Gå til innhold

Dra i konfirmasjon eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er invitert i en konfirmasjon til noen vi ikke har noe særlig med. Vi er ikke i slekt, men kobles sammen gjennom familiære bånd likevel. Vanligvis møtes vi en gang i året, til tross for at vi bare bor 10 minutter fra hverandre. 
Vi har pleid å gi julegaver til hverandre, fra barna våre til deres barn. De takker aldri. Ellers kjenner vi ikke barna noe særlig heller, da de vanligvis sitter med nesa ned i telefon og iPad de timene i året vi treffes.

Nå er det konfirmasjon, men vi føler egentlig at vi ikke har noe der å gjøre. Vi kjenner ingen, kun konfirmantens ste-mormor (vår slektning). Føler vi bør dra for hennes skyld. 
 

Vi har virkelig ikke lyst. Verken vi eller de tar kontakt resten av året. Jeg har inntrykk av at vi er invitert bare fordi de var invitert i mine barns konfirmasjon. Føler likevel det er feigt å komme på en unnskyldning til å ikke dra…

Om vi kommer eller ei tror jeg ikke konfirmanten bryr seg om, da han ikke utveksler et ord med oss de gangene vi møtes. Hadde jo vært bedre om han fikk invitere noen venner, tenker jeg da.


Er det slemt av oss å ikke dra?

Anonymkode: 2d236...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mange er dere i familien som er invitert?

Tenker det har litt å si om konfirmanten har stor familie eller ikke, kanskje🧐

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Vi er invitert i en konfirmasjon til noen vi ikke har noe særlig med. Vi er ikke i slekt, men kobles sammen gjennom familiære bånd likevel. Vanligvis møtes vi en gang i året, til tross for at vi bare bor 10 minutter fra hverandre. 
Vi har pleid å gi julegaver til hverandre, fra barna våre til deres barn. De takker aldri. Ellers kjenner vi ikke barna noe særlig heller, da de vanligvis sitter med nesa ned i telefon og iPad de timene i året vi treffes.

Nå er det konfirmasjon, men vi føler egentlig at vi ikke har noe der å gjøre. Vi kjenner ingen, kun konfirmantens ste-mormor (vår slektning). Føler vi bør dra for hennes skyld. 
 

Vi har virkelig ikke lyst. Verken vi eller de tar kontakt resten av året. Jeg har inntrykk av at vi er invitert bare fordi de var invitert i mine barns konfirmasjon. Føler likevel det er feigt å komme på en unnskyldning til å ikke dra…

Om vi kommer eller ei tror jeg ikke konfirmanten bryr seg om, da han ikke utveksler et ord med oss de gangene vi møtes. Hadde jo vært bedre om han fikk invitere noen venner, tenker jeg da.


Er det slemt av oss å ikke dra?

Anonymkode: 2d236...4d4

Hvorfor inviterte dere de i deres barns konfirmasjon dersom dere ikke føler dere har noe hos de å gjøre? 
 

Anonymkode: 2a252...9b9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (1 minutt siden):

Hvor mange er dere i familien som er invitert?

Tenker det har litt å si om konfirmanten har stor familie eller ikke, kanskje🧐

 

Vi er foreldre og et hjemmeboende barn som er invitert. 

Konfirmanten har verken stor eller liten familie, men de har en del vennefamilier tror jeg. Selve konfirmasjonen ble holdt for over et år siden, men festen holdes nå da konfirmanten har nær familie i Østerrike som skal komme til Norge. Vi var ikke i konfirmasjonen i kirken da det var kun helt nærmeste familie pga restriksjoner. 
 

Altså, det blir jo ikke mange timene i livet vårt, så påvirker oss ikke i stor grad å dra egentlig. Men blir litt sånn, skal vi pynte oss i bunad og feire en ungdom vi knapt kjenner?

 

Anonymkode: 2d236...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere inviterte dem, og de kom? Da synes jeg dere har lagt opp til det. Ta på smilet og gjør det beste utav dagen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor inviterte dere de i deres barns konfirmasjon dersom dere ikke føler dere har noe hos de å gjøre? 
 

Anonymkode: 2a252...9b9

Vi tenkte vel som dem nå, at vi bør invitere fordi vi er koblet sammen gjennom en eldre slektning. Tror ste-mormor hadde blitt dypt fornærmet om vi ikke prioriterte dem den gangen. Når konfirmantens ste-mormor dør, så regner jeg ikke med at vi kommer til å ha kontakt. 
Blir nok til at vi drar og gjør det beste ut av det😇

SS skrev (1 minutt siden):

Dere inviterte dem, og de kom? Da synes jeg dere har lagt opp til det. Ta på smilet og gjør det beste utav dagen.

Du har helt rett. Heller nok mot det☺️

Anonymkode: 2d236...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi er foreldre og et hjemmeboende barn som er invitert. 

Konfirmanten har verken stor eller liten familie, men de har en del vennefamilier tror jeg. Selve konfirmasjonen ble holdt for over et år siden, men festen holdes nå da konfirmanten har nær familie i Østerrike som skal komme til Norge. Vi var ikke i konfirmasjonen i kirken da det var kun helt nærmeste familie pga restriksjoner. 
 

Altså, det blir jo ikke mange timene i livet vårt, så påvirker oss ikke i stor grad å dra egentlig. Men blir litt sånn, skal vi pynte oss i bunad og feire en ungdom vi knapt kjenner?

 

Anonymkode: 2d236...4d4

Jeg tror jeg hadde stilt opp om jeg tenkte det hadde betydd noe for konfirmanten og familien på en måte. At 3 av 50 ikke kommer, er litt annerledes enn om 3 av 15 ikke kommer, om du skjønner. 
 

Men om du tenker de kun inviterer fordi de må, hadde jeg droppet det☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på konfirmanten, ikke foreldrene, og eventuelt kun gå for konfirmanten sin del!

Anonymkode: 12f2a...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt åpenbart at dere skal dra, når dere inviterte dem og de kom. De var sikkert ikke supergira de heller, men de stilte i det minste opp.

Anonymkode: 236d1...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Helt åpenbart at dere skal dra, når dere inviterte dem og de kom. De var sikkert ikke supergira de heller, men de stilte i det minste opp.

Anonymkode: 236d1...a74

Enig i dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når konfirmanten ikke har mye familie, så synes jeg at dere skal stille. Dere kan vise at dere er voksne og initiere til samtale med konfirmanten og dere. Det tar ofte noen år før tenåringen selv ser verdien av en god relasjon, tror jeg. 

Anonymkode: cbb1d...eb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...