AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #1 Skrevet 9. september 2021 Jeg har skaffet meg en border collie valp som nå er 9 uker. Hun er veldig snill og lærevillig, men jeg er veldig usikker på hvor mye stimuli hun behøver i løpet av en dag!! I løpet av en dag ser dagen slik ut: Jeg er ute med henne i hagen noen små turer der vi leker litt og går på do. Av og til er jeg ute i 20min og slapper av og leker. I tillegg går jeg en litt lengre tur på 10-15 min litt bortover veien så hun skal få se noe annet enn hagen. Hun får hilse på mennesker og andre hunder, og jeg forsøker å få inn noen små treningsøkter med "sitt" osv. på 5-10min. MEN hun får 2-3 raptuser pr.dag. Da biter, knurrer, bjeffer og hopper hun mot meg. Forsøker å bytte ut fingrene/sideflesket og andre deler av kroppen som hun biter på med biteleker, men denne varer i 5 sek før hun tar fart og hopper på meg igjen. Jeg har tolket dette som at hun er veldig overtrøtt da jeg synes hun sover litt lite. Jeg har startet ro-trening der jeg setter henne i hundegrind når hun er på sitt "verste" (dvs. peser, puster og virker veldig stresset) og da roer hun seg etter 10 min. Hun sover ca. 16-18 timer pr dag, men jeg har lest valper bør sove 20 timer +? Jeg er veldig redd for at hun skal bli en understimulert border collie da jeg har sett flere eksempler på dette. Jeg er vokst opp med rasen, så kjenner til den. Har tenkt å drive med rallylydighet med henne når hun blir eldre. Kan disse raptusene skyldes at hun er understimulert? Eller er hun overtrøtt? Noen som har noen tanker? Hilsen bekymret border collie valp-eier som ikke ønsker en understimulert hund! Anonymkode: 6e89f...652
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #2 Skrevet 9. september 2021 Hun høres ikke understimulert ut. Tror det er mer som du sier, at hunden er overtrøtt. Fortsett med det du gjør nå, så skal du se at det blir bedre etterhvert. Anonymkode: c1504...425
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #3 Skrevet 9. september 2021 Jeg har netopp vært gjennom valpetid med min bc valp. Nå er hun snart kjønnsmoden og skal ha sin første løpetid. Vi brukte mye bur i starten. Valpen klarte ikke sove eller slappe av fordi den andre hunden eller katten vår var i samme rom å da ville hun prøve å invitere til lek. Så etter aktivitet/tur osv hvis hun ikke fant roen selv så hadde vi en rutine med å gå i buret for å hvile. Vi hadde kompostgjerder for å lage et større område til henne, men det ble fort tatt vekk fordi hun fant fort ut at med litt hopping/dytting og herjing så kunne hun komme seg ut og finne en lekekamerat. Jeg holdt på å bli gal av biting og napping etter hender og føtter når det sto på. Og selvfølgelig så var det mye kulere å bite meg enn en leke. Så min løsning var 1. SITT eller 2. Ligge på ryggen i fanget. Jeg trente in sitt og brukte mye belønning og lek for å forsterke det så hun ble veldig flink og kjapp til å lystre kommandoen. Da kunne jeg med streng stemme og håndsignal kommandere SITT og hun stoppet biting og jakt på meg. Jeg hadde også en rutine med å plukke henne opp når hun oppførte seg som en piraya, å rolig og bestemt ha henne i fanget til hun roet seg. Hun synes det var veldig kjedelig å prøvde å bite og herje, men da gjaldt det bare for meg å ha mer tålmodighet enn henne å bare slappe av. Men jeg ser at selv nå når hun er blitt stor så kan hun få raptus eller bli litt «gal» å prøve å nappe etter meg når jeg går. Det kommer av gjeting og min erfaring er at hvis jeg blir irritert og kjefter så blir det bare verre, så jeg avleder eller bare stopper opp og blir kjedelig. Men etter tannfelling forsvant det meste av