Gå til innhold

Engangskamera

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har registrert at mange snakker om engangskamera i forbindelse med bryllupsfesten.

Kan noen si meg "hvordan og hvorfor"?

Er det slik at man legger ut en del kameraer til gjestenes disposisjon, og at brudeparet framkaller/beholder bildene selv? :klø:

Skrevet

Det er vel det vanligste. Hensikten er å fange opp små øyeblikk og stemningen rundt bordet. Dette er vel vanligvis alternativet til å leie en proff fotograf til å dokumentere festen eller be 1-2 personer om å være "bilde-ansvarlig" på dagen.

Skrevet

Takk for svar, gjest!

Dette høres helt supert ut, skal vurdere å gjøre det sånn!

Skrevet

Vi syntes dette var helt meningsløst. Vi vår vennekrets har de fleste digitalt kamera. LÅnte også bort vårt kamera til en kamerat som er en god fotograf, og ba ham + to andre om å ta litt ekstra med bilder for oss. FIkk massevis av bilder uten at det kostet oss kameraer og fremkalling

Skrevet

Oj, nå ble jeg forvirret.

De fleste har jo digitale kamera, så kanskje det er løsningen? Men blir det ikke mere styr med å "samle sammen" brukbare bilder da?

Skrevet

Før sommeren var det noen her (tror det var brud2005) som skulle teste ut hvilket engangskamera som gir de beste bildene. Er det noen som fikk med seg resultatet av den testen?

Skrevet

Dette gjorde vi - la ut engangskamera. Fikk massevis av bra bilder - veldig gøye var de også!!!! Kvaliteten var super - gjestene har nok husket å bruke blitzen.

La kameraene litt rundt forbi - et på badet og 3 ulike plasser der hvor kaffen var.

Angrer på at jeg ikke la noen på middagsbordet.

Vi brukte kamera fra Clahs Ohlson - 2 til 60,- tror jeg det var. Tok av det forferdelige papiret rundt, brukte det som mal til å lage nytt i annet papir og kledde det. Kameraene ble flotte, samtidlig som bildene ble gøye og i bra kvalitet - jeg er kresen på bilder - men har limt inn bilder fra de i albumet vårt.

Anbefales på det sterkeste!

Gjest Principessa
Skrevet

Vi ble ikke så fornøyde med engangskameraene. Jo, gjestene knipset rundt de..og var sikkert morsomme der og da. Men de fleste hadde digitalkamera med seg. Og det har ikke vært noe problem å få bildene som ble tatt den dagen, fra de forskjellige.

Bildene fra engangskameraene ble kjempe dårlige og det kostet oss over 1000,- å få dem fremkalt. Tusen kroner ut av vinduet. Vi hadde ti kameraer! :roll:

Skrevet
Oj, nå ble jeg forvirret.

De fleste har jo digitale kamera, så kanskje det er løsningen? Men blir det ikke mere styr med å "samle sammen" brukbare bilder da?

Ikkje styr i det heile tatt!!

Vi har tenkt å koble til ein multi-minnekort-lesar til pc-en vår, slik at folk kan legge inn bilder i løpet av kvelden om dei vil! Til dei som heller vil legge inn bilder i ro og mak seinare skal vi legge fram tomme cd-ar i ferdigfrankerte konvoluttar. Enklare kan det ikkje bli!

I desse digitale tider er eingongskamera noko stort tull, både økonomisk og kvalitetsmessig!

Skrevet

Veslo, du må ikke gi meg slike kompliserte problemstillinger!!! Blir helt redd, du vet jo hvordan jeg har det med tekniske innretninger!

Men jeg kan jo få C-mannen til å lese innlegget ditt, så får man se hva han får ut av det.

(Skal du invitere bare dataeksperter????) (Eller er det jeg som sitter fast i 60-åra??)

Skrevet
(Skal du invitere bare dataeksperter????) (Eller er det jeg som sitter fast i 60-åra??)

Alle med digital-kamera veit da korleis dei legg bildene inn på ein pc, så det blir nok ikkje noko problem! :)

Skrevet

Var MANGE i vårt bryllup som hadde digitalkamera. De fleste har lagt inn bildene på eurofoto.

Bare husk - ting tar tid!!!

Og du får langt fra de samme bildene fra folk med digitalkamera som engangskameraene.

På eurofoto er det nå langt over 1000 bilder fra vårt bryllup! Er helt topp!

Men vet at en venninne, som gifta seg i juli, har hatt kjempe problem med å få folk til å legge ut - er bare hun og meg som har lagt ut fra det bryllupet...

