AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #1 Skrevet 9. september 2021 Etter at jeg spiste frokost i dag og drukket litt kaffe måtte jeg på do å gjør nr 2. Dette må jeg alltid etter både frokost og en kopp kaffe. Når jeg satt meg på do fikk jeg intense smerter i magen og det kom ut myye avføring, i tillegg begynte jeg å svette og ble kvalm av disse intense smertene og frysninger i hele kroppen. Jeg måtte bøye meg fremover og konsentrere meg om å puste for jeg ble så dårlig. Dette skjer et par ganger i året og jeg skjønner ikke hva det kommer av. Så også etter at jeg var ferdig at jeg var helt blek i ansiktet. Jeg sliter generelt med magen, kan gå opp til 4-5 ganger på do daglig(av og til oftere) og ofte må eg ta imodium hvis jeg skal ut på noe fordi jeg er redd "det skal gå galt", i tillegg har jeg ofte en følelse av å ikke få tømt meg, det er da jeg må ta imodium. Har også mye luft I magen og oppblåsthet. Har vært mye hjemme fra både jobb og skole opp gjennom årene pga mageproblemer. Har vært hos legen og de har tatt mange blodprøver. Han har også tatt sånn test der de ser i magen når man er gravid for eksempel(husker ikke hva det heter) men da sa han at jeg hadde veldig mye luft. Har også vært å tatt gastroskopi, koloskopi og lapraskopi for flere år siden. De fant små adheranser(sammenvoksninger) i tarmen men ikke noe annet. Kan også si at jeg har gått litt ned i vekt selv om jeg spiser veldig mye, er ganske tynn. Tar i tillegg multivitaminer og omega 3 daglig. Har fått diagnosen irritabel tarm av en tidligere lege, men skal man ha så mange plager av irritabel tarm? I tillegg gå ned i vekt å føle seg generelt dårlig? Sliter mye med utmattelse i tillegg. Er redd det kan være noe annet enn irritabel tarm. Anonymkode: 006b9...bf2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #2 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Etter at jeg spiste frokost i dag og drukket litt kaffe måtte jeg på do å gjør nr 2. Dette må jeg alltid etter både frokost og en kopp kaffe. Når jeg satt meg på do fikk jeg intense smerter i magen og det kom ut myye avføring, i tillegg begynte jeg å svette og ble kvalm av disse intense smertene og frysninger i hele kroppen. Jeg måtte bøye meg fremover og konsentrere meg om å puste for jeg ble så dårlig. Dette skjer et par ganger i året og jeg skjønner ikke hva det kommer av. Så også etter at jeg var ferdig at jeg var helt blek i ansiktet. Jeg sliter generelt med magen, kan gå opp til 4-5 ganger på do daglig(av og til oftere) og ofte må eg ta imodium hvis jeg skal ut på noe fordi jeg er redd "det skal gå galt", i tillegg har jeg ofte en følelse av å ikke få tømt meg, det er da jeg må ta imodium. Har også mye luft I magen og oppblåsthet. Har vært mye hjemme fra både jobb og skole opp gjennom årene pga mageproblemer. Har vært hos legen og de har tatt mange blodprøver. Han har også tatt sånn test der de ser i magen når man er gravid for eksempel(husker ikke hva det heter) men da sa han at jeg hadde veldig mye luft. Har også vært å tatt gastroskopi, koloskopi og lapraskopi for flere år siden. De fant små adheranser(sammenvoksninger) i tarmen men ikke noe annet. Kan også si at jeg har gått litt ned i vekt selv om jeg spiser veldig mye, er ganske tynn. Tar i tillegg multivitaminer og omega 3 daglig. Har fått diagnosen irritabel tarm av en tidligere lege, men skal man ha så mange plager av irritabel tarm? I tillegg gå ned i vekt å føle seg generelt dårlig? Sliter mye med utmattelse i tillegg. Er redd det kan være noe annet enn irritabel tarm. Anonymkode: 006b9...bf2 Jeg har det på helt samme måte som deg. Har ikke funnet noe galt her heller, tatt alt av prøver. Skikkelig ekkelt Anonymkode: c05b0...29d
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #3 Skrevet 9. september 2021 Irritabel tarm er ingen diagnosen men noe de bruker på mage/tarm plager de ikke finner ut av. Men siden det er mange år siden du tok disse undersøkelsene så hadd ekte bedt om å få ta de igjen, mulig de nå kan se noe eller at det har tilkommet noe nytt. Anonymkode: bef73...524 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #4 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Irritabel tarm er ingen diagnosen men noe de bruker på mage/tarm plager de ikke finner ut av. Men siden det er mange år siden du tok disse undersøkelsene så hadd ekte bedt om å få ta de igjen, mulig de nå kan se noe eller at det har tilkommet noe nytt. Anonymkode: bef73...524 Beklager skrivefeilene, «hadde jeg bedt de om å få ta de igjen» skulle det stå😅 Anonymkode: bef73...524
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #5 Skrevet 9. september 2021 IBS (irritabel tarm) kan ha mye plager, ja. Synes plagene dine hørtes milde ut, når jeg sammenlikner med en annen person jeg kjenner. Anonymkode: fb8d2...bd2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #6 Skrevet 9. september 2021 Kan det være en ide og ta kapselendoskopi? (kamera). Og i tillegg teste for sopp, bakterier og parasitter(tror det må gjøres på privatklinikk). Dette er mine neste trekk i en IBS hverdag😞🙂 Anonymkode: f2cfa...d68 1
gakk Skrevet 9. september 2021 #7 Skrevet 9. september 2021 Kvalmen og svetten er fordi vagus nerven blir stimulert noen ganger når man er på do. Ikke noe farlig, du kan Google det. Mye luft kan være fordi du ikke fordøyer enkelte karbohydrater ordentlig i tynntarmen, så de de havner i tykktarmen og blir brutt ned av bakterier i stedet. Det avgir masse gass. Jeg ville ha prøvd å følge Low Fodmap diet en stund, da kutter man ut løk, hvitløk, purre, linser, bønner, sopp, kål, alt som inneholder sorbitol, xylitol etc, pluss en del andre ting. Det er en ganske streng diett i begynnelsen, men hvis du føler det hjelper så har du svaret. Så kan man eksperimentere med å prøve å spise disse tingene igjen, en ting av gangen. Jeg regner med at du har blitt sjekket for Chron's Disease? Det kan jo lede til vektnedgang.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #8 Skrevet 9. september 2021 Har du gått på diett eller feks holdt deg unna gluten en stund, for så å spise det? Anonymkode: 15f6f...a9c
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #9 Skrevet 9. september 2021 Jeg hadde det slik i mange år, også slike episoder. For meg gikk det over ved å spise ganske «kjedelig» nøytral mat og unngå mye fett/salt/sukker, men aller viktigst melkeprodukter. Jeg hadde og 1 år totalt uten gluten samtidig som alt av melkeprodukter, men kun introdusering av melkeprodukter daglig gir negativ effekt. Nå resulterer det gjerne i gastritt etter noen måneder. Og hele veien føler jeg meg «rar» i systemet. Men vektnedgang....før en dagbok over kaloriinntak ila 1 mnd. Er den over 2000 kalorier ca i snitt er det noe som ikke stemmer ja. Anonymkode: 1edb2...d76
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #10 Skrevet 9. september 2021 Kjenner meg igjen i det du skriver, og har også fått «diagnosen» IBS. For meg har det hjulpet å følge Low Fodmap-dietten, og forsøke å unngå stress og psykiske belastninger sålangt det lar seg gjøre. Ny utredning er nok lurt uansett. Anonymkode: fdbc2...72f
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #11 Skrevet 9. september 2021 Sliter med mye av det samme. Får intense smerter (høyre nede men ikke blindtarmen), sliter med å puste, blir kvalm og nesten kaster opp, feber. Kan ikke bevege meg. Ellers blir jeg akutt dårlig i magen nesten hver dag. Også vondt rett under ribbeina nederst, særlig hvis jeg får et press der. Jeg sliter ikke med luft, sure oppstøt. Tatt UL, men fant ikke noe. Tatt mange blodprøver, har høye verdier på homocystein. (Ikke klar å sette meg inn i hva dette er.) Har for lite folat og B9. Får tilskudd nå. Ikke blod i avføring, venter på svar på om det er betennelse. Neste er gastroskopi, men det er alt for lenge til den timen. Om de ikke finner noe der er CT neste. Veldig slitsomt å ikke vite hva det er. Gå å være dårlig og beskymre seg. Anonymkode: 3aa49...6d0
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #12 Skrevet 9. september 2021 Har ibs, og dine symptomer høres ut som en ferie i forhold til mine. Ville byttet tvert! Så at du har ibs er ikke usannsynlig, du har helt vanlige symptomer på det. Anonymkode: ef4a1...5b7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå