Gå til innhold

Tenk positivt-og bli frisk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Å si til en syk og deprimert person at man skal tenke positivt, er det teiteste jeg vet om. For en som har det bra og er i balanse, er det selvsagt enkelt å tenke positivt. Men for en som har det skikkelig ræva, er det nærmest en umulighet, og skaper bare press og en enda større følelse av å være mislykket. Nei, det man kan gjøre, er å forsøke på å tenke balanserte tanker, og spørre seg selv om de tankene man har er sanne. Hjernen har jo en tendens til å lure oss til å tro på at alle de vonde tankene er hele sannheten. Samtidig er det viktig å anerkjenne de følelsene man sliter med, og tenke at man har lov til å føle seg trist når man ikke har det bra.

Anonymkode: c00dc...8bc

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle disse gode rådene gjør i mange tilfeller vondt verre. Jeg sliter med migrene og hadde vært rik dersom jeg hadde fått en femtilapp for hver gang noen hadde spurt meg om jeg drikker nok vann...

Anonymkode: 06114...3f2

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle disse gode rådene gjør i mange tilfeller vondt verre. Jeg sliter med migrene og hadde vært rik dersom jeg hadde fått en femtilapp for hver gang noen hadde spurt meg om jeg drikker nok vann...

Åh migrene kommentarer ja..

Jeg hadde blitt steinrik om jeg hadde fått 10 kr hver gang jeg har denne samtalen:

Jeg: jeg beklager, men jeg må avlyse/dra hjem/ ta det med ro fordi jeg kjenner jeg har et migreneanfall

De: omg stakkars det har jeg også så ofte altså

Jeg: å, så leit å høre, hva slags medisin tar du, hva hjelper for deg?

De: ååå nei asså, ofte går det bare over eller jeg tar en ibux eller paracet. 

Da så..

Anonymkode: f0752...b79

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde blitt steinrik om jeg hadde fått 10 kr hver gang jeg har denne samtalen:

Jeg: jeg beklager, men jeg må avlyse/dra hjem/ ta det med ro fordi jeg kjenner jeg har et migreneanfall

Da så..

😂😂😂😂

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Da så..

herregud…🤭jaja hehe vet ikke helt hva du kunne svart der🥴

Jeg sier ofte at jeg vet at magnesium og d vitamin er bra, men det kurerer ikke sykdom og skader lell.

Og jeg må ha sterke tabletter for å få noen timer søvn; dvs sarotex+sovetablett eller paralgin. Den der yogi teen eller sitronmelisse blir for spakt😟

Anonymkode: be6e0...74d

• Liker 1
Skrevet

Tenker det finnes en mellom ting her. 

Man skal ikke undervurdere hjernens kraft. Vi har blant annet placebo som er mye forsket på. I følge forskning (se under) tar det ikke bort sykdommene, men kan gi smertelindring uten masse sideeffekter. Men krever selvsagt enormt med jobb og man må være åpen for det. https://www.health.harvard.edu/mental-health/the-power-of-the-placebo-effect

Positive tanker har en positiv effekt på kroppen og det motsatte med negative tanker. Det er selvsagt lett å si for en som ikke lever med smertene og utfordringene dine. Samtidig kan det være lurt å ha en terapaut å snakke med, ikke bare fokus på det fysiske. Desverre er vestlig medisin lite fokusert på det helhetlige bildet, men det blir heldigvis mer og mer vanlig.

Anonymkode: 2ec09...994

• Liker 7
Skrevet

Veldig lett å bli forvirret og være uenig i at en blir frisk av å tenke positivt.  Det er et veldig misforstått konsept dette med å tenke positivt. Men det kan nok i enkelte situasjoner hjelpe en til å godta mer ens egen livssituasjon og prøve å finne måter/behandling som gjør sykdommen mer til å leve med. Tro det ellet ei - det å tenke positivt inkluderer også det å erkjenne at en har tunge dager og at en har lov til å si at «akkurat nå er livet bare dritt!».  Å være i kontakt med følelsene sine rundt det er det viktig. Å fortrenge følelser kan gjøre vondt verre. Å akseptere sykdommen kan være uhyre vanskelig, samtidig som å forstå at en selv er mer en sykdommen sin, men alt dette tror jeg er viktig for å forbedre ens livkvalitet iallfall psykisk.  Har selv kronisk sykdom, så jeg tar ikke ting ut i fra luften. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.9.2021 den 14.25):

HAHAHA nå er helgen reddet! skal lese dette om igjen; kanskje lage meg en notatbok med åndssvake helsetips🤭

Og gi den ut; årets mest åndssvake håndbok😁

Den forhåndsbestiller jeg📚😆

Anonymkode: bc4f3...40e

• Liker 1
Skrevet

Det er sikkert godt ment, men det er så tydelig at de er uvitende og det er som en ørefik. 

Tung dag i dag? Tenk positivt!

giphy-20.gif

• Liker 3
Skrevet

"Tenk positivt" er oppfunnet av mennesker som allerede har den riktige kjemiske balansen i hjernen, og fra naturens side er positive.

De forstår ikke at det handler om gener, arv og hva man har opplevd, mer enn innstilling.

• Liker 5
Skrevet

For meg er det å tenke positivt en overlevelsestrategi i livet mitt. Jeg nekter å la være å være positiv til tross for et liv som ufør og dermed visse helseproblemer som jeg nekter å  definere hele livet mitt.

Å få noen uker som blir til fine måneder uten en ambulanse i gården her og pakking til sykehus med barnet mitt, er livslykke.

Anonymkode: 3438c...f2d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.9.2021 den 11.57):

Jeg fikk faktisk beskjed av legen om at jeg tenkte for positivt, og dermed presset kroppen så langt forbi grensa at jeg ble enda sykere. 

Anonymkode: 6f9b6...824

Det har jeg også. Det fordi jeg i mange år tenkte at jeg var lat og udugelig, alt skulle ordne seg hvis jeg bare tok meg sammen. Jeg har omskolert meg mange ganger, brukt alle sparepengene mine på kurs som skulle gi jobb enda jeg trengte pengene til nye senger til ungene bla. Jeg har vert leder i pedagogisk institusjon, jeg har vasket doer på min manns arbeidsplass. Litt rart at ikke noen an de eller det imellom fungerte. Man bli jo fortalt av mange at man "bare må..." så da må det være sant. Jeg blir også ofte fortalt at jeg ikke må kjenne sånn etter så vil jeg slippe å ha smerter. 

Anonymburker skrev (På 12.9.2021 den 14.45):

"Tenk positivt" er oppfunnet av mennesker som allerede har den riktige kjemiske balansen i hjernen, og fra naturens side er positive.

De forstår ikke at det handler om gener, arv og hva man har opplevd, mer enn innstilling.

Helt riktig. For oss som er født på feil side av den balansen er "tenk positivt" øvelser noe man må bruke uhorvelig mye tid og energi på. Den energien trenger jeg til andre ting. Hvis jeg blåser lang marsj i den balansen kan jeg klare å vaske gulvet mens jeg gråter (har dyr så av og til MÅ man bare). Jeg blir liksom ikke noe gladere av å sitte i ett hjem som gror over av skitt på uke 3 heller.  Evt kan jeg bruke energien på å sykle til cafeen, ta en kaffe (alene) og se om jeg får tankene over på noe annet OG samtidig fått brukt kroppen litt. Men tenk positivt, det krever enormt mye å jobbe med det hele tiden.

Når det er sagt, gode dager for meg er enormt gode dager og jeg setter umåtelig pris på å kunne sitte en kveld foran tv med strikketøyet uten å ha vondt noe sted, uten å kjenne på angst eller depresjon. Jeg er ikke kravstor sånn sett og etter en slik kveld sier jeg det høyt og takker mannen min for en fin kveld fordi han synes det er fint å vite at jeg også har gode dager 

Anonymkode: a2034...d74

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For meg er det å tenke positivt en overlevelsestrategi i livet mitt. Jeg nekter å la være å være positiv til tross for et liv som ufør og dermed visse helseproblemer som jeg nekter å  definere hele livet mitt.

Å få noen uker som blir til fine måneder uten en ambulanse i gården her og pakking til sykehus med barnet mitt, er livslykke.

Anonymkode: 3438c...f2d

Jeg er helt enig i denne måten å tenke positivt på, og det gjør jeg selv :) hver dag symptomene mine er ok er jeg positiv og takknemlig for at det ikke er en dårlig dag. Selv om min gode dag er andres verste mareritt, for jeg kan ikke gjøre noe mer på en god dag enn en dårlig.

Problemet blir når venner eller fremmede mener at om man tenker positivt så blir man frisk. Det regner jeg med du også merker ar fungerer dårlig.

--

Jeg er sengeliggende og aner ikke om jeg noen gang vil bli frisk, og stort sett går det greit. Men savner jo livet. Savner å se folk, å gjøre noe. Tror jeg skal starte å be folk donere til forskning i stedet for å be meg tenke positivt neste gang det skjer meg. Det er forskning som mangler på min sykdom.