Skrevet

Vi hadde engangskamera (5 stk) og angrer ikke et sekund.

Selvsagt var det mange av gjestene som hadde digitale kamera også og vi har fått over 1000 bilder fra gjestene i ettertid, men det blir ikke det samme.

Bildene du får fra engangskameraene er noe helt annet. Her fanger du stemningen og festen bedre. Folk tok bilder fra nachspielene, badet og baren på en helt annen måte enn de gjorde med sine egne "seriøse" kamera.

Selvsagt ble det også endel "rølpebilder" samt noen av høyst ubrukelig kvalitet, men jammen hadde vi en artig stund da vi fikk disse bildene fremkalt. :ler:

Et tips dersom du skal ha slike kamera lagt ut: Sørg for å få de litt spredd utover kvelden. Dersom alle legges ut fra begynnelsen av, så risikerer du mange like bilder fra middagen og ingen fra senere på kvelden da kameraene ble tomme.

Skrevet
Alle med digital-kamera veit da korleis dei legg bildene inn på ein pc, så det blir nok ikkje noko problem! :)

Åååh - si ikke det; jeg var i bryllup med noen av mine nærmeste venninner i sommer. Vi er alle i slutten av tjueåra.

Følgende erfaringer derfra kan deles med dere: For det første er batterikapasiteten på digitalkameraer veldig begrenset, og du kan risikere at folk ikke har husket på å ta med lader eller ekstra batteri (særlig tilreisende gjester) - og at en del MÅ ta trehundre bilder før de kommer til kirka og at batteriet dermed går tomt lenge før middagen. For det andre, for de som ikke har ordnet med minnekortleser "tilstede" risikerer du faktisk at bildene blir liggende i lange tider; jeg har flere venner med digitalkamera som ikke aner hvordan de skal overføre bilder til pcen, langt mindre sende eller brenne dem ut, og å somle seg til fotobutikken er det ikke alle som får gjort. Jeg har også opplevd at folk har fiklet med kameraet sitt og greid å slette alle bildene som var lagret der; disse kan riktignok "hentes fram" igjen, men ikke alle vet DET heller.

Og av bildene dere får inn vil dere sikkert framkalle mange uansett. Det blir dyrt det også. For all del - fra bryllupet jeg var i har jeg sett mange fine bilder som brudeparet sikkert gjerne vil ha - men så langt befinner disse bildene seg i kameraet til en distrè teknisk inkompetent person på andre siden av landet.

Nå høres jeg jo ut som engangskameraets forkjemper, det er egentlig ikke meninga. Men jeg tror jeg ville anbefalt å ha noen engangskameraer også, jeg. Ikke alle ønsker å la et dyrt digitalkamera litt på bordet under middagen, feks (søling o.l). Men kameraene bør være gode og MÅ ha blitz:-)

Gjest Gjesteline
Skrevet

Et godt tips til dere som syns det blir dyrt å fremkalle 10 engangskameraer: Bruk Extra Film! Gratis doble kopier, gratis matte bilder (om du ønsker, jeg syns det er penest), gratis ny film tilbake og best av alt: du kan sende tilbake alle bildene du ikke vil ha (behøver ikke å være noe galt med dem) og få pengene tilbake for dem!

Jeg syns dette er en råbra deal og bruker dem mye. Tror det er kr 2,50 du får tilbake pr bilde. Du kan sende fem filmer i hver konvolutt (gratis porto) og får dem tilbake i løpet av en uke. De bildene du ikke vil ha, sender du tilbake i samme type konvolutt. Det er bare å ringe dem og be om å få tilsendt konvolutter, jeg pleier å si at jeg vil ha typen med gratis doble kopier (men tror det er standard hos dem nå).

Sist jeg fremkalte hos dem, hadde jeg fem filmer á 36 bilder, sendte tilbake 82 bilder...

Skrevet

Takk for råhete tips!!!

Tror det må bli til at vi kjøper engangskameraer, de ser ut til å være et fint supplement til de digitale.

Extra Film høres nesten for godt ut til å være sant, takk for tipset!!!

Skrevet

Vi hadde 10 engangskameraer. Det ble en del penger til innkjøp og fremkalling, men det er greit. Litt moro med håndfaste bilder. Vi har fått mange digitale bilder også, men er veldig glade for å ha vanlige fotos også. Folk tar annerledes bilder. Dessuten vet jeg at vi ikke kommer til å fremkalle noen av de digitale, vi er nemlig ikke gode på å gjøre det til vanlig. Så da er det greit å ha noen til å sette inn i album også.

CAtzy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...