AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #1 Skrevet 10. september 2021 Slutt med det! Anonymkode: 6ed5c...f22 2
Gjest laPistola Skrevet 10. september 2021 #2 Skrevet 10. september 2021 Jeg sier insjiativ, men de fleste jeg vokste opp med sier innsjativ. Hva er problemet? Tror jeg aldri har hørt noen uttale det initiativ , men jeg hadde jo skjønt meningen.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #4 Skrevet 10. september 2021 Selvsagt. Anonymkode: 7908f...017
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #5 Skrevet 10. september 2021 Hva mener du en skal si, ts? Jeg sier inisjativ tror jeg, kan sikkert komme til å si insjativ også i farten. Sier likevel ikke insjinativ som faktisk er måten de fleste sier ordet veldig feil. Anonymkode: 5f5e2...d57
Whistler Skrevet 10. september 2021 #6 Skrevet 10. september 2021 Det heter hverken innsjnativ, innsjniativ innsjativ eller insjing. Det heter initiativ der uttalen er [initsiati:´v]. Det skal altså ikke være en eneste skjylling, skjino, eller skjolelyd i ordet. Det stammer fra verbet å initiere. 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #7 Skrevet 10. september 2021 1 minutt siden, Whistler said: Det heter hverken innsjnativ, innsjniativ innsjativ eller insjing. Det heter initiativ der uttalen er [initsiati:´v]. Det skal altså ikke være en eneste skjylling, skjino, eller skjolelyd i ordet. Det stammer fra verbet å initiere. Det er ingen normale mennesker som uttaler det på den måten. Sier du na-ti-on, eller nasjon? Kanskje det er litt som enkelte østlendinger som tror og skal uttales med en hard g. Anonymkode: 23529...93a 2
Whistler Skrevet 10. september 2021 #8 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ingen normale mennesker som uttaler det på den måten. Sier du na-ti-on, eller nasjon? Kanskje det er litt som enkelte østlendinger som tror og skal uttales med en hard g. Anonymkode: 23529...93a Nasjon skrives da vitterlig nasjon. Da trenger jeg jo ikke forholde meg til at du velger å stave det feil. 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #9 Skrevet 10. september 2021 2 minutter siden, Whistler said: Nasjon skrives da vitterlig nasjon. Da trenger jeg jo ikke forholde meg til at du velger å stave det feil. Jepp, men det er et lånord fra samme språk som initiativ (og ble for ikke så lenge siden skrevet nation), med samme lyd på opprinnelsesspråket. Å uttale disse ordene på to forskjellige måter på norsk er inkonsekvent og tullete. Anonymkode: 23529...93a 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #10 Skrevet 10. september 2021 "Inisjiativ" sier nå jeg. Mener det er riktig. Anonymkode: 1c70a...798
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #11 Skrevet 10. september 2021 Whistler skrev (19 minutter siden): Det heter hverken innsjnativ, innsjniativ innsjativ eller insjing. Det heter initiativ der uttalen er [initsiati:´v]. Det skal altså ikke være en eneste skjylling, skjino, eller skjolelyd i ordet. Det stammer fra verbet å initiere. Takk. 👍 Anonymkode: 08638...392
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #12 Skrevet 10. september 2021 Whistler skrev (3 timer siden): Det heter hverken innsjnativ, innsjniativ innsjativ eller insjing. Det heter initiativ der uttalen er [initsiati:´v]. Det skal altså ikke være en eneste skjylling, skjino, eller skjolelyd i ordet. Det stammer fra verbet å initiere. Hva sier du? IniTSIAtiv? Da ler alle av deg. Det er nesten verre enn insjinativ. Anonymkode: 5f5e2...d57
Whistler Skrevet 11. september 2021 #13 Skrevet 11. september 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hva sier du? IniTSIAtiv? Da ler alle av deg. Det er nesten verre enn insjinativ. Anonymkode: 5f5e2...d57 Selvfølgelig sier jeg det. Det er det det heter. At plebeierne sier noe annet og ler betyr jo ikke at det er rett.
Gjest Blondie65 Skrevet 11. september 2021 #14 Skrevet 11. september 2021 Jeg sier insjinativ og inisjiere. Av samme grunn som jeg sier nasjon, stasjon og inflasjon, invasjon.
Whistler Skrevet 11. september 2021 #15 Skrevet 11. september 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jepp, men det er et lånord fra samme språk som initiativ (og ble for ikke så lenge siden skrevet nation), med samme lyd på opprinnelsesspråket. Å uttale disse ordene på to forskjellige måter på norsk er inkonsekvent og tullete. Anonymkode: 23529...93a At man tar ut en stavelse og mener at den skal uttales likt i alle ord er en logisk feilslutning. Du har kanksje hørt om det fiktive engelske ordet "ghoti"? Som enten kan uttales "fish", eller som total stillhet? 1
Whistler Skrevet 11. september 2021 #17 Skrevet 11. september 2021 Blondie65 skrev (5 minutter siden): Jeg sier insjinativ og inisjiere. Av samme grunn som jeg sier nasjon, stasjon og inflasjon, invasjon. De sistnevnte skrives med "sj". De første ikke. Hvordan vil du uttale initialer? 1
Gjest Blondie65 Skrevet 11. september 2021 #18 Skrevet 11. september 2021 Whistler skrev (Akkurat nå): De sistnevnte skrives med "sj". De første ikke. Hvordan vil du uttale initialer? Inisjialer. Jeg uttaler alle ord med "ti" i gammel skrivemåte med "sj". Nasjon het før nation, stasjon het før station, inflasjon het før inflation, invasjon het før invation.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #19 Skrevet 11. september 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Slutt med det! Anonymkode: 6ed5c...f22 Inchativ blir den nye normen, eller så forsvinner ordet helt og holdent, fordi det er for komplisert. I Norge er middelmådighet idealet. Anonymkode: 96306...580
Gjest DislayName Skrevet 11. september 2021 #20 Skrevet 11. september 2021 Ærlig talt, det er litt vel pretensiøst å uttale ordet iniTSiativ, selvom jeg er godt klar over at det er det det heter på fin-norsk. Dagens unge sier insj. Evt inisjiativ, deal with it. Syns ikke det er like ille som sjino, sjole og sånt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå