Gå til innhold

Hva feiler det ungen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten her er straks 4,5 år. Han harhele veien hatt et intenst temperament siden han ble født, og vi syns vi har slitt en god del mer enn f.eks. fettere og kusiner som virker som de har langt mer medgjørlige barn. Jeg trodde det skulle bedre seg med språk og alt mulig, men syns det fortsatt er ILLE. Er nesten klar for å gi bort ungen. Det er 2-5 trassanfall hver morgen og det er 2-5 trassanfall etter barnehagen. Det varer ikke nødvendigvis så lenge, men det er forferdelig å se ungen ha så store problemer med å regulere føelser. Jeg har vært opptatt av å bekrefte og være emosjonsfokusert og alt det der uten at det virker som det virker i det hele tatt. Intens sinne over de minste ting. Jeg aner ikke hva vi skal gjøre eller klarer å gjøre annerledes. Jeg tror ikke jeg klarer å bli noe mer pedagogisk nå mer! 

Anonymkode: 18fcd...a71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være at han er høysensitiv og dermed overstimulert? Mulig med kortere dager i barnehagen slik at han ikke blir så utslitt av alle inntrykkene?

• Liker 5
Skrevet

Høres ut som ganske vanlig for en 4 åring. Det blir for mye med barnehagen. Trassen kommer hjemme før og etter. De blir mer sensitive og lei seg. Din oppgave er bare å beholde roen og være trygg. 

Anonymkode: 5fda5...c4d

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Gutten her er straks 4,5 år. Han harhele veien hatt et intenst temperament siden han ble født, og vi syns vi har slitt en god del mer enn f.eks. fettere og kusiner som virker som de har langt mer medgjørlige barn. Jeg trodde det skulle bedre seg med språk og alt mulig, men syns det fortsatt er ILLE. Er nesten klar for å gi bort ungen. Det er 2-5 trassanfall hver morgen og det er 2-5 trassanfall etter barnehagen. Det varer ikke nødvendigvis så lenge, men det er forferdelig å se ungen ha så store problemer med å regulere føelser. Jeg har vært opptatt av å bekrefte og være emosjonsfokusert og alt det der uten at det virker som det virker i det hele tatt. Intens sinne over de minste ting. Jeg aner ikke hva vi skal gjøre eller klarer å gjøre annerledes. Jeg tror ikke jeg klarer å bli noe mer pedagogisk nå mer! 

Hvor gammel var barnet når hen begynte på skolen?

Anonymkode: 25f27...505

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor gammel var barnet når hen begynte på skolen?

Ikke begynt på skole. Går i barnehage ennå.

Skrevet

Kan det ha samanheng med lågt blodsukker? Min unge sutrer og trasser enormt fram til vi eter frukost. Vi er ganske kjappe med å kome oss til matbordet. Etter det er det greitt. Og etter barnehagen er det berre å få i barnet litt mat før middag i bilen for ellers er det megasutring, trass, skriking o.s.v.

Anonymkode: 5d73d...bad

• Liker 7
Skrevet

Adhd, høysensitiv, migrene, diabetes, alt eller ingenting. Helt sikkert veldig frustrerende, men det er vanskelig å vite i den alderen.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke begynt på skole. Går i barnehage ennå.

Obs. Jeg mente hvor gammel var hen da hen begynte for første gang i barnehagen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor bruker du det irriterende «hen» ordet når ts har presisert at det er en han? 
Du er anonym, ts er anonym..og likevel bruker du det..

Anonymkode: 637e4...783

• Liker 23
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan vil svaret ditt variere om ungen var 1 år, 2, 3, 4? Spent nå.

Anonymkode: 22d18...4ec

• Liker 8
Skrevet

Hold ut! Vi har vært der. Her gikk det seg til etter hvert som ungen vokste seg til og skjønte mer. Men ikke bær redd for å søke hjelp, helsesøster, barnehage, PPT eller familieteam om de har det i din kommune kan være steder å henvende seg. 

Vi jobber myyye med å bekrefte følelser, sette ord på følelser og prøve å beskrive hva vi trodde var vanskelig i situasjonen. Blei det for mye måtte jeg og mannen bytte på å være tilstede.

Det som hjalp meg mye var å prøve på se situasjonen fra utsiden. Hva var det som gjorde barnet frustrert i det øyeblikket. Da klarte jeg å distansere meg fra situasjonen emosjonelt og skjønte det ikke var «min feil». 

Tenperament og vilje er også gode egenskaper pga med seg når de blir større, så prøv å finne en balanse på å dempe og støtte.

Anonymkode: 87935...b71

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

PasseR noe av dette på barnet ditt forresten: https://www.babyverden.no/blogg/har-du-et-intenst-og-kraftfullt-barn/

Herreguuud... Det er jo mitt barn (ikke ts). Har tenkt adhd eller noe, men det kan like mye stemme med kraftfullt barn. Symptomene er jo ganske like 😆

Anonymkode: f5e16...139

Skrevet

Man ser fra forskningen at det oppleves som vanskeligere for foreldre om barnet deres har et annet medfødt temperament enn foreldrene. At det er vanskeligere for de foreldrene å forstå barnet. 

Det er litt trist at flere her nevner ADHD bare fordi det er snakk om en frustrert 4-åring. 

Anonymkode: 7946f...da6

• Liker 2
Skrevet

Hvordan har han det i bhg? 

Mine er slitne og lei etter bhg og eksploderer for bagateller. 3 og 5 år. Tror dette er normalt.

Anonymkode: 51df4...e7f

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvordan har han det i bhg? 

Mine er slitne og lei etter bhg og eksploderer for bagateller. 3 og 5 år. Tror dette er normalt.

Anonymkode: 51df4...e7f

Stortrives i bhg, og er rett og slett et poppis barn. Leker gjerne i 1-3t etter bhg med barn i borettslaget. Veldig sosial og utadvendt. Men tipper da lett over til å bli overstimulert og eksloderer for ingenting.

Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Hold ut! Vi har vært der. Her gikk det seg til etter hvert som ungen vokste seg til og skjønte mer. Men ikke bær redd for å søke hjelp, helsesøster, barnehage, PPT eller familieteam om de har det i din kommune kan være steder å henvende seg. 

Vi jobber myyye med å bekrefte følelser, sette ord på følelser og prøve å beskrive hva vi trodde var vanskelig i situasjonen. Blei det for mye måtte jeg og mannen bytte på å være tilstede.

Det som hjalp meg mye var å prøve på se situasjonen fra utsiden. Hva var det som gjorde barnet frustrert i det øyeblikket. Da klarte jeg å distansere meg fra situasjonen emosjonelt og skjønte det ikke var «min feil». 

Tenperament og vilje er også gode egenskaper pga med seg når de blir større, så prøv å finne en balanse på å dempe og støtte.

I hvilken alder ble det enklere med barnet? Har greid oss relativt greit i det siste, men så er jeg hormonell og kort lunte, bekkenløsing og kraftig influensa. Jeg har ikke overskudd til å være ekstrem-tålmodig slik jeg pleier. Jeg håper inderlig for ungen sin del at han har noen fordeler av å være så sensitiv, men akkurat nå kan jeg overhodet ikke se noen!

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du bekrefter og er emosjonsfokusert, men veileder du han ut av følelsene da?

Anonymkode: 8e713...f4e

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du bekrefter og er emosjonsfokusert, men veileder du han ut av følelsene da?

Anonymkode: 8e713...f4e

Veilede ut av følelsene? Hva er det. Jeg er bare i nærheten til han roer seg, også bekrefter at han ble veldig sint, "syns du det bar urettferdig" el lign. " ikke slå mamma, slå i puta her" og lignende og veldig ofte ender sånne tantrums med at han egentlig er lei seg og trenger trøst, så han setter seg i fanget og situasjonen roer seg ned. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...