AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #1 Skrevet 9. september 2021 For ca 4 uker siden opplevde jeg en slags nummenhet i høyre ben/fot. Tenkte ikke så mye over det, da jeg har en vond hofte på samme side og har slitt litt med isjias-smerter. (Har visstnok piriformissyndrom eller no sånt.) Men etter 3-4 dager opplevde jeg samme nummenheten også i høyre arm. Dette varte nok omtrent 3 uker, for så å bli borte i både arm og ben. I går startet det opp igjen i armen, og kjenner også litt ubehag i benet. Datteren min utbrøt; herregud mamma, nå må du sjekke deg for ms! Det samme sa moren min. Jeg har nok ikke for vane å renne ned legekontoret, men etter litt googling kjenner jeg igjen flere symptomer; tretthet, svimmel, glemsk, mage/tarm problemer, mye hodepine (både i nakken/bakhodet og migrene/smerter bak høyre øye.) Tenker vel egentlig at disse symptomene kan være så mangt (og har hatt dem i flere år) og er ikke så veldig stressa. Har ingen synsforstyrrelser og ingen smerter ved å bøye hodet ned. Men kan ms starte med så «vage» symptomer? At det på en måte kjennes ut som at en bedøvelse går ut på den ene siden av kroppen? (Motorikken fungerer som før.) (Er kvinne 40 år.) Anonymkode: 7e16a...3f4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #2 Skrevet 9. september 2021 Det kan absolutt være så mangt og trenger ikke være MS. Men jeg tenker du kan ta en tur til legen, for din egen og barnas skyld i beste fall er det ikke noe farlig, i verste fall får du hjelp. Anonymkode: 65c92...703
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #3 Skrevet 9. september 2021 Det kan også være utmattelse og stress feks. Jeg ble skikkelig dårlig av alle de symptomene du lister opp her til den grad at jeg ikke fungerer, men jeg har utelukket MS -men fått diagnosen ME. Men den følelsen av at en bedøvelse som er i ferd med å gå ut forskjellige steder i kroppen kjenner jeg veldig godt igjen, har den mye og er tegn på ett overaktivt nervesystem ifølge nevrolog jeg gikk til. Men alltid greit å sjekke ut, jo før jo bedre er det jo om det skulle vise seg å være påvisbar sykdom. Anonymkode: ea430...715
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #4 Skrevet 9. september 2021 Har du tatt covid-vaksine? Anonymkode: fe526...a58 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #5 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har du tatt covid-vaksine? Anonymkode: fe526...a58 Ja… Pfizer. Plagene startet vel ca 1-2 uker etter siste vaksine. Fikk lette bivirkninger, som frostanfall og lett feber. Har ikke tenkt på noen sammenheng her… Ts Anonymkode: 7e16a...3f4 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #6 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det kan absolutt være så mangt og trenger ikke være MS. Men jeg tenker du kan ta en tur til legen, for din egen og barnas skyld i beste fall er det ikke noe farlig, i verste fall får du hjelp. Anonymkode: 65c92...703 Har bestilt legetime altså, men har ikke time før om 5 uker😊 Ts Anonymkode: 7e16a...3f4 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #7 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja… Pfizer. Plagene startet vel ca 1-2 uker etter siste vaksine. Fikk lette bivirkninger, som frostanfall og lett feber. Har ikke tenkt på noen sammenheng her… Ts Anonymkode: 7e16a...3f4 Det du beskriver har jeg lest mange ganger som bivirkninger. I så fall sklir det over, men lurt med legesjekk. Anonymkode: fe526...a58
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #8 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det du beskriver har jeg lest mange ganger som bivirkninger. I så fall sklir det over, men lurt med legesjekk. Anonymkode: fe526...a58 Takk, da krysser jeg fingre for at det er noe så enkelt🤞🏼 Anonymkode: 7e16a...3f4 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #9 Skrevet 9. september 2021 Jeg gikk til en privat lege (nevrolog) for å utelukke ms andre ting. Legen tok mange utvidet blodprøver som nok kan påpeke visst du er på ett tidlig stadie. I mitt tilfelle så var det mangel på en del vitaminer og påvist virus / infeksjon i kroppen. Så jeg ble lettet, for i mitt tilfelle så er det en del som kan gjøres slik at jeg blir friskere. Men har gått i hele vår og sommer og vært veldig trøtt, slapp, sliten, humørsyk, dårlig hukommelse osv. Fastlegen min tok ikke disse prøvene da jeg innom i fjor, og har da neste gått over 1 år å hanglet. Jeg har gått privat for andre ting også, og opplever jeg får mye mer hjelp og oppfølgning enn det offentlig. Det koster, men er verdt det når jeg nå setter helsen min foran. Anonymkode: c4b43...94c
