Gå til innhold

Leksefri barneskole?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Helt klart for leksefri skole. Eventuelt lekser med mulighet for leksehjelp direkte etter skolen, før SFO. 

Kjenner to førsteklassinger i år (nære naboer, ses "hele tiden"), tok ikke mer enn en uke eller to etter skolestart før uviljen begynte å vise seg. Slitne etter overveldende mye nytt, klar for å slappe av med familie og leke noen timer, men så er det det j**** leksemaset hver dag som de selvsagt ikke hverken ønsker eller orker. Ikke ressurssvake foreldre på noen måte som overfører sitt negative skolesyn, slik det ofte argumenteres med. 

Å lese litt bok hver dag blir noe annet, kan være en koselig aktivitet før leggetid bare. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Når du er ferdig på jobb, går du hjem og jobber litt ekstra bare for å repetere jobben litt?

Anonymkode: f45f4...b54

Hvis du starter i ny jobb med helt nye krav og materie du må mestre underveis og neste dag må du vise at du kan dette, vil du ikke jobbe med dette hjemme?

Når du er student og har vært på forelesning og hørt noe helt nytt som du må kunne om kort tid, vil du ikke jobbe med dette hjemme?

Du kan ikke sammenligne vanlig jobb hvor du kan ''faget'' med skole hvor du lærer noe nytt hele tiden. Det er mer krav til merarbeid når du må lære noe nytt istedet for å bruke det du allerede vet.

Jeg er mildt sagt sjokkert over de merkelige holdningene nordmenn har til skole, læringsprosesser og lekser. Det er ikke rart norske elever scorer i beste fall midt på treet internasjonalt. Det mangler kultur for hvordan man ''jobber'' på skolen som elev. Alt skal være lek, moro, smiljefjes og lave forventninger. Eh ... nei.

Endret av Drizzt
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Skjønner ikke hvordan barn skal kunne lære og forstå måtte, dersom dette ikke skal jobbes med hjemme som lekse. 

Måtte er ett fag man er helt avhengig av å gjøre oppgaver i. Mye øving og repetisjon. Det er min erfaring.

Dersom barn skal miste oppgaver og tiden de tradisjonelt har jobbet med hjemme, så lurer jeg på hvordan dette skal bli? 

Dere som er i mot lekser. Hva tenker dere om matte? 

Anonymkode: 9c673...667

Hvorfor akkurat matte? Jeg skjønner jo at om man har dyskalkuli eller bare synes matte er veldig vanskelig så kan man trenge å jobbe ekstra mye med det for å ikke bli hengende etter, men dette gjelder jo ikke de fleste? 

Så vidt jeg vet er det stort sett i lesing det er viktig med mengdetrening. 

Vi har leksefri skole. Ungen kan både matte og å lese minst like godt som jevnaldrende likevel.

Anonymkode: c5598...efa

Skrevet

Ja til lekser! Fin måte for foreldre til å følge med på hva barnet lærer, og om barnet har en fin fremgang. Barnet lærer etterhvert å jobbe strukturert og selvstendig, noe de trenger på skole senere i livet. Det er ikke bare skolens ansvar å lære barna ting. Det er en viktig del av foreldreansvaret. Det er foreldres ansvar å gjøre leksestunden til noe positivt. Om foreldre er negative, vil selvfølgelig ikke barnet like lekser. Gjør det til en hyggelig stund. Kanskje med litt frukt el.l. Kommer mange fine samtaler ut av en rolig stund rundt bordet. 

Anonymkode: dc583...3dc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor akkurat matte? Jeg skjønner jo at om man har dyskalkuli eller bare synes matte er veldig vanskelig så kan man trenge å jobbe ekstra mye med det for å ikke bli hengende etter, men dette gjelder jo ikke de fleste? 

Så vidt jeg vet er det stort sett i lesing det er viktig med mengdetrening. 

Vi har leksefri skole. Ungen kan både matte og å lese minst like godt som jevnaldrende likevel.

Anonymkode: c5598...efa

Det er jo fordi at matte er ett fag man ikke kan lese seg til. Man kan ikke lese matte, man må jobbe med matte, og da gjennom løsning av oppgaver. Matte er ett jobbe- og modningsfag. 

Med tanke på hvor dårlig matteevnene er i dette landet, så er kanskje matte ett fag det jobbes for lite med? ( de fremtidige lærerne kunne vi i år lese om at hadde en ganske høy strykprosent. Synes det er litt skremmende at lærerstudenter ikke evner å få til matten.... Som de senere skal lære bort til barn). 

Når barna begynner å komme opp i nivåene, så må formler pugges, og så må de praktiseres. Veldig mange barn kan jo ikke gangetabellen skikkelig nok. Da blir jo dette problemet forplantet når de skal jobbe med feks faktorisering og brøkregning. 

Derfor! Jeg mener at mattelekse er viktig å ha. På lik linje som med lesetrening, som du her nevner. 

Skrevet

Ja

Anonymkode: 2d0b7...7e8

Skrevet

Vi har barna på en skole som er leksebevisste. Ingen lekser i første klasse, valgfrie lekser i andre klasse(som gikk på arbeidsoppgaver i hjemmet mest- typ gå ut med søpla og dekk på til middag.) Nå har vi kommet til tredje klasse og det er lekser hver dag, men ingen skal sitte lenger enn 15 min. Leselekse en uke og mattelekse den andre uka. Synes det er helt greit nivå. Har venner med barn på andre skoler som forteller om gråt og tenners gnissel når leksene skal gjøres. Det opplever ikke vi til tross for at vi har et barn med oppmerkomhetsvansker. 

Anonymkode: 2b4eb...fc0

• Liker 1
Skrevet
50 minutter siden, Drizzt said:

Hvis du starter i ny jobb med helt nye krav og materie du må mestre underveis og neste dag må du vise at du kan dette, vil du ikke jobbe med dette hjemme?

Når du er student og har vært på forelesning og hørt noe helt nytt som du må kunne om kort tid, vil du ikke jobbe med dette hjemme?

Du kan ikke sammenligne vanlig jobb hvor du kan ''faget'' med skole hvor du lærer noe nytt hele tiden. Det er mer krav til merarbeid når du må lære noe nytt istedet for å bruke det du allerede vet.

Jeg er mildt sagt sjokkert over de merkelige holdningene nordmenn har til skole, læringsprosesser og lekser. Det er ikke rart norske elever scorer i beste fall midt på treet internasjonalt. Det mangler kultur for hvordan man ''jobber'' på skolen som elev. Alt skal være lek, moro, smiljefjes og lave forventninger. Eh ... nei.

Jeg ser ingen argumenter FOR lekser her? 

Sammenligningene mot voksne ser jeg ikke hensikten med, selv om mitt svar på dine spørsmål er nei. Jeg har alltid gjort mine studier på skolen, og jobben på jobb. 

Vi ønsker å øke kvaliteten i skolen, men hvorfor innbiller vi oss at hjemmelekser for seksåringer er essensielt for denne kvaliteten? Har du noen studier som peker på at hjemmelekser øker læringen? Øker kvaliteten? Øker kompetansen? 

Vi kan ikke holde på lekser for seksåringer at skolen skal være mindre gøy/smilete/hva du enn misliker. Vi må jo ha gode faglige argumenter. 

Nordmenn elsker jo å se mot den finske skolen som gjør det langt bedre på internasjonale tester. Har de hjemmelekser for småbarna? Nei! 

Det er ikke en lineær sammenheng mellom mengde skolearbeidet og læringsutbytte. De fleste voksne mennesker har da vel opplevd det selv?? Det er grense for hvor mange timer du kan sitte på et kurs hver dag for å lære noe nytt og ha utbytte av hver eneste time. For en seksåring er den terskelen enda lavere. 

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo fordi at matte er ett fag man ikke kan lese seg til. Man kan ikke lese matte, man må jobbe med matte, og da gjennom løsning av oppgaver. Matte er ett jobbe- og modningsfag. 

Med tanke på hvor dårlig matteevnene er i dette landet, så er kanskje matte ett fag det jobbes for lite med? ( de fremtidige lærerne kunne vi i år lese om at hadde en ganske høy strykprosent. Synes det er litt skremmende at lærerstudenter ikke evner å få til matten.... Som de senere skal lære bort til barn). 

Når barna begynner å komme opp i nivåene, så må formler pugges, og så må de praktiseres. Veldig mange barn kan jo ikke gangetabellen skikkelig nok. Da blir jo dette problemet forplantet når de skal jobbe med feks faktorisering og brøkregning. 

Derfor! Jeg mener at mattelekse er viktig å ha. På lik linje som med lesetrening, som du her nevner. 

Hvorfor må dette arbeidet gjøres hjemme - med forstyrrelser fra søsken og middagslaging og foreldre som ikke kan hjelpe, i stedetfor på skolen

Skrevet

Når det finnes mennesker som her på KG spør om hjelp til å løse 1.klassingens lekser og ikke forstår hvorfor «Dagens bokstav» er S, når ukedagen leksen er på er mandag 🙄 sier det seg selv at det for mange barn hadde vært bedre å heller lære mer på skolen enn å ha hjemmelekser.

Anonymkode: 43e29...3a4

Skrevet
Albbas skrev (1 time siden):

Jeg ser ingen argumenter FOR lekser her? 

Sammenligningene mot voksne ser jeg ikke hensikten med, selv om mitt svar på dine spørsmål er nei. Jeg har alltid gjort mine studier på skolen, og jobben på jobb. 

Vi ønsker å øke kvaliteten i skolen, men hvorfor innbiller vi oss at hjemmelekser for seksåringer er essensielt for denne kvaliteten? Har du noen studier som peker på at hjemmelekser øker læringen? Øker kvaliteten? Øker kompetansen? 

Vi kan ikke holde på lekser for seksåringer at skolen skal være mindre gøy/smilete/hva du enn misliker. Vi må jo ha gode faglige argumenter. 

Nordmenn elsker jo å se mot den finske skolen som gjør det langt bedre på internasjonale tester. Har de hjemmelekser for småbarna? Nei! 

Det er ikke en lineær sammenheng mellom mengde skolearbeidet og læringsutbytte. De fleste voksne mennesker har da vel opplevd det selv?? Det er grense for hvor mange timer du kan sitte på et kurs hver dag for å lære noe nytt og ha utbytte av hver eneste time. For en seksåring er den terskelen enda lavere. 

Den finske skolen er ikke leksefri, men de kaller det ikke for lekser. Finske elever gjør også oppgaver hjemme som i grunn er samme prinsipp - repetisjon.

Du ser ikke argumentene FOR fordi du ikke vil se dem. Hvis du tenker litt på hva poenget med leksene er og så leser du mitt forrige innlegg igjen, så ser du dem kanskje.

Ellers:

Lekser er repetisjon og trening i grunnleggende ferdigheter. Man lærer gjennom repetisjon (også barn), man forbereder seg til neste dag på skolen, man automatiserer ferdigheter gjennom repetisjon, får gode arbeidsvaner, selvstendig tenkning og problemløsning. 

Leksene som gjøres hjemme kan kombineres med lekser som gjøres på skolen i SFO-tiden for de som trenger veiledning fra lærer. Men å avfeie leksene helt er i beste fall dumt.

Skrevet

Nja, jeg ønsker lite lekser, men ikke helt fritt for det. Tenker at leselekse er en fin ting blant annet. 

På mellomtrinnet tenker jeg at de kan ha litt lekser i andre fag også, men som enkelte sier over: ikke så mye lekser at barna må jobbe over en time med de hver dag.

Anonymkode: 2c7bd...ae7

Skrevet

Lekser av den typen jeg selv hadde på barneskolen, er jeg helt for. Skolebøkene og utdelte oppgaver var laget for barn, og det ble lagt opp til at barna selv skulle være i stand til å både forstå oppgavene, og utføre dem. Slike lekser kan hjelpe til med å innarbeide gode vaner og rutiner.

Leksene mine unger får er derimot noe helt annet. Skolebøkene og oppgavene er lagt opp til at foreldrene skal både forklare og løse oppgavene sammen med barna, noe som selvsagt har sine fordeler, men langt flere ulemper. Ikke alle foreldre har mulighet, eller dessverre interesse, for å hjelpe barna. Disse leksene vil være direkte ødeleggende for barn som er smertelig klar over at mamma og pappa ikke vil/kan hjelpe.

Anonymkode: 34ace...51a

Skrevet
42 minutter siden, Drizzt said:

Den finske skolen er ikke leksefri, men de kaller det ikke for lekser. Finske elever gjør også oppgaver hjemme som i grunn er samme prinsipp - repetisjon.

Du ser ikke argumentene FOR fordi du ikke vil se dem. Hvis du tenker litt på hva poenget med leksene er og så leser du mitt forrige innlegg igjen, så ser du dem kanskje.

Ellers:

Lekser er repetisjon og trening i grunnleggende ferdigheter. Man lærer gjennom repetisjon (også barn), man forbereder seg til neste dag på skolen, man automatiserer ferdigheter gjennom repetisjon, får gode arbeidsvaner, selvstendig tenkning og problemløsning. 

Leksene som gjøres hjemme kan kombineres med lekser som gjøres på skolen i SFO-tiden for de som trenger veiledning fra lærer. Men å avfeie leksene helt er i beste fall dumt.

Den finske skole har betydelig mindre hjemmearbeid enn snittet i Europa. Seksåringer går ikke på skole en gang, så de har ikke hjemmearbeid. I Finland er skolestart 7 år. Enda et bevis for at mengde skole ikke henger sammen med effekt og kvalitet. 

Du vil ikke gi argumenter, bare at jeg skal tenke? Ja jøss, spenstig diskusjon. 

Jeg er enig i at repetisjon er viktig, men det kan gjøres på skolen, ikke i form av hjemmearbeid. Som jeg har påpekt tidligere i tråden, jeg mener spesielt de minste barna bør skjermes fra hjemmearbeid, og at det bør være en gradvis overgang gjennom hele grunnskole til vgs.

Norge ser opp til Finland og deres resultater samtidig som vi beveger oss lenger og lenger vekk fra det finnene faktisk gjør i skolen. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Lekser av den typen jeg selv hadde på barneskolen, er jeg helt for. Skolebøkene og utdelte oppgaver var laget for barn, og det ble lagt opp til at barna selv skulle være i stand til å både forstå oppgavene, og utføre dem. Slike lekser kan hjelpe til med å innarbeide gode vaner og rutiner.

Leksene mine unger får er derimot noe helt annet. Skolebøkene og oppgavene er lagt opp til at foreldrene skal både forklare og løse oppgavene sammen med barna, noe som selvsagt har sine fordeler, men langt flere ulemper. Ikke alle foreldre har mulighet, eller dessverre interesse, for å hjelpe barna. Disse leksene vil være direkte ødeleggende for barn som er smertelig klar over at mamma og pappa ikke vil/kan hjelpe.

Anonymkode: 34ace...51a

Forskning viser at den type lekser der foreldrene må involvere seg har langt dårligere effekt også, så det er jo helt på trynet at det legges opp sånn. 

Jeg husker godt at mattelekser fikk meg til å HATE matematikk. Det endte bare med gråt og høylytt krangling med både mamma og broren min (som den gang var lærerstudent). Jeg ble helt overrasket da jeg som voksen kikket i skoledagboka mi og så hvor intenst jeg HATET matte. Som student elsket jeg nemlig matte, jeg har vært privatlærer i matte og har tatt så mange valgfag som mulig med matte. Men i grunnskolen ødela leksene hele mattegleden fordi jeg ikke mestret dem uten veiledning. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...