Gå til innhold

Vaksinerte ender opp med mer jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mens vaksinerte ansatte fortsetter jobbe i feks skolen selv om smitten herjer, settes uvaksinerte i karantene. Er denne karantenen til alt overmål også betalt? Noen som vet? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, når du er pålagt karantene ville det vært litt ekstremt å trekke noen i lønn. Alle kan ikke vaksinere seg, og det er også frivillig. Det er helt riktig å ha ulike restriksjoner og karanteneregler, det er for å hindre smitte. Mens ulike lønnsregler villw blitt å straffe de som ikke er vaksinert uten at det er smittevernsgrunner til det. Det gjør man ikke.

Derimot kan man ikke velge å ta seg fri, man skal da jobbe hjemmefra. Det er så klart litt begrenset hva man får gjort som feks lærer, men man kan forvente at elevene følges opp, ofte holdes timen da hjemmefra mens elevene har tilsyn av annen lærer i klasserommet. 

• Liker 7
Skrevet
Næmmin skrev (19 minutter siden):

Mens vaksinerte ansatte fortsetter jobbe i feks skolen selv om smitten herjer, settes uvaksinerte i karantene. Er denne karantenen til alt overmål også betalt? Noen som vet? 

Selvfølgelig er den det. Vaksine er faktisk frivillig. Enn så lenge.

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes ikke det er så selvfølgelig! Kan man ikke ta vaksina så, men ønsker man ikke ta vaksina er det noe helt annet. Hvorfor skal noen som ikke ønsker å benyttes seg med en vaksine beskyttes av samfunnet med karantene, mens de som er vaksinerte skal utsette seg for smitte? Velger man løsninger som påfører andre ubekvem synes jeg i det minste det kan være ubetalt! Vi beskytter de altså mot seg selv og betaler de i tillegg… 

• Liker 7
Skrevet
Næmmin skrev (15 timer siden):

Jeg synes ikke det er så selvfølgelig! Kan man ikke ta vaksina så, men ønsker man ikke ta vaksina er det noe helt annet. Hvorfor skal noen som ikke ønsker å benyttes seg med en vaksine beskyttes av samfunnet med karantene, mens de som er vaksinerte skal utsette seg for smitte? Velger man løsninger som påfører andre ubekvem synes jeg i det minste det kan være ubetalt! Vi beskytter de altså mot seg selv og betaler de i tillegg… 

Selvfølgelig så lenge det er frivillig med vaksine. Du kunne valgt å ikke ta den selv. De vaksinerte får sine goder, vi uvaksinerte får karantene. Du beskytter ikke meg, hvor har du det fra? Du kan også bringe smitte videre. 

• Liker 5
Skrevet
zemer skrev (7 timer siden):

Selvfølgelig så lenge det er frivillig med vaksine. Du kunne valgt å ikke ta den selv. De vaksinerte får sine goder, vi uvaksinerte får karantene. Du beskytter ikke meg, hvor har du det fra? Du kan også bringe smitte videre. 

Vaksinene virker bedre når alle er vaksinert. Hvis du er vaksinert for eksempel, virker mine vaksiner bedre. Derfor er det viktig at vi leser oss opp på FHI.no og regjeringen.no.

• Liker 2
Skrevet

På min skole har både vaksinerte og uvaksinerte vært borte. Totalt kaos på vikarlistene. I klassene et omtrent 10 stk borte hver dag, selv med de nye testreglene. 

Jeg er bare glad for å ha vært frisk. Da er man heldig i sånne tider.

• Liker 1
Skrevet

"Alle valg har en konsekvens" som alle sier når uvaksinerte sier de syns enkelte ting er urettferdige. Her har konsekvensen dukket opp for de vaksinerte også. 

De uvaksinerte blir satt i karantene, mens de vaksinerte får mer jobb. En konsekvens av eget valg. 

• Liker 4
Skrevet
11 hours ago, zemer said:

Selv om både vaksinerte og uvaksinerte kan vidreføre smitte, så er det mer sannsynlig at uvaksinerte gjør det. 

• Liker 5
Skrevet

Ryddet for brudd på koronarommets retningslinjer. Lomvi, mod. 

Skrevet

Matbutikkjeden Morrison's i Storbritannia har begynt å trekke frivillig uvaksinertes sykepenger om de må i karantene uten symptomer (alle med symptomer må i karantene, men kun uvaksinerte må i karantene ved nærkontakt og reise). Kanskje det blir en greie fremover?

Skrevet
Aliquis skrev (På 11.9.2021 den 12.30):

Selv om både vaksinerte og uvaksinerte kan vidreføre smitte, så er det mer sannsynlig at uvaksinerte gjør det. 

Hvorfor?

Uvaksinerte vil i de fleste tilfeller utvikle symptomer,  noen vil bli veldig syke. Sannsynligheten for at uvaksinerte tester seg vil da være høyere enn en (uvaksinert) uten sykdom og symptomer? (Vaksinerte blir mindre syke, flere får heller ikke symptomer)

Man må nesten gå ut i fra at folk som kjenner seg syke, ikke går rundt og sprer virus og bakterier blant folk. Dette antar jeg er likt om man er vaksinert eller ikke. 

Skrevet
34 minutter siden, acna said:

Hvorfor?

Uvaksinerte vil i de fleste tilfeller utvikle symptomer,  noen vil bli veldig syke. Sannsynligheten for at uvaksinerte tester seg vil da være høyere enn en (uvaksinert) uten sykdom og symptomer? (Vaksinerte blir mindre syke, flere får heller ikke symptomer)

Man må nesten gå ut i fra at folk som kjenner seg syke, ikke går rundt og sprer virus og bakterier blant folk. Dette antar jeg er likt om man er vaksinert eller ikke. 

Fordi uvaksinerte smitter i mye større grad enn vaksinerte, uansett. 

Hvis det holdt at folk som kjenner seg syke "ikke går rundt og sprer virus" hadde jo denne pandemien vært historie for lenge siden. Men det holder ikke. Som uvaksinert sprer du mer smitte enn andre, like it or not. Både vaksinerte og uvaksinerte skal holde seg hjemme ved symptomer. 

• Opprett ny...