Gå til innhold

Styggeste norske dialekta?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er egentlig ingen dialekter jeg synes er stygge å høre på! Men noen er jo kanskje litt mer vrien å forstå enn andre. :tunge1:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Harstad. Klarer ikke den dialekten, de høres ut som de er konstant misfornøyde og klagende. 

Anonymkode: 825c5...e1e

Alt fra Bodø til Alta er generelt veldig monotont

Skrevet

Er selv haugalending, men er helt enig i at det er en lite pen dialekt! Den har ikke noen fin klang. Men jeg mener likevel at at enkelte steder på Karmøy er enda verre. Kopervik, for eksempel. Sorry, Kopervik.

Anonymkode: fc426...f97

Skrevet

Dialekten til Jorun Stiansen.

Anonymkode: 29142...598

• Liker 6
Skrevet

Saognamaol....

Anonymkode: 189ae...6e3

• Liker 1
Skrevet

Alle sørlandsdialektene er grusomme. Molde er ganske ille også. 

Anonymkode: c9a47...662

• Liker 1
Skrevet

Bergen, Stavanger, Jæren, Vennesla, Tromsø, Fredrikstad, Molde.

Skrevet

Må innrømme jeg ikke synes Bergensdialekten er så veldig fin. Jeg blir sliten i ørene av å høre på den :fnise: . Dessuten er det noen "Oslodialekter" jeg heller ikke synes er så pene men jeg er ikke  lokalkjent nok til å si akkurat hvor i det området de kommer fra. 

Anonymkode: 234bf...387

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg blander egersundsdialekt med østlandsk....bodd på Østlandet i 20 år og ingen klarer å gjette hvor jeg egentlig er fra.. men prater jeg med noen fra Egersund slår jeg om tvert. 

Anonymkode: d916f...a23

Haha! Jeg har faktisk også bodd en del år på Østlandet og på Vestlandet, så ingen klarer å plassere min dialekt heller lenger - har ubevisst slått litt om her og der og blitt litt «penere» i målet🙊

Anonymkode: 47216...7aa

Skrevet

Toten og Fredrikstad er kanskje ikke pent, men det er nå veldig sjarmerende 😍

Jeg synes det er fælt å høre fin-Trånnhjæmmer. Ei kanne med vann, ikke ei kannje med vannj. Sje, istedetfor se. 

Brekende sunnmørsk er virkelig fælt. Ej hetsje, osv.

Også den nordlandsdialekta med masse æ-er er pyton. Sånn som han Ingstad i Side om side snakker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.9.2021 den 9.03):

Synes egentlig det er flott at folk holder på dialekten sin og ikke begynner å knote, men har litt problem med han som nå er NRKs korrespondent i USA og som snakker totning, eller er det en av Gudbrandsdals-dialektene? Det virker nesten som om han smører på ekstra for at det skal bli skikkelig "bredt"... Klinger ikke særlig fint i mine ører, og jeg synes det blir søkt når det brukes ord og uttrykk som er så lokalt forankret at vi andre må tolke betydningen ut fra konteksten.

Anonymkode: b2503...9ff

Han er fra Os i Østerdalen, samme kommune som Therese Johaug.

Jeg syns ikke han snakker bredt i det hele tatt, han har nok heller justert ned litt i forhold til hva som er vanlig.

Anonymkode: f66cb...0bd

• Liker 1
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Det kommer helt an på ørene som skal høre den 👂

Skrevet

Ålesund, trøndersk og bergensk!! 🤢Oslosk og generelt standars østnorsk er ganske forferdelig det også, for der er alt SÅ HYGGELIG hele jævla tiden. 

Anonymkode: 572a1...137

Skrevet
rebella81 skrev (38 minutter siden):

Toten og Fredrikstad er kanskje ikke pent, men det er nå veldig sjarmerende 😍

Jeg synes det er fælt å høre fin-Trånnhjæmmer. Ei kanne med vann, ikke ei kannje med vannj. Sje, istedetfor se. 

Brekende sunnmørsk er virkelig fælt. Ej hetsje, osv.

Også den nordlandsdialekta med masse æ-er er pyton. Sånn som han Ingstad i Side om side snakker.

Vi sier ej hekje, ikke ej hetsje. Dialekta er sikkert ikke så pen, men vi uttaler i det minste kj-lyden korrekt her 🤠

• Liker 4
Skrevet

Liker ikke dialekten på Tynset.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi sier ej hekje, ikke ej hetsje. Dialekta er sikkert ikke så pen, men vi uttaler i det minste kj-lyden korrekt her 🤠

Haha, ok! Spørs om jeg har vært utsatt for sunnmøring med talefeil da 😅

Er trønder sjøl, vet jeg ikke har pen dialekt akkurat 🙊 Grattulere mæ daven, og sånn. Dæ, dåle hainnfeinn.

Uansett, samme hvordan man snakker, bare man ikke formidler dialekta si skriftlig, ihvertfall offentlig...

Skrevet

Den herligste dialekten jeg vet er rogalending. Det kan ha sammenheng med en viss Birgitte jeg møtte i 2012.

Den støggeste hesligste dialekten jeg vet er trøndersk. Det kan ha sammenheng med en viss Janne jeg møtte i 2013.

🐒

Anonymkode: d9fb0...c36

Skrevet

Det er mange dialekter jeg ikke liker. Men Bergens dialekt har en helt spesiell plass i hjertet mitt som får hele kroppen til å grøsse. 

Anonymkode: ac45a...7d7

Skrevet

Molde dialekten tror jeg må være den verste jeg har hørt. 

Anonymkode: a91d9...1ba

Skrevet
Strange Doll skrev (På 10.9.2021 den 10.39):

Jeg tåler ikke trøndersk 

Jeg klarer ikke å høre trøndere på TV eller radio. Det høres så bondsk og uopplyst ut. Og jeg er trønder selv! 😄 Men jeg vil si Kristiansund er absolutt verst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...