AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #21 Skrevet 10. september 2021 Fredrikstad, uten tvil. Anonymkode: 85bb9...8a3 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #22 Skrevet 10. september 2021 Carrot skrev (37 minutter siden): Ekstemt ulik, omtrent i like stor grad som oslo og trondheim da Kristiansund er på vestlandet og Kristiansand er sørpå: Kristiandsundsk tilhører de trønderske dialektene, ikke vestandsdialektene. Anonymkode: 1f7db...a6d 7
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #23 Skrevet 10. september 2021 Sånn blogger-Oslodialekt der de snakker som de skulle ønske de var en Kardashian klarer jeg ikke. Det har begybt flere i nrk radio med slik dialekt, og jeg må bytte kanal hver gang! Anonymkode: dc118...b9e 7
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #24 Skrevet 10. september 2021 Styggest: Alt fra Vestlandet og Sørlandet Anonymkode: 29142...598
AliceNextDoor Skrevet 10. september 2021 #25 Skrevet 10. september 2021 Jeg er litt nysgjerrig på hvorfor det er viktig å diskutere sånne ting som man synes er stygge. Er det noe særlig til diskusjon annet enn at man får frem en personlig mening? "jeg synes det er stygt" "jeg synes denne er stygg" "Det synes ikke jeg er stygt" "Du er dum som synes det er fint" etc. Selv synes jeg norske dialekter er utrolig vakre og full av variasjon. Å snakke noen av dem ned er rett og slett absurd. 18
Carrot Skrevet 10. september 2021 #26 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Kristiandsundsk tilhører de trønderske dialektene, ikke vestandsdialektene. Anonymkode: 1f7db...a6d Har aldri sagt de snakker møredialekt men at byen ligger på nordmøre..
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #27 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): De er helt jævlige begge to, så det må være litt av en «kåring». Anonymkode: 1f7db...a6d Kristiansandsk Kristiandsundsk (eller like i nærheten) Anonymkode: 1f7db...a6d 1
Gjest Peanut Skrevet 10. september 2021 #28 Skrevet 10. september 2021 (Trøndersk ) Ikke styggeste. Må være noe jeg ikke forstår om noe <_<
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #29 Skrevet 10. september 2021 I mine yngre dager så var jeg så heldig å få reise mye rundt i Norge i forbindelse med arbeid. Ble da kjent med alt av dialekter og kulturer, og sist men ikke minst kvinner. Hadde en konkurranse med meg selv hvor målet var å knulle ei dame fra hver region og få de til å si "knull fitta mi". Nå begynner dette å bli noen år siden, men som oslogutt så var det alltid råere og deiligere å høre de med dialekt si det. Spesielt dialekt fra Stavanger og Bergen synes jeg var stas å høre de si det. Gudbrandsdalen, derimot 😕 Anonymkode: 57ef9...af2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #30 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Arendal. Den R’n er så sjukt ekkel. Anonymkode: 0084a...032 Helt enig! Arendal-dialekten er en av få dialekter jeg virkelig ikke klarer. Anonymkode: 47216...7aa 4
Mooza Skrevet 10. september 2021 #31 Skrevet 10. september 2021 åå for en slem tråd. Jeg synes alle dialektene har sin sjarm. Jeg er nordfra, men har bodd i Stavanger- området veldig lenge, og synes dialekten her er riktig så vakker. Den som er fra Jæren er noe bredere...men fremdeles veldig flott. Bergensk flott også. Sørlandet synes jeg er fint også. . Brønnøysund-dialekten kan jeg sitte og høre på i timevis. Jeg blir så fascinert! Men hvis noen skal snakkes ned; Jeg vil vel kanskje si at diverse utgaver av "østlandsk" Mange av dem synes jeg ikke er så fine. 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #32 Skrevet 10. september 2021 Jeg synes alle menn med dialekt fra østlandet høres litt homofile ut jeg 😅 Høres så tilgjort ut på en måte. Har sikkert noe med at når vi lekte når vi var små så la vi over på en østlandsdialekt fordi det var slik de snakket i alle tegnefilmene. Synes "grovere" dialekter er mye finere. Anonymkode: 2e6ef...ec9 5
