AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #61 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og duk. Anonymkode: 5c22c...28e Jeg har selvsagt begge deler . Anonymkode: 18379...847
Brunello Skrevet 10. september 2021 #62 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det hadde vel ikke blitt solgt i butikker dersom det var slik at yngre folk ikke kjøper finservise. Det er ganske harry å bruke hverdagsservise til fest. Anonymkode: d6d43...cf1 Det er ganske mange som kjøper kvalitetservise som brukes til alt. Personlig synes jeg de aller fleste såkalte finserviser ikke er fine i det hele tatt. Vi har heller flere forskjellige ensfargede tallerkner, slik at vi varierer form og størrelse ut fra hva som serveres. Og så har vi vinglass av topp kvalitet i forskjellige former.
Brunello Skrevet 10. september 2021 #63 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vanskelig med folk som ikke forstår dialekt. Fra Wikipedia: Noen steder i Norge (særlig på Vestlandet) benyttes også ordet fat i stedet for asjett eller spisetallerken som en del av dagligtalen. Andre steder brukes ordet fat kun i betydning av en større tallerken for distribusjon av mat til mindre enheter hvor maten fortæres. Anonymkode: 288ed...fdb Jeg forstår både hva man mener og at det er dialekt. Jeg synes det er et dårlig ord.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #64 Skrevet 10. september 2021 Brunello skrev (1 time siden): Det er ganske mange som kjøper kvalitetservise som brukes til alt. Personlig synes jeg de aller fleste såkalte finserviser ikke er fine i det hele tatt. Vi har heller flere forskjellige ensfargede tallerkner, slik at vi varierer form og størrelse ut fra hva som serveres. Og så har vi vinglass av topp kvalitet i forskjellige former. Godt folk er forskjellige og at alle ikke har din smak. Anonymkode: 40751...2f7 3
Brunello Skrevet 10. september 2021 #65 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det varierer nok - det som er vanlig i ditt miljø er ikke nødvendigvis fasit for alle. Anonymkode: 40751...2f7 Det forstår jeg. Men det er en trend at folk ikke bruker mange hundre kroner på kaffekopper som bare brukes ved sjeldne anledninger. Man kjøper heller fine krus som brukes daglig.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #66 Skrevet 10. september 2021 Nå kjenner jeg at jeg savner et kaffeselskap, det er lenge siden sist. Og det blir aldri så stilig med krus, jeg liker det formelt men duk, fine kopper og lys på bordet. Det er stas for meg! Anonymkode: 18379...847 6
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #67 Skrevet 10. september 2021 Brunello skrev (30 minutter siden): Det forstår jeg. Men det er en trend at folk ikke bruker mange hundre kroner på kaffekopper som bare brukes ved sjeldne anledninger. Man kjøper heller fine krus som brukes daglig. Jeg vanker tydeligvis i et annet type miljø enn deg. Anonymkode: 40751...2f7 5
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #68 Skrevet 10. september 2021 Zenobia skrev (5 timer siden): Fra Bokmålsordboka: Oppslagsord Ordbokartikkel tefat te|fat n3 (av I te) skål (I) til å ha under kopp Jeg kaller det også tefat. Men legg merke til at de bruker ordet skål til å forklare ordet tefat. En annen ting er jo at det virker litt merkelig å ha et tefat til en kaffekopp? Bare det er en god grunn til å kalle det skål, spør du meg. Anonymkode: e10a7...5e7 1
rampeguri Skrevet 11. september 2021 #69 Skrevet 11. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men legg merke til at de bruker ordet skål til å forklare ordet tefat. En annen ting er jo at det virker litt merkelig å ha et tefat til en kaffekopp? Bare det er en god grunn til å kalle det skål, spør du meg. Anonymkode: e10a7...5e7 Enig. Jeg bruker kaffeskål til en kaffekopp, eller rett og slett bare en skål. 1
rampeguri Skrevet 11. september 2021 #70 Skrevet 11. september 2021 Eventuelt kan man også drikke kaffe rett av skåla Olaf Viken (f. 1895) drikk kaffe av skåla - Gudbrandsdalsmusea AS / DigitaltMuseum 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #71 Skrevet 11. september 2021 Er dette enda en tråd om at alt man ikke liker selv er "harry"? Det er ikke harry å bruke kaffekopp, skål/tefat, fløtemugge, og sukkerskål. Definisjonen av harry er folkelig/uformelt, udannet, usofistikert, ujålete, vulgær, og det å drikke fra kopp med skål er ingen av delene - heller tvert i mot. I dag blir det å dekke på med fullt kaffeservise av mange regnet for å være litt jålete og snobbete, men absolutt ikke harry. Selv dekker jeg på med både kaffekanne med sukkerskål og fløtemugge i sølvplett, kaffeservise , middagsservise og fullt sett med sølvtøy på store dager, men ikke til hverdags. Jeg har også arvet noen teserviser, men de bruker jeg aldri fordi de er så gamle og skjøre. Det å dekke på med fint kaffeservise, fin hvit og brodert duk, blomster, og lys er noe jeg elsker å gjøre, og jeg gjør det så ofte som jeg kan, men jeg ser an anledningen. Grunnen til at jeg ikke bruker det til hverdags er enkel: Jeg liker å skille mellom hverdag og fest. rampeguri skrev (4 timer siden): Eventuelt kan man også drikke kaffe rett av skåla Olaf Viken (f. 1895) drikk kaffe av skåla - Gudbrandsdalsmusea AS / DigitaltMuseum Det gjorde grandonkelen min også. Han satte en sukkerbit mellom tennene, og slurpet i seg de første slurkene med kaffe fra skåla. Han hadde ikke tid til å vente på at kaffen i koppen skulle bli kald nok til å kunne drikkes. Anonymkode: d5afa...4e7 4
rampeguri Skrevet 11. september 2021 #72 Skrevet 11. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er dette enda en tråd om at alt man ikke liker selv er "harry"? Det er ikke harry å bruke kaffekopp, skål/tefat, fløtemugge, og sukkerskål. Definisjonen av harry er folkelig/uformelt, udannet, usofistikert, ujålete, vulgær, og det å drikke fra kopp med skål er ingen av delene - heller tvert i mot. I dag blir det å dekke på med fullt kaffeservise av mange regnet for å være litt jålete og snobbete, men absolutt ikke harry. Selv dekker jeg på med både kaffekanne med sukkerskål og fløtemugge i sølvplett, kaffeservise , middagsservise og fullt sett med sølvtøy på store dager, men ikke til hverdags. Jeg har også arvet noen teserviser, men de bruker jeg aldri fordi de er så gamle og skjøre. Det å dekke på med fint kaffeservise, fin hvit og brodert duk, blomster, og lys er noe jeg elsker å gjøre, og jeg gjør det så ofte som jeg kan, men jeg ser an anledningen. Grunnen til at jeg ikke bruker det til hverdags er enkel: Jeg liker å skille mellom hverdag og fest. Det gjorde grandonkelen min også. Han satte en sukkerbit mellom tennene, og slurpet i seg de første slurkene med kaffe fra skåla. Han hadde ikke tid til å vente på at kaffen i koppen skulle bli kald nok til å kunne drikkes. Anonymkode: d5afa...4e7 Det er veldig koselig å dekke på ekstra pent noen ganger, bare så synd at det blir for få anledninger til det. Har veldig lite nettverk, og ekstremt sjelden noen kommer for å ta en kaffe- eller tekopp. Kanskje jeg må be ei venninne på te eller kaffe en dag og dekke opp litt ekstra eller rett og slett lunsj og dekke et fint lunsjbord til meg og en venninne eller to Mener å huske at farfar også drakk av skåla noen ganger. Han brukte også sukkerbiter men husker ikke om han satte de mellom tennene, han var eneste grunnen til at mamma pleide å passe på å ha sukkerbiter i skapet Selv pleide jeg å ha en skål til sukker og en til sukkerbiter (er to skåler med lokk som hører til det ene serviset jeg og exen hadde - som står igjen hos ham) i skapet. Er ikke bestandig jeg pleide å huske på å finne den fram så den ene som pleide å få kaffe hos oss som vil ha sukkerbiter fikk beskjed om hvor skåla står så han kunne finne fram den selv. 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #73 Skrevet 11. september 2021 Forsvant ts når hun ikke fikk medhold? Anonymkode: 3c19d...b73
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #74 Skrevet 11. september 2021 17 hours ago, AnonymBruker said: Det må være et byfenomen, på bygda er det alltid kaffe. Anonymkode: 18379...847 Bor i Oslo. Midten av 30-åra. Har fått kaffe når vi kommer til lunsj i helger og alltid etter middag siden vi var et par og tjue. Har inntrykk av at folk som er bittelitt opptatt av mat og drikke har både ålreite vin- og ølglass, men absolutt også kaffe- og/eller tekopper. Selv har vi arvet servise som vi bruker til hverdags og fest. Selvfølgelig med både fullt kaffe- og teservise (tekoppene og fatene/skålene er større enn kaffevarianten)! Dette er 60-tallsservise, og det kom vel faktisk også med krus. Men de har jeg ikke sett at noen legger ut for salg, så tipper det var ytterst få som kjøpte det. Til vanlig bruker vi tekoppene uten asjett når vi drikker kaffe, fordi de rommer litt mer 😄 Anonymkode: fdbb8...e14
Gjest Blondie65 Skrevet 11. september 2021 #75 Skrevet 11. september 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg bruker stort sett mummikopper (seriøst, ingen sier mummikrus??) men har også kaffeservise fra villeroy og Bosch, som brukes i ny og ne. Det er da ikke HARRY? Synes ikke det er gæmlis heller, men så blir jeg snart 50, da… Anonymkode: 219d5...6ae Veldig få av mummikoppene er rett i fasongen - de fleste har mindre bunn enn topp. For meg er det kopp.
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 11. september 2021 #76 Skrevet 11. september 2021 Syns ikke det er harry, men jeg bruker det aldri selv.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #77 Skrevet 11. september 2021 Det må være slitsomt å leve livet sitt utfra hva som blir betraktet som "harry" eller ikke. Hva med å gjøre seg opp en egen mening om ting, og ikke framstå så usikker. Jeg bruker kopp og skål i selskapssammenheng. I det daglige drikker jeg kaffe av kopp eller krus, alt etter som hva som er rent i skapet. Jeg har to serviser som jeg har arvet etter mor og bestemor, og det tar jeg fram når det er selskap av ulike slag. Da bruker jeg selvfølgelig både kopp, skål og asjett. Anonymkode: 847e0...e89 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #78 Skrevet 11. september 2021 rampeguri skrev (8 timer siden): Eventuelt kan man også drikke kaffe rett av skåla Olaf Viken (f. 1895) drikk kaffe av skåla - Gudbrandsdalsmusea AS / DigitaltMuseum Bestefar drakk alltid kaffe av skåla. De kokte kaffe i kjele, og den ble jo mye varmere enn den gjør i trakter/maskin, så derfor slo han en skvett på skåla. Så tok han en sukkerbit i munnen, og slurpet i seg kaffen sammen med sukkerbiten. Jeg fikk også lov å dyppe sukkerbit eller småkaker i kaffe, og spise det da jeg var liten. Anonymkode: 847e0...e89
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #79 Skrevet 11. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Forsvant ts når hun ikke fikk medhold? Anonymkode: 3c19d...b73 Medhold? Har vel ingenting med medhold å gjøre denne tråden? Kjæresten min kommer garantert til å kjøpe inn kopp og skål uavhengig av hva jeg tenker. Og tanker om ting kan man vel ha? Jeg bryr meg ikke om folk er enig eller uenig med meg. Jeg har tanker uansett, jeg. Og er alltid åpen for andres tanker. syns det her ble til en koselig tråd. Anonymkode: fcc5a...b9c 1
Daria Skrevet 11. september 2021 #80 Skrevet 11. september 2021 Harry synes jeg var et pussig ord å bruke i denne sammenhengen. Jeg har aldri tenkt over at hvorvidt en kopp har skål eller ikke har noen stor sosial eller kulturell betydning. Noen har det, noen har det ikke, det er vel så mye et spørsmål om design. At penservise som regel har det handler vel litt om at skålen skal beskytte duken, og man har oftere fin(ere) duk ved penservise-anledninger. Sukkerskål og fløtemugge har jeg av først og fremst av rent praktiske årsaker - noe skal det jo serveres i. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå