Gå til innhold

Kopp og skål harry?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kopp og skål sammen med fløtemugge og kakefat er vel noe alle voksne har? Jeg tror jeg aldri har kjent noen over 25 som ikke har hatt det. 

Anonymkode: bc4ce...1a7

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er langt fra harry. Hvis noe er harry på kaffekopp-fronten, så er det vel heller krus med sånn Trygve Skaug-aktig "poesi" i skrivemaskinfont på 😬   Dette begynner å bli nåtidens HOME/LOVE-veggord. 

• Liker 5
Skrevet

Vi bruker det hele tiden😜

Nå følte jeg meg gammel! 
K37

Anonymkode: 785f5...cbd

• Liker 2
Skrevet

Og jeg som trodde det var helt normalt å få kopp og skål i selskap fortsatt. Jeg fikk vel det inkludert i finservise da jeg ønsket meg det som 18-åring, og er nå 25 😅

Anonymkode: d6d43...cf1

• Liker 1
Skrevet

Vi er vanligvis av Bodums pavina kaffekrus uten handtak (gjennomsiktig plast du holder som et vannglass).

Men liker å sette frem kopp og skål til kaffe etter finere middager, arv etter besteforeldre. 

Ulempen er at kaffen blir kald med en gang. Kunne heller ikke sett for meg å bruke det til daglig, da vi "alltid" har en kaffekopp i handen på morgen, og aldri sitter ved et bord. 

Fløtemugge og sukkerskål, særlig sistnevnte, nei.... det har jeg ikke sett noen servere på 20+ år. 

Anonymkode: 475b9...511

Skrevet

Kopp og skål blir mindre og mindre vanlig. Årsaken er rett og slett at det på et eller annet tidspunkt ble mer vanlig å servere gjestene sine et glass vin eller brus fremfor kaffe. Derfor kjøper folk heller fine glass.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og jeg som trodde det var helt normalt å få kopp og skål i selskap fortsatt. Jeg fikk vel det inkludert i finservise da jeg ønsket meg det som 18-åring, og er nå 25 😅

Du er nok litt gammeldags. Men noen må være det også.

Endret av Brunello
Skrevet
Brunello skrev (3 minutter siden):

Kopp og skål blir mindre og mindre vanlig. Årsaken er rett og slett at det på et eller annet tidspunkt ble mer vanlig å servere gjestene sine et glass vin eller brus fremfor kaffe. Derfor kjøper folk heller fine glass.

Selv om gjester får vin eller brus, så ønsker de fleste kaffe til desserten, så det holder ikke å bare ha glass.

• Liker 8
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Du er nok litt gammeldags. Men noen må bære det også.

Jeg tror ikke jeg blir ansett som gammeldags, men heller ganske normal. Mine søsken har forøvrig også kopp og skål i sine finserviser, og de er også i 20-åra. Kanskje det har med hvor man er fra :)

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selv om gjester får vin eller brus, så ønsker de fleste kaffe til desserten, så det holder ikke å bare ha glass.

Mange ønsker det, men mange ønsker heller en mocca, espresso eller annen kaffe. Og man har gått over til krus for ordinær filterkaffe.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror ikke jeg blir ansett som gammeldags, men heller ganske normal. Mine søsken har forøvrig også kopp og skål i sine finserviser, og de er også i 20-åra. Kanskje det har med hvor man er fra :)

Finservise er i seg selv litt gammeldags. Mange bruker ensfarget hvitt til både hverdags og fest. 

Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Mange ønsker det, men mange ønsker heller en mocca, espresso eller annen kaffe. Og man har gått over til krus for ordinær filterkaffe.

Det varierer nok - det som er vanlig i ditt miljø er ikke nødvendigvis fasit for alle.

Anonymkode: 40751...2f7

• Liker 3
Skrevet (endret)
Hvemsomhelst skrev (1 time siden):

Det kalles tefat i flere dialekter, helt vanlig det.  Her er det skål.  I Danmark kalles det underkopp 🤣

På nettsidene til Figgjo og Porsgrunn Porselensfabrikk har jeg aldri sett det omtalt som annet enn skål.

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Porsgrunn bruker ordet underskål. 

https://www.porsgrund.com/skal-13-cm-ahvittska11114

Tefat er dialekt.

Fra Bokmålsordboka:

Oppslagsord Ordbokartikkel
Letter-K-blue-icon.png
te|fat n3 (av I te) skål (I) til å ha under kopp

Jeg kaller det også tefat.

Endret av Zenobia
  • Liker 3
Skrevet
Brunello skrev (5 minutter siden):

Finservise er i seg selv litt gammeldags. Mange bruker ensfarget hvitt til både hverdags og fest. 

Det hadde vel ikke blitt solgt i butikker dersom det var slik at yngre folk ikke kjøper finservise. Det er ganske harry å bruke hverdagsservise til fest.

• Liker 7
Skrevet
Zenobia skrev (9 minutter siden):

Fra Bokmålsordboka:

Letter-K-blue-icon.png

Jeg har bare hørt tefat på Vestlandet - her kaller de alt (asjett, tallerken, skål) for fat.

• Liker 3
Skrevet
Brunello skrev (22 minutter siden):

Det må være et byfenomen, på bygda er det alltid kaffe. 

Anonymkode: 18379...847

• Liker 3
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
Zenobia skrev (14 minutter siden):

Fra Bokmålsordboka:

Letter-K-blue-icon.png

Ok, da tok jeg feil.  

Skrevet
Fufu skrev (2 timer siden):

Kanskje dere skal investere i noen vaskekluter også?

Og duk. 

Anonymkode: 5c22c...28e

• Liker 1
Skrevet
loveli skrev (2 timer siden):

Synes det høres skikkelig koselig ut jeg! 

Jeg også!

Anonymkode: 9d5fe...dbe

• Liker 2
Skrevet
Brunello skrev (2 timer siden):

Fat er noe en bruker å servere mat fra. Du og andre fra enkelte steder i landet må lære dere det😀

Vanskelig med folk som ikke forstår dialekt. Fra Wikipedia: Noen steder i Norge (særlig på Vestlandet) benyttes også ordet fat i stedet for asjett eller spisetallerken som en del av dagligtalen. Andre steder brukes ordet fat kun i betydning av en større tallerken for distribusjon av mat til mindre enheter hvor maten fortæres. 

Anonymkode: 288ed...fdb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...