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #33 Skrevet 10. september 2021 Bergensk er den klart styggeste dialekten i Norge. De lider litt av samme klagesyndrom som folk fra Stockholm. Uansett hva de sier, så høres det ut som de er lei livet og klager på noe. Ellers er dialektene rundt Trøndelag og Østfold ganske krise. Begge de to ligner på hverandre og begge har (bevisst av egen vije) sørget for at dialektene er fordummende. Kommer du fra Østfold eller Trøndelag må du bevise at du ikke er lettere tilbakestående. Anonymkode: 6789e...e3a 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #34 Skrevet 10. september 2021 Ålesund og Arendal. Liker trønder og gudbrandsdøl jeg da. Anonymkode: 3e5a4...58a 1
Million Skrevet 10. september 2021 #35 Skrevet 10. september 2021 Jeg er ikke så begeistret for Haugesunds-dialekten. Kan ikke fordra den, ganske enkelt. Stygg å høre på.(beklager alle som kommer derfra! 😛 ) En gang jeg gikk på kveldsskole innen data, hadde jeg en klassekamerat som ofte satt ved siden av meg. Han var fra Haugesund. Hver gang han snakket til meg hørte jeg bare "blablablarrrrrrrblarrr" ut av munnen hans. I starten prøvde jeg å si "hva sa du nå?" eller "Hæ?", men jeg skjønte ikke et ord mer av det selv om han gjentok det han sa på den fæle dialekten sin. Den var rett og slett grusom, og han sa ikke et eneste forståelig ord fordi han "slukte" ordene når han snakket. Bare mumlig. Gudene vet hva jeg satt og nikket ja og ha til etterhvert. Kan ha sagt meg enig i hva som helst. Jeg forstår dialekten i dag, kjenner folk som snakker sånn Haugesunddialekt, men jeg liker den ikke noe bedre for det.
Jdz Skrevet 10. september 2021 #36 Skrevet 10. september 2021 Trøndersk (er trønder selv), spesielt bygde-trøndersk er grusomt. Brønnøysund er også ganske fælt. 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 10. september 2021 #37 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg synes alle menn med dialekt fra østlandet høres litt homofile ut jeg 😅 Høres så tilgjort ut på en måte. Har sikkert noe med at når vi lekte når vi var små så la vi over på en østlandsdialekt fordi det var slik de snakket i alle tegnefilmene. Synes "grovere" dialekter er mye finere. Anonymkode: 2e6ef...ec9 Østlandsdialekter er jo veldig mye forskjellig, da. Det er ikke sånn at vi alle snakker Oslo-sosiolekt. Jeg må henge meg på Arendal, dessverre.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #38 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg vet ikke nøyaktig hvor de bor de som snakker sånt, men enkelte nordlendinger/dialekten høres veldig sutrete ut. Anonymkode: 82c65...57d Sånn Sofie elise mener du? Anonymkode: c7fb6...37b 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #39 Skrevet 12. september 2021 AliceNextDoor skrev (På 10.9.2021 den 11.41): Jeg er litt nysgjerrig på hvorfor det er viktig å diskutere sånne ting som man synes er stygge. Er det noe særlig til diskusjon annet enn at man får frem en personlig mening? "jeg synes det er stygt" "jeg synes denne er stygg" "Det synes ikke jeg er stygt" "Du er dum som synes det er fint" etc. Selv synes jeg norske dialekter er utrolig vakre og full av variasjon. Å snakke noen av dem ned er rett og slett absurd. Ja, helt enig. "Hva er din favoritt blant norske dialekter?" hadde vært så mye hyggeligere! (i så fall, vanskelig å velge, men det måtte nok blitt en dialekt fra Nordland fordi jeg syns de har så nydelig tonefall). Anonymkode: 53d47...951 2
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 13. september 2021 #40 Skrevet 13. september 2021 Dialektene i Rogaland.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå