Gå til innhold

Noen som har operert ut visdomstenner?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal operere ut vidsomtennene i morgen. Tannlegen tok røntgen og sa at røttene har en slags klo-form som ikke vil la seg fjernes humant med trekking og at hun måtte henvise meg til kjeveortoped. Kjeveortopeden var enig og sa jeg måtte ha narkose for å få tatt de ut.

Det er en god stund siden og plutselig fikk jeg telefon med spørsmål om å komme i morgen. Jeg sa ja men aaaaner ikke hva jeg går til.

Er det noen som har gjort det samme og hvordan gikk det? Hadde du mye smerter i ettertid? Er det mer skånsomt med operasjon i narkose mtp at de får bedre tid og slipper å røske og dra slik de må ved trekking? Eller blir det større sår?

Kjenner jeg begynner å bli veldig stresset nå, er så sinnsykt var på smerter osv i munnen ☹

Anonymkode: 6574d...85e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok alle 4 i narkose, og det er jeg så glad for!! Var ør og trøtt etter narkosen første dagen, så da sov jeg stort sett til dagen etterpå. Dagen etterpå var det ømt og siden jeg hadde tatt alle 4 hadde jeg ikke noen side å tygge på så levde på smoothie og yoghurt noen dager, men det gikk helt fint. Litt ømt, men ingen smerte 😊

Anonymkode: e63e1...c06

• Liker 1
Skrevet

Har operert ut tre stk. Ikke med narkose da. Gikk helt fint! Litt vondt samme dag, men ikke så ille.

Anonymkode: b8443...f97

Skrevet

Trakk ut mine for et par uker siden. Fikk lokal-bedøvelse. Gjorde ikke noe vondt under selve operasjonen. 
Dagen etterpå gjorde det ganske vondt, men fikk utskrevet paralgin forte og Ibux. Det gjorde jobben! :) 
Hadde ingen følelser i leppene, tungen, kinnet og haken i flere timer etterpå (sykt ubehagelig), men samme kveld kom alle følelsene tilbake. 
Ingenting å grue seg til!

Anonymkode: 3168b...bfe

Skrevet

Måtte fjerne alle 4 i narkose av oralkirurg. 

Mine røtter sto utover. Se for deg slike barnemenyer med pølse som de kutter i fire på toppen før de stekes/friteres. Sånn sto 2 av de. 

De to andre var bøyd innover og vokste ut skjevt og jeg fikk en kraftig betennelse som gikk i blodet med tilhørende kjevebetennelse. 

Trakk 2 og 2 tenner. Nederste var verst i dagene etterpå. Så ut som jeg hadde kusma. 

Levde greit på PF og ibux den første uka. 

Anonymkode: 56e68...902

Skrevet

Det er ikke så vondt i ettertid som man skulle tro. Jeg har tatt 3, dog uten narkose, men 2 av de hos kirurg. Overlevde helt fint!

Skrevet

Har tatt 2 hos kirurg (ikke narkose) og de andre 2 hos tannlege noen år senere.

De 2 hos kirurg var de som var nede. Operasjon og smerter gikk fint, fikk noe paralgin forte med etterpå, men de spiste jeg ikke. Det som var største "problemet" var at det gikk en stind før hullene lukket seg og det samlet seg mat i dem. Jeg husker at jeg greide nesten ikke å få i meg mat resten av dagen operasjonen var, men mest pga at det blødde litt og det var problemer med å få svelgt. Var mangelen på mat den dagen jeg husker bedre enn både operasjon og ev smerter.

Skrevet (endret)

Fjernet en visdomstann med kirurgi, med lokalbedøvelse vel å merke. Tannlegen brukte kanskje 20-30 minutter fra bedøvelsen ble satt til jeg var ferdig. Blødde litt de første to dagene og hadde smerter i 1/2-2 uker etter inngrepet, men Paracet og Ibux gjorde jobben. Jeg er forresten også var på tannsmerter som deg, men det gikk overraskende bra 🙂

Hullet som blir igjen er lurt å være oppmerksom på, der kan det samle seg en del matsmuler man ikke legger merke til 🙈

Endret av Maranta
Skrevet

Du er vel henvist til en oralkirurg, ikke en kjeveortoped? Kjeveortoped er en «reguleringstannlege».

Anonymkode: 4f015...aef

Skrevet

Så lenge man ikke får infeksjon eller andre komplikasjoner, er det i seg selv veldig lite vondt. Jeg tok ibux og paracet bare sånn for sikkerhets skyld første dagen. Vær nøye med å skylle nedi hullet med skyllesprøyte (eller en butt kanyle) og saltvann etter hvert måltid om de ikke syr det helt igjen (hos meg laget kirurgen et åpent hull og sydde bare litt fremme og bak for at det er større infeksjonsfare hvis det sys igjen) og bruk corsodyl slik som du får beskjed om. Jeg vil også i tillegg anbefale at om du får et hull baki der, at du spiser brød uten frø til det har grodd, fordi hos meg satt det seg fast et sesamfrø i hullet og vi styrte på hjemme med pinsett og alt mulig i timesvis for å få frøet ut igjen fra hullet! 

Anonymkode: 84a08...7f4

Skrevet

Opererte ut to for åtte år siden. Den ene, som var veldig bøyd, brukte kjeveortopeden nesten én time på å få ut. Hovnet opp i halve ansiktet etterpå. Var dog på jobb dagen etter uten særlige smerter. Det var slitsomt under operasjonen, mest fordi tannlegen måtte bruke så mye makt på å få den ut. Blir skikkelig sår i munnviken. Var nøye med rengjøring (med sprøyte) av "kraterne" de neste ukene.

Anonymkode: 6c7d4...72f

Skrevet

Jeg hadde en cyste i kjeven som hadde kapslet inn den ene visdomstanna mi. Den ville knekke kjevebeinet mitt om jeg ikke opererte den vekk sa tannlegen jeg var hos og jeg ble henvist til oralkirurgi. Jeg måtte ha narkose.

Kirurgen sa til meg før han gikk i gang at når de drev på der inne så tok de like gjerne alle 4 visdomstennene for "vi sender ikke en lastebil fra Mo i Rana til Oslo med bare en fyrstikkeske i lasten".

Jeg ble kjempedårlig i etterkant, men jeg tåler ikke narkose spesielt godt. Fastingen før operasjonen og narkosen gjorde at jeg ble sengeliggende en uke. Hadde ikke store smerter, men var helt tømt for all energi. Mistet følelse i halve underleppa, fikk en nerveskade under operasjonen. Tok ca 6 måneder før jeg følte den delen av leppa igjen.

Anonymkode: 813d7...a44

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du er vel henvist til en oralkirurg, ikke en kjeveortoped? Kjeveortoped er en «reguleringstannlege».

Anonymkode: 4f015...aef

Jeg var hos kjeveortoped for vurdering først. Skal operere på kjeve- og ansiktskirurgisk dagkirurgi. Hva tittelen til selve kirurgen er vet jeg ikke, jeg ble oppringt for 2 dager siden og fikk bare en sms med tid og sted og at jeg må faste.

Takker alle for at dere har tatt dere tid til å svare!! ❤

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg var hos kjeveortoped for vurdering først. Skal operere på kjeve- og ansiktskirurgisk dagkirurgi. Hva tittelen til selve kirurgen er vet jeg ikke, jeg ble oppringt for 2 dager siden og fikk bare en sms med tid og sted og at jeg må faste.

Takker alle for at dere har tatt dere tid til å svare!! ❤

Da er det nok en oralkirurg (spesialist) som skal ta disse ut for deg! :) 
Jobber selv som kjeveortoped, har aldri trukket ut noen av pasientenes visdomstenner før for å si det sånn..😅

Er en veldig liten risiko for en permanent nerveskade. Mener den ligger på rundt 0.5 %. 

Du kommer nok til å kjenne på smerter dag 1  (dagen etter operasjonen) til dag 5. 

Dette kommer til å gå helt fint! 

Anonymkode: 3168b...bfe

• Liker 1
Skrevet

Jeg opererte ut visdomstennene nede i narkose. Å få narkosen har helt greit.
Var litt trøtt etter narkosen og hadde litt vondt da jeg våknet. Fikk da mer smertestillende. Med meg hjem fikk jeg paralgin forte og det gjorde at jeg ikke hadde noen smerter. Spiste flytende mat i en uke siden jeg var redd for å få matbiter i sårene. 

Skal sies at jeg fikk en byll på den ene siden etter to uker og måtte inn for å åpne opp såret for å få renser det. Etter det grodde det fint. 

Alt i alt så var det mye mindre smertefullt enn jeg fryktet. 

Anonymkode: e0bb6...9d0

Skrevet

Bli hentet, ikke kjør, ikke gå hjem, ikke sykle -jeg var så dum på den ene tanna, bodde jo sååå nære sykehuset! Shit, det var den mest "drita" turen hjem jeg noen gang har hatt uten å ha drukket en dråpe alkohol. :P 

Ellers så var det mye smerter, husker ikke hvor lenge, mest de første dagene, også tok det noen uker før all vondten var helt borte. Og ja, som andre snakker om, faren for infeksjon er stor, så vært forsiktig med alt du putter i munnen, og følg de reglene du får. 

Men det går jo helt fint! Vondt etter på ja, men det går helt fint. Jeg har tatt alle fire! 

Anonymkode: 47df7...d73

Skrevet

Takker igjen for alle svarene. Jeg ba om beroligende da jeg kom, dagkirurgen var et sirkus og jeg ble fryktelig stresset. Fullt kaos der! Heldigvis var de utrolig greie og tok meg veldig på alvor. Fikk et beger med noe som smakte paracetdynket tequila. Ble ganske blid, og så husker jeg absolutt ingenting etter det før jeg våknet igjen etter narkosen. Selv om jeg satt på et venterom da jeg fikk den 🙃 Har faktisk aldri opplevd å være så dopa at jeg ikke husker noe i våkende tilstand. 

Ihvertfall, nå i ettertid har det vært helt jævli.. Dette er min fjerde operasjon på et år og de andre har vært mye større (ikke i munnen eller sammenheng) men dette er definitivt den værste. Fikk ibux forebyggende og morfin intravenøst men det var så vondt at jeg bare satt og gråt. Fikk vival for å bli sløvere og til slutt max dose ibux og paracet jeg kunne få i tillegg til morfinen. Tok over 2 timer å få meg ned på et sånt nivå at jeg sovnet men da våknet jeg fortsatt av smerter innimellom.

Kirurgen sa at de måtte fjerne deler av bein i kjeven i tillegg til tennene og at det derfor gjør en del vondere enn antatt og også gir større hevelser. Ser ut som en hamster.

Er heldigvis på et så jevnt nivå med forebyggende smertestillende nå at ting er ganske greit sammenlignet med hvordan det var før.

Uansett, det ble en lang oppdatering. Ville bare dele og takke igjen for at dere tok dere tid til å svare. Det gjorde at tiden før jeg kom til sykehuset ble ganske mye roligere og jeg gruet meg ikke så mye. Vit at dere er viktige 😊

• Liker 3
Skrevet

Jeg opererte ut ei visdomstann som låg under tannkjøttet i narkose. Det reddet meg for jeg har alvorlig tannlegeskrekk og hadde anspent alle muskler med mere til i våken tilstand. Våknet og tok smertestillende etter det tannlegen sa. Hadde ikke smerter. Kun øm og ubehagelig. positiv opplevelse.

Anonymkode: bab53...03a

Skrevet

Tok 2 stk på den måten, røttene var so  fiskekroker. Hadde vondt i 2 dager etterpå og så ut som en hamster, men fikk jo smertestillende og deretter var det over.

Anonymkode: ec02b...2a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...