Gå til innhold

Er jeg sterkere enn trente jenter/ kvinner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

😂 du skal ha for å være ærlig - det er jo litt søtt også. 

Anonymkode: 15493...bb1

Vil trøste deg med å si at i tillegg så finnes det veldig mange jenter/kvinner som ikke trener styrke. Hvis det er viktig for deg å være sterkest i forholdet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vil trøste deg med å si at i tillegg så finnes det veldig mange jenter/kvinner som ikke trener styrke. Hvis det er viktig for deg å være sterkest i forholdet ;)

Takk for oppmuntringen :)

Men må jo innrømme at jeg også tiltrukket av de veltrente kvinnene. De ser jo helt fantastiske ut ! Må bare bygge meg opp selv litt mer, få vekk usikkerheten og ærefrykten overfor "de moderne amasonene". Føler jeg er i en ganske god stim nå. Får også mye glede ut av treningen, både fysisk og psykisk. 

Men vet man f.eks. ca hvor mange kvinner som trener styrke i Norge? F.eks. kvinner mellom 18 og 40 år? Jeg har jo kun frekventert 2-3 sentre i Oslo.

Anonymkode: 20ce4...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men vet man f.eks. ca hvor mange kvinner som trener styrke i Norge? F.eks. kvinner mellom 18 og 40 år? Jeg har jo kun frekventert 2-3 sentre i Oslo.

Anonymkode: 20ce4...6f5

Hvis du tar med alle kvinner som gjør en eller annen form for styrketrening  (alt fra gruppetrening til crossfit til hjemmetrening med kettlebells) så vil jeg tippe rimelig mange. Kanskje 70-80 %. I hvert fall blant de høyere utdannede. Jeg vil tippe at andelen som trener mer seriøs styrketrening er ca halvparten av disse igjen.

Anonymkode: e8814...d10

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.9.2021 den 7.52):

Hvis du tar med alle kvinner som gjør en eller annen form for styrketrening  (alt fra gruppetrening til crossfit til hjemmetrening med kettlebells) så vil jeg tippe rimelig mange. Kanskje 70-80 %. I hvert fall blant de høyere utdannede. Jeg vil tippe at andelen som trener mer seriøs styrketrening er ca halvparten av disse igjen.

Det er ikke mitt inntrykk altså. Jeg jobber i staten med en jobb hvor det er aller mest kvinner og de fleste har mastergrad eller mer. Her tror jeg det går mest i litt yoga og spaserturer/fjellturer. Jeg tror faktisk jeg er en av de aller best trente og jeg trener ikke styrke aktivt jeg heller. Bare litt push ups og sånn hjemmetrening hjemme. Men i andre miljøer så er det helt sikkert vanligere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det er ikke mitt inntrykk altså. Jeg jobber i staten med en jobb hvor det er aller mest kvinner og de fleste har mastergrad eller mer. Her tror jeg det går mest i litt yoga og spaserturer/fjellturer. Jeg tror faktisk jeg er en av de aller best trente og jeg trener ikke styrke aktivt jeg heller. Bare litt push ups og sånn hjemmetrening hjemme. Men i andre miljøer så er det helt sikkert vanligere. 

Hm, pussig, sikkert litt tilfeldig fra sted til sted. Jeg er stipendiat ved UiO, og skriver på en doktorgrad.  Jeg har inntrykk av at styrketrening er veldig vanlig, det er i hvert fall et hyppig tema rundt lunsjbordet. Litt forskjellig hva folk holder på med selvfølgelig, men styrke som et viktig element av trening og god helse er jo blitt veldig imprentet hos de fleste.  Selv trener jeg regelmessig på Sio Athletica sammen med 2-3 av mine kvinnelige kollegaer (får bra tilbud der som student eller universtitetsansatt).

Anonymkode: 07e34...272

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker jeg så en norsk statistisk undersøkelse, må vel være for ca et par år siden, som jeg tror ble gjennomført av FHI (?). Det var i hvert fall basert på en spørreundersøkelse gjort med et stort antall personer.  Undersøkelsen viste at styrketrening var sterkt voksende trend og særlig blant jenter/ kvinner, og at det pr i dag var flere jenter/ kvinner som trente styrke enn menn. Jeg husker ikke nøyaktig prosenten, men det viste at andelen var størst blant yngre og blant de med "høyere sosioøkonomisk status".  

Personlig er dette i tråd med mitt eget inntrykk. På mitt treningssenter er det betydelig flere kvinnelige medlemmer enn menn. Kvinner deltar også mye i styrketrening i gruppe, slik som "pure power". I styrkesalen/ frivektområde vil jeg anslå at det er ca 50/50. 

Anonymkode: 4c022...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/17/2021 at 7:52 AM, AnonymBruker said:

70-80%??? Nå er du HELT på villspor. 😅

On 9/18/2021 at 2:31 PM, AnonymBruker said:

Hm, pussig, sikkert litt tilfeldig fra sted til sted. Jeg er stipendiat ved UiO, og skriver på en doktorgrad.  Jeg har inntrykk av at styrketrening er veldig vanlig, det er i hvert fall et hyppig tema rundt lunsjbordet. Litt forskjellig hva folk holder på med selvfølgelig, men styrke som et viktig element av trening og god helse er jo blitt veldig imprentet hos de fleste.  Selv trener jeg regelmessig på Sio Athletica sammen med 2-3 av mine kvinnelige kollegaer (får bra tilbud der som student eller universtitetsansatt).

Anonymkode: 07e34...272

Du har ikke et representativt utvalg. Da jeg var stipendiat kunne jeg også få det inntrykket, men jeg visste jo at det ikke var et representativt utvalg. Folka i forskningsmiljøet er jo rimelig spesielle... 🤭 Hos oss var det sykling som gjaldt, ikke styrke. 

Jeg er i midten av 30-årene, og kjenner ikke lenger noen andre (kvinner) personlig som trener styrke. Ingen! Etter jeg kom meg ut av student/universitetsmiljøet og inn i travel småbarnsforeldermiljøet stupte altså andelen som trener styrke. De drar ned snittet godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (2 timer siden):

70-80%??? Nå er du HELT på villspor. 😅

Du har ikke et representativt utvalg. Da jeg var stipendiat kunne jeg også få det inntrykket, men jeg visste jo at det ikke var et representativt utvalg. Folka i forskningsmiljøet er jo rimelig spesielle... 🤭 Hos oss var det sykling som gjaldt, ikke styrke. 

Jeg er i midten av 30-årene, og kjenner ikke lenger noen andre (kvinner) personlig som trener styrke. Ingen! Etter jeg kom meg ut av student/universitetsmiljøet og inn i travel småbarnsforeldermiljøet stupte altså andelen som trener styrke. De drar ned snittet godt. 

Ja det er nok primært blant unge folk som ikke har etablert seg at  styrketrening er veldig populært. Er vel kanskje ikke så mange av dem på kvinneguiden heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beeblebrox skrev (På 14.9.2021 den 23.27):

JA, altså, det var jo selvsagt et kompliment (du får jo tolke det som du vil), men grunnen til at jeg sier at det er "sært" er fordi er spesielt (mer eller mindre ekstraordinært, vil si).  F.eks. om du kun klarer 50x10 i benk, så er det lite sannsynlig at du tar 150 max, lizm...

Hmm, men det er jo stor forskjell på eksplosiv styrke og seig styrke? Jeg tror knapt jeg har et hvitt muskelfiber i kroppen… Jeg ser mer på det som at man kan løpe 60 meteren veldig fort selv om man ikke klarer å løpe 3 km. Hvor mange pull ups tenker du det ville være naturlig å ta per 1 arms pull up? 

Jeg klarer også 1 en-arms push up men jeg klarer ikke flere enn 10 skikkelig push ups, og da kjennes det seriøst ut som jeg skal dø. Egentlig synes jeg 5 er slitsomt og begynner å få melkesyre.

Innser at det nok er uvanlig å synes at 10 push ups er mye verre enn 10 pull ups 😶

Jeg kan ikke fordra mange repetisjoner eller noen form for utholdenhetstrening. Og er tydeligvis bedre på å dra enn på å dytte.

AnonymBruker skrev (På 17.9.2021 den 7.52):

Ha ha ha nei. Blant mine venner trener de fleste, fordi vi har blitt venner vis treningen. Blant de andre mødrene på skolen og i barnehagen trener nesten ingen.

Anonymkode: 632ef...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det er nok primært blant unge folk som ikke har etablert seg at  styrketrening er veldig populært. Er vel kanskje ikke så mange av dem på kvinneguiden heller...

Jeg var relativt nylig student (er 27 nå, studerte fra 20-25), og jeg var (og dekret en av få i min omgangskrets som trente konsekvent styrke med mål om å øke i styrke og muskelmasse. Jeg ble kun kjent med 2 litt likesinnede gjennom treningen, ellers var det flest gutter som trente mer seriøs styrke. 

De fleste andre jentene som trente gjorde det mer sporadisk, dro på gruppetimer og tok noen styrkeøvelser her og der, hadde et langt opphold fra treningen før de kom i gang igjen osv. Så har heller ikke inntrykk av at det er 70-80 prosent av damer som trener konsekvent over lang tid, men det er sikkert så mange som kommer seg på trening en gang i blant og som er medlem av et treningssenter.

Anonymkode: 5bb50...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor mange pull ups tenker du det ville være naturlig å ta per 1 arms pull up? 

Minst 20 på første, 30 på andre/tredje, og når man nærmer seg 40/50 kanske 4/5...  Noe sånt ca. :vetikke:

Synes bare det hørtes pussig og spesielt ut. Spiller jo ingen rolle hva jeg mener. Kjempebra jobba med en! :opplyser::Nikke:

Endret av Beeblebrox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...