Gå til innhold

Handikapp toalett og bruken av den.   

236 stemmer

1. 1. Hva mener dere om bruk av handikapp toalett, uten synlig handikapp.

• Kun rullestol brukere
      1
    • Kun rullestol brukere og de som har tarm relatert handikapp, eks IBS el IBD
      31
    • Hvem som helst, så lenge den er ledig.
      203

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

At gulvet blir brukt til skift hadde jeg aldri tenkt på. Takk for informasjonen🙏

Anonymkode: aeee6...564

Bare hyggelig 🌷

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg synes det er helt sykt at de ikke har sånn benk som legekontorene har sånn at man kan få rent skift enten man er et barn eller en voksen multihandikapped eller man er barn av noen med et handikapp og de dermed trenger større plass for å bistå sitt barn. Noe sånt f.eks.

Stellebenk, hel liggeflate, Standard liggeflate 63x180 cm

Anonymkode: ad708...788

Ja ,helt utrolig at vi ikke er lengre i 2021. Å legge et barn og ungdom på gulvet er ikke bare tungt ifht løft.  Det er også uhygienisk og nedverdigende.  

Så opplysning og fokus er en bra ting 🙂

Skrevet

Må man på do så er det greit å bruke HC.

Anonymkode: b6b5b...72f

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Det finnes ofte 10 vanlige toaletter og 1 HC, og da bør man jo helst bruke de vanlige om man kan.  

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Aldri sett eller hørt om bøtelegging for å stå på HC-parkering. Tror ikke det skjer. Men det burde.

Handicappede med rullestol? Man må ikke bruke rullestol for å være handikappet, du vet det?
"Eneste plassen var en HC plass". Beklager, men det er entydig med at ingen plasser er ledige. Hvor vanskelig kan det være liksom?! Jeg skjeller deg når jeg ser deg låne HC-plassen. Mye. Lenge. Og høyt.
Vil du vite hvorfor?
Fordi du gjør den kjempeirriterende feilen som så mange andre før og etter deg gjør hver eneste dag. De tror de er de eneste!! De skal bare! Men rett før deg var, og rett etter deg er det også én som anser seg selv som det eneste menneske i verden, som trodde han "bare" lånte den litt. Og slik går no dagan!
Jeg sliter konstant med å finne HC-parkeringen. Det gjør det tidvis umulig for meg å ferdes på vinterføret. Likevel skal du og tilsvarende syte over at rullestolbrukere kjefter på deg bare fordi du bare skulle litt barebare. Provoserende.
Bruk nå de tilpassede toalettene da. Men please, kutt ut å bruke HC-parkeringen. Den er viktig for oss.

Anonymkode: 254fd...ff1

Men vi hadde satt en person til å passe på bilen slik at vi kunne flytte den i en fart dersom noen som trengte den kunne få den. Det var poenget. Vi gikk aldri fra bilen begge to, og det var det som var poenget. 

Jeg forstår at det er j... irriterende at HC-plasser blir misbrukt. Men da må man kjefte på de som faktisk ikke en gang bryr seg om å ta hensyn og ikke de som faktisk prøver å vise hensyn.

Skrevet

I nød så syns jeg det er greit å bruke HC toalett. Har selv gjort det når valget var enten tisse på meg eller bruke HC toalettet. Ene gangen jeg var kjapt ferdig så satt det ei i rullestol og ventet da jeg kom ut. Hun så så stygt på meg at hadde blikk drept, så hadde jeg daua momentant der og da. Hun vet jo faktisk ikke om jeg lider av tarmsykdommer eller ikke.

Skrevet
Søgni skrev (På 11.9.2021 den 21.12):

Fordi at vi er vant til å leite oss ihjel etter HC-parkering i timesvis fordi plassene fylles opp av folk som "skal bare". Det som kan være greit å tenke på, er at det som er en beleilig plass for folk uten behov for HC-plass, er forskjellen på å komme seg ut eller ikke, å være samfunnsdeltaker eller ikke, for folk med behovet. Jeg ville riktignok ikke kjefta selv, fordi jeg kjefter ikke  generelt. Det er nok bakgrunnen for at denne personen kjefta. Selv om det er kritikkverdig å kjefte, så må man se folk i sin sammenheng og. Dette er et reelt problem forresten, og ikke noe som er smått irriterende om man prøver å irritere seg.  Det som er litt av greia, er at mange er blind for privilegiet det er å kunne ta disse plassene fordi det er praktisk og de "skal bare", og dette er dypt irriterende til tider. 

Dette er et kjempeviktig poeng. Jeg nevnte min slektning i et innlegg lenger oppe, der poenget var at nettopp handicapplassen og tilpasset bil er det som gjør at vedkommende kan bo alene, i sin egen (tilpassede) leilighet, uten assistanse. Det finnes ingen unnskyldning for å parkere på en handicapplass uten HC-bevis.

• Liker 2
Skrevet
Blomsterpotta skrev (9 timer siden):

I nød så syns jeg det er greit å bruke HC toalett. Har selv gjort det når valget var enten tisse på meg eller bruke HC toalettet. Ene gangen jeg var kjapt ferdig så satt det ei i rullestol og ventet da jeg kom ut. Hun så så stygt på meg at hadde blikk drept, så hadde jeg daua momentant der og da. Hun vet jo faktisk ikke om jeg lider av tarmsykdommer eller ikke.

Sånne folk stirrer jeg tilbake på. Makan til frekkhet. Som du sier, de aner faktisk ikke om personen som kommer ut har behov for HC toalett, selv om de går på beina. 

Anonymkode: c4781...b1d

Skrevet
Skogsalv skrev (På 10.9.2021 den 14.22):

Handikappede fra 3 år og oppover må ofte bytte bleier på gulvet 🥶, da det i 95 % kun er stellebord fra IKEA,eller slike veldig små nedfellbare, beregnet på babyer..

Der hvor det i sjeldne tilfeller ER ordentlige veggbenker,  så er vasken på andre siden av rommet 😜

Helt håpløst!!! Hvorfor ser man så handikappede i kjøpesentre og fellesrommet? 

Jo,fordi de i  hovedsak ikke har  skiftemuligheter! Det er sannheten 😡

Kun vært så enkelt løst ,med en nedfallbar lem tilknyttet vask... 

Så til  dere,som benytter handikapptoalettet : ikke gris det til ❤ Det blir ofte lagt ned barn på gulvet der , på medbringt matte eller teppe.  

Godt det er flere som har reagert på dette. Har en handikappet sønn på 13 år som benytter bleie og i 9,9 av 10 tilfeller må vi benytte gulvet når bleie skal byttes. Både fysisk tungt og ofte ikke veldig trivelig på offentlige toalett da det er varierende grad av renhold rundt omkring. 

Anonymkode: d7834...228

• Liker 3
Skrevet
Søgni skrev (På 11.9.2021 den 21.12):

Fordi at vi er vant til å leite oss ihjel etter HC-parkering i timesvis fordi plassene fylles opp av folk som "skal bare". Det som kan være greit å tenke på, er at det som er en beleilig plass for folk uten behov for HC-plass, er forskjellen på å komme seg ut eller ikke, å være samfunnsdeltaker eller ikke, for folk med behovet.

Nettopp! En ting veldig mange ikke tenker på er også at handikap-parkeringsplasser har den størrelsen de har av en grunn.  Det er ikke bare nærheten til inngangen som er av betydning.

Vi har en stor Mercedes Vito der brukerens sete svinger ut fra siden av bilen. Vi er derfor helt avhengige av den ekstra bredden på parkeringsplassen. Hvis vi parkerer på en vanlig parkeringsplass er det rett og slett ikke fysisk mulig å komme seg ut av bilen. 

Hvis handikap-parkeringen er opptatt og det ikke er mulig å dobbeltparkere på en vanlig plass har vi ikke noe annet valg enn å reise en annen plass.

• Liker 2
Skrevet
sonush skrev (På 10.9.2021 den 8.32):

Hva tenker dere om det?

* Innenfor å bruke den, uten noe form for handikapp

*innenfor å bruke den, under usynlig handikapp, eks IBS el IBD? 

*innenfor å bruke kun når man er rullestol bruker, og det er den eneste som er tilrettelagt for at de kan brukes. 

Jeg opplevde for noen dager siden å bli skjelt ut av en mann i rullestol idet jeg kom ut døra, på en handikapp toalett, på en shoppingsenter. Det var en handikapp toalett og jeg hadde ingenting der å gjøre. Nå har det seg slik at jeg har IBS. Når jeg må på do, så må jeg på do. Da leter jeg etter den nærmeste jeg finner, da jeg kan være sekunder unna et skjemmende uhell. Hadde han sagt det på ordentlig måte, så hadde jeg bare beklaget og forklart hvorfor. Men når han kjefter i det jeg kommer ut, så svarte jeg omtrent like ampert tilbake, om min usynlige handikapp. 

Hva tenker dere? Er det i det hele tatt innenfor å bruke handikapp toalett uten at man er rullestol bruker? Har dere som ikke har handikapp eller usynlig handikapp av noe slag, opplevd å få kjeft for bruket?

Til syvende og sist, er noe skreven lov el regel for dette?

Jeg savner andre svaralternativer også her jeg.

Jeg synes at har man behov for det så bruker man det. Men man bør ikke bruke det unødig. 

Altså, når man har småbarn som ikke er så drevne på toalettet eller bleiebarn så er også handicaptoalettet mye mer gunstig å bruke da mange andre toaletter er for små til at man kan stå inne å hjelpe til eller stelle. 

Ofte kombineres stellerom med handicaptoalettet. 

Har man menstruasjon og bruker menskopp så er handicaptoalettet nødvendig da koppen skal spyles. Det er lite gunstig å tømme koppen for å så gå ut av avlukket for å spyle koppen for å så gå inn igjen for å sette den inn. I verstefall må man til og med stille seg i kø for å sette den inn igjen.. 

Jeg har kun en gang fått pes i form av konstant hogging i dørhåndtaket og ett killerblikk når jeg kom ut, men det var fordi ett eller annet forbanna geni fant ut at ammerommet skulle kombineres med handicaptoalettet.  Det endret de heldigvis rask på. 

Anonymkode: a2c06...91e

• Liker 1
Skrevet

Jeg har brukt handicap doen masse til sønnen min som har autisme. Han må ha et tilrettelagt toalett som må være rent/rengjøres og jeg må stå der inne med han. Det er ikke alle funksjonshemninger som er synlige. Har tatt han med på vanlige dametoaletter før, men da får jeg stygge blikk fra jenter og andre damer som mener at han ikke skal være der inne (spesielt fra 6 år og oppover). 

Anonymkode: 13927...c2f

• Liker 2
Skrevet
On 9/12/2021 at 7:37 AM, Hvemsomhelst said:

Det finnes ofte 10 vanlige toaletter og 1 HC, og da bør man jo helst bruke de vanlige om man kan.  

Enig der. Bruker aldri hc-toalett på kjøpesenter og lignende der det er mange standard toaletter. 

Men på mindre steder der det er kanskje to eller tre toaletter til sammen bruker jeg HC uten dårlig samvittighet. Om det er noen som har mer bruk for det enn meg slipper jeg de selvfølgelig foran. 

Når det gjelder sånn stor stellebenk så har jeg sett det noen få steder. Skjønner at det ideelt sett burde vært sånne over alt, men for små restauranter og cafeer har jeg forståelse for at det er vanskelig å få til. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Godt det er flere som har reagert på dette. Har en handikappet sønn på 13 år som benytter bleie og i 9,9 av 10 tilfeller må vi benytte gulvet når bleie skal byttes. Både fysisk tungt og ofte ikke veldig trivelig på offentlige toalett da det er varierende grad av renhold rundt omkring. 

Vær så snill å ikke klag på renhold, det holder at det har vært EN person med våte sko etter siste renholder var der. Et gulv i offentligheten vil aldri være rent nok til å ligge på. 

Anonymkode: 6eb3a...8b8

Skrevet

Jeg bruker handicap toalettet noen ganger, men aldri slik at noen i rullestol må vente. Ikke alltid jeg har lommer, og jeg vil ikke ha med lommeboka på do. Det syns jeg er grisete.

Anonymkode: ab9c1...10e

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg bruker handicap toalettet noen ganger, men aldri slik at noen i rullestol må vente. Ikke alltid jeg har lommer, og jeg vil ikke ha med lommeboka på do. Det syns jeg er grisete.

Anonymkode: ab9c1...10e

1. du kan jo ikke vite om det kommer en i rullestol mens du er inne på toalettet, men personen snur fordi toalettet er opptatt.

2. Selvom du bruker hc-toalettet så må du likevel ha med deg lommeboka inn der, for jeg regner med at du ikke legger den fra deg på utsiden av døren….

Anonymkode: f7c33...c76

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vær så snill å ikke klag på renhold, det holder at det har vært EN person med våte sko etter siste renholder var der. Et gulv i offentligheten vil aldri være rent nok til å ligge på. 

Anonymkode: 6eb3a...8b8

Nå er det vel ikke renholdet i seg selv det klages på. Som oftest rengjøres offentlige toalett flere ganger daglig.  Men det er endel som griser unødvendig.  Det hadde hjulpet om det var mindre pågang av hvermannsen.  At det aldri er rent nok på et gulv til å ligge på ? Det argumentet er provoserende, - for hva er alternativet.  ? At de handikappede sitter med våte og skitne bleier på 3 timers tur,eller må holde seg hjemme ? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...