Gå til innhold

Hva er deres beste historie om bygdedyret?


Hengebuksvinet

Anbefalte innlegg

Jeg har besteforeldre fra landet, og tilbrakte mye av sommerferiene i en liten bygd på Vestlandet. Som tenåring fikk jeg beskjed av en venninne om at moren hennes ikke ville vi skulle henge sammen, pga at jeg røyka hasj. Det morsomme er at jeg var bortimot avholds, mens bygdeungdommene begynte å feste og tulle med lett narkotika fra de var 14.

En annen familie ønsket ikke at jeg skulle være sammen med sønnen deres, fordi de ikke likte bestefaren min. Pga eg arveoppgjør 20 år tidligere. (Der det eneste bestefar arvet var ein liten jordlapp, i utkanten av gården).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min "beste" historie om by-dyret var da en mann fikk hjerteinfarkt ved lekeplassen utenfor blokka vår i Oslo, og ingen av de som var ute hjalp til før den nytilflyttede mannen fra et lite sted i Troms kom løpende ut fra leiligheten sin i første etg. Vi var bortreist den dagen, men jeg kommer også fra ei bygd (på Vestlandet), og er vant til at folk i tillegg til å bry seg med hverandre, også bryr seg OM når det gjelder 😍

Anonymkode: cbce8...8bd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Min "beste" historie om by-dyret var da en mann fikk hjerteinfarkt ved lekeplassen utenfor blokka vår i Oslo, og ingen av de som var ute hjalp til før den nytilflyttede mannen fra et lite sted i Troms kom løpende ut fra leiligheten sin i første etg. Vi var bortreist den dagen, men jeg kommer også fra ei bygd (på Vestlandet), og er vant til at folk i tillegg til å bry seg med hverandre, også bryr seg OM når det gjelder 😍

Anonymkode: cbce8...8bd

Det er absolutt plus og minus ved alt. Jeg liker bygda, og har flyttet til utkanten av bygdeby som voksen. Men tror det finnes noen gode historier om bygdedyret der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var tenåring så gikk ryktet om min mor. At når pappa var avgårde på jobb så jobbet mamma som hore for litauiske og polske menn 30 min unna der vi bor. Dette gjaldt et bestemt hus vistnok

Sannheten var at min tante leide i en etasje av dette huset mens i annen etasje bodde noen fra et av disse landene. Tante var nyskilt og leide billig der sammen med sine barn. 

Lurer på hvordan det ryktet ble til. Uansett var mamma så flau at hun ikke klarte å heve seg over ryktet. 

Anonymkode: 91610...8b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på utdanning. En av slåadredamene spurte hva jeg tok, jeg svare lærerutdanning. Til neste som spurte svare jeg sykepleie. 

De ble observert kranglende om dette på cafeen dagen etter 😅

Anonymkode: 8743b...9d7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver eneste gang det sto en bil i gårdsplassen min så var det sikkert en ny kjæreste som hadde flyttet inn. Venninne, pappan min, besteforeldre, etc var på besøk. Og ryktet gikk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jordbæra skrev (2 minutter siden):

Hver eneste gang det sto en bil i gårdsplassen min så var det sikkert en ny kjæreste som hadde flyttet inn. Venninne, pappan min, besteforeldre, etc var på besøk. Og ryktet gikk!

Dette minner meg om min x-svigemor. 

Min mann var avgårde på jobbreise, og vi bodde i en liten bygd. I hele bygda er det vel ca 2000 mennesker, og der vi bodde, var det kanskje rundt 50 stk. En av de var x-svigemor. Tvers over gata bodde vi.  

Så fikk jeg besøk av min venninne og hennes mann. Det at det sto en bil i gården, utløste visst en ryktestorm! Svigermor så bilen, ringte til min manns søster, å fortalte at jeg hadde besøk av en mann... 🤦🏼‍♀️ svigerinne og svigemor ringte deretter til svigerbror, som igjen ringte til svigerfar, som igjen ringte min mann... Min mann ringte meg, og sa at jeg fikk hilse til xxx og xxx (han visste at jeg skulle få besøk av de den dagen), men at han nå hadde skjønt at de hadde kommet på besøk, pga telefonstormen... 🤦🏼‍♀️

Etter det flyttet vi ut av bygda. Makan til overvåking og mistillit! 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 3d4ad...191

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene bygdedyret har vært positiv er det når de rammer de som virkelig fortjener det. 

Det var en mann som hadde mishandlet kone og barna. Etter det ble kjent for hele bygda ble han frosset ut. Alle tittet stygt på han og ingen inkluderte han lenger. Til pass for han. Det samme er tilfelle for pedofile, voldtektsmenn og andre grusomme mennesker. 

Anonymkode: 44b8c...f87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De gangene bygdedyret har vært positiv er det når de rammer de som virkelig fortjener det. 

Det var en mann som hadde mishandlet kone og barna. Etter det ble kjent for hele bygda ble han frosset ut. Alle tittet stygt på han og ingen inkluderte han lenger. Til pass for han. Det samme er tilfelle for pedofile, voldtektsmenn og andre grusomme mennesker. 

Anonymkode: 44b8c...f87

Samtidig er det ganske vanlig i bygdesamfunn at mobbere får holde på i generasjoner, at mobbing går i arv og at ingen tar et oppgjør med de som oppfører seg krenkende og ufint mot andre. Spesielt dersom mobbere har en eller annen makt eller status i samfunnet. Den harde kjernen holder sammen, og folk som har et løsere forhold til bygda, enten de er tilflyttere eller foreldre jobber utenfor bygda, kan lett bli offer for sladder og mobbing. 

Har observert folk komme unna med litt av hvert på bygda, fordi de har penger, makt, er frekke i kjeften, kommer fra store gårder/en bestemt familie, har hatt suksess på et område, er opptatt av å markere seg innen kultur/politikk i lokalsamfunnet. De slipper unna med mye dritt, fordi folk vil assosiere seg med de og er redde for å ta et oppgjør.

Anonymkode: 44761...dea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde besøk av tante og onkel en gang, de bodde et annet sted. Skulle vise han noe i garasjen som skulle repareres, så han ble med dit da. Tante ordnet kaffe inne.  Ryktet gikk senere om at jeg hadde fått en kjæreste som var alt for gammel for meg 😳

Anonymkode: 3b129...2cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...