Gå til innhold

Vurderer du å kjøpe elbil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer litt på det, men ikke som alternativ til bensinbil. Jeg har ikke bil, pleier stort sett å klare meg som fotgjenger og busspassasjer, men en billig elbil, f.eks. en Leaf eller en E-Up kunne kanskje vært kjekt å ha. Uaktuelt å bruke mer enn 100k da, og lån skal jeg ikke ha.

Anonymkode: d7fce...d06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

"Fikk"? Tesla tar ca 18.000,- for vinterdekkpakke.

Anonymkode: 6ce0d...674

Nå regner jeg ikke med det var Tesla ts kjøpte. Ikke til den prisen. Men i prisen jeg betalte for min elbil inkluderte det alle dekk. Joda, jeg har nok betalt for dem i prisen, men det ble ikke en ekstra utgift i etterkant. En bil må uansett ha dekk.  Ts skriver at det ble kjøpt både sommer og vinterdekk. Det må jo nesten ha vært dekk på bilen da den ble kjøpt. Regner ikke med at en har trengt å kjøpe nye dekk på bare 3 år… eller?

Anonymkode: 4fe86...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå regner jeg ikke med det var Tesla ts kjøpte. Ikke til den prisen. Men i prisen jeg betalte for min elbil inkluderte det alle dekk. Joda, jeg har nok betalt for dem i prisen, men det ble ikke en ekstra utgift i etterkant. En bil må uansett ha dekk.  Ts skriver at det ble kjøpt både sommer og vinterdekk. Det må jo nesten ha vært dekk på bilen da den ble kjøpt. Regner ikke med at en har trengt å kjøpe nye dekk på bare 3 år… eller?

Anonymkode: 4fe86...b46

Dekk trenger man jo uansett ja. Og bla Tesla sliter ekstra pga hk og tung bil. Dekk til min bil koster fort 3000,- pr stk så da var det greit å finne en bruktbil med noenlunde gode dekk.

Anonymkode: 6ce0d...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har da tapt ca 200-250 000 på 3 år!

Hvis du går inn på Kiwi og kjøper et brød til 34,90, sier du da at du har tapt 34,90? 

Du har kjøpt en bil, og betalt det koster å ha bil ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig solgt min elbil etter under et år på mine hender. Alt for upraktisk, ikke særlig behagelig eller komfortabel og ikke egnet til den type bruk jeg trenger bil til. Dessuten er det umulig for meg å lade hjemme. Jeg byttet i en dieselbil med tanke på lengre turer, denne ble dessverre skadet. Nå har jeg bensinbil og er helt fornøyd med det.
Nesten alle biler har verditap, det gjelder i høyeste grad elbiler også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeneXCII skrev (20 minutter siden):

Hvis du går inn på Kiwi og kjøper et brød til 34,90, sier du da at du har tapt 34,90? 

Du har kjøpt en bil, og betalt det koster å ha bil ;) 

Ikke TS, men, jo, man har jo da "tapt" pengene.

Så kan man sammenlikne en kneipp til 6,90 kr med en steinovsnbakt loff til 42,90, eller med hjemmebakt surdeigsbrød for rundt 30 kr dét også. Alt er "brød", men det oppfører seg ulikt, har ulikt næringsinnhold, krever ulikt med tid og utstyr.

Slik er det med bil også. Men her har du regjeringens politikk som "wild card". Uten moms og andre avgifter er elbil billigere enn tilsvarende fossilbil. Sånn er det bare, og driftskostnadene er soleklart lavere på elbil også.

Anonymkode: 1fee1...f8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg svarer på overskriften.

Min neste bil blir nok en elbil, men det kommer mest sannsynlig til å være mange år før det blir en realitet.

Jeg kjører bilen min til den står, og det ikke lenger lønner seg å reparere den, før jeg bytter. 
Det er bare 5 år siden jeg kjøpte denne fossilbilen (brukt), og jeg regner med at jeg kommer til å ha den i opp i mot 10 år til.

 

Anonymkode: 7db9f...510

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke TS, men, jo, man har jo da "tapt" pengene.

Så kan man sammenlikne en kneipp til 6,90 kr med en steinovsnbakt loff til 42,90, eller med hjemmebakt surdeigsbrød for rundt 30 kr dét også. Alt er "brød", men det oppfører seg ulikt, har ulikt næringsinnhold, krever ulikt med tid og utstyr.

Slik er det med bil også. Men her har du regjeringens politikk som "wild card". Uten moms og andre avgifter er elbil billigere enn tilsvarende fossilbil. Sånn er det bare, og driftskostnadene er soleklart lavere på elbil også.

Anonymkode: 1fee1...f8a

100% sikker på at når over 50% har elbil kommer det til å koste akkurat like mye å kjøre som en "fossilbil" koster i dag.

Ingen biler "lønner" seg, men det er jo også snakk om kom komfort, og 5 års garanti er ikke å forakte heller.

Anonymkode: 6ce0d...674

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

100% sikker på at når over 50% har elbil kommer det til å koste akkurat like mye å kjøre som en "fossilbil" koster i dag.

Ingen biler "lønner" seg, men det er jo også snakk om kom komfort, og 5 års garanti er ikke å forakte heller.

Anonymkode: 6ce0d...674

Dette. Staten skal ta inn 50.000.000.000 på privatbilen. Når alle kjørte bensin betalte de, når alle byttet til diesel i 2006 betalte de. Og når alle kjører eklektisk vil elbileiere betale.

Nå kommer sosialistene til makten og er det 1 ting de virkelig hater så er det fri bevegelse. De kommer til å kutte i bygging av veier og køene vil øke, de kommer til å øke veiskattene slik at folk ikke kommer til å ha råd til å forflytte seg fritt som før, presse folk inn i busser og tog.

De vil bruke alle midler som gjerning av parkeringsplasser, mindre vei tilgjengelig for personbiler, øke årsavgiften og km.avgift kommer. De kommer til å gjøre alt i sin makt for fjerning av privat transport. Og de kommer til å bruke miljø, klima, utjevning sosialt (ta rikingenene) til å gjøre det. Når folk først merker at det gikk utover dem selv, at det er for seint.

Og de kommer til å smile og kose seg mens de fjerner den ene friheten etter den andre.

 

Anonymkode: 278c3...56f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.9.2021 den 12.01):

Mange vil ha elbil pga besparelsen i bomavgifter og drivstoff, men har du tenkt over hvor mye du taper på en ny elbil?

Og ja du taper på alle nye biler....

Jeg kjøpte en ny elbil i 2018, ga ca 300 000 for den, nå får jeg 125-150 000, bilen har 65 000km på telleren. jeg har da brukt penger på nye dekk, sommer og vinter, servicer og no småtteri pluss strøm så klart, la oss si 370 000kr, så kommer forsikring, den er dyrer enn på forsilbiler sies det men usikker på hvor mye dyrere. Jeg har da tapt ca 200-250 000 på 3 år!

Kjøregleden kan desverre ikke måler i penger egentlig.

Anonymkode: ab1bf...764

Litt usikker på hva du egentlig skal frem til med det innlegget. Men litt avhengig av om alternativet var diesel eller bensin og forbruket på den, så har du på den tiden du har eid elbilen spart ca et sted mellom 50 000 og 80 000 kroner i drivstoff. Medregnet kostnaden for å lade hjemme med hjemmelader ...

Anonymkode: c3522...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

"Fikk"? Tesla tar ca 18.000,- for vinterdekkpakke.

Anonymkode: 6ce0d...674

 

20 hours ago, AnonymBruker said:

Nå regner jeg ikke med det var Tesla ts kjøpte. Ikke til den prisen. Men i prisen jeg betalte for min elbil inkluderte det alle dekk. Joda, jeg har nok betalt for dem i prisen, men det ble ikke en ekstra utgift i etterkant. En bil må uansett ha dekk.  Ts skriver at det ble kjøpt både sommer og vinterdekk. Det må jo nesten ha vært dekk på bilen da den ble kjøpt. Regner ikke med at en har trengt å kjøpe nye dekk på bare 3 år… eller?

Anonymkode: 4fe86...b46

Lønner seg uansett å kjøpe vinterdekk/hjul sammen med bilen når den kjøpes ny, da tilkommer det ikke mva på de. Men det er det hvis de kjøpes i etterkant

Anonymkode: e34a7...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

 

Lønner seg uansett å kjøpe vinterdekk/hjul sammen med bilen når den kjøpes ny, da tilkommer det ikke mva på de. Men det er det hvis de kjøpes i etterkant

Anonymkode: e34a7...bf0

Ikke alltid. Tesla skal ha 25K for sine vinterdekk til Tesla Y, mens dekkfirmaer selger pakker for 20K. Ikke bare er det billigere å kjøpe dekk fra tredjepart, men da får man velge dekk og kan velge testvinnere som er bedre dekk enn de Tesla tilbyr. 

Så selv om det er mva-fritak på utstyr som kjøpes sammen med elbilen, er det ikke gitt at det er billigere likevel. Noen ganger mistenker jeg at denne gevinsten går rett i lomma på forhandler. 

F. Eks er ekstrautstyr til Skoda Enyaq dyrere enn tilsvarende utstyr til Skoda Kodiaq/Superb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

dyptvann skrev (5 timer siden):

Ikke alltid. Tesla skal ha 25K for sine vinterdekk til Tesla Y, mens dekkfirmaer selger pakker for 20K. Ikke bare er det billigere å kjøpe dekk fra tredjepart, men da får man velge dekk og kan velge testvinnere som er bedre dekk enn de Tesla tilbyr. 

Husk at man også må kjøpe med TPMS hvis man kjøper eksternt.

Og er det helt identiske pakker dekkfirmaer selger for 20k som Tesla tar 25k for? Hvis ikke er det jo ikke sammenlignbart. Det blir jo som å sammenligne en AJ Egg stol med Eames Barcelona

Anonymkode: a96b6...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Husk at man også må kjøpe med TPMS hvis man kjøper eksternt.

Og er det helt identiske pakker dekkfirmaer selger for 20k som Tesla tar 25k for? Hvis ikke er det jo ikke sammenlignbart. Det blir jo som å sammenligne en AJ Egg stol med Eames Barcelona

Anonymkode: a96b6...85d

Kjøpte det forrige uke, så full kontroll ;). 20K inkl alt nødvendig. Det er åpenbart ikke originalfelger, men felgene har samme specs herunder lastevekt, bredde, tommer osv. Tilog med en kilo lavere vekt enn originalfelgene. Som jeg skrev tidligere, så var denne felgpakken med testvinneren av vinterdekk, så pakken er altså bedre, men de er likevel sammenlignbare da de er samme type produkt. 

(PS siden jeg ikke bryr meg om interiør, er din sammenligning meningsløs for meg) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, dyptvann said:

Kjøpte det forrige uke, så full kontroll ;). 20K inkl alt nødvendig. Det er åpenbart ikke originalfelger, men felgene har samme specs herunder lastevekt, bredde, tommer osv. Tilog med en kilo lavere vekt enn originalfelgene. Som jeg skrev tidligere, så var denne felgpakken med testvinneren av vinterdekk, så pakken er altså bedre, men de er likevel sammenlignbare da de er samme type produkt. 

(PS siden jeg ikke bryr meg om interiør, er din sammenligning meningsløs for meg) 

👌

Anonymkode: e34a7...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...