Gå til innhold

Styggeste norske dialekta?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Liker alle dialekter, men de jeg liker minst er dialektene fra Bergen, Sunnmøre og Kristiansand. 

Anonymkode: 6b18b...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 10.9.2021 den 11.21):

Fredrikstad, uten tvil. 

Anonymkode: 85bb9...8a3

Hællæ! Nå roær vi ner for nå prekær'ru bara pess, finaste dialekta i landet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha! Var overrasket over at vi kom til side to før noen nevnte Fredrikstad. Kan være enig i at den ikke er den peneste, men den må jo ihvertfall være den trivliæste’! 😉

Anonymkode: 59305...708

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke dialekta i Indre Østfold er spesielt pen. Har bodd der, så har fått mer enn nok av min dose præik for livet ut, merker jeg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig det er flott at folk holder på dialekten sin og ikke begynner å knote, men har litt problem med han som nå er NRKs korrespondent i USA og som snakker totning, eller er det en av Gudbrandsdals-dialektene? Det virker nesten som om han smører på ekstra for at det skal bli skikkelig "bredt"... Klinger ikke særlig fint i mine ører, og jeg synes det blir søkt når det brukes ord og uttrykk som er så lokalt forankret at vi andre må tolke betydningen ut fra konteksten.

Anonymkode: b2503...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.9.2021 den 12.13):

Kristiansandsk

Kristiandsundsk (eller like i nærheten)

Anonymkode: 1f7db...a6d

Kristiansunds-dialekta er slettes ikke slik. Hør bare på Ole Gunnar Solskjær, han er jo kristiansunder. Fiskeren i videoen er fra Averøya og snakker skikkelig bredt. Slik snakker ikke kristiansunderne😉 

Anonymkode: 00b77...074

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2021 den 14.06):

Helt enig! Arendal-dialekten er en av få dialekter jeg virkelig ikke klarer. 

Anonymkode: 47216...7aa

Er fra Arendal selv, så må bare spørre; Er det absolutt alle, eller de som prøver å snakke østlandsk med skarre- r? Altså har -ER endinger med skarre R? 

I så fall, så er jeg enig med dere i styggeste dialekt. Men om det er «ordentlig arendalsk», med Å- endinger og andre kjennetegn dere mener, så synes jeg ikke den høres så stygg ut. 😂 Hører det vel ikke selv 🙈

Anonymkode: c5223...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste riktige svaret er samtlige dialekter i Rogaland. Dialektene er like fæle som de fleste folka som bor der.

Anonymkode: fca5a...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2021 den 10.35):

Jeg synes alle som skaRRer på ÆÆREN er forferdelige.

Hva synes du? 😁

Leste at Kristiansund eller sand er kåret til Norges peneste? Er det egentlig forskjell på disse?

Anonymkode: 64587...053

Hvis du ikke hører forskjell på dialekter fra to helt forskjellige landsdeler så er du litt ja....dum... Blir som å ikke høre forskjell på en Londondialekt og skotsk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/10/2021 at 2:06 PM, AnonymBruker said:

Helt enig! Arendal-dialekten er en av få dialekter jeg virkelig ikke klarer. 

Ændalsk e da fint!  Da er det verre med dialekten fra Mo i Rana og sørover til Trøndelag. Veldig spesiell dialektblandkng av nordnorsk og trøndersk. 

Anonymkode: 0ea88...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (7 timer siden):

Hvis du ikke hører forskjell på dialekter fra to helt forskjellige landsdeler så er du litt ja....dum... Blir som å ikke høre forskjell på en Londondialekt og skotsk. 

Jeg hører jo lett forskjell når jeg hører de. Men har heldigvis ingen bekjentskaper fra noen av områdene, så hører det kun på tv o.l. 

Og da vet jeg ikke hva som er hva ;)

Anonymkode: 64587...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bred Vennesla-dialekt, slik Jorunn Stiansen snakker, er i alle fall fryktelig slitsom å høre på.

Anonymkode: fc277...114

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nordnorsk er veldig kult, og de som snakker noe som ligner på nynorsk. 

Liker nok møredialekt, østfolding og trøndersk dårligst.

Toten-dialekten finner jeg sjarmerende. Og også lignende dialekter. Hedmarking er jo utrolig koselig å høre på, tenker på Prøysen 😊

Anonymkode: 4e5b3...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 19.9.2021 den 18.39):

Er fra Arendal selv, så må bare spørre; Er det absolutt alle, eller de som prøver å snakke østlandsk med skarre- r? Altså har -ER endinger med skarre R? 

I så fall, så er jeg enig med dere i styggeste dialekt. Men om det er «ordentlig arendalsk», med Å- endinger og andre kjennetegn dere mener, så synes jeg ikke den høres så stygg ut. 😂 Hører det vel ikke selv 🙈

Anonymkode: c5223...c70

Det kan hende det er førstnevnte jeg tenker mest på altså, hvis det er en utbredt ting🙈 Gikk i klasse med ei som snakket en merkelig østlandskdialekt med skarre-r, så tror der var sånn jeg fikk den komboen der litt i halsen. 

Jeg har for øvrig en veldig stygg dialekt selv (Flekkefjord-dialekt, som er en slags blanding av Kristiansand og Stavanger 😭😂). Følte for å påpeke at jeg virkelig ikke er noe bedre selv siden jeg faktisk har disset noen andre sin dialekt🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harstad. Klarer ikke den dialekten, de høres ut som de er konstant misfornøyde og klagende. 

Anonymkode: 825c5...e1e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det kan hende det er førstnevnte jeg tenker mest på altså, hvis det er en utbredt ting🙈 Gikk i klasse med ei som snakket en merkelig østlandskdialekt med skarre-r, så tror der var sånn jeg fikk den komboen der litt i halsen. 

Jeg har for øvrig en veldig stygg dialekt selv (Flekkefjord-dialekt, som er en slags blanding av Kristiansand og Stavanger 😭😂). Følte for å påpeke at jeg virkelig ikke er noe bedre selv siden jeg faktisk har disset noen andre sin dialekt🙃

Jeg blander egersundsdialekt med østlandsk....bodd på Østlandet i 20 år og ingen klarer å gjette hvor jeg egentlig er fra.. men prater jeg med noen fra Egersund slår jeg om tvert. 

Anonymkode: d916f...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...