement. Men alle med en demenssykdom vil ha forandringer i hjernen som vises på MR/CT. Anonymkode: 00bcc...b90
Anonym-bruker Skrevet 12. september 2021 Forfatter #13 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det begynte mange år i forveien. Hun glemte jo ting og hadde på en måte feil oppfatning av tid. Hvis jeg kom på besøk og hadde vært der noen uker før så husket ikke hun det.( jeg bodde et annet sted i landet) Da hadde ikke jeg i følge henne selv ikke vært der på flere måneder. Hun husket på en måte ikke siste besøk. Og så gjentok hun ting hele tiden og fikk problem med å handle. Av og husket hun ikke veien hjem og gikk omveier. Alt dette skjedde jo gradvis over tid. At hun var dement visste vi (familie og lege) jo før hun fikk Alzheimer-diagnosen. Den fikk hun ved utredning og av MR. Men det er jo selvsagt andre tester også. Blodprøver, kognitive tester intervju osv. Man trenger ikke ha Alzheimer selv om man er dement. Men alle med en demenssykdom vil ha forandringer i hjernen som vises på MR/CT. Anonymkode: 00bcc...b90 Takk for et veldig godt svar:) Med mitt familie medlem har det bare vart i ca 1 år. Derfor jeg håper det er noe annet. Men må bare vente på svar. Jeg sliter veldig med å takle dette her. Hvordan gjorde du det? Syns det er så ekstremt tøft akkurat nå.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #14 Skrevet 12. september 2021 Anonym-bruker skrev (6 minutter siden): Takk for et veldig godt svar:) Med mitt familie medlem har det bare vart i ca 1 år. Derfor jeg håper det er noe annet. Men må bare vente på svar. Jeg sliter veldig med å takle dette her. Hvordan gjorde du det? Syns det er så ekstremt tøft akkurat nå. Ikke ta sorgen på forskudd. Det er godt mulig det bare er demens. Min mormor hadde vanlig demens. Hun glemte jo ting da også, men kroppen var jo like fin for å si det sånn. Hun husket ikke oss på slutten, men husket det meste fra barndommen. Og hun var mye eldre. Hun ble nesten 90 før hun døde og ble dement når hun var et par og åtti. Min mor er bare 74 og i de siste to årene har det gått veldig fort. Hun var 70 når hun gikk diagnosen. Hun har alltid vært sprek, men med Alzheimer så mister man jo koordinasjon og balanse og blir veldig dårlig til bens. Hun måtte fort ha støtte for å gå. I dette året har hun hatt slag også, så hun er blitt ennå verre. Kjenner meg så hvis vidt, men min datter på 7 år og andre barnebarn kjenner hun ikke noe mer. Alzheimer er en grusom sykdom og jeg syns det er forferdelig vondt. Jeg har grått og gråter mange tårer. Nå er det bare blitt en ventesorg og jeg håper hun snart får slippe. Hvor gammel er familie medlemmet ditt? Anonymkode: 00bcc...b90
Anonym-bruker Skrevet 12. september 2021 Forfatter #15 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ikke ta sorgen på forskudd. Det er godt mulig det bare er demens. Min mormor hadde vanlig demens. Hun glemte jo ting da også, men kroppen var jo like fin for å si det sånn. Hun husket ikke oss på slutten, men husket det meste fra barndommen. Og hun var mye eldre. Hun ble nesten 90 før hun døde og ble dement når hun var et par og åtti. Min mor er bare 74 og i de siste to årene har det gått veldig fort. Hun var 70 når hun gikk diagnosen. Hun har alltid vært sprek, men med Alzheimer så mister man jo koordinasjon og balanse og blir veldig dårlig til bens. Hun måtte fort ha støtte for å gå. I dette året har hun hatt slag også, så hun er blitt ennå verre. Kjenner meg så hvis vidt, men min datter på 7 år og andre barnebarn kjenner hun ikke noe mer. Alzheimer er en grusom sykdom og jeg syns det er forferdelig vondt. Jeg har grått og gråter mange tårer. Nå er det bare blitt en ventesorg og jeg håper hun snart får slippe. Hvor gammel er familie medlemmet ditt? Anonymkode: 00bcc...b90 Familie medlemmet mitt er 68 år. Vi har ingen demens i familien. Merket dere noe problemer med gange/ koordinasjon før diagnosen? Mitt familiemedlem går kanskje litt saktere, ellers ikke noe problem. Glemmer ting, fryktelig engstelig, redd og usikker. Og ensom.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #16 Skrevet 12. september 2021 Anonym-bruker skrev (1 minutt siden): Familie medlemmet mitt er 68 år. Vi har ingen demens i familien. Merket dere noe problemer med gange/ koordinasjon før diagnosen? Mitt familiemedlem går kanskje litt saktere, ellers ikke noe problem. Glemmer ting, fryktelig engstelig, redd og usikker. Og ensom. Ja, merket at hun måtte støttes når vi gikk i nedoverbakker helst. Og det å gå sakte var noe av det første vi la merke til. Det er jo typisk for alle dement diagnoser, så det betyr ikke at man har altzheimer. Hun har aldri vært engstelig, og det forandret seg ikke ved diagnosen. Anonymkode: 00bcc...b90
Anonym-bruker Skrevet 12. september 2021 Forfatter #17 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, merket at hun måtte støttes når vi gikk i nedoverbakker helst. Og det å gå sakte var noe av det første vi la merke til. Det er jo typisk for alle dement diagnoser, så det betyr ikke at man har altzheimer. Hun har aldri vært engstelig, og det forandret seg ikke ved diagnosen. Anonymkode: 00bcc...b90 Åja, godt å høre det ikke er typisk bare for alzheimer. Har lest det og kan være kognitiv svikt, men ikke demens. Håper det er noe sånt. Kan jeg spørre om dere har demens i familien?
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #18 Skrevet 12. september 2021 Ja, altså som jeg skrev så var mormor dement, men hun ble ikke det før hun var rundt 80 år pluss og hun hadde ikke Alzheimer, men "vanlig" demens. Alzheimer får man jo oftest før man er 80 år. Har ikke andre med Alzheimer i familien, det er jo normalt ikke en arvelig sykdom. Anonymkode: 00bcc...b90
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå