Gå til innhold

Sitter spiralen feil?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg satt inn kobberspiral for kort tid siden. Jeg har ikke født tidligere og har bakovervendt livmor, om det skulle ha noe å si. Hadde helt uutholdelige smerter etter innsetting, virkelig aldri hatt så vondt før. Da jeg skulle prøve å ha sex for første gang 2 uker etterpå, stakk parneren seg på trådene. Jeg dro derfor til gynekolog for å klippe dem, men hun sa at de allerede var korte og at alternativet var å klippe de helt ned. Det ønsket jeg ikke, så valgte å prøve litt tid for å se om det gikk seg til. Dro tilbake for noen dager siden da det fremdeles stakk veldig, for å klippe trådene helt bort. Gynekologen måtte grave frem trådene for å få klippet dem, kjentes ut som vanlig mensensmerter. Da vi skulle ha sex samme kveld som trådene var borte stakk han seg på selve SPIRALEN. Han begynte å blø så det var tydelig at han har truffet spiralen. Hadde vondt på venstre side av magen/livmora samme kveld. Stakk en finger inn for å kjenne, og jeg kan kjenne spiralen med fingeren?? Kan det være at den har falt ut av posisjon? Spiralen skal vel være såpass langt inne i livmoren at man ikke kan kjenne den?? Har noen opplevd dette og må spiralen fjernes dersom den er i feil posisjon eller kan den dyttes på plass? 

Orker virkelig ikke ta den ut allerede nå, da jeg ikke er klar for den type smerte allerede nå...

Setter virkelig pris på seriøse svar ❤️ 

Anonymkode: 9775c...ff9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres virkelig ut som den sitter feil. Akuttime i morgen! Jeg tror også du må ta en angrepille hvis han kom inni deg. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg satt inn kobberspiral for kort tid siden. Jeg har ikke født tidligere og har bakovervendt livmor, om det skulle ha noe å si. Hadde helt uutholdelige smerter etter innsetting, virkelig aldri hatt så vondt før. Da jeg skulle prøve å ha sex for første gang 2 uker etterpå, stakk parneren seg på trådene. Jeg dro derfor til gynekolog for å klippe dem, men hun sa at de allerede var korte og at alternativet var å klippe de helt ned. Det ønsket jeg ikke, så valgte å prøve litt tid for å se om det gikk seg til. Dro tilbake for noen dager siden da det fremdeles stakk veldig, for å klippe trådene helt bort. Gynekologen måtte grave frem trådene for å få klippet dem, kjentes ut som vanlig mensensmerter. Da vi skulle ha sex samme kveld som trådene var borte stakk han seg på selve SPIRALEN. Han begynte å blø så det var tydelig at han har truffet spiralen. Hadde vondt på venstre side av magen/livmora samme kveld. Stakk en finger inn for å kjenne, og jeg kan kjenne spiralen med fingeren?? Kan det være at den har falt ut av posisjon? Spiralen skal vel være såpass langt inne i livmoren at man ikke kan kjenne den?? Har noen opplevd dette og må spiralen fjernes dersom den er i feil posisjon eller kan den dyttes på plass? 

Orker virkelig ikke ta den ut allerede nå, da jeg ikke er klar for den type smerte allerede nå...

Setter virkelig pris på seriøse svar ❤️ 

Få dritten ut. Nå.

Anonymkode: aadc5...c4b

• Liker 2
Skrevet
Dhllgfehl skrev (1 time siden):

Det høres virkelig ut som den sitter feil. Akuttime i morgen! Jeg tror også du må ta en angrepille hvis han kom inni deg. 

Tusen takk for svar! Da tar jeg turen til gynekolog i morgen. Har du spiral selv, og kan du kjenne selve spiralenden med fingeren? 

Skrevet

Sjekket de ikke plasseringen med ul? Det er ekstremt viktig for oss med bakoverliggende livmor 

Anonymkode: e799f...2cc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Sjekket de ikke plasseringen med ul? Det er ekstremt viktig for oss med bakoverliggende livmor 

Anonymkode: e799f...2cc

De tok ikke Ul etter at gyn klippet trådene, men sjekket med Ul at alt var greit da jeg satt den inn.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Tusen takk for svar! Da tar jeg turen til gynekolog i morgen. Har du spiral selv, og kan du kjenne selve spiralenden med fingeren? 

Jeg har opplevd at hormonspiralen falt ut i/etter samleie, det gjorde vondt etterpå og jeg kjente den med fingeren. (Før det kjente jeg kun trådene). Jeg måtte ta angrepille(fordi den da satt feil og da muligens ikke ga beskyttelse) 

Endret av Dhllgfehl
Skrevet

Nå er ikke jeg noen spesialist, men det skal vel godt gjøres å stikke seg på selve spiralen, tror jeg :klo:  Jeg har forøverig stukket meg på trådene, og begynt å blø selv.  Du får ta en tur til legen, men jeg tipper at det er trådene, for de er veldig skarpe med en gang de er klippet.

Skrevet

Få det sjekket, jeg har kobberspiral selv, noen ganger i mnd så ligger spiralen lavere og lenger ned mot skjeden enn ellers, er vel pga syklus og sånn, kanskje det er det? Det gjorde så JÆVLIG vondt å sette den inn, jeg spurte legen om den kan skli ut, og hun smilte og sa "det ville du merka ja" fordi det skal litt til før den sklir så langt ut at du kan kjenne selve den.. den skal jo OPP i livmora..

Anonymkode: dce51...790

Skrevet

Spiralen er ikke spiss, så det høres veldig merkelig ut at man skal kunne stikke seg på den og blø av det. Høres heller ut som at trådene er klipt alt for kort (og at de i utgangspunktet var klipt for kort til å begynne med), men du må selvfølgelig gå til legen og sjekke. 

Anonymkode: e5a4f...58d

Skrevet

Jeg har bakovervendt livmor.. hun satte den inn ganske uforsiktig og jeg gråt faktisk for det var så vondt.. De sjekket ingenting med UL..

I tiden etterpå hadde jeg stikkende smerter i magen og smerter under orgasme. Da bestemte jeg meg for å bli kvitt dritten, deretter steriliserte jeg meg. Beste valget jeg har tatt. 

(Ble heldigvis ferdig med barn da jeg var 24. er nå 34🙂)

Anonymkode: d23cd...739

• Liker 2
Skrevet

Jeg får litt dårlig samvittighet når jeg leser hvor mye smerte enkelte får av den der spiralen. Kvinner gjør det altså for at menn skal slippe å bruke kondom, eller uønsket graviditet og samtidig får sexlysten sin redusert... så jeg synes vi menn slipper billig unna🤐

De trådene er som regel av nylon(fiskesnøre), jo kortere de klipper dem jo mere stikker man seg på dem. Det føles bare ubehagelig, men ubehagelig nok til at man ikke penetrerer for dypt etterpå. Men uansett hvis en mann stikker seg til blods, har man vel vært for brutal uansett. Disse nylontrådene er jo for å ha muligheten av å trekke ut spiralen senere, så det må nok være en liten stump der. Når man kjenner disse trådene er jo det et varsel at man er dypt nok allerede,  det "legges på minnet" til neste gang.

Jeg synes denne forklarer en god del om spiraler: https://www.lommelegen.no/gynekologi/artikkel/bakovervendt-livmor/68926547

Skrevet
Bamseklemmer skrev (1 time siden):

Jeg får litt dårlig samvittighet når jeg leser hvor mye smerte enkelte får av den der spiralen. Kvinner gjør det altså for at menn skal slippe å bruke kondom, eller uønsket graviditet og samtidig får sexlysten sin redusert... så jeg synes vi menn slipper billig unna🤐

De trådene er som regel av nylon(fiskesnøre), jo kortere de klipper dem jo mere stikker man seg på dem. Det føles bare ubehagelig, men ubehagelig nok til at man ikke penetrerer for dypt etterpå. Men uansett hvis en mann stikker seg til blods, har man vel vært for brutal uansett. Disse nylontrådene er jo for å ha muligheten av å trekke ut spiralen senere, så det må nok være en liten stump der. Når man kjenner disse trådene er jo det et varsel at man er dypt nok allerede,  det "legges på minnet" til neste gang.

Jeg synes denne forklarer en god del om spiraler: https://www.lommelegen.no/gynekologi/artikkel/bakovervendt-livmor/68926547

Ja, det kan du si.. Trådene er helt fjernet allerede da de ble klippet for kort da jeg satt den inn.  Det er altså selve spiralen som kjennes.. Takk for deling av link, skal sjekke den ut☺️ 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det kan du si.. Trådene er helt fjernet allerede da de ble klippet for kort da jeg satt den inn.  Det er altså selve spiralen som kjennes.. Takk for deling av link, skal sjekke den ut☺️ 

Tror lengden på spiralrøret ditt er for langt, det skal jo tilpasses etter dybden av livmoren. På en annen side tror jeg ikke produsentene bryr seg så mye om det er behagelig eller ikke, spiralen har jo bare en hensikt. Derfor synes jeg det er ubegripelig at man ikke har forsket på prevensjons som gir mere behag. Jeg føler med dere kvinner, ja sjekk den linken og underkategoriene. Spør evt om tilpasning av lengden på røret☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...