Gå til innhold

Kan p-piller gi mer migrene/aura?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oppstart Melleva p-piller for 1 mnd siden. Hatt endel aura siden det, men kan nok og være tilfeldig? 
Noen som vet om noen p-piller som ikke gir mer migrene? Og som er gode for pms plager? Må også være mulig og hoppe over mensen. 

Anonymkode: ef531...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De første tre månedene på p-piller/nytt merke kan uansett gi reaksjoner som gir seg når man er kommet over tre-månederskneika. 

Anonymkode: e66a1...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Eneste ppilla jeg har prøvd som roet ned migrene var Yasmin.

Anonymkode: 2207a...b33

Takk. Vet du om det er mulig å bare bytte merke midt inni et brett/syklus? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Hvis du leser i pakningsvedlegget så skal ikke personer som har migrene med aura bruke Melleva. Vet legen som foreskrev Melleva til deg at du har migrene med aura?

Anonymkode: 5b82b...192

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei. Hvis du leser i pakningsvedlegget så skal ikke personer som har migrene med aura bruke Melleva. Vet legen som foreskrev Melleva til deg at du har migrene med aura?

Oi. Nei, fikk de av gynokolog. Han vet ikke om migrenen. Er det farlig å bruke disse da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Oi. Nei, fikk de av gynokolog. Han vet ikke om migrenen. Er det farlig å bruke disse da? 

Du kan få økt risiko for slag dersom du tar kombinasjons-p-piller og har migrene med aura. Vet ikke forekomsten av dette. P-piller kan også forårsake hyppigere og forverret migrene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Økt fare for slag. Dra tilbake til gynekologen eller legen og få minipiller eller noe annet som kan brukes når du har migrene med aura.

Anonymkode: b088b...d94

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du aura migrene før du begynte på ppiller? Personer med aura migrene skal ikke bruke p piller. Det kan i verste fall øke risiko for slag, liten sjanse uansett altså, men det er en risiko. Jeg har selv fått fortalt dette av gynekolog. Jeg brukte p piller i ca 1 år for 10 år siden. Etter noen måneders bruk fikk jeg aura migrene, og i en to måneders periode hadde jeg det nesten ukentlig! Så sluttet jeg på p pillene og det forsvant helt. Har ikke brukt p piller siden. Og har bare hatt aura 1 gang siden jeg sluttet, og det var for 3 år siden. Virker som mange leger ikke vet dette. Legen jeg hadde den gangen var den som

ga meg resept på ppiller, og jeg var hos henne mye med den auraen fordi jeg var bekymret. Å slutte på ppiller kom jeg på selv, og har blitt fortalt det med aura og ppiller senere av gynekolog.  

Anonymkode: a4b7d...79f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, det er ikke anbefalt at de som har migrene med aura bruker kombinasjons-p-piller (med østrogen) pga. økt risiko for slag. Det står i pakningsvedlegget. Du kan fremdeles bruke p-piller som har bare gestagen, f.eks. Cerazette og et par-tre andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man kan bruke p-stav og en type spiral også? Vet ikke om det er gynekolog eller lege som setter inn p-stav, men kanskje verd å sjekke. Cerazette er litt trasig, må tas veldig regelmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, nå ble jeg bekymret. Har hatt aura to dager på rad nå, og flere etter oppstart pillen. Hadde aura med migrene før også, men ikke to dager på rad. 
Må ringe legen i morgen. Bør jeg ikke ta pillen i morgen tidlig da?

Håper virkelig det er noen andre p-piller jeg kan ta? Noen som evnt vet om noen? 
Må være mulig å hoppe over mensen. Begynte kun på pillen for å redusere sterke PMS plager. 

Spiral er ikke aktuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har migrene med aura og får ikke lov å ta noe annet enn minipiller (Cerazette) av legen pga risiko for blodpropp . 

Anonymkode: a9dd9...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har migrene med aura og får ikke lov å ta noe annet enn minipiller (Cerazette) av legen pga risiko for blodpropp . 

Anonymkode: a9dd9...9a4

Hva er forskjell på minipiller og vanlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det blandes litt her i tråden. Cerazette er ikke en minipille, det er en gestagen p-pille og den behøver ikke å tas mer regelmessig enn andre p-piller.

Hvilken p-pille som blir best for deg finner du ut sammen med legen din, TS. Husk å alltid lese pakningsvedlegget før du starter på en ny medisin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Har sendt melding til legen. Håper det er noen andre jeg kan ta. 
Noen som anbefaler noen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk for svar. Har sendt melding til legen. Håper det er noen andre jeg kan ta. 
Noen som anbefaler noen? 

Du kan begynne rett på yasmin. Jeg har blodpropp fare og måtte begynne på cerazette. De første 4 mnd hadde jeg ingen hodepine og alt var flott. Så kom daglige migrener og hodepine så det var vare å gi opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du kan begynne rett på yasmin. Jeg har blodpropp fare og måtte begynne på cerazette. De første 4 mnd hadde jeg ingen hodepine og alt var flott. Så kom daglige migrener og hodepine så det var vare å gi opp. 

Nei, personer som har migrene med aura kan ikke bruke Yasmin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Ser at det blandes litt her i tråden. Cerazette er ikke en minipille, det er en gestagen p-pille og den behøver ikke å tas mer regelmessig enn andre p-piller.

Hvilken p-pille som blir best for deg finner du ut sammen med legen din, TS. Husk å alltid lese pakningsvedlegget før du starter på en ny medisin.

Takk for oppklaringen, trodde av en eller annen grunn at det bare var 3 timer slingringsmonn med cerazette, men ser nå at det er 12. Hurra!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...