Gå til innhold

Leksefri barneskole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja eller nei til leksefri barneskole?

Anonymkode: a8480...7cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja.

Anonymkode: 34ace...51a

Skrevet

Ja

Anonymkode: de935...495

Skrevet

For meg så spiller det egentlig ikke så stor rolle. Synes egentlig det er helt greit med lekser, da får jeg litt mer innsikt i hva de holder på med. Synes det er veldig lite lekser og, de har jo nesten ingenting. Men ja, spør du barna så sier de jo nei takk til lekser uansett hvor effektive de er. 😄 Så for min del så har jeg ingen sterke meninger om det men er enig i at det er en god ide å ha en form for heldagsskole slik at når de er ferdig for dagen så er de ferdig.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det skal være LITT lekser. Altså noe som repeterer fagstoffet på en god, enkel og effektiv måte. Dette er viktig for å skape rutiner til senere i livet. I tillegg er det en fin metode for at foreldrene får en kjapp oversikt over hvordan barnet trives med hvert enkelt fag, og det gjør også at man kan satse ekstra på de fagene man sliter med. På en annen side husker jeg at det var alt for mye lekser da jeg selv gikk på barneskolen for 15-20 år siden, og det var ofte lange ettermiddager med skolearbeid, noe som førte til at jeg ikke fikk særlig mye fritid. Så ja til lekser, men på en helt annen måte enn sånn som det har vært fram til nå. Leksene bør ta maks 1 time daglig fra mandag til torsdag for de som går på barneskolen, noe som er en betraktelig lavere arbeidsmengde enn for noen år tilbake. 

Anonymkode: 4dfc0...e95

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja eller nei til leksefri barneskole?

Anonymkode: a8480...7cd

100% nei.

• Liker 4
Skrevet

Skjønner ikke hvordan barn skal kunne lære og forstå måtte, dersom dette ikke skal jobbes med hjemme som lekse. 

Måtte er ett fag man er helt avhengig av å gjøre oppgaver i. Mye øving og repetisjon. Det er min erfaring.

Dersom barn skal miste oppgaver og tiden de tradisjonelt har jobbet med hjemme, så lurer jeg på hvordan dette skal bli? 

Dere som er i mot lekser. Hva tenker dere om matte? 

Anonymkode: 9c673...667

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner ikke hvordan barn skal kunne lære og forstå måtte, dersom dette ikke skal jobbes med hjemme som lekse. 

Måtte er ett fag man er helt avhengig av å gjøre oppgaver i. Mye øving og repetisjon. Det er min erfaring.

Dersom barn skal miste oppgaver og tiden de tradisjonelt har jobbet med hjemme, så lurer jeg på hvordan dette skal bli? 

Dere som er i mot lekser. Hva tenker dere om matte? 

Mente matte... ( Auto. Korr....) 

Skrevet

Litt lekser er ok, så lenge man ikke blir overlesset. Jeg flytta fra en skole til en annen mot slutten av barneskolen. Fra første skolen var jeg vant til fire lekser. På den andre skolen var klassen vant til en eller to lekser, men siste halvåret før barneskolen var ferdig for oss økte det til tre. Jeg som var vant til fire så for meg at det skulle gå knirkefritt, men jeg datt mellom noen stoler og hadde det helt håpløst. 

Skrevet

Ja. 100% leksefri skole.

Lekser gjør kun en ting: skaper splid i hjemmet og sliter ut ungene.

Anonymkode: 59466...ebf

• Liker 4
Skrevet

Jeg er for leksefri skole. 

På vår skole er det nå oppe til vurdering. Det blir ikke totalt leksefri, da man får leselekser. 

De barna som trenger flere utfordringer vil få med seg ekstra oppgaver hjem. 

Jeg har et barn som sliter med lekser, og synes det er utrolig kjedelig og hun er utrolig sliten. Hun sovner ofte foran leksene. JA til å være ferdig med skolearbeid når man er ferdig på skolen! Hun lærer overhodet ingenting av leksene hjemme, hun er altfor sliten.

Men yngstemann har et helt annet hode og elsker lekser, og stiller veldig sterkt faglig. Hun får med seg mye ekstralekser hjem, og liker leksene.  For hennes del er det aktuelt å få de ordinære leksene bakt inn i fagene, og så få med seg ekstra oppgaver hjem.

Det er en super løsning, så jeg håper flertallet går for JA.

Anonymkode: 04124...85d

• Liker 3
Skrevet

Jeg ønsker leksefri skole på småtrinnene

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja. 100% leksefri skole.

Lekser gjør kun en ting: skaper splid i hjemmet og sliter ut ungene.

Anonymkode: 59466...ebf

Her har du for så vidt et godt poeng. Hvis du leser mitt forrige innlegg, ser du hvordan jeg hadde det. Vi hadde også mange prøver jo eldre vi ble på første skolen, men ikke på den andre. Min søster som også gikk på skolen da vi flytta, - hun fortsatte samme rushet som hun/vi var vant til. Så ja. Fire lekser eller to lekser... På den første barneskolen var det likevel en klinkende klar formaning om å stoppe med leksene etter en time, for å ikke slite oss helt ut. 

På småtrinnene burde det være leksefritt, men øke gradvis etter hvert. Fire lekser synes jeg imidlertid er unødvendig etter seks skoletimer. Man skal plutselig lese til en prøve eller tre også, - om ikke i fleng på barneskolen blir det det på ungdomsskolen

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det skal være LITT lekser. Altså noe som repeterer fagstoffet på en god, enkel og effektiv måte. Dette er viktig for å skape rutiner til senere i livet. I tillegg er det en fin metode for at foreldrene får en kjapp oversikt over hvordan barnet trives med hvert enkelt fag, og det gjør også at man kan satse ekstra på de fagene man sliter med. På en annen side husker jeg at det var alt for mye lekser da jeg selv gikk på barneskolen for 15-20 år siden, og det var ofte lange ettermiddager med skolearbeid, noe som førte til at jeg ikke fikk særlig mye fritid. Så ja til lekser, men på en helt annen måte enn sånn som det har vært fram til nå. Leksene bør ta maks 1 time daglig fra mandag til torsdag for de som går på barneskolen, noe som er en betraktelig lavere arbeidsmengde enn for noen år tilbake. 

Anonymkode: 4dfc0...e95

Når du er ferdig på jobb, går du hjem og jobber litt ekstra bare for å repetere jobben litt?

Anonymkode: f45f4...b54

• Liker 4
Skrevet

Ja. Det er viktig med repetisjon for å lære, men det bør selvsagt ikke være store mengder. Det er dessutenbra for foreldrene å være oppdatert på hva barna gjør på skolen.

Anonymkode: b35c8...269

• Liker 1
Skrevet

Ja til leksefri skole!

Anonymkode: 1f5e4...20e

• Liker 1
Skrevet

Ja til leksefri skole, med daglig lesing hjemme. Og mulighet til å gi ekstra oppgaver i feks matte eller engelsk hvis foreldre og barn ser behov for det. 

Lesing er en aktivitet som må bedrives hver dag hvis man skal få nok trening. Så (tilpassede) leselekser hver dag som eneste lekse er riktig i mitt hode. Max 20 min. pr dag. 

Anonymkode: 4d752...e05

• Liker 5
Skrevet

Vil ha leksefri skole.

Repetisjon kan bli løst med å utvide skoledagen med 1 halvtime ekstra et par ganger i uken. Der de har selvstendig arbeid med lærer til stede.

Lekser før når elevene gikk hjem etter skoletid til en hjemmeværende mor. Som laget middag mens de gjorde lekser funket sikkert.

Men nå når elevene leveres på SFO slik at foreldrene rekker jobb og hentes etter foreldrene er ferdig på jobb. Er det en lengre arbeidsdag enn hva voksne har. ( Ja jeg vet SFO er lek og moro, men ville vi orket 3 timer lek og moro umiddelbart etter jobb?)

Hvis de da attpåtil skal bruke en halvtime på lekser. Er det veldig lite tid til fritid.

Skrevet
9 hours ago, Fru Uperfekt said:

Jeg ønsker leksefri skole på småtrinnene

Enig. 

Og så ønsker jeg mer tid til selvstendig arbeid i skoletiden, slik at mye av repetisjonen faktisk foregår på skolen, under veiledning av for eksempel assistenter. Slik sikrer man at alle barn får veiledning, uavhengig av ressursene og kompetansen i hjemmet. 

Noe hjemmelekser kan det gjerne være, men jeg syns det bør være en gradvis overgang. Lekser i førsteklasse synes jeg virkelig ikke noe om. Hvis man skal sikre kontakt mellom skole og hjem kan det gjøres på en annen måte enn at barnet skal sitte en halvtime hver dag med lekser. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...