Anonymkode: b514d...5e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.9.2021 den 15.14):

Å si til en syk og deprimert person at man skal tenke positivt, er det teiteste jeg vet om. For en som har det bra og er i balanse, er det selvsagt enkelt å tenke positivt. Men for en som har det skikkelig ræva, er det nærmest en umulighet, og skaper bare press og en enda større følelse av å være mislykket. Nei, det man kan gjøre, er å forsøke på å tenke balanserte tanker, og spørre seg selv om de tankene man har er sanne. Hjernen har jo en tendens til å lure oss til å tro på at alle de vonde tankene er hele sannheten. Samtidig er det viktig å anerkjenne de følelsene man sliter med, og tenke at man har lov til å føle seg trist når man ikke har det bra.

Anonymkode: c00dc...8bc

Dette. Jeg har det bra og er i balanse og derfor faller det meg helt naturlig å tenke positivt. Var psykisk syk i 10 år og da var det virkelig ikke så enkelt når det føles ut som at hjernen er forgiftet av sykdom og negativitet.

Anonymkode: 13fb9...8e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det har jeg også. Det fordi jeg i mange år tenkte at jeg var lat og udugelig, alt skulle ordne seg hvis jeg bare tok meg sammen. Jeg har omskolert meg mange ganger, brukt alle sparepengene mine på kurs som skulle gi jobb enda jeg trengte pengene til nye senger til ungene bla. Jeg har vert leder i pedagogisk institusjon, jeg har vasket doer på min manns arbeidsplass. Litt rart at ikke noen an de eller det imellom fungerte. Man bli jo fortalt av mange at man "bare må..." så da må det være sant. Jeg blir også ofte fortalt at jeg ikke må kjenne sånn etter så vil jeg slippe å ha smerter. 

Helt riktig. For oss som er født på feil side av den balansen er "tenk positivt" øvelser noe man må bruke uhorvelig mye tid og energi på. Den energien trenger jeg til andre ting. Hvis jeg blåser lang marsj i den balansen kan jeg klare å vaske gulvet mens jeg gråter (har dyr så av og til MÅ man bare). Jeg blir liksom ikke noe gladere av å sitte i ett hjem som gror over av skitt på uke 3 heller.  Evt kan jeg bruke energien på å sykle til cafeen, ta en kaffe (alene) og se om jeg får tankene over på noe annet OG samtidig fått brukt kroppen litt. Men tenk positivt, det krever enormt mye å jobbe med det hele tiden.

Når det er sagt, gode dager for meg er enormt gode dager og jeg setter umåtelig pris på å kunne sitte en kveld foran tv med strikketøyet uten å ha vondt noe sted, uten å kjenne på angst eller depresjon. Jeg er ikke kravstor sånn sett og etter en slik kveld sier jeg det høyt og takker mannen min for en fin kveld fordi han synes det er fint å vite at jeg også har gode dager 

Du har nok misforstått det å tenke positivt. Det handler ihvertfall ikke om å presse kroppen til det ytterst, overse egne behov, overse ens egen kapasitet mm. Det fører bare med seg mer negativt. 

Det handler om å leve i nuet, ikke dyrke offerrollen, sette pris på det som er bra, ikke sammenligne seg med alle andre - vi er ulike og har ulikt utgangspunkt, anerkjenne og godta sine begrensninger samtidig som man ser sine muligheter, sette pris på det positive og se etter og kjenne hva som er godt/bra. Skape et så godt liv man kan for seg selv utifra ens egne begrensninger og utfordringer osv. 

Ja, det krever mye arbeid når man ikke naturlig er sånn eller opplevd mye vondt/mye sykdom. Men livet blir ufattelig mye bedre og lettere å leve at det absolutt er verdt det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du har nok misforstått det å tenke positivt. Det handler ihvertfall ikke om å presse kroppen til det ytterst, overse egne behov, overse ens egen kapasitet mm. Det fører bare med seg mer negativt. 

Det handler om å leve i nuet, ikke dyrke offerrollen, sette pris på det som er bra, ikke sammenligne seg med alle andre - vi er ulike og har ulikt utgangspunkt, anerkjenne og godta sine begrensninger samtidig som man ser sine muligheter, sette pris på det positive og se etter og kjenne hva som er godt/bra. Skape et så godt liv man kan for seg selv utifra ens egne begrensninger og utfordringer osv. 

Ja, det krever mye arbeid når man ikke naturlig er sånn eller opplevd mye vondt/mye sykdom. Men livet blir ufattelig mye bedre og lettere å leve at det absolutt er verdt det. 

Jeg vet det nå. Problemet før var også at jeg var alene med barn og måtte ignorer kroppens signaler for å ha mat på bordet. I tillegg ville jeg jo klare meg selv som alle andre. De gangene jeg var hos lege og sa noe om hvor tungt ting var ble jeg kun møtt med  "ikke kjenn etter" og "Tenk positivt". Det startet allerede når jeg var 15 og smertene begynte å komme. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg vet det nå. Problemet før var også at jeg var alene med barn og måtte ignorer kroppens signaler for å ha mat på bordet. I tillegg ville jeg jo klare meg selv som alle andre. De gangene jeg var hos lege og sa noe om hvor tungt ting var ble jeg kun møtt med  "ikke kjenn etter" og "Tenk positivt". Det startet allerede når jeg var 15 og smertene begynte å komme. 

Så leit 😕 Elendig holdning av legen. Hadde vi bare kunne trykket på en bryter så var alt bra igjen, så hadde man så klart gjort det. Men krever hjelp/terapi, hverktøy og mye jobbing. Nytter lite å bare si tenk positivt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.9.2021 den 11.48):

Må bare få dette ut. Har flere sykdommer og tilstander som ødelegger livet mitt. Er ikke en av de som elsker livet som ufør. 

Men kjenner jeg er så lei av hvordan folk behandler meg; jeg skal visst bare tenke positivt, så vil alle sykdommer og skader lege seg. Chi og chakra, yin yang og syngeboller-go fuck yourself!!!

Mediter og pust godt, så forsvinner betennelser, bakterieinfeksjoner, den skjeve ryggen med skiveutglidninger vil rette seg. Og alt annet vil bli bra🙄

Og JA, jeg har angst…angst for å leve sånn resten av livet, angst for økonomien(har mange lån jeg betaler på; har kun gått til medisiner, behandlinger og mat).

Går på krykker og kvir meg for neste stoppestasjon som er salg av min bitte lille leilighet.

Så gi fan i CHI og CHAKRA og faens oldemor🥶🥶🥶🥶😓😓

Utsatt for positivitets tyranner som jeg kaller det. For enkelte så tror de at det er humøret, mat og trening som er eneste måten å bli frisk på.  Også har de et syn på at du ikke ønsker å bli frisk, hvis det ikke fungerer, samt iallefall om du ikke kaster deg på alternativ  bølgen. 

• Liker 1
Skrevet
Krokenguri skrev (2 timer siden):

Utsatt for positivitets tyranner som jeg kaller det. For enkelte så tror de at det er humøret, mat og trening som er eneste måten å bli frisk på.  Også har de et syn på at du ikke ønsker å bli frisk, hvis det ikke fungerer, samt iallefall om du ikke kaster deg på alternativ  bølgen. 

Jaaaa😔😔😔er så utrolig lei. Den dagen jeg blir tvunget til å selge leiligheten min tror jeg at jeg vil flytte langt vekk.

Kjenner for mange her som tvinger sitt positivitetstyranni på meg. Tror det er bedre mentalt å være litt mer anonym. Man kan si mye stygt om storbyene, men man kan i det minste være i fred🤭

Før elsket jeg å bli kjent med nye mennesker, men nå hater jeg det🥲

Får null forståelse av mine sykdommer og begrensninger.

• Liker 2
Skrevet

Sannheten er jo et sted midt i mellom.

Holdt selv på å klikke til slutt på alle kommentarene om at "det er bare å slutte å tenke på det, og senke skuldrene, så vipps er du gravid" da jeg holdt på med prøverør. Som er et rent, fysisk problem. Samtidig, det å ha en verktøykasse med mentale teknikker gjorde at disse årene, da jeg også slet med sykdom og død i nær familie og en utfordrende arbeidssituasjon, egentlig gikk veldig bra, da jeg aldri tillot meg selv å begrave meg i elendigheten. 

Så mental trening, teknikker, riktig innstilling, har gitt meg enormt mye. Jeg gikk fra å slite med tankekjør 2-3 timer hver natt, gjerne i flere omganger, til å nå kunne skru av en bryter, og bare si "nå skal du sove", og så slukne. Fra å grue meg til morgendagen, holde på med worst-case tankegang, til å klare å nyte at jeg akkurat der og da satt komfortabelt på sofaen og så på en serie. 

Men selvfølgelig, selv om jeg er "frelst" selv så slenger jeg ikke rundt meg med slike kommentarer, det er bare irriterende for mottakeren. 

Anonymkode: 9918b...0c9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...