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #10 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg gikk til en privat lege (nevrolog) for å utelukke ms andre ting. Legen tok mange utvidet blodprøver som nok kan påpeke visst du er på ett tidlig stadie. I mitt tilfelle så var det mangel på en del vitaminer og påvist virus / infeksjon i kroppen. Så jeg ble lettet, for i mitt tilfelle så er det en del som kan gjøres slik at jeg blir friskere. Men har gått i hele vår og sommer og vært veldig trøtt, slapp, sliten, humørsyk, dårlig hukommelse osv. Fastlegen min tok ikke disse prøvene da jeg innom i fjor, og har da neste gått over 1 år å hanglet. Jeg har gått privat for andre ting også, og opplever jeg får mye mer hjelp og oppfølgning enn det offentlig. Det koster, men er verdt det når jeg nå setter helsen min foran. Anonymkode: c4b43...94c Ms kan ikke påvises med blodprøve. Men en blodprøve kan vise en hel masse andre greier som kan gi symptomer som ligner ms. Ms påvises med mr og spinalprøve. Før mr brukte man bare sykdomshistorikk, men da var også ms en diagnose legene ga «så seint som mulig». Anonymkode: f2afc...a93 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #11 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg gikk til en privat lege (nevrolog) for å utelukke ms andre ting. Legen tok mange utvidet blodprøver som nok kan påpeke visst du er på ett tidlig stadie. I mitt tilfelle så var det mangel på en del vitaminer og påvist virus / infeksjon i kroppen. Så jeg ble lettet, for i mitt tilfelle så er det en del som kan gjøres slik at jeg blir friskere. Men har gått i hele vår og sommer og vært veldig trøtt, slapp, sliten, humørsyk, dårlig hukommelse osv. Fastlegen min tok ikke disse prøvene da jeg innom i fjor, og har da neste gått over 1 år å hanglet. Jeg har gått privat for andre ting også, og opplever jeg får mye mer hjelp og oppfølgning enn det offentlig. Det koster, men er verdt det når jeg nå setter helsen min foran. Anonymkode: c4b43...94c Ms påvises ikke med bare blodprøve i dag, som personen over skriver. Ville lurt litt på hvor kvalifisert en lege som utelukker MS uten MR faktisk er... Jeg har fått god hjelp i det offentlige, men det tar sin tid. Hadde ikke råd til å gå privat uansett, så det var ikke et alternativ. Anonymkode: 65c92...703
Anjatapinjata Skrevet 9. september 2021 #12 Skrevet 9. september 2021 (endret) Jeg hadde de symptomene, bare at det var halve kroppen. Ble lagt inn på. Sykehuset, da de trodde jeg hadde slag. Ble tatt ct, og flere mr bilder. Hadde en lesjon i nakken, noe som kan tyde på ms. Hadde også utslag på spinalpunksjon. Men dette er ikke nok til å stille diagnose. Så må inn på kontroller to ganger i året. Ta det opp med legen du, nummenhet er ofte første tegn på ms. Jeg hadde også full funksjon i kroppen, men var som å ha lokalbedøvelse i halve kroppen. Og nei, man finner ikke ut om man har ms ved kun en blodprøve. Endret 9. september 2021 av Anjatapinjata
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #13 Skrevet 9. september 2021 Anjatapinjata skrev (2 timer siden): Jeg hadde de symptomene, bare at det var halve kroppen. Ble lagt inn på. Sykehuset, da de trodde jeg hadde slag. Ble tatt ct, og flere mr bilder. Hadde en lesjon i nakken, noe som kan tyde på ms. Hadde også utslag på spinalpunksjon. Men dette er ikke nok til å stille diagnose. Så må inn på kontroller to ganger i året. Ta det opp med legen du, nummenhet er ofte første tegn på ms. Jeg hadde også full funksjon i kroppen, men var som å ha lokalbedøvelse i halve kroppen. Og nei, man finner ikke ut om man har ms ved kun en blodprøve. Nummenheten jeg har opplevd var også bare i halve kroppen. Så det er det jeg stusser mest på. (Hadde det vært mer symmetrisk, kunne det kanskje vært vitaminmangel el.) Har også hatt flere perioder der det kjennes ut som at det renner varmt vann nedover benet, merkelig følelse, men ikke vondt. Men når jeg leser på nett, virker det som at det mest typiske er at det skjer noe med synet, og jeg leser at folk bare har kollapset. Det kjenner jeg meg ikke igjen i. Men det med lite energi, kjenner jeg godt igjen. Legger meg stort sett mellom åtte og ni på kvelden, ellers så klarer jeg ikke neste dag på jobb… Kjedelig å være så utmattet alltid, men har rett og slett bare innsett at jeg har noen begrensninger. Har også droppet alle sosiale ting på fritiden, har ikke nok energi til det. (Men alt dette har pågått i mange år, så dette er ikke nye symptomer.) Håper du får noe hjelp og at det ikke er ms du har🤞🏼 Anonymkode: 7e16a...3f4
Anjatapinjata Skrevet 9. september 2021 #14 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nummenheten jeg har opplevd var også bare i halve kroppen. Så det er det jeg stusser mest på. (Hadde det vært mer symmetrisk, kunne det kanskje vært vitaminmangel el.) Har også hatt flere perioder der det kjennes ut som at det renner varmt vann nedover benet, merkelig følelse, men ikke vondt. Men når jeg leser på nett, virker det som at det mest typiske er at det skjer noe med synet, og jeg leser at folk bare har kollapset. Det kjenner jeg meg ikke igjen i. Men det med lite energi, kjenner jeg godt igjen. Legger meg stort sett mellom åtte og ni på kvelden, ellers så klarer jeg ikke neste dag på jobb… Kjedelig å være så utmattet alltid, men har rett og slett bare innsett at jeg har noen begrensninger. Har også droppet alle sosiale ting på fritiden, har ikke nok energi til det. (Men alt dette har pågått i mange år, så dette er ikke nye symptomer.) Håper du får noe hjelp og at det ikke er ms du har🤞🏼 Anonymkode: 7e16a...3f4 Overlegene på sykehuset sa at nummenhet ofte er første symptom, og at man kan gå med flere diffuse symptomer i flere år før man kanskje finner ut hva det er. Det med synet er ikke så vanlig, men det kan skje. Varme/kuldefølelse er også et symptom. Ms kommer i mange grader, så er ikke umulig at du allerede har hatt det i flere år uten å vite det. Hadde bedt om henvisning enten til mr av hode, eller til nevrolog. Lykke til😊 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå