Gå til innhold

Øyebetennelse som ikke blir bedre

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heihei!

Pådro meg en øyebetennelse som begynner å bli ganske ille nå. Oppdaget den ganske sent, og begynte derfor med behandling omtrent tre dager for sent. Men nå har jeg brukt Simplex øyesalve i en uke, men fortsatt ikke særlig tegn til forbedring. 

Noen som har noen tips til hva jeg skal gjøre? Har brukt antibiotikasalve før, men synes det er litt "stress" å ordne resept (samtidig som det koster en del penger). Så setter pris på gode råd :-) (synes øyebetennelse/infeksjon er veldig skjemmende). 

Anonymkode: 0a744...c63

Videoannonse
Annonse
Skrevet

skyll med sterilt saltvann (kan også koke opp selv, husker ikke ratio men mulig 1 liter vann og 1 ss salt. kan være mindre vann og, så sjekk det ut. men det er like bra som feks nacl fra apoteket. 

og så skyller du. ofte. 

Er det puss og du må få det bort, så vær enten helt ren på fingrene før du drar det mot øyekroken, eller bruk en fuktig bomullspad. MEN BARE EN GANG per tørk! 

Du kan jo ringe legen din, eller sende melding, å si du har betennelse, og at du skal prøve saltvann en stund, men om du kan få en avventende resept på antibiotikasalve dersom det blir for ille i morgen eller mandag. 

Sikker på at det er en vanlig betennelse da? Du har ikke økt risiko for f,eks regnbuehinnebetennelse? Det skal i såfall rett inn på LV/fastlege for henvisning til øyelege. Det er både vondt og kan bli farlig om det er ubehandlet. 

Jeg merker symptomer på regnbuehinnebetennelse som en vanlig øyebetennelse, men etter noen dager blir det trykk bak øyet, lyssky og flimring. Jeg blir sjeldent rød slik mange nevner. Oppdages da ved at øyelege lyser i iris og ser celler. Er jo dog en langdryg behandling med både dilaterende dråper, spersadex 8 ganger daglig i noen dager, 6 ganger daglig, 4 og 2. Pluss ei tjukk salve om kvelden i 14 dager. 

• Liker 2
Skrevet
Hedvig88 skrev (3 minutter siden):

skyll med sterilt saltvann (kan også koke opp selv, husker ikke ratio men mulig 1 liter vann og 1 ss salt. kan være mindre vann og, så sjekk det ut. men det er like bra som feks nacl fra apoteket. 

og så skyller du. ofte. 

Er det puss og du må få det bort, så vær enten helt ren på fingrene før du drar det mot øyekroken, eller bruk en fuktig bomullspad. MEN BARE EN GANG per tørk! 

Du kan jo ringe legen din, eller sende melding, å si du har betennelse, og at du skal prøve saltvann en stund, men om du kan få en avventende resept på antibiotikasalve dersom det blir for ille i morgen eller mandag. 

Sikker på at det er en vanlig betennelse da? Du har ikke økt risiko for f,eks regnbuehinnebetennelse? Det skal i såfall rett inn på LV/fastlege for henvisning til øyelege. Det er både vondt og kan bli farlig om det er ubehandlet. 

Jeg merker symptomer på regnbuehinnebetennelse som en vanlig øyebetennelse, men etter noen dager blir det trykk bak øyet, lyssky og flimring. Jeg blir sjeldent rød slik mange nevner. Oppdages da ved at øyelege lyser i iris og ser celler. Er jo dog en langdryg behandling med både dilaterende dråper, spersadex 8 ganger daglig i noen dager, 6 ganger daglig, 4 og 2. Pluss ei tjukk salve om kvelden i 14 dager. 

Skal prøve å skylle med saltvann, takk for råd!

Jeg tviler veldig sterkt på at det er regnbuehinnebetennelse. Jeg er ikke rød på selve øyet, men det er veldig opphovnet + mye sår rundt øyet. Merker heller ikke symptomer som du nevner, men mer som at det klør/stikker litt.

Skrevet

Håper du ikke har brukt sminke mens dette står på. I så fall må du kaste dette da du fortsetter og smitte deg selv. 

• Liker 2
Skrevet
Mokkilokki skrev (19 timer siden):

Håper du ikke har brukt sminke mens dette står på. I så fall må du kaste dette da du fortsetter og smitte deg selv. 

Det har jeg ikke gjort nei. Vet at det ikke gjør saken særlig mye bedre!:-)

Skrevet

Bruker du linser? Var du på legevakten? 

Skrevet
Majer skrev (23 minutter siden):

Bruker du linser? Var du på legevakten? 

Bruker ikke linser. Har vært på legen når jeg har hatt det før og blitt utskrevet antibiotikasalve og øyendråper. Men nå bruker jeg kun reseptfri Simplex øyesalve (siden det fungerte sist). Men har ikke gitt hell så langt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bruker ikke linser. Har vært på legen når jeg har hatt det før og blitt utskrevet antibiotikasalve og øyendråper. Men nå bruker jeg kun reseptfri Simplex øyesalve (siden det fungerte sist). Men har ikke gitt hell så langt. 

Du må nok fikse deg litt pencilin du.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Går det ikke over kan det bli verre og da vil du trenge mer omfattende behandling. Ikke alltid simplex øyesalve hjelper. Flere typer dråper og salver som tar ulike betennelser. Tenker det kan være greit å dra til legevakta, bli videresendt derfra og sende noen prøver til dyrking mens du begynner med et mer omfattende dråperegime dersom det ikke blir bedre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...