bitingen Jeg tror veldig mange overstimulerer bc valper. Det er viktig for dem å lære at det ikke skjer noe hele tiden. Hvis du har vært i parken 1 time, spist lunsj og hatt miljøtrening så trenger ikke valpen leke eller herje 40 minutter etter dere kommer hjem. De lærer seg også fort å ha forventninger. På jobb når jeg legger valpen i buret sitt så går hun rolig in og sover 2-3 timer helt av seg selv. Hvis jeg kommer hjem etter tur og tilatter det - så kunne valpen lett tygget på sofaen og jaget katten. Så her har vi også hatt gode rutiner på at hun får spise/drikke og gå på do etter vi har vært på tur. Så får hun beskjed om å gå å legge seg. Hvis hun ikke legger seg etter vi har gitt beskjed og vist henne flere ganger så må hun gå i buret og hvis hun er overtrøtt så sovner hun da veldig kjapt Anonymkode: b04e4...f34
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #4 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg har netopp vært gjennom valpetid med min bc valp. Nå er hun snart kjønnsmoden og skal ha sin første løpetid. Vi brukte mye bur i starten. Valpen klarte ikke sove eller slappe av fordi den andre hunden eller katten vår var i samme rom å da ville hun prøve å invitere til lek. Så etter aktivitet/tur osv hvis hun ikke fant roen selv så hadde vi en rutine med å gå i buret for å hvile. Vi hadde kompostgjerder for å lage et større område til henne, men det ble fort tatt vekk fordi hun fant fort ut at med litt hopping/dytting og herjing så kunne hun komme seg ut og finne en lekekamerat. Jeg holdt på å bli gal av biting og napping etter hender og føtter når det sto på. Og selvfølgelig så var det mye kulere å bite meg enn en leke. Så min løsning var 1. SITT eller 2. Ligge på ryggen i fanget. Jeg trente in sitt og brukte mye belønning og lek for å forsterke det så hun ble veldig flink og kjapp til å lystre kommandoen. Da kunne jeg med streng stemme og håndsignal kommandere SITT og hun stoppet biting og jakt på meg. Jeg hadde også en rutine med å plukke henne opp når hun oppførte seg som en piraya, å rolig og bestemt ha henne i fanget til hun roet seg. Hun synes det var veldig kjedelig å prøvde å bite og herje, men da gjaldt det bare for meg å ha mer tålmodighet enn henne å bare slappe av. Men jeg ser at selv nå når hun er blitt stor så kan hun få raptus eller bli litt «gal» å prøve å nappe etter meg når jeg går. Det kommer av gjeting og min erfaring er at hvis jeg blir irritert og kjefter så blir det bare verre, så jeg avleder eller bare stopper opp og blir kjedelig. Men etter tannfelling forsvant det meste av bitingen Jeg tror veldig mange overstimulerer bc valper. Det er viktig for dem å lære at det ikke skjer noe hele tiden. Hvis du har vært i parken 1 time, spist lunsj og hatt miljøtrening så trenger ikke valpen leke eller herje 40 minutter etter dere kommer hjem. De lærer seg også fort å ha forventninger. På jobb når jeg legger valpen i buret sitt så går hun rolig in og sover 2-3 timer helt av seg selv. Hvis jeg kommer hjem etter tur og tilatter det - så kunne valpen lett tygget på sofaen og jaget katten. Så her har vi også hatt gode rutiner på at hun får spise/drikke og gå på do etter vi har vært på tur. Så får hun beskjed om å gå å legge seg. Hvis hun ikke legger seg etter vi har gitt beskjed og vist henne flere ganger så må hun gå i buret og hvis hun er overtrøtt så sovner hun da veldig kjapt Anonymkode: b04e4...f34 Tusen tusen takk for langt og utfyllende svar! Det var veldig deilig å lese dine erfaringer 😊 da er jeg ikke helt på bærtur med tankegangen min! Og tusen takk for tips! -TS Anonymkode: 6e89f...652
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå