AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #1 Skrevet 9. september 2021 Jeg har en kompis som var innlagt på psykiatrisk. Han sa at de som jobba der overfalt han og dopet han ned fordi han ikke ville ta medisinene sine. Er dette virkelig lovlig i Norge? Anonymkode: 0c96f...d44
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #2 Skrevet 9. september 2021 Tvangsmedisinering er lov ja, men strengt regulert. Anonymkode: cb911...691 13
Miranda Bailey Skrevet 9. september 2021 #3 Skrevet 9. september 2021 Ja, men da er det fordi det er nødvendig. 5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #4 Skrevet 9. september 2021 Takk for svar Er det noen som kan fortelle litt mer om dette. Blir ganske kvalm av å tenke på det han måtte gjennom. Må jo vøre grusomt å jobbe med?? Han fortalte meg at han hylte og skreik og tryglet dem om å la han være i fred. De var fire menn som lå oppå han og dopet han ned.. Kan det virkelig stemme at det blir gjort på den måten? Anonymkode: 0c96f...d44
Kittyfox Skrevet 9. september 2021 #5 Skrevet 9. september 2021 (endret) Tvang er lov i helt nødvendige situasjoner. Les «lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern» §4-4. i utgangspunktet skal vedkommende mangle samtykkekompetanse, med unntak av situasjoner hvor det er fare for eget liv eller andres liv og helse Endret 9. september 2021 av Kittyfox 5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #6 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har en kompis som var innlagt på psykiatrisk. Han sa at de som jobba der overfalt han og dopet han ned fordi han ikke ville ta medisinene sine. Er dette virkelig lovlig i Norge? Anonymkode: 0c96f...d44 Du hadde nok merket det på en (nær) venn dersom han var så syk at han ble tvangsmedisinert med psykosemedisiner. Tror kanskje det er noe denne vennen din unnlater å fortelle. Jeg tipper han har utagert og vært voldelig. Anonymkode: 01a46...8b9 6
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #7 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du hadde nok merket det på en (nær) venn dersom han var så syk at han ble tvangsmedisinert med psykosemedisiner. Tror kanskje det er noe denne vennen din unnlater å fortelle. Jeg tipper han har utagert og vært voldelig. Anonymkode: 01a46...8b9 Vet ikke om det var psykosemedisiner? Han fortalte at han ga dem motstand og at det var grunnen til at han ble dopet ned, men grunnen til konflikten var at han ikke ville ta medisinene fordi han følte seg dårlig av dem. Jeg kan ikkr så mye om dette, men synes det høres helt sykt ut at han mistet alle rettighetene sine og ikke får velge selv om han vil ha medisiner eller ikke. Det er føles jo åpenbart som et veldig stort overgrep for han som han sliter med nå. Jeg skjønner at han er syk. Det har han vært lenge. Og jeg mistenker også at han ikke forteller ting som det er. Det høres som sagt helt vilt ut for meg. Anonymkode: 0c96f...d44
Miranda Bailey Skrevet 9. september 2021 #8 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Takk for svar Er det noen som kan fortelle litt mer om dette. Blir ganske kvalm av å tenke på det han måtte gjennom. Må jo vøre grusomt å jobbe med?? Han fortalte meg at han hylte og skreik og tryglet dem om å la han være i fred. De var fire menn som lå oppå han og dopet han ned.. Kan det virkelig stemme at det blir gjort på den måten? Anonymkode: 0c96f...d44 Det gjøres for å beskytte både pasienten, medpasienter og de ansatte, og det er strenge reguleringer rundt dette. Jeg har heldigvis aldri blitt tvangsmedisinert selv, men har vært innlagt på psykiatrisk flere ganger når det har skjedd med medpasienter, og felles for alle er at de sliter med psykose og/eller utagerte og måtte roes ned. Man blir ikke tvangsmedisinert bare fordi man ikke ønsker å ta antidepressiva en dag, liksom. 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #9 Skrevet 9. september 2021 Miranda Bailey skrev (1 minutt siden): Det gjøres for å beskytte både pasienten, medpasienter og de ansatte, og det er strenge reguleringer rundt dette. Jeg har heldigvis aldri blitt tvangsmedisinert selv, men har vært innlagt på psykiatrisk flere ganger når det har skjedd med medpasienter, og felles for alle er at de sliter med psykose og/eller utagerte og måtte roes ned. Man blir ikke tvangsmedisinert bare fordi man ikke ønsker å ta antidepressiva en dag, liksom. Ok, skjønner. Har aldri hørt at han er psykotisk, men ser lett for meg at han kan utagere hvis han får panikk, og ser lett for meg at han får panikk hvis han føler seg presset i et hjørne. Vet han har slitt med panikkangst og til dels vært skeptisk til autoriteter. Etter å ha snakket med han så får jeg en sånn ekkel følelse av maktmisbruk. Jeg stoler på helsevesenet vårt altså, men synes det han forteller virker veldig rått. Anonymkode: 0c96f...d44
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #10 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ok, skjønner. Har aldri hørt at han er psykotisk, men ser lett for meg at han kan utagere hvis han får panikk, og ser lett for meg at han får panikk hvis han føler seg presset i et hjørne. Vet han har slitt med panikkangst og til dels vært skeptisk til autoriteter. Etter å ha snakket med han så får jeg en sånn ekkel følelse av maktmisbruk. Jeg stoler på helsevesenet vårt altså, men synes det han forteller virker veldig rått. Anonymkode: 0c96f...d44 Det kan godt være at han opplevde det slik han forteller det, at det er slik han husker det, og det kan være han utelater deler av historien. For hans del føltes det nok ut som maktmisbruk, men når man er så dårlig at tvang vurderes, er pasienten ganske dårlig og har vanligvis ikke selvinnsikt i egen situasjon. Anonymkode: 90eb7...5b7 1
Miranda Bailey Skrevet 9. september 2021 #11 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ok, skjønner. Har aldri hørt at han er psykotisk, men ser lett for meg at han kan utagere hvis han får panikk, og ser lett for meg at han får panikk hvis han føler seg presset i et hjørne. Vet han har slitt med panikkangst og til dels vært skeptisk til autoriteter. Etter å ha snakket med han så får jeg en sånn ekkel følelse av maktmisbruk. Jeg stoler på helsevesenet vårt altså, men synes det han forteller virker veldig rått. Anonymkode: 0c96f...d44 Tvang er som regel aldri en hyggelig opplevelse, hverken for pasienten som opplever det, de ansatte som må utføre det eller pårørende som får høre om det - men det er som regel nødvendig. Selvinnsikt er noe man ofte ser mangler hos mennesker som sliter med alvorlige psykiske lidelser, og da er det fort gjort å få en fiendtlig holdning mot helsevesenet som egentlig bare ønsker å hjelpe. Jeg har selv blitt tvangsinnlagt tidligere for eksempel, og det føltes veldig urettferdig og brutalt mens jeg sto i det, men i ettertid har jeg innsett at det ikke var noen annen måte å gjøre det på. Jeg ville jo ikke bli med på det, og alternativet var jo at jeg skadet meg selv. Om han selv føler at han har blitt utsatt for maktmisbruk, så er dette selvsagt noe han kan melde ifra om, men slik du beskriver det så høres dette helt normalt ut. Tvang brukes ikke på friske individer, så det er ikke utenkelig at det er deler av historien han utelukker, eller deler han selv kanskje har glemt/fortrengt. 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #12 Skrevet 10. september 2021 Tvang brukes når det er absolutt nødvendig for pasientens beste, mtp behandling, sikkerhet osv. det er strengt regulert, og det må rapporteres grundig. Ansvarlige for tvangen må utrede hvorfor, at det ikke fantes andre mildere alternativer osv, og dette skal gåes igjennom av kontrollkommisjonen og fylkeslegen. Kontrollkommisjonen består av bl.a. En uavhengig lege, en advokat, samt brukerrepresentant og/eller pårørenderepresentant. ingen tvil om at det kan være dramatisk for pasienten, men det skal altså være siste mulige utvei, og absolutt nødvendig Anonymkode: 9734f...d82 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #13 Skrevet 10. september 2021 Takk for svar Det jeg egentlig lurer på er om det er sannsynlig at dette har skjedd fordi han ikke ville ta medisinene sine? Hva betyr det å bli dopet ned. Alså sovner man helt, eller er man våken, men roligere? Anonymkode: 0c96f...d44
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #14 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar Det jeg egentlig lurer på er om det er sannsynlig at dette har skjedd fordi han ikke ville ta medisinene sine? Hva betyr det å bli dopet ned. Alså sovner man helt, eller er man våken, men roligere? Anonymkode: 0c96f...d44 Han snakker nok sant ut i fra sin opplevelse av det som skjedde. Man blir ofte sløv og trøtt av medisinene. Hvilken virkning dem har avhenger av hva han har fått. Om det er beroligende eller psykosemedisin. Men felles for dem er at man føler seg sløvet ned. Anonymkode: dfa0a...0b2 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #15 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vet han har slitt med panikkangst og til dels vært skeptisk til autoriteter. Han er nok ikke en særlig pålitelig kilde til informasjon..... Anonymkode: bd2ea...3f7 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #16 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for svar Det jeg egentlig lurer på er om det er sannsynlig at dette har skjedd fordi han ikke ville ta medisinene sine? Hva betyr det å bli dopet ned. Alså sovner man helt, eller er man våken, men roligere? Anonymkode: 0c96f...d44 Det er nok noe mer enn at han bare ikke ville ta medisiner. Han har nok vært veldig psykisk syk, så du bør ikke tro på at hans syn på saken er den riktige, selv om han kanskje tror det selv. Anonymkode: 10d00...b15 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #17 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han snakker nok sant ut i fra sin opplevelse av det som skjedde. Man blir ofte sløv og trøtt av medisinene. Hvilken virkning dem har avhenger av hva han har fått. Om det er beroligende eller psykosemedisin. Men felles for dem er at man føler seg sløvet ned. Anonymkode: dfa0a...0b2 Han sa til meg at han var våken, men at han ikke klarte å bevege seg. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han er nok ikke en særlig pålitelig kilde til informasjon..... Anonymkode: bd2ea...3f7 Nei, jeg forstår jo det. Han er dessverre den eneste kilden til informasjon jeg har. Vanskelig å vite hvordan jeg skal forholde meg til det jeg hører fra han. Hva er sant og ikke, og hva jeg bør råde han til. Jeg blir jo redd for at min venn opplever misbruk. Han er jo syk og blir det ord mot ord, så er det ingen som hører på han. Samtidig så skjønner jeg at dette aller mest sannsynlig var helt etter boken. Anonymkode: 0c96f...d44
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #18 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for svar Det jeg egentlig lurer på er om det er sannsynlig at dette har skjedd fordi han ikke ville ta medisinene sine? Hva betyr det å bli dopet ned. Alså sovner man helt, eller er man våken, men roligere? Anonymkode: 0c96f...d44 Det kan bety begge deler. Jeg er litt uenig med de som forsvarer dette, den situasjonen - tvang- vil for de fleste fremme trang til protest, og dermed kan det forsvares med at en ikke er føyelig. Jeg forstår selvsagt at den kan være nødvendig om en er til fare for seg selv eller andre, men at en skriker eller stritter imot er jo naturlig. Jeg har vært innlagt på tvang og tvangsmedisnert ( det er 25 år siden, så jeg håper ting har blitt litt bedre), det er riktig at jeg fikk snakke med en advokat og lege ,men jeg var jo så neddopa at jeg ikke klarte og si en sammenhengende setning, så da blir man jo ikke vurdert frisk og sluppet ut. Jeg var på ingen måte voldelig ,men jeg stilte spørsmål om Og hva medisiner jeg tok inneholdt, ville ikke spise den usunne maten de serverte, ønsket og dusje oftere, og ønsket ikke og sitte i felles tv rom med andre pasienter og se på tv og spise kaker. Jeg var « vanskelig « . Det er den verste opplevelsen jeg har vært med på ( voldtekten som ledet til depresjon var en drøm i forhold ) og jeg har traumer ennå, og våkner om natten av mareritt, og tror jeg er tilbake. Når jeg til slutt skjønte spillet deres - være føyelig, spise det jeg fikk beskjed om, ta medisiner som jeg skulle, dusje når jeg fikk beskjed og glemme ønsket om frisk luft og mosjon - altså være helt apatisk , da slapp jeg ut med null oppfølging. Som nevnt er min opplevelse noen år tilbake i tid, men de jeg har snakket med som har opplevd det samme senere sier det samme. Jeg tror du skal ta din venns opplevelse på alvor. Anonymkode: ebb79...428 1
Purple_Pixiedust Skrevet 10. september 2021 #19 Skrevet 10. september 2021 Jeg ble tvangsmedisinert i somatikken under nødrettsparagrafen fordi jeg motsatte meg livreddende behandling. De holdt meg fast, og jeg klarte ikke å bevege meg da den virket. Jeg opplevde det som et overgrep og det trigget traumer jeg har, så jeg slet med det i etterkant. Men jeg skjønte jo i ettertid hvorfor de gjorde det. Jeg var bare ikke klar over at det var lov. Men det er det jo. Jeg aner ikke hvorfor de dopet ned din venn, men noen ganger er det nødvendig. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå