Gå til innhold

El-sykkel og vanlig sykkel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det treningseffekt ved bruk av el-sykkel? Jeg bruker vanlig sykkel til og fra jobben, føler det er litt trening i det, men hvordan er det med el-sykkel? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig er det treningseffekt i den også. 

Skrevet

Mosjon er det, men trening? Nei jeg vil ikke si det. Jeg har i alle fall aldri greid å bli svett når jeg har syklet med el-sykkel.

• Liker 2
Skrevet

Sykler rundt 3 mil om dagen på elsykkel. Blir ikke veldig svett eller varm selv om det er endel bakker. Men, merker at jeg får lett mosjon, veldig deilig å røre litt på seg og super start på dagen. Jeg er slank, men er man litt overvektig og ikke er vant til å røre seg vil jeg tro at å sykle elsykkel vil ha litt effekt. Man får uansett noe ut av det og er selvfølgelig bedre enn å kjøre bil. Det er og veldig gøy å bare fly oppover bakkene. 

Anonymkode: e8519...2b8

Skrevet

Både og, det spørs hvor trent du er og hvilken innstilling du bruker. Jeg er overvektig og har lenge brukt elsykkelen på max (turbo). Begrenset trim i det, men har i det minste brukt kroppen. Prøver å gjøre noe med helsen, og ett av grepene er å «skru ned» hjelpen på sykkelen. Kommer bra opp i puls i bakkene på vei hjem (er nå på tour som er to hakk ned) og har begynt å skifte til treningstrøye på vei hjem da jeg blir litt småsvett. 

• Liker 1
Skrevet

Å sykle 40 minutter er som å gå i 5 minutter.

Anonymkode: 2ca33...df0

Skrevet

Jeg hadde meg en times tur i stad hvor pulsen var gjennomsnittlig 120. Maks var 148. 

Vil ikke si det var en skikkelig treningsøkt, men mosjon er det jo definitivt kontra å ligge på sofaen. Hadde hatt høyere puls hvis jeg hadde slått ned hjelpen fra motoren, og da vil jeg si vi er over i trening.

Anonymkode: b7b3a...120

• Liker 1
Skrevet

På vei til jobb får jeg null treningseffekt, da det kun er lange nedoverbakker og flatt. Men på vei hjem blir jeg svett og kommer opp i puls pga bakkene. Jeg har ligget i snitt på 130 i puls de 25 minuttene jeg sykler hjem, og for meg blir det lett trening (makspuls 160). Men hovedpoenget for min del er at jeg sykler til jobb hver dag. Det hadde jeg aldri gjort med vanlig sykkel, da hadde det. blitt buss. 

Anonymkode: 7ee5f...305

• Liker 2
Skrevet

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

På vei til jobb får jeg null treningseffekt, da det kun er lange nedoverbakker og flatt. Men på vei hjem blir jeg svett og kommer opp i puls pga bakkene. Jeg har ligget i snitt på 130 i puls de 25 minuttene jeg sykler hjem, og for meg blir det lett trening (makspuls 160). Men hovedpoenget for min del er at jeg sykler til jobb hver dag. Det hadde jeg aldri gjort med vanlig sykkel, da hadde det. blitt buss. 

Anonymkode: 7ee5f...305

Samme her. Nedoverbakke til jobb, bare oppover hjemover.

Jeg sykler ei mil hver dag, og må stå i oppoverbakker (har tydeligvis en el-sykkel med dårlig effekt), så for min del er det god trening. Det er uansett bedre trening enn om jeg hadde sittet på bussen, for jeg hadde aldri orket å sykle oppoverbakkene med vanlig sykkel.

Anonymkode: 09006...c6c

Skrevet

Effekten kommer vel mye an på hvor godt trent du er, og hvor mye hjelp du tar av motoren. 

For min del i starten var det mye motor for å komme i gang med syklingen i det hele tatt - og etterhvert som ting føltes lettere, var det ned med motor, og opp med gir i de bakkene som var virkelig døden. Nå er de litt mindre døden, og jeg gjør mer jobb selv :fnise: Men spørs jo på hva slags terreng man har å sykle i også, da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...