Gå til innhold

Stoler du på helsevesenet?

Stoler du på helsevesenet?  

40 stemmer

1. 1. Stoler du på helsevesenet?

• Ja! Selvfølgelig. Verdens beste helsevesen.
    • Tja. Både og.
    • Nei
    • Nei, aldeles ikke. Har mistet all tillit

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, nei, tja eller aldeles ikke? Hvorfor eventuelt?

Anonymkode: 7a52c...792

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, hvorfor skulle jeg ikke stole på det norske helsevesenet?

Endret av uovervinnelig
Skrevet

Det er bare mennesker som jobber der, og mennesker gjør feil. Selv med mange tekniske apparater så er det mennesker som tolker det de ser. 

Mennesket er innviklet, komplekst og uten en tydelig fasit. 

Så nei, jeg stoler ikke hundre prosent på at helsevesenet er 100% sikker på sine resultater. 

• Liker 1
Skrevet
uovervinnelig skrev (7 minutter siden):

Ja, hvorfor skulle jeg ikke stole på det norske helsevesenet?

Mange som ikke får hjelp, som får feil diagnose, som opplever at viktige helseopplysninger blir oversett, som får avslag, som møter på inkompetente og ignorante ansatte, som blir feilbehandlet eller dør i helsekø. For å nevne noe. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange som ikke får hjelp, som får feil diagnose, som opplever at viktige helseopplysninger blir oversett, som får avslag, som møter på inkompetente og ignorante ansatte, som blir feilbehandlet eller dør i helsekø. For å nevne noe. 

Men sånn er det nok overalt I verden. I alle type sektorer det er mange som ikke burde jobbe som lege og det samme med andre yrker også, Ikke bare I norge men overalt. Men norske helsevesen er som regel bra med noen unntak da selvfølgelig det finnes alltid noen som ikke skulle ha jobbet som lege og psykolog fks.

Så ja stoler på norsk helsevesen men ikke 100% 

Endret av uovervinnelig
Skrevet

Stoler dessverre ikke på norsk helsevesen etter mye feilbehandlinger, operasjoner etc. Har permanente nerveskader som følge av at legene ikke sendte prøver til analyser men gjettet diagnose(feil). LOL-her sitter jeg, minsteufør, knasker piller og uten sertifikat😔

Anonymkode: 21c45...56b

Skrevet

Det kommer litt an på, men jeg har ikke ukritisk full tillitt. Det er bare folk som jobber der også, og folk kan gjøre feil. 

Har blitt avvist og sendt hjem to ganger med en alvorlig tilstand, hvor jeg ikke ble trodd. Tredje gangen insisterte jeg på å bli sjekket, og at det ikke bare var i hodet mitt, som legen mente. Ble til slutt sjekket, og sendt direkte til sykehus i hu og hast. Kunne gått veldig galt om jeg ikke fikk hjelp i tide. 

Har også fått feilinformasjon ang prøver. Legen mente at prøvene var fine, mens sannheten var at prøvene var utydelige, og måtte tas på nytt. (Noe som ble gjort da et halvt år i etterkant). 

På andre siden har jeg også fått kjapp og riktig hjelp til riktig tid i andre tilfeller (med annen lege), så jeg kan jo ikke si at jeg hverken stiler fullt og helt på de, eller har mistillit. 

Anonymkode: 01c3b...454

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, selv etter feildiagnosering og feilbehandling over flere år så stoler jeg fortsatt på helsevesenet. Dette var i psykiatrien.

Edit: Men kan legge til at jeg har blitt langt mer skeptisk til somatikken fordi de ikke fulgte opp min far selv etter å ha sendt inn flere bekymringsmeldinger rundt en sviktende fysisk og psykisk helse. Det var også ganske dårlig oppfølging på sykehuset og det første sykehjemmet han var innom.

Endret av Beneviento
glemte noe.
Skrevet

Nei, jeg har mistet så og si all tillit etter en hendelse his fastlegen. Har sendt tilsynssak på han for å si det slik

Skrevet

Nei, jeg har absolutt ingen tillit til det norske helsevesenet. Absolutt alle jeg kjenner som har blitt operert har blitt operert feil eller ikke blitt frisk etter operasjonen (les: kirurgi var dermed 100% unødvendig) og det skjer støtt og stadig at vi som foreldre må mase på helsevesenet om at de skal lytte til de signalene barna gir.

Ofte gir det resultater å mase også, for da gidder de ubrukelige legene i Norge å undersøke litt mer. Og hva finner de ut av da? Selvfølgelig at det de først trodde var feil og at det kreves behandling.

Hvis Norge har verdens beste helsevesen, så tør jeg ikke tenke på hvor jalla helsevesenet er i andre land (og da er det på tide å avbestille samtlige fremtidige ferier i utlandet i samme slengen).

Anonymkode: 85800...1aa

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei, egentlig ikke. 

Eller, på ordinære ting så er det greit nok men når det er snakk om sjeldne sykdommer, utredninger og slikt så er de dårlige. Har fulgt så mange pasienter gjennom dette opplegget og det er ganske ræva når det er snakk om ting utenom det vanlige, ting tar for lang tid og pasientene og deres erfaringer blir ikke hørt. 

Endret av FrøkenMånestråle
La til noe...
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har hatt noen gode, noen mindre gode, og veldig mange dårlige opplevelser med helsevesenet.
Som oftest har jeg gode erfaringer med menneskene som jobber innen helsevesenet, men tidsnød, manglende faglig nysgjerrighet, et rigid regelverk, og et tungrodd system (manglende samarbeid mellom avdelinger på sykehus blant annet) trekker kraftig ned.

Alt i alt faller dommen min på "tja, både og".

Anonymkode: e6f1a...d68

Skrevet

Som en annen sier så er de bare mennesker, men stoler stort sett på at jeg får riktig behandling, men tenker sunn fornuft er greit å ha uansett. Det eneste som er problematisk er at det kan være tungvint å få hjelp til tider, men det ordner seg når de er lei av maset mitt 

Anonymkode: a5d82...e7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...