Gå til innhold

Hva slags kleskode i bryllup er vanlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er det mest vanlig å skrive på invitasjonen?

Pent

Mørkdress

Smoking

Galla? 

Eller valgfritt?

Anonymkode: ea9e8...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meadow skrev (3 minutter siden):

Jeg synes det er gammeldags og unødvendig å skrive kleskoder, folk skjønner at de skal pynte seg i bryllup. 

Godt poeng 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at poenget med kleskode er at gjestene skal slippe å lure på HVOR pyntet de skal være for ikke å skille seg for mye ut, ikke å sikre seg at ingen kommer i hullete dongeri liksom. Jeg blir alltid glad for (forståelig) kleskode. Blir mindre stress da.

Ville altså tenkt litt mer på hvor formelt dere ønsker det, og mindre på hva som er vanlig. Personlig ville jeg riktignok styrt unna de stiveste kodene (greit å legge seg på et nivå som gjør at de fleste kan ta noe fra skapet). 

PS: De formelle kodene er det ikke sikkert alle kjenner til (og erfaringsvis vil gjerne damene pynte seg mer enn det dresskoden dress (om dere går for den) skulle tilsi). En fin måte å gjøre det på, kan derfor være å bruke noen ord på å beskrive hva dere tenker er greit. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banane skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker at poenget med kleskode er at gjestene skal slippe å lure på HVOR pyntet de skal være for ikke å skille seg for mye ut, ikke å sikre seg at ingen kommer i hullete dongeri liksom. Jeg blir alltid glad for (forståelig) kleskode. Blir mindre stress da.

Ville altså tenkt litt mer på hvor formelt dere ønsker det, og mindre på hva som er vanlig. Personlig ville jeg riktignok styrt unna de stiveste kodene (greit å legge seg på et nivå som gjør at de fleste kan ta noe fra skapet). 

PS: De formelle kodene er det ikke sikkert alle kjenner til (og erfaringsvis vil gjerne damene pynte seg mer enn det dresskoden dress (om dere går for den) skulle tilsi). En fin måte å gjøre det på, kan derfor være å bruke noen ord på å beskrive hva dere tenker er greit. 

Ja, du har ett poeng der med å gjøre d litt enkelt for gjestene å vite hva slags type bryllup.

Litt googel søk her nå så har jeg leste meg frem til at "sommerlig " er noe som kan passe oss.juli bryllup.. D er ikke for stivt og folk slipper forhåpentligvis ut på stor shopping for å finne antrekk😊

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerlig, mørk dress og galla/smoking er de jeg er mest borti.

Folk forstår jo at de skal pynte seg, men særlig for mannen er det greit å vite om han skal ta den beige sommerdressen eller smoking 😅

Anonymkode: 93e29...abd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Sommerlig, mørk dress og galla/smoking er de jeg er mest borti.

Folk forstår jo at de skal pynte seg, men særlig for mannen er det greit å vite om han skal ta den beige sommerdressen eller smoking 😅

Anonymkode: 93e29...abd

Ikke alle menn eier en smoking eller dresser i alle farger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Meadow said:

Jeg synes det er gammeldags og unødvendig å skrive kleskoder, folk skjønner at de skal pynte seg i bryllup. 

Man skulle tro det, men jeg skrev det ikke i min invitasjon, for jeg tenkte at alle kom da til å pynte seg siden det var bryllup. Men det var vel 5 menn som kom i jeans og t-skjorte. Og ikke veldig fine t-skjorter heller, det var band, store logoer og superhelt motiv.

Anonymkode: 97463...8f5

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha-ha, ikke skriv "sommerlig" til den sorten menn, da risikerer du at de kommer i shorts og flip-flops....

Anonymkode: 6741f...64a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ha-ha, ikke skriv "sommerlig" til den sorten menn, da risikerer du at de kommer i shorts og flip-flops....

Anonymkode: 6741f...64a

Haha, da håper jeg dem kjenner på skamen å lærer til meste anledning 😂

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meadow skrev (15 timer siden):

Nei folk skjønner faktisk ikke det. Jeg har en kompis som mente dongeribukse og t-skjorte var innafor som forlover, fordi det ikke var kleskode. Det måtte faktisk mye overtalelse til for å få på fyren en dress. 

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja, du har ett poeng der med å gjøre d litt enkelt for gjestene å vite hva slags type bryllup.

Litt googel søk her nå så har jeg leste meg frem til at "sommerlig " er noe som kan passe oss.juli bryllup.. D er ikke for stivt og folk slipper forhåpentligvis ut på stor shopping for å finne antrekk😊

TS

Anbefaler å ikke legge seg på en så uformell kode, det skaper for forvirring. Da er det faktisk bedre å bare skrive pent antrekk. Jeg var invitert i bryllup med kleskode "sommerlig" der de som faktisk kom i lys dress og en enkel sommerkjole var for lite pyntet ifh resten av selskapet. Brudens forlover gikk i lang selskapskjole som hadde passet bedre til smoking eller til nød mørk dress, det samme gjorde brudeparters mødre og søstre. Flere av oss andre hadde kjoler som passet kategorien mørk dress uten å ta det helt ut, og 80% av mennene hadde mørk dress. 

Mørk dress er nok den vanligste kleskoden for bryllup, det er trygt og setter standarden, og de fleste må ikke på shopping likevel. 

Anonymkode: a2011...d11

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mørk dress oftest.

Galla syns jeg er... litt tåpelig? Krever mye av gjestene, de som ikke har bunad må legge mye penger i klær. Lettere med kjole til knær og en faktisk mørk dress for menn.

Anonymkode: 62dad...285

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er d noen som faktisk skriver galla ? Er ikke d vell overdåd,med pingvindrakt og d hele?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg ser mørk dress oftest.

Galla syns jeg er... litt tåpelig? Krever mye av gjestene, de som ikke har bunad må legge mye penger i klær. Lettere med kjole til knær og en faktisk mørk dress for menn.

Anonymkode: 62dad...285

Hvorfor er det lettere med kjole til knær enn med lang kjole? Jeg er en av dem som hater å vise leggene mine pga åreknuter og sprengte blodkar. Og svarte tette strømpebukser er visst ikke passende til bryllup....

Anonymkode: 2ceae...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 11.9.2021 den 19.55):

Hva er det mest vanlig å skrive på invitasjonen?

Pent

Mørkdress

Smoking

Galla? 

Eller valgfritt?

Smoking er brudgom, brudens far, brudgommens far, brudgommens forlover.

Resten har mørke dresser på menn med skjorte og slips(evnt sløyfe).

Så er det lange selskapskjoler på damene men de skal ikke overgå en gjennomsnittlig brudekjole, altså de skal ikke ha en kjole som tiltrekker seg alle blikka da det er bruden som skal skinne denne dagen.

Selskapskjoler på pikene og dresser på guttene.

Anonymkode: 960c2...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/11/2021 at 8:01 PM, Meadow said:

Jeg syns det er håpløst med de som ikke gjør det. Jeg pynter meg,  men det er forskjell på pent og mørk dress.

Anonymkode: a1b95...672

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Haha, da håper jeg dem kjenner på skamen å lærer til meste anledning 😂

Ts

Hvilken skam? De følger jo kleskoden. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken skam? De følger jo kleskoden. 

Skammen av å komme i slippers og shorts..når man får en innvitajson til bryllup så regner jeg med alle våre gjester forstår d.er fest. og festligheter da pynter man seg litt ekstra . selv om d ikke skal være.noe stive greier 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...